Ei sinun tarvitse kertoa tiedottamisen merkityksestä markkinointimielessä. Pointti oli enemmänkin siinä, että millä tavalla sen tiedottamisen pitäisi olla parempaa? Jos esimerkiksi Kerho olisi järjestänyt massiivisen lehdistötilaisuuden Laakkosen, Mäkelän jne. paluusta, luuletko että se olisi saanut yhtään sen enempää julkisuutta kuin nyt?
Tai että pitäisi oikein palkata oma tiedottaja? Minä keksin pienelle, muutaman henkilön organisaatiolle (pl. siis itse joukkue) paljon tärkeämpiäkin rahareikiä kuin täysipäiväinen tiedottaja. Kyllä se niin menee, että se näkyvyys mediassa ansaitaan edelleenkin kaukalossa, eikä millään tiedottajilla.
Siis: millä tavalla sen tiedottamisen pitäisi olla parempaa?
Hohhoh. Ainakin minua faninina Kerhon tiedottaminen suoraan sanottuna oksettaa. Perinteethän tällaisessa tiedottamisessa istuu Kerhossa aika syvällä, tai mitäpä sitä edes tiedottamiseksi väittää. Kansankielellä se on kaupankäyntiä HäSan kanssa, jonka seurauksena yksikään tilaaja tai satunnaislukija ei lue pienintäkään poikkisanaa Kerhon toiminnasta.
On ihan turha alkaa väittämään, että tiedottamisessa ei olisi mitään vikaa tai ettei kunnon tiedottaminen edistäisi seuran kehitystä. Ensinnäkin yksikään paikallisaviisin lukija ei häviä yhtään mitään, vaikka joku lukisi uusista sopimuksista Hesarista samaan aikaan. Ja kuten moni on jo moneen kertaan todennut, kunnollinen tiedottaminen toisi myös lisää rahaa.
Ilmeisesti meillä pyyhkii kuitenkin taloudellisesti niin helkkarin hyvin, ettei muutoksia edes haluta tehdä.
Korpelan aikana Kerho ihan oikeasti otti pieniä harppauksia eteenpäin tiedottamisessa. Riiva ilmoitti viimeisinä vuosinaan puhelimitse sopimuksista muuallekin kuin paikalliseen. Sekään ei ollut täydellistä, mutta selkeästi niitä muitakin vaihtoehtoja mietittiin. Back to square one, räpäyttäisi hämeenlinnalaislähtöinen Paleface.
Olen kannattanut Kerhoa nelivuotiaasta ja ensimmäistä kertaa tunnen organisaatiota kohtaan silkkaa helveksuntaa. Nyt meneillään oleva avioliitto HäSan kanssa olisi jo aika lopettaa, vaikka siellä HPK:n hallituksessa istuisi itse ukko ylijumala. Ajateltiin tiedottamisesta miten tahansa, se ei ole tällä hetkellä ammattimaisen seuran toimintaa.
Ja kun Master God kyseli millaista tiedottamisen pitäisi olla. Lue kannattajilta seurajohdolle-ketjua, sieltä löytyy ehdotuksia. Ei siihen tarvittaisi päätoimista tiedottajaa. Jokainen osaa kirjoittaa lyhyen tiedotteen ja painaa sähköpostiohjelmassa lähetä-nappia. Aikaa tähän ylivaikeaan operaatioon kuluisi varmaankin maksimissaan 15 minuuttia.
Eikö kukaan muu ole miettinyt miksi Kerho ei tiedota kuin HäSan kautta?