Kellojen siirto

  • 227 448
  • 1 769
Suosikkijoukkue
Tappara
Tähän todennäköisesti joku heittää nerokkaan vasta-argumentin siitä, että ei tänä päivänä kukaan enää televisiota katso, tai lähetyksiä voi katsoa vaikka seuraavana päivänä tallenteelta. Totuus on kuitenkin, että moni katsoo yhä televisiota, ja tallenteita ei oteta, jos valvominen onnistuu ongelmitta. Tämä kuitenkin siirtää sitä unirytmiä.
Minäkin katson telkkaria ehtoisin livenä mutta ainakin meidän televisiosta lähetykset tulee ihan samaan kellonaikaan, oli sitten käytössä kesä- tai talviaika.

En nyt yhtäkkiä keksi mitä eroa sillä on, jos katselee kesäaikana telkkua puoleenyöhön ja kello soittaa kuudelta siihen jos valvoo talviaikana puoleenyöhön ja kello soittaa kuudelta?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En nyt yhtäkkiä keksi mitä eroa sillä on, jos katselee kesäaikana telkkua puoleenyöhön ja kello soittaa kuudelta siihen jos valvoo talviaikana puoleenyöhön ja kello soittaa kuudelta?

Ei sillä olekaan vaikutusta. Lähinnä totesin vain syitä, mitkä ovat siirtäneet yhteiskunnan rytmiä iltapainotteisemmaksi. Joissain yhteyksissä on jopa väitetty, että pysyvä normaaliaika saattaisi siirtää yhteiskunnan rytmiä takaisin "vähemmän iltapainotteisemmaksi", mutta edellä kuvatuista syistä näin tuskin käy.

Tuo sinun esimerkkisi unirytmi lienee aika normaali nykyään. Hieman liian vähän unta siinä on, mikä on valitettavan yleistä nykyään. Siinä näkyy hyvin, että valveillaoloajan puoliväli osuisi kello kolmeen iltapäivällä. Tässä suhteessa puheet normaaliajan luonnollisuudesta keskipäivän osuessa kello kahteentoista eivät oikein päde nykyiseen rytmiin. Ei silti, en minä tarkoita, että meidän pitäisi kelloa kolmella tuntia siirtää eteenpäin...
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Tähän todennäköisesti joku heittää nerokkaan vasta-argumentin siitä, että ei tänä päivänä kukaan enää televisiota katso, tai lähetyksiä voi katsoa vaikka seuraavana päivänä tallenteelta.
Tai sitten sen saman uusinnan voi katsoa seuraavana päivänä, tai sitä seuraavana. Jokos ne Bondien 24. uusintakierrokset menivät? Yhdeksän jälkeen ei meinaan juurikaan enää tule mitään ensi-iltaleffoja. Haihurrikaani 1-6 joka toinen viikko, maistuisko?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tai sitten sen saman uusinnan voi katsoa seuraavana päivänä, tai sitä seuraavana. Jokos ne Bondien 24. uusintakierrokset menivät? Yhdeksän jälkeen ei meinaan juurikaan enää tule mitään ensi-iltaleffoja. Haihurrikaani 1-6 joka toinen viikko, maistuisko?

Ei minulle. Henkilökohtaisesti tulee televisiota seurattua hyvin vähän. Lähinnä YLE Areena on ollut viime aikoina käytössä, ja siellä pystyy hyvin valitsemaan ajankohdan, jolloin ohjelmaa katsoo. Bondit taitavat olla jatkuvasti uusinnassa jollain kanavalla. Ne on tullut nähtyä riittävän monta kertaa.

Mutta... Silti niitä eri tavalla käyttäytyviä ihmisiä löytyy, ja heitä on paljon.
 

Undrafted

Jäsen
En tiedä unitutkijan mieltä, mutta arvelisin hänen pitävän kelloherätystä hyvänä asiana, ettei vahingossa nuku pommiin.
Itse luulisin unitutkijan eniten kannattavan luontaisen valoisuuden mukaista unirytmiä. Ainekin olen ymmärtänyt hänen perustelevan kelloaika näkemystään valoisuudella ja unirytmillä. Suurimmalle osalle ihmisistä yhteiskunnan pakottamat mallit vain ohittavat luontaisen valoisuuden.
 

Undrafted

Jäsen
Hitto, kun oppisi hibernoimaan.
Toinen vaihtoehto voisi olla lintujen tavoin muuttaminen etelään talveksi. Millähän alueella olisi ihmisen luontainen asuinvyöhyke, että valoisuus olisi mahdollisimman ideaali nukkumiseen ympäri vuoden? Näin pohjoisessa se ei ole, mutta miten etelään pitäisi siirtyä?
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Siinä näkyy hyvin, että valveillaoloajan puoliväli osuisi kello kolmeen iltapäivällä. Tässä suhteessa puheet normaaliajan luonnollisuudesta keskipäivän osuessa kello kahteentoista eivät oikein päde nykyiseen rytmiin.
Mutta toisaalta Suomen Terveysliikunta Instituutin sivuillakin lukee, jotta "Suorituskyvyssämme on myös päivällä 90 minuutin sykli. Lisäksi uneliaisuus lisääntyy 12 tunnin välein. Yön lisäksi toinen väsymispiikki osuu iltapäivään. (Härmä, Sallinen, 2004, 32.)"

Nuinhan puolipäivä osuu kivasti yö- ja päivätirsojen väliin.

Itse luulisin unitutkijan eniten kannattavan luontaisen valoisuuden mukaista unirytmiä. Ainekin olen ymmärtänyt hänen perustelevan kelloaika näkemystään valoisuudella ja unirytmillä. Suurimmalle osalle ihmisistä yhteiskunnan pakottamat mallit vain ohittavat luontaisen valoisuuden.
En ole unitutkija, vaikka mulla hieman omaa kokemusta nukkumisesta onkin. Mutta kysehän lienee aamuvalon positiivisista vaikutuksista eikä mistään hippeilystä, jossa heitetään herätyskello alalaatikkoon ja herätään luomuna.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Itseäni ihmetyttää hieman se, että keskusteluissa keskitytään pitkälti vain talven aikaiseen auringonvaloon. Sen sijaan melko vähälle huomiolle on jäänyt se tosiseikka, että pysyvällä normaaliajalla kesäkuukausina valosta siirretään iso osa siihen aikaan, jolloin tilastojen mukaan suurin osa ihmisistä nukkuu. Tämän luulisi myös vaikuttavan ihmisten unirytmiin, ja - vaikka maallikko olenkin - uskoisin olevan ihmisille haitallista, jos valon määrä lisääntyy hänen unensa aikana, etenkin kun se tarkoittaa myös valon vähenemistä hänen valveillaoloaikoinaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Toinen vaihtoehto voisi olla lintujen tavoin muuttaminen etelään talveksi. Millähän alueella olisi ihmisen luontainen asuinvyöhyke, että valoisuus olisi mahdollisimman ideaali nukkumiseen ympäri vuoden? Näin pohjoisessa se ei ole, mutta miten etelään pitäisi siirtyä?
Oisko päiväntasaaja rytmiltään melko vakio?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mutta toisaalta Suomen Terveysliikunta Instituutin sivuillakin lukee, jotta "Suorituskyvyssämme on myös päivällä 90 minuutin sykli. Lisäksi uneliaisuus lisääntyy 12 tunnin välein. Yön lisäksi toinen väsymispiikki osuu iltapäivään. (Härmä, Sallinen, 2004, 32.)"

Tämä "instituutti" on siis kahden ihmisen Pilates-toimintaa järjestävä osakeyhtiö eikä mikään tutkimuslaitos tms. Täydellisen harhaanjohtava nimi.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Minäkin katson telkkaria ehtoisin livenä mutta ainakin meidän televisiosta lähetykset tulee ihan samaan kellonaikaan, oli sitten käytössä kesä- tai talviaika.

Kyllä, mutta tulevat tunnin eri aikaan riippuen siitä onko kesä- vai talviaika.

En nyt yhtäkkiä keksi mitä eroa sillä on, jos katselee kesäaikana telkkua puoleenyöhön ja kello soittaa kuudelta siihen jos valvoo talviaikana puoleenyöhön ja kello soittaa kuudelta?

Siinä on sellainen tunnin ero. Kummallista ettet ole tätä pointtia vielä tajunnut, vaikka jankutusta on tullut jo lukuisten viestien verran.

*****

Muutenkin mun mielestä tuo keskimääräinen nukkumisaika olisi se, minkä mukaan tuo kello pitäisi säätää. Jos esim. tutkittaisiiin, että suomalaiset nukkuvat keskimäärin klo 22-06, niin keskiyö tulisi säätää kello 02.00 kohdalle. Näin saataisiin keskimäärin eniten valoisuutta hereilläoloajalle.
 
Suosikkijoukkue
Tappara
Tämä "instituutti" on siis kahden ihmisen Pilates-toimintaa järjestävä osakeyhtiö eikä mikään tutkimuslaitos tms. Täydellisen harhaanjohtava nimi.
En epäile. Mutta viitteen kirja on oikein professorin ja erikoistutkijan tekemä. Isojen poikien.

Siinä on sellainen tunnin ero. Kummallista ettet ole tätä pointtia vielä tajunnut, vaikka jankutusta on tullut jo lukuisten viestien verran.
Mutta katso, herätyskellokin kilajaa yhtälailla vasta tuntia myöhemmin.

Loosen tie, gubbe. Ei tää nyt ihan noin vakavaa ole.

Muutenkin mun mielestä tuo keskimääräinen nukkumisaika olisi se, minkä mukaan tuo kello pitäisi säätää. Jos esim. tutkittaisiiin, että suomalaiset nukkuvat keskimäärin klo 22-06, niin keskiyö tulisi säätää kello 02.00 kohdalle. Näin saataisiin keskimäärin eniten valoisuutta hereilläoloajalle.
Nykyteinien unirytmin mukaan kellotettuna keskiyö olisi about 08:30 AM.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Tämä on ehkä radikaalein ehdotus toistaiseksi, koska tämä tarkoittaisi käytännössä Greenwichin aikaa (UCT 0). Itselleni kyllä sopisi Ruotsin noudattama Keski-Euroopan aika (UCT +1).

Nojoo, myönnän että tuo mun teksti oli kirjoitettu huonosti ja sen voi helposti tulkita noin. Tarkoitin kuitenkin juuri vastakkaista extremeä. Uudelleen muotoilu: Aikavyöhyke tulisi valita sen mukaan, että silloin kun suomalaisia on eniten nukkumassa, tulisi olla syvin yö eli aurinko alimmillaan. Tämä sisältää oletuksen, että ihmiset nukkuvat kellon mukaan (esim. nukkumaan kymppiuutisten jälkeen, herätys 6.30, että ehtii klo 8 töihin).

Tuokin on vielä huono, yritän kolmannen kerran: Jos suomalaisten yleisin nukkumisaika on klo 23-07, tulisi yön olla pimeimmillään ja auringon alimmillaan klo 03. Eli kun päivän pituus on 16 tuntia, olisi aikavyöhyke valittu siten, että aurinko laskee klo 23 ja nousee klo 07. Tällöin jäisi eniten valoisaa aikaa isoimman kansanosan ollessa hereillä. Valon terveysvaikutukset jakaantuisivat isoimmalle osalle väestöstä, aamuun ja iltaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
THL ja Timo Partonen ovat lähestyneet elokuussa EU-komissiota, ja lähettäneet lausunnon, jonka sisältö on tiivistetysti se, ettei kesäajasta ole mitään hyötyä, vaan ainoastaan haittaa.

Nyt tuli painava lausunto – THL: Suomi talviaikaan, kesäajasta pelkkää haittaa ihmiselle

Eli jos oikein vetäisi mutkia suoraksi, THL:n kannan voisi todeta olevan, että työikäisten vähentyvä liikunta on hyväksi kansanterveydelle. No, näin he eivät tietenkään sano tai tarkoita, mutta ihmettelen oikeasti, että asiantuntijat ovat jälleen kerran sivuuttaneet tämän näkökulman.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Minä haluan talvella valoisampia iltapäiviä. Eli mielummin valoisat päivät kuin aamut.
Aamuisin ei ylimääräisellä valolla tee mitään, kun taas iltapäivällä usein jo ehtii ulkoilemaan ja nauttimaan siitä vähästä valosta.
 

Visnovsky

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång, alltid. Vaahteralehdet. HCK.
Kyllähän tuo GMT+1 on ehdottomasti paras vaihtoehto ylen sivuilla olevan testin pohjalta. Armoton vitutus kokoajan päällä, kun täytyy kylpeä valossa - koskaan ei saa olla rauhassa pimeässä, nukkumisestakaan ei tule mitään, oli pimennysverhot tai ei. Parempi niin, että aamulla paistaa aurinko ja illan tullen pimeän verho laskeutuu päälle.

Pitää varmaan jatkossa Jarkko Martikaisen laulunsanoja pohjaillen viettää kesäloma kellarissa.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Mulle sopii GMT+1 selkeästi parhaiten. Saa tehdä aamulenkit valoisaan aikaan 8 kk vuodesta. Kesäajalla se jäisi viiteen kuukauteen. Jos sillä olisi mulle mitään merkitystä. Valaistuja teitä nuo ovat joka tapauksessa kesäkuukausien ulkopuolella. Ja kesäkuukaudet ovat ainoita, jolloin juoksen muitakin reittejä. Se ei taas johdu valon määrästä, vaan ulkoilureittien kunnosta.
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
GMT+1 olisi paras. Aamut olisivat useimmiten valoisia ja siitä minä pidän.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Olen hiljalleen alistunut tulevaan tappiooni, eli siihen, että kansa äänestää väärin, ja koska jouduin mediapelin uhriksi, jäämme pysyvään normaaliaikaan.

Olen nyt hiljalleen siirrellyt rytmiäni aikaisemmaksi, ja todennut pystyväni melko hyvin elämään sen kanssa. Nyt pystyn melko kivuttomasti lähtemään töistä ainakin toisinaan puoli neljältä, jolloin saan hieman kompensoitua aikaistuvan pimeyden vuoksi lyhentyvää ulkoilukauttani.

Kunhan nyt ei siihen Ruotsin normaaliaikaan mennä... Eihän...

Ihan suhteellisen hyvin noissa aikaistetuissa aamuissa on pärjännyt, vaikka hämärää on ollutkin. Mutta kai minä oikeasti voin huonosti, kun jään siitä aamuisesta valosta paitsi...
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
THL ja Timo Partonen ovat lähestyneet elokuussa EU-komissiota, ja lähettäneet lausunnon, jonka sisältö on tiivistetysti se, ettei kesäajasta ole mitään hyötyä, vaan ainoastaan haittaa.

THL:n kantahan oli aikanaan Pandemrix-rokotteenkin suhteen, että jos et ota sitä, niin kuolema luultavasti korjaa. Ei väliä, vaikkei rokotetta oltu juuri tutkittu. No, kuten kaikki tietävät, THL:n ansiosta monet saivat narkolepsian uskottuaan THL:ää.

Täälläkin on muutamia, jotka jaksavat toitottaa samaa mantra, että kyllä asiantuntijat tietää paremmin. Minä en kyllä luottaisi THLään tässä(kään) asiassa, vaan turvallisempaa on valita se vaihtoehto, jota THL ei tue.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Täälläkin on muutamia, jotka jaksavat toitottaa samaa mantra, että kyllä asiantuntijat tietää paremmin. Minä en kyllä luottaisi THLään tässä(kään) asiassa, vaan turvallisempaa on valita se vaihtoehto, jota THL ei tue.

Itse en ihan noin kriittisesti suhtaudu THL:ään, mutta tässä tapauksessa olen ihmetellyt hyvin yksipuolista näkemystä. Kuten on todettu, vapaa-aikaan osuva valo vaikuttaa "kermaperseiden" (tässä ketjussa käytetty termi) intoon ulkoilla. Ja olematta mikään asiantuntijakaan, tämän voi nähdä merkittäväksi kansanterveydelle. Silti THL väittää virallisesti, että kesäaika on täysin hyödytön, ja siitä on ihmisille vain haittaa. Ei voi käsittää... Tutkimuksissa on löydetty sekä hyötyjä että haittoja.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
THL:n kantahan oli aikanaan Pandemrix-rokotteenkin suhteen, että jos et ota sitä, niin kuolema luultavasti korjaa. Ei väliä, vaikkei rokotetta oltu juuri tutkittu. No, kuten kaikki tietävät, THL:n ansiosta monet saivat narkolepsian uskottuaan THL:ää.

Täälläkin on muutamia, jotka jaksavat toitottaa samaa mantra, että kyllä asiantuntijat tietää paremmin. Minä en kyllä luottaisi THLään tässä(kään) asiassa, vaan turvallisempaa on valita se vaihtoehto, jota THL ei tue.
Aika uskomatonta jöötiä tämä sinun postauksesi. Että olisi säännönmukaisesti turvallisempaa valita se, mitä THL ei tue? Vähän valoja nyt tauluun. Asiantuntijoita on syytä kuunnella, vaikka ne eivät aina olisikaan oikeassa. Vain uskonnot ovat aina oikeassa ja nekin vain omasta mielestään. Ja mitä tulee tuohon Pandemrix-rokotteeseen, niin narkolepsia oli ilmeisesti sen _hyvin harvinainen_ sivuvaikutus, jonka havaitseminen tutkimuksissa etukäteen olisi ollut käytännössä mahdotonta tai ainakin vaatinut vuosien tutkimuksen, kun tilanne oli se, että erittäin vaaralliseksi epäilty influenssa-aalto oli ovella. Ja nykyäänkään kaikkien jälkikäteen tehtyjen tutkimusten jälkeenkään ei ole aivan varmaa, että Pandemrix aiheutti narkolepsiaa, juurikin tuon sivuvaikutuksen harvinaisuuden takia. Mahdollisesti Pandemrix-populaatioon vain sattui muutama narkolepsia tapaus odotettua enemmän.

Tähän THL:n kannannottoon talviajan puolesta en ota kantaa. Mahdollisesti se on liian yksipuolisesti laadittu. Toisaalta he sanovat, ettei kesäajan hyödyistä ole luotettavaa näyttöä. En ole alan asiantuntija, ehkä sellaista näyttöä ei ole, jos vaikkapa illan lisätuntien vaikutusta liikkumisaktiivisuuteen ei ole kunnolla tutkittu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös