Kellojen siirto

  • 227 494
  • 1 769

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toisaalta he sanovat, ettei kesäajan hyödyistä ole luotettavaa näyttöä. En ole alan asiantuntija, ehkä sellaista näyttöä ei ole, jos vaikkapa illan lisätuntien vaikutusta liikkumisaktiivisuuteen ei ole kunnolla tutkittu.

On asiasta tutkimuksia, jotka pohjautuvat ihan tilastoihin. Tutkimusten kattavuutta en osaa arvioida, mutta johtopäätökset ovat kuitenkin olleet selvät.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Löysin ihan mielenkiintoisen blogikirjoituksen, jossa käydään läpi Partosen tutkimuksia ja niiden toteutuksia. Itselläni ei riitä kompetenssi näitä arvioimaan, enkä myöskään pääse itse lukemaan näitä tutkimuksia, joten myös tähän Partosen tutkimuksiin kohdistuvaan kritiikkiin on suhtauduttava kriittisesti. Mutta jos nämä kirjoituksessa esitetyt asiat pitävät yhtään paikkaansa, niin hieman heikoilla jäillä tuntuu Suomen paras asiantuntija olevan totuuksissaan...

Kannattaa lukea. Etenkin kunnioittamieni vastapuolen edustajien, eli nimimerkkien @Andrej ja @heavy, kommentit kiinnostaisivat.

Pysyvä kesäaika ei uhkaa unta
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Yritin etsiä Partoselta kannanottoja liikuntaan. Tässä on sellainen, hieman kevyempi artikkeli, jossa käsitellään pimeyttä ja liikuntaa: Liikuntaa säkkipimeässä – "Ei tule höntyiltyä, eikä kukaan näe kuinka huonosti hiihtää"

Timo Partosen mielestä pilkkopimeässä liikuntaa harrastava etsii rauhaa ja pakenee samalla kaupungin valosaastetta.

– Rauhoittumisen tunne voi tulla, kun ihminen pääsee hengähtämään jatkuvasta valosta ja kiireestä pimeään. Osa yhdistää valosaasteen kiireen tunteeseen. Pimeässä liikkumisessa on myös jotain alkukantaista. Tavallaan ihminen jättää siinä tilanteessa kaupungin ja toiset ihmiset taakseen. Se on eräänlaista pakoa, Partonen kertoo.

Tuosta olen jopa samaa mieltä. Pidän pimeästä, ja kävely tähtikirkkaassa yössä valosaasteen ulkopuolella on huikean hienoa. Mutta pimeys on vähän kuin hyvä viski. Pieninä annoksina silloin tällöin se on hyväksi, suurina annoksina ja jatkuvalla syötöllä se tekee vain pahaa...

Täällä Partonen puhuu kaamosväsymyksestä, ja käsittelee myös liikuntaa: Vaivaako syysväsymys? Näillä vinkeillä selviät pimeydestä

Kuntoliikunta on hyvä keino lievittää väsymystä, myös koko vuoden ympäri. Partosen mukaan kuntoliikuntaa voi harrastaa yksin tai yhdessä muiden kanssa, kunhan se on rasittavaa liikuntaa, joka nostaa sykettä ja hengästyttää. Liikuntaa voi harrastaa ulkona tai sisällä ja lajia voi vaihdella, jotta mielenkiinto pysyy yllä. Se on hyvä keino tahdittaa sisäistä kelloa ja pitää kaamosoireita loitolla, Partonen sanoo.

Hän huomauttaa, että liikunta kannattaa ajoittaa loppuiltapäivään tai alkuiltaan. Sitä kannattaa harrastaa kahdesta kolmeen kertaan viikossa. Jos harrastaa kevyempää eli terveysliikuntaa, sitä tulisi harrastaa päivittäin.

Eli on hän asiaan jollain tavalla perehtynyt. Tästä syystä ihmettelen suuresti, ettei hän näe kesäajassa mitään hyötyä.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tänään Helsingin Sanomissa on ilmeisesti julkaistu artikkeli, jossa on haastateltu kymmentä asiantuntijaa kesä- ja normaaliajan paremmuudesta. Ilmeisesti kesäaika on voittanut hienokseltaan. Itselleni ei Helsingin Sanomia tule, enkä myöskään ole nettiversion tilaaja, joten en tiedä pitääkö tuo kuulemani tieto paikkaansa. Enkä tiedä myöskään, keitä nämä asiantuntijoiksi määritellyt henkilöt ovat.

Jos joku on lukenut tuon artikkelin, niin pääkohdat olisi kiva kuulla. Joka tapauksessa - kuten täälläkin on todettu - asiantuntijoilla on aina paras tieto käytettävissään, ja he tietävät aina meitä maallikoita enemmän aiheesta, joten tämä kai todistaa nyt sen, että kesäaika on hieman normaaliaikaa parempi, ja se pitäisi valita? No, tämä viimeinen lause oli vain kevennys, ei pidä pahastua, vaikka käytänkin nyt vastapuolen hyväksi havaitsemaa argumenttia omaa näkökantaani tukemaan. :)
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Tästä aiheesta on työpaikalla(koulu) ja harrastuspiireissä(joukkueurheilu) keskusteltu jonkin verran ja ainakin näissä viiteryhmissä selkeä kannatus menee pysyvälle kesäajalle 75-25 jos tästä kellonsiirtelystä nyt luovutaan niin kuin näyttää. Otanta ei tietenkään tilastollisesti ole merkittävä mutta on kaikenikäisiä sekä miehiä että naisia. Muunsukupuolisia tosin ei :)

En oikein tiedä mikä on se porukka joka on niin voimakkaasti pysyvän talviajan kannalla koska nämä ainakin julkaistut kyselyt ovat kallistuneet lievästi talviaikaan..
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Perustelut eivät olleet enimmäkseen erityisen tieteellisiä: sitä "hiihtämistä" piti ensimmäinen esillä ja toinen totesi, että "miellyttää minua". Helsingin yliopiston edustaja referoi jotain tutkimustietoa asiasta ja UIn edustaja puhui (kauppa)poliittisista merkityksestä.

OK. Kiitokset. Eipä tuo sitten niinkään asiantuntijapaneelilta vaikuttanut, vaan eri alojen edustajien gallupilta. Höh. Innostuin suotta.
 

Karpat46

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Україна
Muuten tuosta ihmisen unirytmistä kannattaa oikeassa elämässä muistaa se, että se seuraa viiveellä valon määrää eikä täsmällisesti eli pimein aika ei koskaan ole unen keskivaiheilla, vaan sen alkupuolella.

No näinhän se tietenkin loogisesti menee. Tajunta karkaa illalla viiveellä eikä heti pimeän tultua ja aamulla on unihiekkaa vielä auringon noustua. Napsaistaan siis pari tuntia takaisin ja lukitaan UTC+3. Onko se nyt sitten nykyinen kesäaika?
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
En oikein tiedä mikä on se porukka joka on niin voimakkaasti pysyvän talviajan kannalla koska nämä ainakin julkaistut kyselyt ovat kallistuneet lievästi talviaikaan..[/QUOTE

Tuossa YLE:n haastattelussa, missä Partonen ja Suomen Ladun puheenjohtaja olivat keskustelemassa aiheesta, todettiin kyselyiden perusteella olevan niin, että nuorempi väestö on kesäajan kannalla ja myös myötämielisempi kellojen siirrolle. Vahvempi väki taas kannattaa normaaliaikaa.

Partonen epäili, että syynä on se, että nuoremmalla väestöllä on vielä joustovaraa sopeutua valon muutoksiin sisäiseen kelloon nähden. Ladun puheenjohtaja ei ehtinyt sanoa kantaansa. Itse taas epäilen vahvasti tuon johtuvan siitä, että vanhempi väki alkaa olla eläkkeellä, jolloin valoisan ajan osuminen työpäivän jälkeiseen aikaan on yhdentekevää.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Tulipa tällainen vastaan...

04.10.2018 - YLE: Kesäaika oli sota-ajan keksintö
"Seitsemän vuotta sitten Venäjällä siirryttiin pysyvästi kesäaikaan. Tuolloinen presidentti Dmitri Medvedev perusteli päätöstä kellon kääntelyn ikävillä vaikutuksilla ihmisten terveyteen. Kansalaiset olivat aluksi pysyvän kesäajan kannalla, mutta kyllästyivät nopeasti pimeisiin talviaamuihin. Pian vain kolmannes piti mielipidekyselyssä kesäaikaa hyvänä ratkaisuna. Presidentti Vladimir Putin päätti, että vanhassa vara parempi. Venäjällä siirryttiin vuonna 2014 pysyvästi talviaikaan."
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
.Kansalaiset olivat aluksi pysyvän kesäajan kannalla, mutta kyllästyivät nopeasti pimeisiin talviaamuihin. Pian vain kolmannes piti mielipidekyselyssä kesäaikaa hyvänä ratkaisuna. Presidentti Vladimir Putin päätti, että vanhassa vara parempi. Venäjällä siirryttiin vuonna 2014 pysyvästi talviaikaan."

Näin on. Tästähän on tässä ketjussa ollut mielestäni puhetta. Aikavyöhykekarttaa kun katsoo, niin Venäjällä aikavyöhykkeet ovat suhteellisen leveitä, mikä tekee monissa paikoissa vaikutuksista rankempia. Lisäksi monet väkirikkaat alueet ovat edelleen varsin läntisiä luonnolliseen aikaan nähden, eli ne ovat siinäkin mielessä nyt vähän kuin Suomi pysyvässä kesäajassa.

Siksi tuota Venäjän päätöstä ei voi ihan suoraan pitää argumenttina puolesta tai vastaan.

Aikavyöhyke – Wikipedia

Aikavyöhykekarttaa katsomalla voi kukin todeta tämän.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Itselleni ei Helsingin Sanomia tule, enkä myöskään ole nettiversion tilaaja, joten en tiedä pitääkö tuo kuulemani tieto paikkaansa. Enkä tiedä myöskään, keitä nämä asiantuntijoiksi määritellyt henkilöt ovat.

Hesarilla on taas kerran menossa ilmainen kaksi viikkoa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pysyvä talviaikaan siirtyminen on Ylen lukijoiden suosikki – Selvitimme kumpaa opettajat, viljelijät ja hoitajat kannattavat

Tuohon muuhun juttuun en muuten ota kantaa, mutta tuossa alussa on hauska gif-animaatio, joka kuvaa varsin mainiosti kesäajan ja talviajan vaikutusta vuoden pimeimpänä aikana.

Game ovet. Ehkä minä kuitenkin selviän hengissä normaaliajallakin, kunhan vain ei mennä Ruotsin aikaan.

Tuo pimein talvi on sellainen ajankohta, että itselleni se on loppupelissä aika merkityksetön. Kevät- ja syyspäiväntasaukset ja niiden ympäristö ovat ne ajankohdat, joissa tuo kesäaika tarjoaisi suurimmat hyödyt.
 

Peltinen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Game ovet. Ehkä minä kuitenkin selviän hengissä normaaliajallakin, kunhan vain ei mennä Ruotsin aikaan.

Jos Ruotsi siirtyy pysyvästi kesäaikaan ja Suomi Partasen tieteellisin perustein Ruotsin normaaliaikaan, niin Ruotsissa on sen jälkeen kello tuntia enemmän kuin Suomessa. Itse veikkaan (ja toivon), että tässä peesataan parhaiten härmäläisten perinteiden mukaisesti Ruotsia, eli kun siellä todennäköisesti jäädään kesäaikaan niin sitten meilläkin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä on argumentti kääntynyt väärinpäin. Ei kesäajasta talviaikaan siirtyminen ainakaan ole sellainen tekijä, joka pakottaisi aikaistamaan aamuheräämistä.

Niin, pakko kai selventää hieman kirjoitustani. Minulle kellojen siirto ei ole aiheuttanut ikinä merkittäviä ongelmia. Uni- ja vuorokausirytmini ovat määrääntyneet muista syistä kuin siitä, olemmeko olleet kesä- vai normaaliajassa. Olen nyt siirtänyt rytmiäni aikaisemmaksi. Kun aiemmin olin töissä n. 8:30-16:30 (tämä ns. nominaali, liukuva työaika mahdollistaa joustot molempiin suuntiin), nyt olen pyrkinyt olemaan siellä 7:30-15:30.

Kun luovumme kesäajasta, tällä uudella rytmillä pystyn nauttimaan valosta vielä työpäivän jälkeen. Ulkoilukauteni säilyisi siis ennallaan pysyvällä normaaliajallakin. Ihan näin suoraviivaista tämä ei valitettavasti ole, vaan usein töistä lähteminen venyy itsestä riippumattomista syistä, eikä tätä varhaistettua lähtemistä pysty noudattamaan läheskään joka päivä. Vaikka liukuvaa työaikaa noudatetaankin, niin se maaginen klo 16 säätelee silti yllättävän vahvasti tekemisiä.

Jos argumenttisi olisi koskenut yleistä päivän lyhenemistä talvea kohden tuon jotenkin ymmärtäisi, mutta tuo viittaus Ruotsin normaaliaikaan osoittaa, että pyrit osoittamaan itäisen aikavyöhykkeen paremmuutta. Et muuten ole ensimäinen, joka tähän argumentointivirheeseen sortuu. Välillä mietityyttää, että onkohan se aina ihan vahinkokaan vai eikö ihmiset todellakaan hahmota asiaa.

Sitä minä olen pyrkinyt osoittamaan jo kauan. Onneksi osa asiantuntijoista on hiljalleen samaa mieltä kanssani. Valitettavasti vain ne suurimman auktoriteetin arvonimen saaneet haraavat yhä vastaan.

No joo, huumori sikseen. Pointtini oli lähinnä se, että minulla noudattamani vuorokausirytmi on määräytynyt aina muista syistä kuin vallitsevasta kesä- tai normaaliajasta. Nyt olen aikaistanut sitä, jotta pystyn kesäajasta luopumisen jälkeen nauttimaan valosta töiden jälkeen yhtä paljon kuin aiemmin silloisella vuorokausirytmilläni ja kesäajalla.

Nyt kun olen tavallaan pari vyöhykettä liian itäisessä rytmissä, minun pitäisi voida huonosti. No, vointini on itse asiassa hyvä. Paino on pudonnut suunnitellusti ja unen laatu on aktiivisuusrannekkeen mukaan parantunut. Nukun myös enemmän, ja liikunta on pysynyt ennallaan, tai jopa kasvanut hieman. Aamut ovat jo melko pimeitä, mutta ei sekään ahdista.

Tuo siis kattavalla yhden miehen otannalla.
 

Yuppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team, Україна
Mitä helvettiä? En edes tiennyt että otakantaassa on kysely jo auki ja n. 7 tuntia vastausaikaa. No sinne meni kesäajan puolesta.

Se on mulle subjektiivisesti sopivin aika muutenkin, kun olen siinä syntynyt ja suurimman osan elämästäni elänyt. Talviaika sotkee mun sisäisen kelloni ja aiheuttanee vielä joskus sydänkohtauksen.
 

Undrafted

Jäsen
Kansan mielipide on nyt lukittu ja mielenkiintoista nähdä miten päättäjät sekä muut maat valitsevat. Omakohtaisesti isoin merkittävin tekijä on aikaero Yhdysvaltoihin. Paras olisi, että se lyhenee. Sekin merkkaa vain syyskuu-tammikuu jaksolla sunnuntaisin. Isossa kuvassa odotan miten hyvin EU-maat pelaavat yhteen ja miten EU:n ulkopuoliset maat reagoivat osaltaan muuttuvaan tilanteeseen. Onkohan Norjassa käyty keskustelua aiheen tiimoilta miten reagoida, jos aikaeroa tulisikin naapurimaihin?
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko muuten ollut puhetta, että meinaavatko noi julkaista kansan mielipiteen jollain aikataululla, vai onko se jo peräti julkaistu?
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Onko muuten ollut puhetta, että meinaavatko noi julkaista kansan mielipiteen jollain aikataululla, vai onko se jo peräti julkaistu?

Ainakaan aiemmin noita ei ole raakadatana julkaistu, vaan analysoitu kattavuutta jne. ensin, kaikkia ei toki edes ole julkaistukaan. Tuollaisessa kun vinoumat tuppaavat olemaan aika reippaat.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Nyt kerrotaan, että 52 % kannatti talviaikaa ja 48 % kesäaikaa. Noiden äänet tekevät kuitenkin vain 454 000 ääntä annetuista 677 000 äänestä. Näköjään botit on käyneet antamassa nuo 220 000 muuta ääntä. Olisi mielenkiintoista tietää, että mille puolelle botit on valjastettu.
 

Konsta Kepuli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Athletic Bilbao, Tahko, Pool, Saints
Olisi mielenkiintoista tietää, että mille puolelle botit on valjastettu.
Tässä ketjussa toiminut botti ainakin kannatti kesäaikaa. En tiedä on ko. botti ollut liikkeellä myös nettikyselyssä. Veikkaan että on. Tämän perusteella arvelen että kesäaikaa on botit pääosin kannattaneet.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tässä ketjussa toiminut botti ainakin kannatti kesäaikaa. En tiedä on ko. botti ollut liikkeellä myös nettikyselyssä. Veikkaan että on.

Oikein veikkasit, äänestin kesäaikaa myös tuossa kyselyssä. Mutta vain kertaalleen. En tiedä, että hylättiinkö ääneni.

Yllättävän tiukoille meni. En vielä luovu täysin toivosta. Tuloksissa ei valitettavasti kerrottu, minkä verran vaihtoehto "joku muu aika" sai kannatusta. Olisin mielelläni kuullut esim. Ruotsin nykyisen normaaliajan kannatuksen.

Jos pysyvä kesäaika saa kannatusta muualla EU:ssa, niin uskon sen vaikuttavan positiivisesti myös Suomen kantaan.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Jos pysyvä kesäaika saa kannatusta muualla EU:ssa, niin uskon sen vaikuttavan positiivisesti myös Suomen kantaan.
Olisi todella hienoa, jos muu Eurooppa siirtyisi käyttämään kesäaikaa. Tällöin Suomi saisi talviajasta parhaan hyödyn eli pääsisi samaan aikaan melkein koko muun Euroopan kanssa. Suomen kesäaikakaan ei olisi tuossa skenaariossa niin katastrofi.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Eilen illalla juuri mietin paljonkohan se kello nyt on. Asun kerrostalon kymppikerroksessa ja tässä on ympärillä luonnollisesti muitakin taloja. Ilta-aurinko paistaa tähän ja tottakai sen huomaa olevan eri kohdassa kuin kesällä ja painuvan aikaisemmin toisten talojen taakse.

Edelleenkään se ei vain ole selvinnyt mitä sillä on merkitystä monelta se sinne menee. Se pitää internetistä erikseen tarkistaa, jos sellaisen tiedon tarvitsee.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olisi todella hienoa, jos muu Eurooppa siirtyisi käyttämään kesäaikaa. Tällöin Suomi saisi talviajasta parhaan hyödyn eli pääsisi samaan aikaan melkein koko muun Euroopan kanssa.

Edelleen ihmettelen, miten hienoa tässä olisi ja mitä siitä hyötyisimme. Länsi-Euroopassa sentään saataisiin nauttia pidemmistä illoista, mutta sulaa tyhmyyttä olisi käyttää Suomessa samaa aikaa kuin esim. Espanjassa.

Uskon kyllä, että muu Eurooppa valitsee kesäajan. En usko, että muualla Euroopassa ollaan niin jämähdetty agraariyhteiskuntaan, että nähtäisiin talviaika parempana.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös