Kela ja opintotuki

  • 178 577
  • 242

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Unohdat varmaan opintolainan joka lasketaan opiskelijalle ensisijaiseksi tulonlähteeksi esim. toimeentulotukeen verrattuna. Ja on se ihme jos ei sen lainan kera opiskelija vielä pärjää. Aika tumpelo rahankäyttäjä saa silloin olla..

Joo opintolainan kanssa toki, mutta esim. allekirjoittaneen luokalla oli sellaisia oppilaita, jotka eivät sitä missään nimessä halunneet nostaa vaan kituuttelivat sitten sillä perus-opintotuella, mikä on suht mahdotonta. Itsekään en koskaan opintolainaa ottanut, mutta pärjäsin muuten rahallisesti ihan OK eli tarvetta sille ei oikeastaan ollut.
 

Dhearted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Kookoo
Eihän siitä ole kyse maksavatko vanhemmat jotain vaiko ei, vaan siitä että on todella säälittävää ottaa aikuisena vanhemmiltaan rahaa vastaan. Kun sitä on aikuisena lähtenyt kotoa pois, niin eihän sitä vanhempien kukkarolla enää siinä vaiheessa käydä. Juuri tuon takia onkin idioottimaista, että vanhempien tulot vaikuttavat opintotukeen.

Eihän noilla kai 20-vuotiaasta eteenpäin juuri vaikutusta ole, ja jos alle parikymppisenä pitää itseään niin aikuisena, ettei voi vanhemmiltaan rahaa ottaa niin aika pikkuvanhaa touhua. Mutta periaate se on tyhmäkin periaate. Joku heitti jotain 25-vuotiaasta jonka vuokrat vanhemmat maksaa, niin esimerkki huono juuri tuon iän takia.

Tosiaan opintotukihan on opintoraha+opintolaina, joiden taso on varsin riittävä. Suomessa porukan pitäisi vielä saada palkkaa ilmaisesta opiskelusta, välillä tuntuu ettei porukka tajua miten hyvin täällä opiskelijan asiat ovat.
 

Cube

Jäsen
Tosiaan opintotukihan on opintoraha+opintolaina, joiden taso on varsin riittävä. Suomessa porukan pitäisi vielä saada palkkaa ilmaisesta opiskelusta, välillä tuntuu ettei porukka tajua miten hyvin täällä opiskelijan asiat ovat.
Jep. Suoraan sanoen hävettää ihan saatanasti sellaisten puolesta, jotka kitisevät opintotuen olevan Suomessa liian alhainen. Ilmeisesti ovat tosiaan jotain tynnyrissä kasvaneita, joilla ei ole mitään käsitystä siitä miten asiat ovat muualla.
 

Chambza

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Flyers
Ne jotka nykyään opiskelevat, kuten vielä muutama viikko takaperin sivuunkirjoittanutkin, ovat kasvaneet lama-aikana ja tunteneet sen jälkivaikutukset lapsina. Siinä kun vieressä katsoi kasvaessan kuinka isä vaan maksoi ja maksoi sitä lainaa, niin halukkuus oman lainan ottamiseen on aika pieni. Varsinkin jos siitä ei edes saa jotain konkreettista vastinetta kuten talo tai auto, vaan se kuluu elämiseen.

Siitä ei opintotuessa pidä olla kyse, että "ansaitseeko" opiskelja saada tukea, ja jos, niin minkä verran. Kyse on vain siitä, että opiskelu ja valmistuminen tulee tehdä niin helpoksi kuin mahdollista, jotta säilytetään Suomen nykyinen asema ja etumatka. Selvästi helpoin tapa on maksaa opintorahaa sen verran, että opiskelija voi keskittyä täysillä opiskeluihinsa.

Itse olisin ennemmin hidastanut opiskeluja tai keskeyttänyt ne kokonaan lisäämällä työntekoa, kuin ottanut lainaa. Tällainen tulee suuressa mittakaavassa kalliiksi valtiolle.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
....

Itse olisin ennemmin hidastanut opiskeluja tai keskeyttänyt ne kokonaan lisäämällä työntekoa, kuin ottanut lainaa. Tällainen tulee suuressa mittakaavassa kalliiksi valtiolle.

Voi voi, elämä on täynnä valintoja. Itse en aikoinaan edes ajatellut töihin menoa opiskeluaikana. Otin kaikki lainat mitä sain ja keskityin opiskeluun. En myöskään kertaakaan koko opiskeluaikana käynyt baarissa. Valmistuin toki ensimmäisenä samaan aikaan aloittaneista.

Lainaakin taitaa olla jäljellä vielä muutamaksi vuodeksi, mutta maksan sitä niin vähän, ettei tunnu missään.

Missään tapauksessa en kannata ilmaisen rahan jakamista opiskelijoillekaan. Voidaan vaan arvailla mitä tapahtuisi jos opintorahaa nostettaisiin, vähentyisikö työssäkäynti vai lisääntyisikö juominen, veikkaan jälkimmäistä.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Itse pyöritin taloutta Helsingissä opiskeluaikoina 500-600e/kk budjetilla jolloin mitään opintolainoja ei otettu eikä töissäkään tullut käytyä kuin kesäisin. Kesätyörahoista 3/4 sijoitin pääasiassa osakkeisiin.

Toki suuri syy tähän oli se, että sain HOASin opiskelijaboxin josta asumismenoja tuli reilu 200e ja kulutustottumukset eivät muutenkaan olleet vielä levinneet työssäkäyvän tasolle. Helpostihan tuollaiset 1500e/kk saa menemään jo ihan perus elämiseen jos vain haluaa ;)
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Itse olisin ennemmin hidastanut opiskeluja tai keskeyttänyt ne kokonaan lisäämällä työntekoa, kuin ottanut lainaa. Tällainen tulee suuressa mittakaavassa kalliiksi valtiolle.
Ei sitä opiskelua tarvitse hidastaa vaikka töissä käykin. Mielenkiintoista on, että Suomessa jossa ilmaista rahaa jaetaan opiskelusta valmistutaan yliopistosta keskimäärin 28 vuotiaana kun jenkeissä, jossa opiskelusta saa maksaa ja rahat ansaita itse sekä lainoittaa sen mitä pystyy valmistutaan keskimäärin 22 vuotiaana.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Ei sitä opiskelua tarvitse hidastaa vaikka töissä käykin. Mielenkiintoista on, että Suomessa jossa ilmaista rahaa jaetaan opiskelusta valmistutaan yliopistosta keskimäärin 28 vuotiaana kun jenkeissä, jossa opiskelusta saa maksaa ja rahat ansaita itse sekä lainoittaa sen mitä pystyy valmistutaan keskimäärin 22 vuotiaana.

Ja et näe noissa valmistumisissa mitään eroa?
Otapa google käteen ja palaa asiaan, kun olet sivistänyt itseäsi hieman jenkkilän yliopistojärjestelmästä verrattuna suomalaiseen.

Ja toisena vinkkinä viikoksi, kun olet sitten sivistänyt itseäsi, tutustupa muitten Suomea vastaavien maitten tilastoihin, esim. Saksaan, missä myös valmistutaan varsin vanhoina.

Ts. et näe mitään eroa vaikkapa suomalaisen diplomi-insinöörin tutkinnolla (mediaani jotain >6 vuotta) ja jonkun pilipalicollegen bachelor of fancy pants-monivalintatentti-tutkinnolla (mediaani varmaankin se 3,5 v tjsp.).
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Ja et näe noissa valmistumisissa mitään eroa?
Otapa google käteen ja palaa asiaan, kun olet sivistänyt itseäsi hieman jenkkilän yliopistojärjestelmästä verrattuna suomalaiseen.
Miksi pitäis verrata juuri kahta ääripäätä? Yliopistojen tasossa Suomi häviää kuitenkin suorassa vertailussa aivan 10-0. Ei Harvardissa, Yalessa, MIT:ssä jne sen pidempään opiskella, ei vain yksinkertaisesti ole siihen varaa ja stipendit eivät loputtomiin opiskelua rahoita. Ei myöskään ole tätä jarruna toimivaa pääsykoejärjestelmää hidastamassa. Varmasti Suomen järjestelmä on "reilumpi", mutta alkuperäinen väite koskikin järjestelmän kalleutta valtiolle.
Ts. et näe mitään eroa vaikkapa suomalaisen diplomi-insinöörin tutkinnolla (mediaani jotain >6 vuotta).
On se OTM:nkin mediaani 5,5 vuotta, mutta koulusta selviää varsin vaivatta kolmessa vuodessa. Ei vain ole sitä pakottavaa persettä tulen alla valmistua kun opiskelu ei maksa ja stipedistä ei ole aika loppumassa kesken.
 
Älkääs pojat sekoittako Collegea ja yliopistoja keskenään. Eli jenkeissä yleisimmin käydään ensiksi toi college alta pois, ja sitten vasta pääsee jatkamaan jos lukuhaluja noihin universityihin.
 
Voisikohan olla mahdollista että samassa paketissa on sitten osassa em. paikkoja yhdistetty college ja yliopisto? Muutakaan selitystä ei nyt juuri ole tarjota. Ellen sitten ole aivan väärin käsittänyt ameeriikan serkun jutustelua aiheesta.
 

Cube

Jäsen
Voisikohan olla mahdollista että samassa paketissa on sitten osassa em. paikkoja yhdistetty college ja yliopisto? Muutakaan selitystä ei nyt juuri ole tarjota. Ellen sitten ole aivan väärin käsittänyt ameeriikan serkun jutustelua aiheesta.
Jos nyt yksinkertaistetaan, niin yliopistot koostuvat useasta collegesta. Pääpointti kuitenkin on, että collegeissa yleensä on mahdollista suorittaa pelkästään alempi korkeakoulututkinto, kun taas yliopistot tarjoavat mahdollisuuden maisterin tai jopa tohtorin tutkintoon. Kuitenkaan collegea ei tarvitse USA:ssa käydä mitenkään "alta pois" ennen yliopistoa, koska tottakai jatko-opinnot voi aloittaa universityssakin ja monet eivät niissäkään jatka kandia pidemmälle.
 

bisnesman

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
High school= lukio
College= amk
University= yliopisto

Näin menee käsittääkseni. Suomessahan toisen asteen koulut ovat nimellisesti collegeja (Helsinki Business College) vaikka oikeampi nimitys olisi Helsinki Business High School ja AMK:t taas usein University of applied science..
 
Opintotukitietäjät hoi!

Olen nyt alle 20-vuotias ja mulle myönnettiin juuri opintotuki, joka sisältää asumislisän. Viimeksi vahvistettujen vanhempieni verotustietojen mukaan olen oikeutettu tuohon opintorahaan. Kuulin, että mikäli vanhempien tulot ovat nousseet yli 20% (joka on tapahtunut 2006 verot vs. 2007), tästä pitää ilmoittaa Kelalle. Jos Kela katsoisi viimeisimpiä verotietoja, niin mulle pitäisi myöntää pelkkä asumislisä, koska vanhempien tulorajat paukkuu yli.

Yritin kalastella infoa Kelan sivuilta, mutta tuloksetta. Marssinko suosiolla Kelan toimistolle vai löytyykö täältä joku viisaampi?
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Yritin kalastella infoa Kelan sivuilta, mutta tuloksetta. Marssinko suosiolla Kelan toimistolle vai löytyykö täältä joku viisaampi?

Jos lopputuloksena on se että saat vähemmän rahaa valtiolta niin et tietenkään mene sinne toimistoon. Pidät naamas kiinni ja lypsät rahaa niin kauan kunnes Kela seuraavan kerran tarkistaa niitä verotietoja.
 

Valkohuulikyy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkue, Samurai Blue, Arsenal
Moi,

Tietääkö kukaan, että miten se menee Kelan kanssa tällaisessa tilanteessa, kun olen menossa opiskelemaan erästä kieltä kahdeksi vuodeksi kielikouluun. Tollanen koulu kulkee englannin kielellä nimellä vocational college. Sieltä saisi tuollaisen Technical associates degreen. Olen aina elänyt sellaisessa käsityksessä, että jos opiskelee degree tutkinnossa ja koulu on valtion hyväksymä, niin kela maksaa tukea?

Kelan sivuilla kuitenkin sanotaan, että kielikursseihin ei myönnetä tukea. Onkohan 2 vuoden kielenopiskelu, mistä saa degreen niin kielikoulu vai ei? Ei uskoisi.

Olen kyllä valmis opiskelemaan siellä ilman tukeakin, mutta kyllähän tossa 2 vuodessa aika ison summan saisi kelaltakin. Toinen "tylympi" vaihtoehto olisi mennä kyseisen maan johonkin yliopistoon kieltä, ottaa kelalta tuet ja lopettaa vain 1-2 vuoden jälkeen, kun osaa kieltä tarpeeksi. Kaikki tämä on kuitenkin vain extraa varsinaisen tutkinnon päälle. Joten siitä toisesta degreestä ei niin väliä, vaikka kyllähän se näyttäisi CV:ssä paremmalta.

Taitaa mennä niin monimutkaiseksi, että parempi tallustella kelaan paikan päälle. Harmittaa vain, että itselläni on kelasta vain huonoja kokemuksia.

Opintotuen pienuuteen liittyen minulla on selkeä mielipide. Lainalla pärjää vallan mainioisti ja voi elää suhteellisen leveästi. Mutta jos ei lainaa halua ottaa on mielestäni turha itkeä rahan vähyyttä. Elämä on täynnä valintoja ja pitää muistaa, että Suomessa asiat ovat opiskelun kannalta maailman kärkitasoa.
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Opintotukitietäjät hoi!

Olen nyt alle 20-vuotias ja mulle myönnettiin juuri opintotuki, joka sisältää asumislisän. Viimeksi vahvistettujen vanhempieni verotustietojen mukaan olen oikeutettu tuohon opintorahaan. Kuulin, että mikäli vanhempien tulot ovat nousseet yli 20% (joka on tapahtunut 2006 verot vs. 2007), tästä pitää ilmoittaa Kelalle. Jos Kela katsoisi viimeisimpiä verotietoja, niin mulle pitäisi myöntää pelkkä asumislisä, koska vanhempien tulorajat paukkuu yli.

Yritin kalastella infoa Kelan sivuilta, mutta tuloksetta. Marssinko suosiolla Kelan toimistolle vai löytyykö täältä joku viisaampi?

"Opiskelijalla ei ole ilmoitusvelvollisuutta vanhempien muuttuneista tuloista, joten niitä käytetään vain hakemuksesta."

Lähde www.kela.fi
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitenköhän ennen opintotuen myöntämistä otetut lainat ja luotot vaikuttavat opintotukeen? Jos nyt otan Nordealta vaikkapa 4000€ joustoluottoa, niin voinko hakea ja saada saada opintotukea ensi vuoden alusta alkaen? Tänä vuonna en ole opintotukea saanut, kun olen ollut töissä.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Mitenköhän ennen opintotuen myöntämistä otetut lainat ja luotot vaikuttavat opintotukeen? Jos nyt otan Nordealta vaikkapa 4000 joustoluottoa, niin voinko hakea ja saada saada opintotukea ensi vuoden alusta alkaen? Tänä vuonna en ole opintotukea saanut, kun olen ollut töissä.

Laina ei ole verotettavaa tuloa, ei vaikuta mitenkään opintotukeen, oli sitten tuen aikana tai ennen.
 
Voi vittu, Kela! Jos huomenna ei ole rahat tilillä, niin... Asiat on vihdoin jotenkin saatu järjestykseen kohdallani ja valmistuminen tapahtuisi kaiken onnistuessa tammikuun puolessa välissä. Ei olisi siis enää kauan siihen hetkeen... Mutta! En tiedä, ymmärsinkö oikein Kelalta tulleen kirjeen, mutta ensimmäinen reaktio oli että nyt ei taidakaan rahoja napsahtaa tilille. Ihan käsittämätöntä. Tässä tulee kuitenkin sellaiset lähes 60km päivässä matkustettua bussilla, joten kai minulla joku oikeus on saada Kelalta tukea opiskeluiden päättymiseen asti! Noh, huomenna se selviää...
 

Ruutiveijari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Takaisinperintään liittyvät periaatteet ihmetyttävät.

Olen nostanut tänä vuonna opintotukea 11 kuukauden ajalta. Tienannut olen 10600 euroa. Kelan laskurin mukaan tämä tulee tarkoittamaan noin 1130 euron takaisinperintää. Jos taas palautan yhden opintotuen, eli noin 490 euroa, ennen ensi vuoden maaliskuun loppua, ei takaisinperintää tule lainkaan.

Tuo 220 euron laskennallinen puskuri saa vähän outoja aikaan, kun se otetaan huomioon vain alarajalla.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös