Kaupunki nimeltä Turku

  • 226 194
  • 1 278

mikko600

Jäsen
Suosikkijoukkue
NUFC, maapisteet, Captain Conker
Wotista samaa mieltä. On parin vuoden aikana tullut todella kovaa alas. Positiivinen yllätys oli taasen uudistunut Lone Star. Taso oli laskenut kovaa pari vuotta, mutta nyt uusien omistajien tultua on jälleen palattu hyvälle tasolle. Kannattaa tsekata.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Mistä saa parhaat pizzat kotiin kuljetettuna Turussa?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Mistä saa parhaat pizzat kotiin kuljetettuna Turussa?

Mun mielestä Pizzalinesta. Jokaisella on varmaankin oma suosikkinsa, tuossa on minun. Tai no, kun sieltä kotiin tilaan ruokaa, tapahtuu se nykyään asioimalla Raision ravintolan kanssa, mutta kuitenkin. Mexicana tai La Luna, muita pizzoja en muista tuolla ihan hetkeen syöneenikään. Myös paikan paahtopaistisalaatti on hyvää, kunhan muistaa hylätä hillosipulit jo tilaamisvaiheessa.

Pizza tuolla on vähän keskivertoa kalliimpaa, esim. Mexicana taitaa olla siinä 11 euron pinnassa, mutta on se kyllä hyvääkin.
 

Vanha Len

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Boners
Turun Pizza linesta tilasin viimeksi mutta jäi hieman vaisu maku. Oisko tuossa Turun toimipisteessä sitten menty hippasen alas. No, kävin tuolla jäämiehen mainitseman firman kotisivuilla ja hinnat ainakin ovat kukkarolle sopivat. Kotiin kuljetus osoitteeseeni maksaa 2,70 egeä. Ei paha. Valikoimista löytyy myös kebabit, lämpimät kasvisruat sekä eri salaatteja. No, pitää testata ja kyllä mä Pizza linellekin annan vielä mahdollisuuden kun aikoinaan vakkari asiakas olin.
 

Jarner

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP. Philadelphia Flyers. Man United. JJK.
Mistä saa parhaat pizzat kotiin kuljetettuna Turussa?

Bacadellista tilasin äsken ensimmäistä kertaa. Kuljetusmaksua ei ole ollenkaan, jos tilaa yli 21€ edestä. Oli kyllä todella onnistuneet lätyt.
En kyllä osaa sanoa, että oliko sentään "parhaat", kun en juurikaan tilaile koskaan mitään.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Nostaisin Turun seudulta yhdeksi asuinpaikkavaihtoehdoksi Naantalin. Olen asunut Armonlaaksossa pari vuotta, eikä ole valittamista. Ei tämä ehkä menevälle sinkulle ole paras vaihtoehto, koska suuren osan vuodesta Naantali on unelias pikkukaupunki. Pienen lapsen kanssa sen sijaan paikka on aika optimi.
Kiva kun viiihdyt Naantalissa ja maksat veroja sinne. Olen ollut Naantalissa 15 vuotta töissä (ja huomennakin sinne menen), mutta minulle ei ole ikinä tulleet mieleenkään muuttaa Naantaliin. Täysin kuollut kaupunki kesää lukuunottamatta ja silloinkin siellä pyörii pääasiassa muumituristit (mikä on loistava asia Naantalin talouden kannalta).
 

Veijari

Jäsen
Mistä saa parhaat pizzat kotiin kuljetettuna Turussa?

Pizza Perez tekee myös ihan maistuvia lättyjä. Perezin tuotannon kotimaisuusaste on myös positiivista, vaikka nimestä voisikin jotain muuta, varsinkin ulkopaikkakuntalainen käsittää.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Pizza Perez tekee myös ihan maistuvia lättyjä. Perezin tuotannon kotimaisuusaste on myös positiivista, vaikka nimestä voisikin jotain muuta, varsinkin ulkopaikkakuntalainen käsittää.

Niin, Perez itse taitaa olla Libanonista eli melkein kotimainen.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Eikö Perezit ole kuitenkin suomessa asuneet jo sen 30-40 vuotta?

Touché. Olet aivan oikeassa. Eiköhän sillä vuosimäärällä jo ansaitse tulla kutsutuksi suomalaiseksi.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Touché. Olet aivan oikeassa. Eiköhän sillä vuosimäärällä jo ansaitse tulla kutsutuksi suomalaiseksi.

Turkulaisuuteen vaaditaan ulkopaikkakuntalaisilta 50 vuoden asuminen, mutta tästä voi vähentää -10 vuotta jokaisesta Turussa syntyneestä ja turkulaistuneesta lapsesta. Eli patriarkka-Perez vaimoineen alkaa varmasti nämä kriteerit täyttämään.

Lisäksi täytyy olla ajanut förillä.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Jyrkkälässä - - - pahimmat spuget ja häiriköt lähtivät pois (moni tuntuu kylläkin menneen läheiseen Härkämäkeen).

Lisäksi Härkämäessä on vieressä K-Market, ulkokuntosali, ravintola-pub, toinen kebab-pizzeria ja juoppojen metsäpubi, ei kuitenkaan Pansion Lumikonkadun "Viisasten kiven" veroinen kosmopoliittinen kokoontumispiste. Härkämäkeä en sinänsä valitsisi asumispaikakseni ihan ensimmäiseksi.
Suurimmaksi osaksi tämän ketjun innoittamana päätin tehdä tänä iltana pienen excursio-matkan. Lenkkivehkeet niskaan ja autolla Härkämarketin parkkipaikalle. Vetäisin siinä sitten kolme kierrosta Härkämäen ympäri rauhallista vauhtia lähinnä tutustuakseni arkkitehtuuriin, asukkaisiin sekä yleiseen kokonaisuuteen. Härkämäestä mulla on ollut sellainen pienen, rauhallisen lähiön mielikuva. Mulla on muutamakin puolituttu asunut siellä, joten joskus siellä on tullut vierailtuakin. Kertaakaan en tosin ole sen enempää ulkona liikkunut paitsi parkkipaikalta, bussipysäkiltä tai taksista asuntoon ja takaisin. Nyt siis tuli tämäkin puute korjattua yleissivistyksessä.

Kesäkuinen maanantai-ilta, kello kymmenen korvilla - luulisi, että tuollaisessa lähiössä olisi jos jonkinlaista menoa ja meininkiä. Ensimmäisenä silmään pisti alueen järjetön koko. Härkämäki on kooltaan huomattavasti suurempi kuin omat tähän astiset mielikuvani ovat olleet. Toinen ominaisuus oli alueen rauhallisuus. Kyllä mun siellä tuli kaikkine venyttelyineen yms. vietettyä aikaa hyväkin kolme varttia. Tuona aikana näin yhteensä alle kymmenen ihmistä: kolme koirankusettajaa (tai neljä: yksi oli pariskunta), toinen pariskunta käveli parkkipaikalta asunnolleen (tavaroista päätellen) ilmeisesti pitkän mökkiviikonlopun jäljiltä ja Vaulokujalla oli yksi teini-Bemari parkissa, jossa istui joku Vittu-Marko blondi vieressään. Siinä kaikki! Ei ollut edes vaimonhakkaajapaitoja parvekkeilla tupakalla eikä mitään muutakaan.

Härkä Pubissa (vai mikä Iloinen Härkä?) istui sellainen kourallinen (~5 hlöä?) perusjengiä - todennäköisesti paikallisia kanta-asiakkaita. Kyllä tuo Härkämäki on kokonaisuudessaan helvetin iso betonimöhkäle, mutta todella rauhallinen. Veikkaisin, että siellä taitaa asua lähinnä perusduunareita, jotka ovat arkisin kymmenen jälkeen jo kaikessa hiljaisuudessa kotonaan, katsovat televisiota ja ovat menossa nukkumaan.

Pitäneekin ruveta harrastamaan nyt kesän aikana tuollaista "lähiölenkkeilyä". Ehkä ensi kerralla vahingosta viisastuneena mä otan myös sen ryppyisen vitosen taskuuni ja menen nauttimaan yhden palautusjuoman paikalliseen ravintolaan nähdäkseni myös sitä meininkiä hieman lähempää.
Tiedätkö miksi se on Raumalla, eikä Raumassa ja Turussa, eikä Turulla?
Tämän opin jo aikoinani opiskellessani Porissa. Silloin se vain oli muodossa, että sillä on sama ero onko kusessa vai kusella.
Itse olen asunut Jyrkkälässä marraskuusta 1995 lähtien puolentoista vuoden harharetkeä lukuunottamatta eikä ole tarvetta muuttaa pois täältä.
Tätä mun on itse asiassa pitänyt kysyä sulta jo vuosia - kun olen tiennyt, että olet Jyrkkälän poikia!

Oliko sulla aikoinaan parvekkeellasi iso TPS:n kannatuslippu? Logo mallia 90-luku kultalehväksillä?

Yhdeltä parvekkeelta tällainen ainakin pomppasi silmään vuosikausia. Nyt sitä ei ole enää ehkä pariin-kolmeen vuoteen näkynyt. Tunnustatko?
Niin, Perez itse taitaa olla Libanonista eli melkein kotimainen.
Suurin piirtein sama onko kotoisin Libanonista vai Littoisista.
Turkulaisuuteen vaaditaan ulkopaikkakuntalaisilta 50 vuoden asuminen, mutta tästä voi vähentää -10 vuotta jokaisesta Turussa syntyneestä ja turkulaistuneesta lapsesta. Eli patriarkka-Perez vaimoineen alkaa varmasti nämä kriteerit täyttämään.

Lisäksi täytyy olla ajanut förillä.
Turkulaisuuden määritelmä: Heidekenillä syntynyt, Förillä ajanut, Aurajokeen pudonnut ja Kakolassakin käväissyt!
 

Reverent

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Pitäneekin ruveta harrastamaan nyt kesän aikana tuollaista "lähiölenkkeilyä". Ehkä ensi kerralla vahingosta viisastuneena mä otan myös sen ryppyisen vitosen taskuuni ja menen nauttimaan yhden palautusjuoman paikalliseen ravintolaan nähdäkseni myös sitä meininkiä hieman lähempää.

Tää on ihan vitun hieno harrastus, myös fillarilla. Tapanani on ollut tehdä silloin tällöin muutaman tunnin fillarilenkkejä Turussa ja lähikunnissa. Tänä kesänä olen mielenkiintoa lisätäkseni ruvennut bongaaman reiteiltä sellaisia puubeja, joissa en ole ikinä ennen käynyt. Vaikka olen aika paljon lähiseutujen kuppiloita kolunnutkin, tän kesän saldo on jo neljä (joista yksi muuten juuri Iloinen Härkä) uutta mestaa. Seuraavana korkattavien listalla taitaa olla Bar Sylvester Hannunniitun perukoilla. Kävinkin jo helatorstaina siellä kolkuttelemassa ovia, mutta avasivat vasta myöhemmin iltapäivällä.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Turkulaisuuden määritelmä: Heidekenillä syntynyt, Förillä ajanut, Aurajokeen pudonnut ja Kakolassakin käväissyt!
Aurajokeen en ole pudonnut, mutta Kakolassa kävin toisinaan tapaamassa asiakkaitani ja vankilatoiminnan läpettamisen jälkeen kävin siellä opastetulla turistikäynnillä. Hyvä opas kertoi mielenkiintoisia juttuja.

Viikonloppukävelyilläni ylitän usein joen förillä ja suosikkiravintolalaivani on vuosikymmeniä ollut förin vieressä läntisellä puolella oleva Esposito, missä minun mielestäni on paljon kivampi tunnelma kuin toisella puolella jokea olevissa nuorison suosimissa laivoissa.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Tää on ihan vitun hieno harrastus, myös fillarilla. Tapanani on ollut tehdä silloin tällöin muutaman tunnin fillarilenkkejä Turussa ja lähikunnissa.
Minulla oli sama fillarointi- ja pubeihin tutustumisharrastus 80-luvulla. Noilla reissuilla kävin ensimmäistä kertaa elämässäni monissa Turun lähiöissä, joihin minulla ei ollut Martinmäessä ja Itäisellä pitkällä pitkällä kadulla asuneena ollut aikaisemmin ikinä mitään asiaa.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Veikkaisin, että siellä taitaa asua lähinnä perusduunareita, jotka ovat arkisin kymmenen jälkeen jo kaikessa hiljaisuudessa kotonaan, katsovat televisiota ja ovat menossa nukkumaan.


Tätä mun on itse asiassa pitänyt kysyä sulta jo vuosia - kun olen tiennyt, että olet Jyrkkälän poikia!

Oliko sulla aikoinaan parvekkeellasi iso TPS:n kannatuslippu? Logo mallia 90-luku kultalehväksillä?

Härkämäessä on paljon myös omistusasuntoja joten siellä ei ole pelkästään vuokrakämppiä joten sekin varmasti rauhoittaa menoa.

Ei ole ollut minun parvekkeeni ja valitettavasti en omista tuon kokoista TPS-lippua.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Ei ole ollut minun parvekkeeni ja valitettavasti en omista tuon kokoista TPS-lippua.
No nyt kun sanoit suoraan, että se ei ollut sinun parvekkeesi, niin rohkenen kertoa asiasta hieman lisää. Olin nimittäin aavistuksen varpaillani kysyessäni tätä näin suoraan yhdeltä tietyltä nimimerkiltä - etten vain vahingossa olisi yhdistänyt yhtä tiettyä nimimerkkiä ja yhtä tiettyä asuntoa. Jonkun tulkinnan mukaan tämä saattaisi jopa tarkoittaa nimimerkin ja todellisen henkilön (=asunnon omistaja/haltija) yhdistämistä.

Eli kyseessä on/oli Suikkilantietä lähinnä sijaitseva talo eli VXY-talo Lippu oli ylimmän kerroksen parvekkeella aavistuksen talon keskilinjasta oikealle (=satamaan) päin. Se oli siellä varmasti ainakin 5-7 vuotta. Sanotaanko jotain tyyliin 2005-2011 tai jotain sinne päin? Itse asiassa lippu näkyy jopa Google Mapsin Street View'ssakin. Nuo kuvat ovat elokuulta 2011.

Lippu otti aina silmään, kun ajoi Suikkilantietä hallille tai hallilta pois - varsinkin jos osasi edes hieman katsoa sivuilleen. Erityisen hyvin se pomppasi silmille, kun tuli Naantalintietä Naantalista päin ja nousi Suikkilantien rampille. Niihin liikennevaloihin kun pysähtyi kääntyäkseen Suikkilantielle, niin se käytännössä oli niin suoraan näkökentässä kuin vain olla ja saattoi. Nyt sitä ei ole enää sanoisinko kahteen viime vuoteen näkynyt.
 

Jykke1978

Jäsen
Suosikkijoukkue
HC/FC TPS, Turku Dockers, Adelaide Crows
Eli kyseessä on/oli Suikkilantietä lähinnä sijaitseva talo eli VXY-talo Lippu oli ylimmän kerroksen parvekkeella aavistuksen talon keskilinjasta oikealle (=satamaan) päin. Se oli siellä varmasti ainakin 5-7 vuotta. Sanotaanko jotain tyyliin 2005-2011 tai jotain sinne päin? Itse asiassa lippu näkyy jopa Google Mapsin Street View'ssakin. Nuo kuvat ovat elokuulta 2011.

Tuli katsottua Street View'stä ja siellä se hienosti näkyy. Yksi tuttu asuu tossa talossa, mutta ei tuossa asunnossa ja hänellä ei tänne tunnuksia ole. Täällä on ollut aika paljon vaihtuvuutta asukkaissa niin voipi tuossakin asunnossa nykyään asua joku ihan muu kuin tuon lipun omistaja. Eikä näytä Street View'llä edes näkevän nykyistä asuntoani eikä sitä jossa olen asunut tuolloin kuvien otto aikaan joten tuon avulla ei minua pysty yhdistämään asuntooni.
 
Viimeksi muokattu:

julle-jr

Jäsen
Kiva kun viiihdyt Naantalissa ja maksat veroja sinne. Olen ollut Naantalissa 15 vuotta töissä (ja huomennakin sinne menen), mutta minulle ei ole ikinä tulleet mieleenkään muuttaa Naantaliin. Täysin kuollut kaupunki kesää lukuunottamatta ja silloinkin siellä pyörii pääasiassa muumituristit (mikä on loistava asia Naantalin talouden kannalta).
Joo, missään tapauksessa Naantali ei ole oikea paikka ihmiselle, joka kaipaa suuremman kaupungin vilinää.

Pienen lapsen kanssa kun puuhailee (ja miksei muutenkin), ei se kuitenkaan ole mikään negatiivinen asia, että esimerkiksi ulko-ovelta ei joudu suoraan vilkkaalle autotielle, vaan kävelytielle. Enkä kaipaa keittiön ikkunan eteen pubin valomainosta, vaan lasten leikkipaikka on parempi.

Tuosta jonkun paikan kuolleisuudesta varsinkin pääkaupunkiseudulla asuvat ja miksei muissakin kaupungeissa asuvat aina puhuvat. Mitä se niinkuin oikeastaan tarkoittaa?
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tuosta jonkun paikan kuolleisuudesta varsinkin pääkaupunkiseudulla asuvat ja miksei muissakin kaupungeissa asuvat aina puhuvat. Mitä se niinkuin oikeastaan tarkoittaa?

Mun käsitykseni on, että se kuolleisuus tarkoittaa talvista Naantalia. Tämä johtuu nähdäkseni kyllä siitä, että kontrasti kesäiseen Naantaliin on aivan valtava. Kun rantaravintolat lyövät syksyllä lapun luukulle ja lehdet puissa alkavat kellastumaan, kuolee kaikki se, joka kesällä määrittää Naantalin ja tekee siitä mielestäni yhden upeimmista kesäkaupungeista Suomessa. Ei talvisessa Naantalissa sinänsä mitään vikaa ole, rauhallinen pikkukaupunki meren syleilyssä, kyllähän tuollaistakin monet arvostavat. Vaan joka kevät kun kaupunki jälleen herää eloon, on ilmassa aivan omanlaistansa väreilyä, joka pysyy ilmassa syksyyn asti. En osaa tätä sen tarkemmin määrittää.
 

julle-jr

Jäsen
Mun käsitykseni on, että se kuolleisuus tarkoittaa talvista Naantalia. Tämä johtuu nähdäkseni kyllä siitä, että kontrasti kesäiseen Naantaliin on aivan valtava. Kun rantaravintolat lyövät syksyllä lapun luukulle ja lehdet puissa alkavat kellastumaan, kuolee kaikki se, joka kesällä määrittää Naantalin ja tekee siitä mielestäni yhden upeimmista kesäkaupungeista Suomessa.
Joo, ehkä Naantalissa tämä kesän ja talven kontrasti korostuu erityisesti, mutta onhan jokainen Suomen isompi tai pienempi kaupunki kesällä aivan eri maailma. Siinä missä talvella yritetään hukuttaa pää pystyynnostettujen takinkaulusten sisään ja kulkea mahdollisimman nopeasti takaisin sisätiloihin, ollaan kesällä ulkona vapaaehtoisesti ja silti vieläpä hymyillään.

Hiljainen talvi-Naantali on muuten erittäin idyllinen paikka, erityisesti jos on lunta. Viikoittain tulee hölkkäiltyä rantaa pitkin Vanhaan Kaupunkiin, talvella siellä on erityistä taikaa. Talvi-iltana paikka tosiaan on vähän kuin kuollut, kun liikettä ei näy missään. Ja sehän siitä hienon paikan tekeekin.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Kävin tänään turussa pitkästä aikaa. Siellä on kyllä todella paljon kauniita ja nuoria naisia. Kolarin meinasin ajaa, kun minishortseja meni molemmin puolin katua. On se hieno kaupunki.

Turun kauppatorin tienoille vain kaivattaisiin jonkun kolumbialaisen kuolemanpartion täsmäiskua tekemään etninen ja alakulttuurinen puhdistus, jotta rähisevät spurgulegioonat sekä kerjäläis-varaslaumat Romanian suunnalta saataisiin pois. Sen jälkeen desinfiointi kauppatorille ja kesätunnelma olisi huomattavasti enemmän katossa.

Omakohtaisesti pidän Aurajoen rantoja ja liepeitä mukavampana kesä-Turun alueina kuin kauppatoria. Edellispäivänäkin taas oli helvetinmoinen ärinä ja rähinä päällä, kun The Hobo Patrolin nokkamies kärisi suureen ääneen tappouhkauksia ja perkeleenperkelettä pyörätuolissa olevalle riitapukari-spuggelle.

Sitä kun koitti väistellä, niin oli törmätä torin kulmalle kamansa levittäneeseen "köyhään ja hädänalaiseen" kerjäläisäijään. Tämä onneksi tosin lähti jonnekin kahvitauolle tai ties mihin ravintolabreikille välillä, jättäen kuitenkin kamansa torille. Teki mieli nakata rojut ja haisevat huovat roskikseen, mutta ei noihin koskea viitsi, ja luultavasti joku sikäläisen mafian edustaja noita kuitenkin kyttää ja käy käsiksi.

Sen verran oli kuitenkin sekä etnistä että sekakäyttö-alkoholistista värinää ilmassa, että oli parempi jättää keskusta sikseen. Onneksi tällä kertaa rähinäveikot eivät kusseet tai paskoneet kuitenkaan bussipysäkille - tai nussineet, niinkin on tiettävästi tapahtunut jonkun rantain ämmän ja pulituuri-Romeon välillä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Mies liekehti soihtuna bussipysäkillä Turussa, uutisoi Iltasanomat.

Palolaitos sai hälytyksen kello 18.37, jonka mukaan bussipysäkillä palaa vaatteita ja mies.
Palokunnan saavuttua paikalle, olivat liekit ehtineet sammua, mutta liekehtinyt mies oli kauttaaltaan palovammoilla.
- Kaikki hänen vaatteensa olivat tyystin palaneet. Jäljellä oli vain palaneita vaatemyttyjä sekä metallivetoketjut. Kengätkin olivat kadonneet, kuvaili Salminen.
Mies oli vielä sen verran tajuissaan, että pystyi vastailemaan mm. poliisin kysymyksiin ennen kuin hänet siirrettiin ambulanssiin.

Salmisen mukaan palo oli erittäin raju.
- Sellainen vaatii, että kohteen päällä on runsaasti palavaa nestettä. Miehen läheisyydestä löysimme noin litran vetoisen käsidesipullon. Sehän on hyvin palovaarallista nestettä, kertoo Salminen.

Ottikohan joku tosissaan ylläolevan toiveeni Turun keskustan ja sen lähialueiden juopporemmin harventamisesta ja kävi sytyttämässä jonkun spugen tuleen, vai ihan itsekö tämä sai käsidesi-cocktailinsa syttymään? Vai olikohan tämä jatkoa aiemmin mainitsemalleni pultsarien rajariita-tappouhkauspuheille jotenkin?

Erittäin luultavana ainakin pidän, että kyseessä on ns. alan mies käsidesipullosta päätellen, ja mahdollisesti tapon yritys. Harvemmin tavalliset tallaajat roihahtavat Turussakaan liekkeihin noin vain tai kuskaavat mukanaan litraa käsidesiä. Mystisiä itsesyttymisiä tai buddhalaismunkkien protestimielessä tehtyjä polttoitsemurhiakaan en muista.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös