Kela ja opintotuki

  • 178 785
  • 242

Snakster

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti heki
Ongelma on siinä, että Suomessa verottaja vie suurelta osin sen hyödyn, jonka opiskelemalla olisi mahdollista saada. Jos kerran opiskeluajalta saa työttömyyskorvaustakin selvästi huonompaa tukea, ja suuri osa joutuu elättämään itsensä lainarahalla, niin palkkatulon veroprogression tulisi olla selvästi nykyistä matalampi. Silloin voisi perustella matalaa opintotukea sillä, että sen saa korkeampana palkkana takaisin.

Ei kai palkka sentään ole ainoa syy hankkia koulutus ja sen myötä mielekkäämpiä tehtäviä?
 

J-Ko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti MC61
Minä taas ohjeistan sellaisia opiskelijoita, joilla on töitä, jättämään opintotuet lunastamatta alkuvuonna. Nehän voi nostaa myöhemmin sitten myös takautuvasti.
Voiko muka? Siis jos joulukuussa totean että en olekaan tiennanut kovin paljoa, niin voinko soittaa Kelaan ja ilmoittaa että laittavat tulemaan vaikkapa tammikuulta peruuttamani opintotuen? Jotenkin en usko tähän...
Joo kyllä minäkin olen sitä mieltä, että on hyvä että tulot otetaan huomioon kun opintotukea maksetaan. Opintotukea ja muitakin tukia tulee antaa sellaisille jotka sitä tarvitsevat, ei valtion tarvitse kustantaa kenenkään ryyppyreissuja tai etelänmatkoja( onko sama asia?).
Itse olen maksanut kerran tukia takaisin, pari kertaa perunut ja taas pitäisi yksi kuukausi palauttaa kun tuli tienattua viime vuonna liikaa. Ongelma tuntuu olevan että tulee otettua kaikki tukikuukaudet alkuvuonna jolloin loppuvuoden joutuu olemaan ilman tukea, jos ei ole duunia niin sitten ollaan perseet auki. Säästöön ei tietenkään jää mitään.
 

Eppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Eppis
Ja nimenomaan toisen asteen opiskelijalla vanhempien tulot vaikuttaa, ei korkeakouluopiskelijalla. Tuokin on melkoinen epäkohta.


Viestin lähetti dude
Vaikuttaa myös alle 20-vuotiaalle korkeakouluopiskelijalle.

Ainakaan KELA:n sivuilla ei puhuta korkeakouluopiskelijoista mitään, vaan nimenomaan toisen asteen opiskelijoista.

Jos sitten korkeakouluopiskelija asuu vanhempiensa luona, niin silloin hän toki saa pienempää tukea kuin yksinasuva. Summatkin löytyvät KELA:n sivuilta.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Viestin lähetti J-Ko
Voiko muka? Siis jos joulukuussa totean että en olekaan tiennanut kovin paljoa, niin voinko soittaa Kelaan ja ilmoittaa että laittavat tulemaan vaikkapa tammikuulta peruuttamani opintotuen?

Finlex.fi kertoo, että opintotuki voidaan myöntää hakemiskuukauden alusta. Eli et voi saada edellisen tammikuun tukea enää siinä vaiheessa.
 

Rapukäsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
No voihan nyt *¨ä?£$£

Kai tämä on oikea ketju. Perkales kun pläjähti postiluukusta Kelan kirje, jossa vaaditaan maksamaan opintotukea takaisin. Ajankohta, jolloin tukea on maksettu liikaa on vuoden 2000 alku. Miten helvetissä Kela on nyt yhtäkkiä keksinyt tätä karhuta, varsinkin kun olen lähes sataprosenttisen varma, että olen tämän jo takaisin tilittänyt? Milläs keinolla mä sen Kelalle pystyn todistamaan, että lasku on jo maksettu, en helvetti millään!

Ainakin normaalit velat vanhenevat ajan myötä, jos yrittäjä ei niitä älyä ajoissa takaisin periä, onko kellään mitään hajua, miten on Kelan etuuksien kanssa? Maksu pyydetään maksamaan Sampo Pankin tilille, voisikohan tässä olla taas joku Sampo Pankin sekoilu kyseessä?
 

Ted Raikas

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Kyllähän se Kela karhuaa helposti takaisin, jos vaan yhtään on aihetta.

Itse sain muutama vuosi sitten maksella useamman sadan euroa takaisin, kun Kelan mukaan olivat maksaneet liikaa asumistukea. No, tottahan se oli, mutta olivat laskeneet tuen määrän asunnon mukaan jossa asuin n. nelisen vuotta aiemmin ja ihan ERI KAUPUNGISSA. Eli, ei siellä informaatio kauheasti kulje. Itse pitää kaikki selvittää tarkkaan. Eipä siinä mitään, mutta ei tuollaista täysi noviisi voi tajuta, että pitäisi huomioida. Nyt tietää.

Valitus ei auttanut mitään, vaan takaisinhan ne piti maksaa. 20 € kuussa. Kyllä oli tyytyväinen olo sitten kun ne maksut oli vihdoin maksettu pois. Nimittäin se 20 euron lovi opiskelijan kukkarossa joka kuukausi voi olla yllättävänkin suuri.
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
...
Ainakin normaalit velat vanhenevat ajan myötä, jos yrittäjä ei niitä älyä ajoissa takaisin periä, onko kellään mitään hajua, miten on Kelan etuuksien kanssa? ...

Tietääkseni velat vanhenevat 10 vuodessa, ellei muuta ole sovittu. Itse kuulin tämän asian eräältä oikeustieteen opiskelijalta, kun kela peri minulta takaisin jotain 9 vuotta vanhoja opintorahoja keskeytyneiden opintojen takia. Tästä perimiestä on aikaa yli 15 vuotta, joten tilanne on saattanut jopa muuttua.
 

DAF

Jäsen
Suosikkijoukkue
se kolmikirjaiminen. PISTI PALLON MAALIIN
Tietääkseni velat vanhenevat 10 vuodessa, ellei muuta ole sovittu. Itse kuulin tämän asian eräältä oikeustieteen opiskelijalta, kun kela peri minulta takaisin jotain 9 vuotta vanhoja opintorahoja keskeytyneiden opintojen takia. Tästä perimiestä on aikaa yli 15 vuotta, joten tilanne on saattanut jopa muuttua.

Niin, velathan ovat vanhenneet aiemmin, _jollei perintää uudisteta_, ts. haeta tarvittaessa uutta päätöstä oikeudesta jne. Eivät siis lopullisesti, vaan velan vanhentuminen on voitu katkaista. Nyt on uusi lainsäädäntö, jossa tietyt velat vanhenevat lopullisesti 15 vuodessa, mutteivät kaikki. Opintotukivelan kohtalosta en ole tietoinen, mutta vastaus löytynee netistäkin helposti. Kelan perintä on kuitenkin eri asia kuin tämä (olettaen, että kyse on ihan normaalista takaisinperinnästä), sillä nehän eivät ole vielä tuolloin kiertäneet oikeuden kautta, vaan Kela perii niitä itse. Tämä on olennaisesti eri asia velallisen hyödyksi, sillä tuolloin ei luottotietomerkintää tule, jos asioitaan hoitaa.

Rapukädelle voi todeta sen, että voit todistaa maksamasi summan kuiteilla/tiliotteilla. Ei niitä turhaan pyydetä säilytettävän.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Niin, velathan ovat vanhenneet aiemmin, _jollei perintää uudisteta_, ts. haeta tarvittaessa uutta päätöstä oikeudesta jne. Eivät siis lopullisesti, vaan velan vanhentuminen on voitu katkaista. Nyt on uusi lainsäädäntö, jossa tietyt velat vanhenevat lopullisesti 15 vuodessa, mutteivät kaikki. Opintotukivelan kohtalosta en ole tietoinen, mutta vastaus löytynee netistäkin helposti. Kelan perintä on kuitenkin eri asia kuin tämä (olettaen, että kyse on ihan normaalista takaisinperinnästä), sillä nehän eivät ole vielä tuolloin kiertäneet oikeuden kautta, vaan Kela perii niitä itse. Tämä on olennaisesti eri asia velallisen hyödyksi, sillä tuolloin ei luottotietomerkintää tule, jos asioitaan hoitaa.

Rapukädelle voi todeta sen, että voit todistaa maksamasi summan kuiteilla/tiliotteilla. Ei niitä turhaan pyydetä säilytettävän.

Hiljattain voimaan astuneen lain mukaan ns. "normaalit" oikeuden kautta kiertäneet velat vanhenevat tosiaan 15 vuodessa. Poikkeuksia ovat mm. rikosasiat, joiden yhteydessä velallinen on saanut vankeutta (20v) ja joissa velkojana on luonnollinen henkilö (myös 20v). Mikäli velka on vielä laskuperusteinen, sillä ei vanhentumisaikaa käsittääkseni ole. Olen kuitenkin suhteellisen varma, että kelan opintotukivelat vanhenevat tuossa 15 vuodessa. Käsittääkseni nuo ovat nimittäin ulosottokelpoisia ilman oikeuden tuomiota. Aivan sataprosenttisen varma en asiasta ole. Aika kimurantteja asioita porsaanreikineen kaikkineen...

Ja tosiaan velasta täytyy säännöllisin väliajoin "muistutella", tai se vanhenee jo aikaisemmin. Käsittääkseni perille mennyt muistutuskirje riittää tähän. En nyt tarkkaan muista mikä tuo "väliaika" oli pituudeltaan.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Onko jollain kokemusta/tietoa siitä, että kun tekee lopputyötä stipendillä, niin saako samaan aikaan nostaa opintotukia, jos tulot pysyvät alle tulorajojen? Sen tiedän, että stipendi vaikuttaa vapaasti tienattavaan tuloon, mutta onko Kelalla joku sääntö, ettei opintotukea voi saada samanaikaisesti kun saa stipendiä? Opintotukihan nousee syksyllä, joten mielelläni nostaisin myös syksyn tuet ja palauttaisin tulorajan ylimenevän osan vaatimat tuet kevään tuista.

Kelan sivuilla mainitaan, että "Opintoraha evätään myös silloin, kun oppilaitokselta saadun toimeentulon turvaamiseen tarkoitetun apurahan, opinnoista maksettavan päivärahan tai muun vastaavan taloudellisen etuuden määrä on yli... ...259,01 e/kk (1.8.2008 lukien yli 298 e/kk) korkeakouluopinnoissa". Lasketaanko tähän stipendi vai tarkoitetaanko tällä jotain muuta apurahaa?

Aikamoista kikkailua opintotukien kanssa ja mielellään maksaisi ne ajoissa pois, jos on tarvetta maksaa. Myöhemmin voi ottaa päähän, jos napsahtaa parin tonnin lasku kaikkine korkoineen. Kaiken lisäksi stipendiä ei voi hakea kesällä ja seuraava mahdollisuus on elokuussa. Jos haluaa vielä hyödyntää opintotukietuudet, pitää tukea hakea vasta syyskuussa, jotta viimeinen erä menisi ensi vuoden puolelle.
 

Isaskar

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Ja tosiaan velasta täytyy säännöllisin väliajoin "muistutella", tai se vanhenee jo aikaisemmin. Käsittääkseni perille mennyt muistutuskirje riittää tähän. En nyt tarkkaan muista mikä tuo "väliaika" oli pituudeltaan.

Muistaisin jostain lukeneeni, että opintovelat raukeaa nykyisin viidessä vuodessa. Mutta käytännössä tuosta ei voi tehdä mitään aikarajaa ja vertailla päätöksen antamispäiviä, koska vanhenemisen voi esimerkiksi ulosottoon lähettämällä katkaista ja siitä alkaa uusi viiden vuoden vanhenemisaika.

Pelkkä perinnän muistutuskirje ei katkaise vanhentumista. Se kuitenkin katkaisee, jos soittaa perintäkirjeen jälkeen velkojalle ja haukkuu sen maan rakoon.
 

Infamous

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Penguins, Steelers
Pelkkä perinnän muistutuskirje ei katkaise vanhentumista. Se kuitenkin katkaisee, jos soittaa perintäkirjeen jälkeen velkojalle ja haukkuu sen maan rakoon.

Niin tuota tarkoitin perille menemisellä. Toki se pitää pystyä jollain tavalla todistamaan, eli käytännössä tarvitaan velallisen vastaus. Tuli se sitten puheluna tai kirjeenä tms.
 

D-saster

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS/New Jersey Devils/Ahmat
Itsehän en pidä Kelaa juuri minään. En päässy haussa ammattikorkeeseen enkä yliopistoon, joten päätin sitten mennä vuodeksi opiskelemaan hierojaksi. Olen oikeutettu saamaan opintotukea, mutta koska kyseessä on ilmeisesti toisenasteen ammatillinenkoulutus niin vanhempien tulot vaikuttavat opintorahan saantiin. Minun kohdallani opintorahan suuruus on 0 euroa vaikka asun yksin, olen yli 18v ja opiskelen itselleni ammattia ylioppilaana. Asumistukea toki tulen saamaan, mutta ei se paljoa lämmitä. Noh, ei kai tässä auta ku paiskia kesä kovasti töitä ja toivoa että pappa och mamma betalar.
 

teroz

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, KPU, Eno Jets & Jan Lundell
Ohi on! Sain viimeisen perinnän maksettua tuossa keväällä, oli aikamoiset valmistumisvuoden sotkut. Pakko kyllä antaa oman koulun (Joensuun yliopiston) opintotukiyhteyshenkilöille suurta kiitosta, heiltä sai tietoa moniin tilanteisiin. Ja lopulta sain neljän kuukauden perinnän supistettua yhteen. Tätäkin ennen oli tullut monet kerrat hommia selviteltyä (kiitos kesätyö paperitehtaalla).. No siitäkin on nyt selvitty, akateemisen tutkinnon aikana taisin 15 tukikuukautta käyttää.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Itsehän en pidä Kelaa juuri minään. En päässy haussa ammattikorkeeseen enkä yliopistoon, joten päätin sitten mennä vuodeksi opiskelemaan hierojaksi. Olen oikeutettu saamaan opintotukea, mutta koska kyseessä on ilmeisesti toisenasteen ammatillinenkoulutus niin vanhempien tulot vaikuttavat opintorahan saantiin. Minun kohdallani opintorahan suuruus on 0 euroa vaikka asun yksin, olen yli 18v ja opiskelen itselleni ammattia ylioppilaana. Asumistukea toki tulen saamaan, mutta ei se paljoa lämmitä. Noh, ei kai tässä auta ku paiskia kesä kovasti töitä ja toivoa että pappa och mamma betalar.

Itellä oli lukion kolmantena vuonna mukava yllätys tammikuussa kun tuli Kelalta tieto että vanhempien tulot ovat kasvaneet sen verran että tukia ei enää tipu. Olin silloin 18vuotias, asuin vuokralla kaupungissa joka oli yli 600km siitä missä vanhempani asuivat. Silloin oli ekaa kertaa elämässäni pakko turvautua sossun apuun (tosin lähdin lisäksi myös puhelinmyyntiin, mutta sieltä ei paljoa tienestejä tullut).

Siinä sinulle siis vinkki. Mene sossuun jos ylpeys antaa periksi, ei se helppoa ole.
 

Dhearted

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blues, Kookoo
Itellä oli lukion kolmantena vuonna mukava yllätys tammikuussa kun tuli Kelalta tieto että vanhempien tulot ovat kasvaneet sen verran että tukia ei enää tipu. Olin silloin 18vuotias, asuin vuokralla kaupungissa joka oli yli 600km siitä missä vanhempani asuivat. Silloin oli ekaa kertaa elämässäni pakko turvautua sossun apuun (tosin lähdin lisäksi myös puhelinmyyntiin, mutta sieltä ei paljoa tienestejä tullut).

Siinä sinulle siis vinkki. Mene sossuun jos ylpeys antaa periksi, ei se helppoa ole.

Vittumaiset vanhemmat täytyy olla, jos ei maksa lapsellensa mitään, kun heidän tulojensa takia menettää tuet.

Opintotuki yleisesti on ihan sopiva suuruinen, ainoastaan väärin määritelty.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Vittumaiset vanhemmat täytyy olla, jos ei maksa lapsellensa mitään, kun heidän tulojensa takia menettää tuet.

Opintotuki yleisesti on ihan sopiva suuruinen, ainoastaan väärin määritelty.

Niin..tai ensinnäkin ne tulorajat on ihan perseestä (joskin ovat nousseet hiukan) että ei tässä mistään rikkaasta perheestä olla. Hyvä että edes keskituloisesta. Toisekseen jos perheessä on kahdeksan lasta niin ala siinä sitten elättään vielä niitä täysikäisiä. Kolmannekseen ite päätin lähteä toiselle paikkakunnalle vaikka olisin hyvin voinut asua kotoa vielä ja käydä kotipaikkakunnalla sen lukion loppuun. Enkä myöskään koe että vanhempani olisivat minua velvollisia elättämään enää kun olen täysikäinen ja kotoa pois muuttanut. EDITTIÄ: Enkä siis missään vaiheessa väittänyt etteikö vanhempani olisi tukeneet tuolloin taloudellisesti tai ainakin tarjonneet apuaan..

Vaikka toki nykyaikana jopa 25vuotiailla aikuisilla miehillä vanhemmat voi maksaa vuokrat ja laskut yms.. Opintotuki on kooltaan enemmän kuin riittävä, vai minkä takia opiskelijat on baarissa joka keskiviikko ja perjantai? Ehkä jopa lauantainakin. Sitä rahaa pitää vain osata käyttää..
 

jussi_j

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vittumaiset vanhemmat täytyy olla, jos ei maksa lapsellensa mitään, kun heidän tulojensa takia menettää tuet.

Opintotuki yleisesti on ihan sopiva suuruinen, ainoastaan väärin määritelty.

Vittumainen systeemi, joka pitää 18 vuotiasta täysi-ikäisenä, mutta ei sitten kuitenkaan. Valta ja vastuu eivät ole tasapainossa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Opintotuki on kooltaan enemmän kuin riittävä, vai minkä takia opiskelijat on baarissa joka keskiviikko ja perjantai?

Tai ehkä nämä opiskelijat tuhlaavat siellä sivutoimisesti tekemistään töistä tai edelliskesän kesäduuneista kertyneitä rahoja. Itsekin tein aikanani opiskelujen ohessa oman alan töitä, jolloin baarissakin oli varaa käydä toisinaan. Ne muutamat onnettomat, jotka joutuivat tulemaan toimeen pelkällä opintotuella, eivät kyllä ryypänneet tuohon mainitsemaasi tahtiin - iso osa heistä dokasi oikeastaan hyvin harvoin.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Tai ehkä nämä opiskelijat tuhlaavat siellä sivutoimisesti tekemistään töistä tai edelliskesän kesäduuneista kertyneitä rahoja. Itsekin tein aikanani opiskelujen ohessa oman alan töitä, jolloin baarissakin oli varaa käydä toisinaan. Ne muutamat onnettomat, jotka joutuivat tulemaan toimeen pelkällä opintotuella, eivät kyllä ryypänneet tuohon mainitsemaasi tahtiin - iso osa heistä dokasi oikeastaan hyvin harvoin.

Niin tai jos sattuu olemaan euron ilta niin kyllä siinä köyhälläki on varaa..vai miten se sanonta menikään. Köyhän ei kannata ostaa halpaa kaljaa..
 

Gellner

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Vittumaiset vanhemmat täytyy olla, jos ei maksa lapsellensa mitään, kun heidän tulojensa takia menettää tuet.

Eihän siitä ole kyse maksavatko vanhemmat jotain vaiko ei, vaan siitä että on todella säälittävää ottaa aikuisena vanhemmiltaan rahaa vastaan. Kun sitä on aikuisena lähtenyt kotoa pois, niin eihän sitä vanhempien kukkarolla enää siinä vaiheessa käydä. Juuri tuon takia onkin idioottimaista, että vanhempien tulot vaikuttavat opintotukeen.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Eihän siitä ole kyse maksavatko vanhemmat jotain vaiko ei, vaan siitä että on todella säälittävää ottaa aikuisena vanhemmiltaan rahaa vastaan. Kun sitä on aikuisena lähtenyt kotoa pois, niin eihän sitä vanhempien kukkarolla enää siinä vaiheessa käydä. Juuri tuon takia onkin idioottimaista, että vanhempien tulot vaikuttavat opintotukeen.

Nimenomaan jotain tälläistä hainkin. Tosiaan 18- ja 19-vuotiailla ne vanhempien tulot vielä vaikuttavat ainakin lukiossa. Onko sitten mikään ihme että monet parikymppisetkin vielä elävät vanhempien siivellä kun kerta yhteiskuntakin painostaa vanhempiaan elättämään vielä aikuisia, kotoa muuttaneita lapsiaan.
 

Mdawg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ne muutamat onnettomat, jotka joutuivat tulemaan toimeen pelkällä opintotuella, eivät kyllä ryypänneet tuohon mainitsemaasi tahtiin - iso osa heistä dokasi oikeastaan hyvin harvoin.

Pelkällä opintotuella eläminen nyt on suorastaan mahdotonta. Käteen jää esim. Raumalla vuokran, internetin ja kännykkälaskujen jälkeen suurinpiirtein 10€ (jos sitäkään, itselläni jäi 7 euroa), jolla pitäisi kuun loppu pärjätä. Kyllähän opiskelijan on töihin mentävä läpi vuoden opiskeluiden ohella, jos omillaan meinaa pärjätä ilman vanhempien jne. apua. Jos ei nyt sitten satu tienaamaan kesällä järjettömiä summia rahaa. Tosin sekin on nähty, että ne kesärahat menevät suurimmalta osalta joka tapauksssa ennen toukokuuta, tuli sitä sitten 2000€ tai 10000€ kesässä.
 

thego

Jäsen
Suosikkijoukkue
Nashville
Pelkällä opintotuella eläminen nyt on suorastaan mahdotonta. Käteen jää esim. Raumalla vuokran, internetin ja kännykkälaskujen jälkeen suurinpiirtein 10€ (jos sitäkään, itselläni jäi 7 euroa), jolla pitäisi kuun loppu pärjätä. Kyllähän opiskelijan on töihin mentävä läpi vuoden opiskeluiden ohella, jos omillaan meinaa pärjätä ilman vanhempien jne. apua. Jos ei nyt sitten satu tienaamaan kesällä järjettömiä summia rahaa. Tosin sekin on nähty, että ne kesärahat menevät suurimmalta osalta joka tapauksssa ennen toukokuuta, tuli sitä sitten 2000€ tai 10000€ kesässä.

Unohdat varmaan opintolainan joka lasketaan opiskelijalle ensisijaiseksi tulonlähteeksi esim. toimeentulotukeen verrattuna. Ja on se ihme jos ei sen lainan kera opiskelija vielä pärjää. Aika tumpelo rahankäyttäjä saa silloin olla..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös