Tässä on argumentti kääntynyt väärinpäin. Ei kesäajasta talviaikaan siirtyminen ainakaan ole sellainen tekijä, joka pakottaisi aikaistamaan aamuheräämistä.
Niin, pakko kai selventää hieman kirjoitustani. Minulle kellojen siirto ei ole aiheuttanut ikinä merkittäviä ongelmia. Uni- ja vuorokausirytmini ovat määrääntyneet muista syistä kuin siitä, olemmeko olleet kesä- vai normaaliajassa. Olen nyt siirtänyt rytmiäni aikaisemmaksi. Kun aiemmin olin töissä n. 8:30-16:30 (tämä ns. nominaali, liukuva työaika mahdollistaa joustot molempiin suuntiin), nyt olen pyrkinyt olemaan siellä 7:30-15:30.
Kun luovumme kesäajasta, tällä uudella rytmillä pystyn nauttimaan valosta vielä työpäivän jälkeen. Ulkoilukauteni säilyisi siis ennallaan pysyvällä normaaliajallakin. Ihan näin suoraviivaista tämä ei valitettavasti ole, vaan usein töistä lähteminen venyy itsestä riippumattomista syistä, eikä tätä varhaistettua lähtemistä pysty noudattamaan läheskään joka päivä. Vaikka liukuvaa työaikaa noudatetaankin, niin se maaginen klo 16 säätelee silti yllättävän vahvasti tekemisiä.
Jos argumenttisi olisi koskenut yleistä päivän lyhenemistä talvea kohden tuon jotenkin ymmärtäisi, mutta tuo viittaus Ruotsin normaaliaikaan osoittaa, että pyrit osoittamaan itäisen aikavyöhykkeen paremmuutta. Et muuten ole ensimäinen, joka tähän argumentointivirheeseen sortuu. Välillä mietityyttää, että onkohan se aina ihan vahinkokaan vai eikö ihmiset todellakaan hahmota asiaa.
Sitä minä olen pyrkinyt osoittamaan jo kauan. Onneksi osa asiantuntijoista on hiljalleen samaa mieltä kanssani. Valitettavasti vain ne suurimman auktoriteetin arvonimen saaneet haraavat yhä vastaan.
No joo, huumori sikseen. Pointtini oli lähinnä se, että minulla noudattamani vuorokausirytmi on määräytynyt aina muista syistä kuin vallitsevasta kesä- tai normaaliajasta. Nyt olen aikaistanut sitä, jotta pystyn kesäajasta luopumisen jälkeen nauttimaan valosta töiden jälkeen yhtä paljon kuin aiemmin silloisella vuorokausirytmilläni ja kesäajalla.
Nyt kun olen tavallaan pari vyöhykettä liian itäisessä rytmissä, minun pitäisi voida huonosti. No, vointini on itse asiassa hyvä. Paino on pudonnut suunnitellusti ja unen laatu on aktiivisuusrannekkeen mukaan parantunut. Nukun myös enemmän, ja liikunta on pysynyt ennallaan, tai jopa kasvanut hieman. Aamut ovat jo melko pimeitä, mutta ei sekään ahdista.
Tuo siis kattavalla yhden miehen otannalla.