Kauhajoella Koti- ja laitostalouden oppilaitoksessa ammuskeltu

  • 166 425
  • 648

InTheYear2000

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Jos joku muu on kuvannut ampuradalla ammuskelua, ei hänen ole tarvinnut tietää kouluammuskelusta mitään. "You will die next" voisi olla vain vitsi, "heh, heitänpä tuollaisen tuohon". En kylläkään tiedä oliko tuossa videossa erikseen joku kuvaamassa.

Tuossa "You will die next" videossa ei ollut ketään kuvaajaa vaan kamera oli maassa.
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1592245

Toivottavasti tuo nyt ei ole vilperin mainitsema opettaja.

Hyvin todennäköisesti on. Koulussamme ei montaa miesopettajaa ole ja kun tämä opetti markkinointia tai piti koetta? tuolle ryhmälle mihin ampuja kuului tuolloin kun ammuskelu alkoi, niin voisi hyvin olettaa että sama opettaja on kyseessä.

Valitettavaa, todella valitettavaa. R.I.P.

Todella paljon voimaa ja jaksamista niin tämän miesopettajan omaisille kuin muidenkin uhrien omaisille. Ei tätä surua voi sanoin kuvailla.
 

floikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Onhan tuota juuri itsekin kysellyt. Ja mietin, että miten hemmetissä poliisi sai/löysi videon heti seuraavana päivänä, ellei joku ole siitä infonnut.
Olisi kiva tietää, miten poliisi löysi kyseisen videon?
Onko itse kuvaaja kertonut?

Kuten tuossa aikaisemminkin sanoin, niin liikenteessä tuntuu olevan sellaista tietoa jonka mukaan poliisi olisi perjantaina tehnyt jopa kotietsinnän epäillyn asuntoon. Epäiltyä oltiin ainakin tuolloin perjantaina yritetty tavoittaa tuloksetta. Olikos se iltalehti joka uutisoi naapureiden sanoneen poliisin viipyneen yli ½ tuntia epäillyn asunnossa/asunnolla tuolloin perjantaina jopa useamman yksikön voimin.

Itselleni tulee väkisinkin sellainen olo, että poliisilla oli tiedossa jotain muutakin kuin nuo pelkät videot (joita itse en ole nähnyt, mutta olen saanut sellaisen käsityksen, että tätä päivää aikaisemmin julkaistuissa videoissa itsessään ei mitään kovin raskauttavaa olisi ollut), ehkä poliisi oli esimerkiksi kaivanut internetistä tietoa ampujan taustoista ja hänen mahdollisesti esittämästään ihailusta aikaisempia koulusurmia kohtaan. Tai voihan kyseessä olla jokin aivan toinenkin syy. Esimerkiksi sitten vaikka maanantaina vääräksi todettu epäily luvattomasta aseesta.

Tämä kuvio tässä näin mediamässääjän näkökulmasta on mielenkiintoisin sen varsinaisen motiivin ja tapahtumien yksityiskohtaisen kulun ohella.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
"Osa menehtyneistä oli palanut pahoin." Elikkä Saari on ensin surmannut nämä ja sitten sytyttänyt huoneen palamaan? Auvinenkin koitti sytyttää paloa, eikö? 9 uhria löytyi luokkahuoneesta, yksi muualta. Onko tämä muualta löytynyt itse Saari vaiko joku muu?
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Oliko tämän ammuskelijan kuolo loppujen lopuksi turha tai väärä?

Mielestäni oli väärä. Olisin toivonut että olisi jäänyt eloon ja joutunut kärsimään enemmän teoistaan kuin nyt kärsi.
 

Viljuri

Jäsen
En tiedä tästä hallinnnonalasta juuri mitään, mutta hyvin voisi kuvitella, että on tutkittava lupaehtojen tiukentamista myös niin, että luvanhaltijan olisi pelkän negaation (~ ei diagnosoitua mielisairautta, rikosrekisteriä) lisäksi kyettävä aktiivisin toimin ja omalla kustannuksellaan osoittamaan kelpoisuutensa ja kypsyytensä aseiden hallussapitoon myös aktiivisesti, positiivisessa mielessä.

Tämä voisi ehkä tarkoittaa luvanhakijalle ja -haltijalle säännöllisten lääkärinlausuntojen hankintaa, nuhteetonta elämää ja sen sellaista yhdistettynä ennen kaikkea tarvepohjaiseen viranomaisharkintaan, ts. viranomainen ei olisi hallinnollisesti sidottu luvan myöntämiseen pelkästään sillä perusteella, että lain tarkoittamat muodolliset myöntämisedellytykset täyttyisivät.

Tämän säätäminen tälläiseksi edellyttää perustuslainsäätämisjärjestystä, eli nämä asiat eivät ole niin helppoja kuin kiireinen mies tai nainen luulisi.
 

El Lude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kvanttimobikki kolmessa eri ulottuvuudessa
Osanotto kaikille asianosaisille.

Vittu joo.
On se taas "kiva" mennä huomenna töihin. Pääsee taas näiden yli-ihmisten tekosia kertaamaan oppilaiden kanssa. Täytyyköhän sitä sitten todeta huommenna (ja tulevaisuudessakin), että olipa hyvä päivä - selvisin hengissä.
Pistooli ja luotiliivit - opettajan tuelvaisuuden työhön kuuluvat työvälineet karttakepin ohella?! Jos näin on, niin sitten on alanvaihto edessä. Voi sitä jeesustelun määrää, poliitikkojen katteettomia lupauksia pienemmistä opetusryhmistä, erityisopetuksesta, mielenterveystyöstä ja median riepottelua tämänkin asian yhteydessä.

Jokela - Kauhajoki - ja? Toivottavasti ei ikinä koskaan, mutta pahoin pelkään, että nämä eivät jää tähän.
 

Surprise Me

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gus Polinski - Polka king of the midwest
Jokainen hörhö, joka laittaa ampumisvideoitaan YouTubeen pitää toimittaa tutkittavaksi ja aseenkantolupa ainiaaksi pois.
Kaikki ampumisvideot, tappelut ja sekoilut sakon ja rangaistuksen uhalla pois YouTubesta. Isät ja äidit ei osta mukuloille pyssyjä eikä sotapelejä, vaan uudet luistimet tai legoja.
Itse kieltäisin kaikki sotapelit ja räiskintäpelit ja näyttäisin telkkarista Rambojen tilalla Uuno Turhapuroja tai Kummeleita.
Joo, olen humanisti.
 

Raparberg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho ja HIFK
Itse käyn Helsinkiläisellä ampumaklubilla aina silloin tällöin, ja ainakin siellä porukka täyttelee ampumapäiväkirjaa jos ovat aikeissa hakea aseenkantolupaa. Luvan myöntäjälle täytyy siis pystyä todistamaan harrastuneisuus nykypäivänä. Olen saanut käsityksen että tämä käytäntö tuli Jokelan tapauksen jälkeen. Minulla ei ole tietoa tarvitseeko lomakkeessa olla 10 vai 100 ammuntakertaa aseen saadakseen. Luultavasti jotain tältä väliltä.

Harrastaneisuus on Helsingissä ja muissa isommissa kylissä osoitettavissa juuri näin. Sen sijaan maaseudulla missä ei löydy valvottuja ampumaratoja joista voi vuokrata aseen ampumavuoronsa ajaksi varmaan pitää myöntää näitä lupia vähän kuin harjoittelumielessä. Iltalehden sivuilta katselin sitä videota jossa Saari ammuskelee ampumaradalla, ja pistin merkille ettei ainakaan paljoa koulutusta ole pistoolin käsittelyyn saanut. Turhan moneen osui silti. Onko se rata jolla käyt sellainen jossa koulutus on tiukasti harrastuksessa mukana?

Poliisi oli mitä ilmeisimmin hajulla eikä täyttä luottamusta hra Saareen ollut, mutta niinpä vaan pääsi tekosensa tekemään. Luulisi tästä lähtien tuon internet-aktiviteetin vaikuttavan enemmän aseenkantoluvan saantiin / pysyvyyteen. En tunne yhtäkään oikeasti ammuntaa harrastavaa joka postailisi videoita itsestään ja aseestaan nettiin, päinvastoin siltä osin profiili on erittäinkin matala, niinkuin pitääkin. Ei tuollainen aseen kanssa elvistely ole millään tavalla täysipäisen touhua.
 

scholl

Jäsen
Harrastaneisuus on Helsingissä ja muissa isommissa kylissä osoitettavissa juuri näin. Sen sijaan maaseudulla missä ei löydy valvottuja ampumaratoja joista voi vuokrata aseen ampumavuoronsa ajaksi varmaan pitää myöntää näitä lupia vähän kuin harjoittelumielessä.

Miksei ampumista voisi rajoittaa niin että edellytetään joko kilpailemista tai metsästystoimintaa? Kilpaileminen voisi olla sellaista vapaamuotoista touhua ampumaseurassa, eikä mitään huippu-urheilua. Vähän niinkuin golfissa on seuroissa. En oikein ymmärrä, että luvan saa, jos vain sanoo, että harjoittelee. Harjoittelee mihin?

Itse kun aloin hiihtämisen ohella harrastaa ampumahiihtoa niin menin ensin kivääriampumakouluun. Sen jälkeen sitten haettiin vasta aseenkantolupaa (ei toki minun nimelleni kun en ollut 15v., mutta sama idea).
 

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
Ja tälläkin kaverilla on ollut IRC-galleriassa "Pekka-Eric Auvinen oli sankari" -group, ja ovat vielä ilmeisesti tunteneet toisensa pelaamalla BF2:sta samassa klaanissa. Jotta silleen.
 

Blue J

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo
Mielestäni oli väärä. Olisin toivonut että olisi jäänyt eloon ja joutunut kärsimään enemmän teoistaan kuin nyt kärsi.

Miksi kuitenkaan lisää paskaa? Tuon tyypin hengissä olo nyt ei oikeasti ketään liikuta. Mieluummin noustaan tuon ylle eikä jäädä kytemään samalle tasolle.
 

scholl

Jäsen
Ja tälläkin kaverilla on ollut IRC-galleriassa "Pekka-Eric Auvinen oli sankari" -group, ja ovat vielä ilmeisesti tunteneet toisensa pelaamalla BF2:sta samassa klaanissa. Jotta silleen.

Saako sinne perustaa mitä tahansa ryhmiä ilman mitään seuraamuksia?
Toisin sanoen, jos perustan sinne ryhmän Pekka-Eric on runkkari niin tuleeko Kermit kimppuuni Facebookissa tai vaikkapa Ravintola Teatterissa vai ei?
 

vilperi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Kauhajoen Karhubasket
Miksi kuitenkaan lisää paskaa? Tuon tyypin hengissä olo nyt ei oikeasti ketään liikuta. Mieluummin noustaan tuon ylle eikä jäädä kytemään samalle tasolle.

No jos hän olisi jäänyt henkiin niin olisi surevillakin ollut todellinen kohde mihin vihansa suuntaisivat. Nyt omaiset etenkin vanhemmat joutuvat tähän rooliin, ehkä ansaitusti ehkä ei ansaitusti.

Ja minä vain näkisin paremmaksi sen että olisi jäänyt henkiin ja joutunut kärsimään teoistaan. Siis pakkolaitokseen esimerkiksi loppuiäkseen nyt pääsi liian helpolla mielestäni. Enhän minä eikä varmasti moni muukaan tuota paskakasaa kaipaan jäänyt, mutta vituttaa vaan että todella pääsi liian helpolla mielestäni teoistaan.
 

c'elysee

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
"Liikkeen jäsenet aikovat tulla Suomeen osoittamaan mieltään Kauhajoen uhrien hautajaisiin."

Saattaa tulla arviointivirhe, jos sen tekevät. Pohojalaaset ovat häjympää sakkia kuin jenkit uskovatkaan.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
"Liikkeen jäsenet aikovat tulla Suomeen osoittamaan mieltään Kauhajoen uhrien hautajaisiin."

Saattaa tulla arviointivirhe, jos sen tekevät. Pohojalaaset ovat häjympää sakkia kuin jenkit uskovatkaan.

Tulisivat vaan, jäisi osalle varmaankin mukavia muistoja reissusta. Pohjanmaalaiset eivät varmaankaan kovin kauniin eilen sanoisi noille, että voisittekos lähteä täältä häiritsemästä.
 

Korak

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Arsenal, ÄTPPOMK, Rikollislauma
Saako sinne perustaa mitä tahansa ryhmiä ilman mitään seuraamuksia?
Toisin sanoen, jos perustan sinne ryhmän Pekka-Eric on runkkari niin tuleeko Kermit kimppuuni Facebookissa tai vaikkapa Ravintola Teatterissa vai ei?

Jaa-a, en voi muuta sanoa kuin kokeile. Sittenpähän tiedämme.

Odotan nyt vain mielenkiinnolla, kuka tuon ampujan videot on vasikoinut.
Ja onko poliisilla tietoa tuosta mahdollisesta yhteydestä Pekka-Ericin kanssa? Esim. kun Pekan koneita on tutkittu, ni ketä kavereita sieltä on löytynyt.
 

Miksu00

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Jaa-a, en voi muuta sanoa kuin kokeile. Sittenpähän tiedämme.

Odotan nyt vain mielenkiinnolla, kuka tuon ampujan videot on vasikoinut.
Ja onko poliisilla tietoa tuosta mahdollisesta yhteydestä Pekka-Ericin kanssa? Esim. kun Pekan koneita on tutkittu, ni ketä kavereita sieltä on löytynyt.

Jossain olin lukevinani, että jonkun koulussa työskentelevän tuttu olisi videon bongannut ja ilmoittanut tälle ihmiselle siitä. Ilmeisestikkin sitten jos tuo pitää paikkaansa, niin ilmoittaja on ollut tuo kyseinen ihminen joka on tuolla koululla töissä. Tai sitten joku ampujan tuttu on vasikonut.

EDIT. Poliisi löytänyt Saaren asunnosta tekoihin liittyvän viestin.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
"Liikkeen jäsenet aikovat tulla Suomeen osoittamaan mieltään Kauhajoen uhrien hautajaisiin."

Saattaa tulla arviointivirhe, jos sen tekevät. Pohojalaaset ovat häjympää sakkia kuin jenkit uskovatkaan.

Ajattelin aivan samaa - en kyllä suosittelisi Kauhajoen retkeä. Itse asiassa pelkkä ajatus hautajaisten häpäisemisestä saa kyllä omankin veren kuohumaan.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
Post-rock/ Post-punk
Jenkkilahko onnellisena Kaikennäköistä tähänkin maapalloon mahtuu. No jenkkilästä kyse, niin ei mitenkään ihmekkään kyseinen "juhlinta"

Mä kyllä edelleenkin odotan milloin se nuori thaikkupoika paljastuu jonkun noiden lahkon äijien kaapista. Veikkaanpa, että se pääpastori on hyvinkin mahdollinen ehdokas. Sinänsä varmaan aika veiketä elää, kun kaikki paitsi oma lahko on homoa. Noh, siinähän huutavat. Ei tuolla agendalla varmaankaan voi kovin suuria kasvuodotuksia asettaa "aatteelle".

"Liikkeen jäsenet aikovat tulla Suomeen osoittamaan mieltään Kauhajoen uhrien hautajaisiin."

Saattaa tulla arviointivirhe, jos sen tekevät. Pohojalaaset ovat häjympää sakkia kuin jenkit uskovatkaan.

Taitaa tulla jenkeille ikimuistoinen reissu, kun IKL:n Muilutusmatkat Oy pääsee vauhtiin. :D
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös