Moi,
Tietääkö kukaan, että miten se menee Kelan kanssa tällaisessa tilanteessa, kun olen menossa opiskelemaan erästä kieltä kahdeksi vuodeksi kielikouluun. Tollanen koulu kulkee englannin kielellä nimellä vocational college. Sieltä saisi tuollaisen Technical associates degreen. Olen aina elänyt sellaisessa käsityksessä, että jos opiskelee degree tutkinnossa ja koulu on valtion hyväksymä, niin kela maksaa tukea?
Kelan sivuilla kuitenkin sanotaan, että kielikursseihin ei myönnetä tukea. Onkohan 2 vuoden kielenopiskelu, mistä saa degreen niin kielikoulu vai ei? Ei uskoisi.
Olen kyllä valmis opiskelemaan siellä ilman tukeakin, mutta kyllähän tossa 2 vuodessa aika ison summan saisi kelaltakin. Toinen "tylympi" vaihtoehto olisi mennä kyseisen maan johonkin yliopistoon kieltä, ottaa kelalta tuet ja lopettaa vain 1-2 vuoden jälkeen, kun osaa kieltä tarpeeksi. Kaikki tämä on kuitenkin vain extraa varsinaisen tutkinnon päälle. Joten siitä toisesta degreestä ei niin väliä, vaikka kyllähän se näyttäisi CV:ssä paremmalta.
Taitaa mennä niin monimutkaiseksi, että parempi tallustella kelaan paikan päälle. Harmittaa vain, että itselläni on kelasta vain huonoja kokemuksia.
Opintotuen pienuuteen liittyen minulla on selkeä mielipide. Lainalla pärjää vallan mainioisti ja voi elää suhteellisen leveästi. Mutta jos ei lainaa halua ottaa on mielestäni turha itkeä rahan vähyyttä. Elämä on täynnä valintoja ja pitää muistaa, että Suomessa asiat ovat opiskelun kannalta maailman kärkitasoa.