Katupartiot – ”nyt voin tuntea oloni turvalliseksi/turvattomaksi”

  • 194 416
  • 1 974

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Koko SoO - keissi on ollut kyllä ihan rehellisesti vähän hämmentävä. Pidemmän aikaa on tuntunut siltä, että tässä ollaan sattumalta kävelty silmät kiinni itseään peilistä tutkiskelevan kansan itsetunnon yli. "Eihän meillä voi olla tällaista" "Mitä muut meistä ajattelevat" "Ei Suomessa ole rasisteja".

...

SoO partioi kaduilla, koska sille on olemassa ideologinen tilaus.

Sitä en kiellä etteikö Suomessa ole rasismia, mutta kuinka paljon on todellista rasismia sanan varsinaisessa merkityksessä. (En ota kantaa). Mielestäni koko kuvion kannalta on yksinkertaistusta todeta, että SoO partio kaduilla, koska sille on olemassa ideologinen tilaus - kokonaisuus on monimutkaisempi mutta kuviossa toki hyödynnetään ideologista vaikutinta etenkin värväyksessä.

Yritän purkaa ajatukseni mahdollisimman tiiviissä muodossa.

Yhdeltä kantilta asetelma on se, että Suomeen on syntynyt alueita joilla osa on aidosti kokenut turvattomuuden tunnetta, ja kun tätä tunnetta ei ole kyetty poistamaan esim. jalkauttamalla poliiseja tai muin keinoin, on joku muu voima pyrkinyt täyttämään tämän valtatyhjiön ja tällä kertaa tämän mahdollisuuden on käyttänyt SoO - tai ehkäpä on parempi todeta, että taustalla vaikuttava SVL. Ongelmaa vieläpä lisäsi se, että osa poliitikoista yhdistettynä mediaan pyrki kieltämään tämän turvattomuuden tunteen olemassa olon, kyse on kuitenkin subjektiivisesta kokemuksesta, joten virhe tehtiin jo siinä, että yritettiin kieltää ihmisiltä henkilökohtainen tuntemus.

Eli eräs merkittävä tekijä SoO:n saamalle mahdollisuudelle on ollut syksyllä vallinnut "kieltämisen kulttuuri", kun ihmisille kertyi runsaasti päinvastaisia kokemuksia vrt. median välittämä informaatio, josta osa tuli vallan huipulta saakka, vastavoiman on helppoa saada raivattua itselleen tilaa.

Mutta luuletteko, että kyseinen järjestö olisi ollut mahdollista luoda tyhjästä parissa kolmessa kuukaudessa? Hankkia varusteet & rahoitus, värvätä väkeä, solmia oikeita kontakteja tms? Uskaltaisin väittää, että tässä kohdin kuvioon astuu SoO:n Kemin johtomies Mika Ranta, joka on SVL:n jäsen ja jäsenkerääjä - hänellä oli kontaktit valmiina ja toimiva verkosto, joka yltää Ruotsin ja Pohjoismaisen katto-organisaation kautta kaikkialle Pohjolaan. Ja tämän Ruotsin vastarintaliikkeen (jonka alaisuudessa SVL toimii) verkostojen kautta muihin vastaaviin organisaatioihin lännessä kuin myös idässä.

Äärioikeistolaiset ryhmät ovat jo vuosien ajan organisoituneet erinäisiin iskuryhmiin ympäri Euroopan, minä näen SoO:n tällaisen organisoitumisen ja kansan pariin jalkautumisen eräänä muotona, jossa käytetään hyväksi vallitsevaa tilannetta, yhteiskunnan sisäistä painetta, poliittisesti heikkoja päätöksiä ynnä epävarmaa tilannetta.

Minulle kuvio on kristallin kirkas, kyse ei ole pelkästään "suomalaisista rasisteista", vaan kyse on siitä, että ulkoa käsin luodaan hajautusta useisiin maihin ja yritetään vaikuttaa usealla tavalla poliittisen päätöksenteon ohella kansalaisiin, osaltaan tämä on ollut mahdollista poliitikojen sinisilmäisyyden ja ajoittaisen idiotismin tähden. Ei ole nähty metsää puilta ja osattu olla riittävän määrätietoisia ja tiukkoja.

Jos/kun turvattomuuden tunnetta esiintyy, kaikkein vähiten toivon kaduille partioimaan ääriaineksia turvaa tuomaan - Sebastian Tynkkysen ajatusta lainaten, tuolloin näkisin mielelläni kaduilla turvallisia isejä ja äitejä Odinin sotilaisen sijaan.

vlad
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Natsipartiot on nyt sitten jalkautuneet tänne Helsinkiinkin – ja työllistävät poliisia. Veronmaksajana näkisin mieluummin, että poliisia ei häirittäisi tällaisilla esiintymisillä, jotta niitä rajallisia resursseja voitaisiin käyttää tärkeämpiin tehtäviin, kuten rikosten selvittämiseen.

Kaksi kysymystä tekstiisi perustuen:

1. Miten he häiritsivät poliisia?
2. Monta rikosta he tekivät tuon partiointinsa aikana?

Bonuskysymykset:

3. Jos he nyt kuitenkaan eivät häirinneet poliisia eivätkä tehneet rikoksia, niin miksi poliisi seurasi heitä?
4. Olisiko ok, että poliisi seurailisi ulkomaalaistaustaisia miehiä kaupungilla ja puistoissa ihan varmuuden vuoksi, he kun ihan oikeasti tuppaavat tekemään rikoksia kuten raiskauksia. Jos se ei olisi ok, niin miksi ei?
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Minä ainakin tulkitsen tuon niin, että ketään yhteiskunnan jäsentä ei suljeta pois tai kohdella eriarvoisesti.
Ovatko nuo tänne elätettäviksi tulvivat toisen maanosan muslimit jo valmiiksi suomalaisen yhteiskunnan jäseniä joita ei mielestäsi saa sulkea pois?
 
Viimeksi muokattu:

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Eikös uhkailukin ole rikos? Itse ainakin näkisin Walrusin kokeman tilanteen uhkailuksi. Voin toki olla väärässäkin.

Uhkailu on myös rikos. @Walrus21 ei kuitenkaan ole tainnut tehdä asiasta rikosilmoitusta, miksiköhän ei? Ja edelleen Walrus21:n tekstin pointti ei ollut mielestäni se, että häntä uhkailtiin vaan se että hän meinasi saada turpaansa ja on monta muutakin kertaa meinannut saada turpaansa niiltä hirveiltä natseilta, mutta kuitenkaan koskaan hän ei ole saanut turpaansa niiltä hirveiltä natseilta. Jännä yhtälö tuo. Jos minä olisin Walrus21, niin katsoisin tiukasti peiliin että minkä takia meinaa harva se kerta natsit nähdessään saada turpaansa? Ja miksi kuitenkaan koskaan ei saa...
 

Rankkari

Jäsen
Nyt kun näitä vatipäitä on siis keskusta-alueella partioimassa, niin itseäni mietityttää juuri tuo Rankkarin mainitsema kesän lähestyminen.
Tässävaiheessa voimme vain miettiä todennäköisyyksiä, mitä rikoksia tai paheksuntaa aiheuttavaa kummallakin "osapuolilla" tulee tapahtumaan. Itse olen tässävaiheessa suomalaisuuden puolella, mutta jos käytäntö osoittaa muuta, niin tietysti muuttuu myös mielipiteenikin.

Ja jos joku kuvittelee mua pahaksi rasistiksi, niin viimeksi eilen morjestin tuttua somalimiestä, joka on hyvin sopeutunut Suomen yhteiskuntaan.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Jos/kun turvattomuuden tunnetta esiintyy, kaikkein vähiten toivon kaduille partioimaan ääriaineksia turvaa tuomaan - Sebastian Tynkkysen ajatusta lainaten, tuolloin näkisin mielelläni kaduilla turvallisia isejä ja äitejä Odinin sotilaisen sijaan.

Siirsin toisesta ketjusta tänne, kun on parempi ketju tälle asialle. Vaikka minä puolustankin Odinien oikeutta kulkea kaduilla porukassa (kuten kenen tahansa muunkin porukan oikeutta) niin kauan, kun eivät itse ole aloitteellisia tekemään rikoksia, niin en minäkään niitä sinne erityisesti toivo. Poliisien ja mahdollisesti järjestysmiesten/vartijoiden hommaa olisi turvallisuuden vahtiminen. Mutta kun niitä ei ole, varsinkaan poliiseja. Helsingissä taitaa jokunen poliisi ihan partioidakin kaupungilla mutta otetaan nyt vaikkapa joku Lahti, Imatra, Lappeenranta, Kirkkonummi, Tuusula, Kouvola, jne, pienemmistä paikoista puhumattakaan. Milloin siellä on poliiseja näkynyt kaupungilla, muissa kuin hälytystehtävissä? Ja sitten ihmetellään, jos ihmiset ottavat oikeutta hieman omiin käsiin?

Täysin järjenvastaisen tästä tilanteesta tekee se, että vihervassarit, anarkistit ja muut unelmahörhöt ovat suureen ääneen ensi vaatimassa, että poliisien määrää pitää karsia. No sitten syntyy se turvallisuustyhjiö, jota täyttämään syntyy näitä katupartioita. Sitten nämä samat hörhöt haluavat kieltää myös ne katupartiot. Kenen täällä sitten pitäisi sitä rauhaa vahtia, kun mikään ei kelpaa?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Ovatko nuo tänne elätettäviksi tulvivat toisen maanosan muslimit jo valmiiksi suomalaisen yhteiskunnan jäseniä joita ei mielestäsi saa sulkea pois?
Kuten olen aiemmin todennut, mielenosoituksessa ei ollut pointtina niinkään maahanmuuttopoliittinen kannaotto, vaan reaktio Immosen tekstiin ja kiristyneeseen ilmapiiriin; tämän ymmärtää jokainen, jolla ei ole asian suhteen agendaa - kuten sinulla vaikuttaisi olevan.
Uhkailu on myös rikos. @Walrus21 ei kuitenkaan ole tainnut tehdä asiasta rikosilmoitusta, miksiköhän ei? Ja edelleen Walrus21:n tekstin pointti ei ollut mielestäni se, että häntä uhkailtiin vaan se että hän meinasi saada turpaansa ja on monta muutakin kertaa meinannut saada turpaansa niiltä hirveiltä natseilta, mutta kuitenkaan koskaan hän ei ole saanut turpaansa niiltä hirveiltä natseilta. Jännä yhtälö tuo. Jos minä olisin Walrus21, niin katsoisin tiukasti peiliin että minkä takia meinaa harva se kerta natsit nähdessään saada turpaansa? Ja miksi kuitenkaan koskaan ei saa...
Yritätkö tässä nyt vihjailla, että olen jotenkin itse edesauttanut mm. tilannetta, jossa jouduin natsin uhkailemaksi?

Syy sille, miksi en ole saanut turpaani, on siinä, että olen ymmärtänyt poistua uhkaavista tilanteista. Rikosilmoitusta en tietenkään ole jättänyt, koska siitä ei olisi ollut mitään hyötyä.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Yritätkö tässä nyt vihjailla, että olen jotenkin itse edesauttanut mm. tilannetta, jossa jouduin natsin uhkailemaksi?

Syy sille, miksi en ole saanut turpaani, on siinä, että olen ymmärtänyt poistua uhkaavista tilanteista. Rikosilmoitusta en tietenkään ole jättänyt, koska siitä ei olisi ollut mitään hyötyä.

Osaatko yhtään arvailla syytä, että miksi olet useasti joutunut tilanteeseen (omien sanojesi mukaan), jossa olet meinannut saada turpaasi hirveiltä natseilta? Mä en nimittäin tiedä yhtäkään vastaavaa ihmistä, en edes sellaista joka olisi meinannut saada edes yhden kerran turpaansa niiltä hirveiltä natseilta. Ja mun ystäväpiirissä on jos jonkinlaista ja väristä hiihtäjää, joskaan ei yhtäkään Odinilaista.

Ja tietenkään et ole jättänyt rikosilmoitusta yhdestäkään niistä useasta kerrasta, jolloin olet uhkailua kokenut, sehän nyt on selvä. Mitä suotta sellaisia tekemään, parempihan niistä on kertoilla täällä keskustelupalstalla, silleen ne uhkailut varmaan loppuvatkin.
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Täysin järjenvastaisen tästä tilanteesta tekee se, että vihervassarit, anarkistit ja muut unelmahörhöt ovat suureen ääneen ensi vaatimassa, että poliisien määrää pitää karsia.
Missä näin on vaadittu?
No sitten syntyy se turvallisuustyhjiö, jota täyttämään syntyy näitä katupartioita. Sitten nämä samat hörhöt haluavat kieltää myös ne katupartiot. Kenen täällä sitten pitäisi sitä rauhaa vahtia, kun mikään ei kelpaa?
Mikähän tämä turvallisuustyhjiö on? Katujen turvallisuushan on parantunut vuosi vuodelta, kuten poliisikin on todennut. Taitaa olla sinun ja muiden mamu-kiihkoilijoiden mielikuvituksissa tämä "turvallisuustyhjiö".
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Osaatko yhtään arvailla syytä, että miksi olet useasti joutunut tilanteeseen (omien sanojesi mukaan), jossa olet meinannut saada turpaasi hirveiltä natseilta? Mä en nimittäin tiedä yhtäkään vastaavaa ihmistä, en edes sellaista joka olisi meinannut saada edes yhden kerran turpaansa niiltä hirveiltä natseilta. Ja mun ystäväpiirissä on jos jonkinlaista ja väristä hiihtäjää, joskaan ei yhtäkään Odinilaista.

Ja tietenkään et ole jättänyt rikosilmoitusta yhdestäkään niistä useasta kerrasta, jolloin olet uhkailua kokenut, sehän nyt on selvä. Mitä suotta sellaisia tekemään, parempihan niistä on kertoilla täällä keskustelupalstalla, silleen ne uhkailut varmaan loppuvatkin.
Omien sanojeni mukaan olen törmännyt muutamiin äärioikeistolaisiin hörhöihin. Olisin toki kiitollinen, jos et vääristelisi sanomisiani.

Viestisi loppuosaa en oikein ymmärrä: juuri äsken totesin, ettei rikosilmoituksen jättämisestä olisi ollut mitään hyötyä. Hörhöjä riittää tässä maailmassa, ja siihen on vain totuttava. Ikävää on lähinnä se, että mm. sinulla on kova tarve kyseenalaistaa kokemuksiani ja puolustella ääritoimintaa.
 

Ahar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Pelicans, Suomi, Ruotsi, Columbus
Missä näin on vaadittu?Mikähän tämä turvallisuustyhjiö on? Katujen turvallisuushan on parantunut vuosi vuodelta, kuten poliisikin on todennut. Taitaa olla sinun ja muiden mamu-kiihkoilijoiden mielikuvituksissa tämä "turvallisuustyhjiö".

Tuossa on tietysti sellainen pieni harha, että jos yhden työvuoron aikana tapahtuu 15 pahoinpitelyä, joista kolmesta kirjoitetaan rikosilmoitus. Muut sovitaan paikalla tai laitetaan muusta syystä osalliset kävelemään erisuuntiin, eikä tehdä ilmoituksia. Lisäksi ovat tapaukset, joista ei hätäkeskuksiin edes soiteta. Tilastojen mukaan tuossa työvuorossa on tapahtunut vain kolme pahoinpitelyä. Voiko tilastoihin tältä osin luottaa?
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Missä näin on vaadittu?

No jos yhtään olet seurannut minkäänlaista poliittista debattia ja uutisointia ko. asian tiimoilta, sanotaan nyt viiden viimeisen vuoden ajalta, niin asian pitäisi olla harvinaisen selvä sinullekin. Jos et ole seurannut, niin ymmärrän kysymyksesi.

Mikähän tämä turvallisuustyhjiö on? Katujen turvallisuushan on parantunut vuosi vuodelta, kuten poliisikin on todennut. Taitaa olla sinun ja muiden mamu-kiihkoilijoiden mielikuvituksissa tämä "turvallisuustyhjiö".

Niin, ihan vahingossa ja ilman "tilausta" ne Odinit tuolla kaduilla pyörii... Kyse ei myöskään ole siitä, että onko joku asia (esim. Suomen kadut) turvallinen, vaan miten se koetaan. Jos ihmiset kokevat, että ne eivät ole turvallisia koska poliiseja ei näy missään, niin sitten se on niin. Vaikka kadut oikeasti olisivatkin turvallisia. Samoin kuin sinun mielestäsi Odinit ovat hirveän vaarallisia ja väkivaltaisia ja sinä pelkäät niitä ihan paskat housussa, vaikka mitään syytä ei olekaan etkä ole heiltä koskaan turpaasi saanut, mutta silti sinä tunnet niin. Oletko sinä siis väärässä pelkosi suhteen?
 

Walrus21

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuossa on tietysti sellainen pieni harha, että jos yhden työvuoron aikana tapahtuu 15 pahoinpitelyä, joista kolmesta kirjoitetaan rikosilmoitus. Muut sovitaan paikalla tai laitetaan muusta syystä osalliset kävelemään erisuuntiin, eikä tehdä ilmoituksia. Lisäksi ovat tapaukset, joista ei hätäkeskuksiin edes soiteta. Tilastojen mukaan tuossa työvuorossa on tapahtunut vain kolme pahoinpitelyä. Voiko tilastoihin tältä osin luottaa?
Niin, en tiedä, onko tilastoinnissa tapahtunut suuria muutoksia vuosien varrella. Lähtökohtaisesti luotan enemmän tilastoihin kuin kadunmiesten pelkotiloihin.

No jos yhtään olet seurannut minkäänlaista poliittista debattia ja uutisointia ko. asian tiimoilta, sanotaan nyt viiden viimeisen vuoden ajalta, niin asian pitäisi olla harvinaisen selvä sinullekin. Jos et ole seurannut, niin ymmärrän kysymyksesi.
Onko tämä taas sitä "rasmuslandian" debattia vai onko joku ihan konkreettinen taho (esim. vasemmistoliiton tai vihreiden edustaja) ollut ponnekkaasti vaatimassa poliisien vähentämistä?

Niin, ihan vahingossa ja ilman "tilausta" ne Odinit tuolla kaduilla pyörii... Kyse ei myöskään ole siitä, että onko joku asia (esim. Suomen kadut) turvallinen, vaan miten se koetaan. Jos ihmiset kokevat, että ne eivät ole turvallisia koska poliiseja ei näy missään, niin sitten se on niin. Vaikka kadut oikeasti olisivatkin turvallisia. Samoin kuin sinun mielestäsi Odinit ovat hirveän vaarallisia ja väkivaltaisia ja sinä pelkäät niitä ihan paskat housussa, vaikka mitään syytä ei olekaan etkä ole heiltä koskaan turpaasi saanut, mutta silti sinä tunnet niin. Oletko sinä siis väärässä pelkosi suhteen?
Niin, täällä on useampikin henkilö todennut, että kaduilla partioivat natsit luovat turvattomuuden tunnetta. Tämä on kuitattu sillä, että "eiväthän he syyllisty rikoksiin".

En muuten missään vaiheessa ole sanonut, että olisin "paskat housussa" odineiden suhteen. Totesin ainoastaan, että koin kohtaamani tilanteet (huom! ne muutamat, en tappele natsien kanssa viikonloppuisin) uhkaavina.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Omien sanojeni mukaan olen törmännyt muutamiin äärioikeistolaisiin hörhöihin. Olisin toki kiitollinen, jos et vääristelisi sanomisiani.

Siis muutama kerta on eri asia kuin usea kerta? Asia selvä.

Voisitko kuitenkin nyt vastata, että miksi olet muutaman kerran ollut lähellä saada turpaasi hirveiltä natseilta? Oma arviosi tilanteesta? Ihan vahingossa olet niihin törmännyt ja sitten ne on uhanneet pistää sua turpaan tai jopa ampua. Mä en nimittäin tiedä ketään ihmistä, joita nuo hirveät natsit olisivat uhanneet pieksemisellä, kun tämä ihminen on ihan rauhassa dallannut pitkin jalkakäytävää, mihin vuorokaudenaikaan tahansa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Siis muutama kerta on eri asia kuin usea kerta? Asia selvä.

Voisitko kuitenkin nyt vastata, että miksi olet muutaman kerran ollut lähellä saada turpaasi hirveiltä natseilta? Oma arviosi tilanteesta? Ihan vahingossa olet niihin törmännyt ja sitten ne on uhanneet pistää sua turpaan tai jopa ampua. Mä en nimittäin tiedä ketään ihmistä, joita nuo hirveät natsit olisivat uhanneet pieksemisellä, kun tämä ihminen on ihan rauhassa dallannut pitkin jalkakäytävää, mihin vuorokaudenaikaan tahansa.

Kyllähän muutamaan ihmiseen voi törmätä yhdellä kertaa.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Niin, täällä on useampikin henkilö todennut, että kaduilla partioivat natsit luovat turvattomuuden tunnetta. Tämä on kuitattu sillä, että "eiväthän he syyllisty rikoksiin".

Kyllä, ja vähintään yhtä useat ovat täällä todenneet että Odinit eivät luo turvattomuuden tunnetta heidän mielestään. Useat ovat sanoneet, että eivät halua Odineita kaduille, useita taas Odinit eivät haittaa. Kuka on tällöin oikeassa, ketä pitää uskoa? Päteekö tässä nyt tämä samassa viestissä aiemmin toteamasi kohta:

Lähtökohtaisesti luotan enemmän tilastoihin kuin kadunmiesten pelkotiloihin.

Tilastojen mukaan Odinien ryhmä ei ole partioidessaan tehnyt yhtään rikosta. Miksi sinä siis pelkäät niitä, jos luotat kerran tilastoihin etkä pelkotiloihin? Tietenkään tuo ihan oma lausahduksesi ei sovellu omaan tilanteeseesi, koska _________________________________________? Tilastojen valossa loldiersit ovat paljon vaarallisempi porukka partioidessaan. Pelkäätkö sinä heitä, kun kerran tilastoihin luotat?
 
Viestisi loppuosaa en oikein ymmärrä: juuri äsken totesin, ettei rikosilmoituksen jättämisestä olisi ollut mitään hyötyä.
Rikosilmoituksen jättämisestä on aina hyötyä. Jos natsit uhkailevat usein porukkaa pyssyjen kanssa niin jossain vaiheessa poliisin täytyy paneutua asiaan, nyt menettelysi takia "mitään" ei ole tapahtunut.
 

Vesuri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vyborg Jesters
Totuudenkieltäminen on melko vahvaa, kun itse itsensä natsijärjestöksi asemoinutta porukkaa puolustellaan viimeiseen asti "eihän ne nyt natseja/rasisteja ole", vaikka puhuvat valkoisen Suomen puolesta taistelusta ja kerhotilat pullistelevat natsikrääsästä.
Olen ilmeisesti huono googlettamaan, kun en pystynyt löytämään yhtään ainutta kuvaa SOO:n kerhotiloista. Pystynet auttamaan, koska olet kuvia nähnyt. Vai oletko käynyt paikan päällä toteamassa tilojen sisustuksen?

Eikä niissä nyt mitään pelottavaa ole, vaikka virallisella kanavallaan uhkaavat suvakkien kohtalolla "takasi maksun" koittaessa.

Mikä ihme siinä on, että avoinkin rasismi ja natsismin kanssa flirttailu on aina "maahanmuuttokritiikkiä"?

Ja kun sanoo "hiekkaneekerit raiskaavat kaikki" -statementin heittäjälle jotain, aletaan viivytyksettä puhua sananvapauden rajoittamisesta.

Sananvapaus on nykyään melkoinen muotitermi, vastuu omista sanomisistaan taas ihan vieras käsite.
Ovatko mainitsemasi kommentit annettu SOO:n tai jonkun sen paikallisosaston nimissä vai ovatko ne jonkun yksittäisen henkilön aivopieruja?
 

LaTe_Show

Jäsen
Suosikkijoukkue
Colorado Rockies: 1980-1981.
Täysin järjenvastaisen tästä tilanteesta tekee se, että vihervassarit, anarkistit ja muut unelmahörhöt ovat suureen ääneen ensi vaatimassa, että poliisien määrää pitää karsia.

Koomisinta tässä on se, että tarvittiin KS-KOK-PS lähtöinen hallituksen päätös vähentämään poliisien ja poliisiasemien määrää...
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Siirsin toisesta ketjusta tänne, kun on parempi ketju tälle asialle. Vaikka minä puolustankin Odinien oikeutta kulkea kaduilla porukassa (kuten kenen tahansa muunkin porukan oikeutta) niin kauan, kun eivät itse ole aloitteellisia tekemään rikoksia, niin en minäkään niitä sinne erityisesti toivo. Poliisien ja mahdollisesti järjestysmiesten/vartijoiden hommaa olisi turvallisuuden vahtiminen. Mutta kun niitä ei ole, varsinkaan poliiseja. Helsingissä taitaa jokunen poliisi ihan partioidakin kaupungilla mutta otetaan nyt vaikkapa joku Lahti, Imatra, Lappeenranta, Kirkkonummi, Tuusula, Kouvola, jne, pienemmistä paikoista puhumattakaan. Milloin siellä on poliiseja näkynyt kaupungilla, muissa kuin hälytystehtävissä? Ja sitten ihmetellään, jos ihmiset ottavat oikeutta hieman omiin käsiin?

Täysin järjenvastaisen tästä tilanteesta tekee se, että vihervassarit, anarkistit ja muut unelmahörhöt ovat suureen ääneen ensi vaatimassa, että poliisien määrää pitää karsia. No sitten syntyy se turvallisuustyhjiö, jota täyttämään syntyy näitä katupartioita. Sitten nämä samat hörhöt haluavat kieltää myös ne katupartiot. Kenen täällä sitten pitäisi sitä rauhaa vahtia, kun mikään ei kelpaa?

Asiallinen viesti, asiallisin huomioin. Kirjoittelen huomenissa hiukan syvällisempää vastausta, mutta monella tapaa jaan ajatuksesi siitä, että joku aina täyttää turvallisuustyhjiön - joka on vieläpähyvin subjektiivinen kokemus - aivan samalla tapaa kuinka jossain vaiheessa väkivaltamonopoliin syntynyt tyhjiö täytetään jonkin toimesta.

Itsekin pidän perustalta katupartiointia ok toimintana, mutta tietyistä syistä johtuen näkisin toiminnan toteutettuna jollain toisella tapaa kuin SoO:n toimesta. Ainakin teoriassa hallituksella olisi mahdollisuus siihen, tai olisi ollut, joka olisi pitänyt toteuttaa jo syksyllä ongelmien alkaessa kertyä sen sijaan, että totuus kiellettiin ja/tai sitä ei kerrottu sellaisenaan julki. Näin luotiin tilaa omaehtoisella katupartioinnille ja kun "piru" kerran on päässyt irti, on sitä paha saada takaisin pulloon.

vlad
 
Minusta tuntuu, että heitit ajat sitten logikaan menemään, koska oli niin kiva päästä pätemään ja esittämään tyhmää.

Mikäköhän olisi reaktiosi, jos joku äärikansallismielisten porukka julistaisi Facebookissa näin: "Meillä on unelma kaikille suljetusta Suomesta. Suomesta, joka sulkee jokaisen pois." Siinä vaiheessa ei taitaisi sinullekaan mennä läpi tuollainen newspeak-henkinen selittely, vaan silloin kiinnostaisivat sinuakin sanojen konkreettiset merkitykset.

Tietysti on mukavaa kirjoitella kamalan kauniita ja maailmaa syleileviä sanoja, joiden takana ei oikeasti olla valmiita seisomaan. Toki onneksi Emma Kari ja Veronika Honkasalo ovat valmiita sitä kaikille avointa Suomea puolustamaan, vaikka sinulle se on vain sanahelinää.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
1. Työllistämällä useita partioita seurantaan.

Jep jep. Marssiminen ja kaduilla kävely nyt varmaan onkin todella iso riski kaikille sivullisille ja vaatii poliisin läsnäoloa.

2. Ei tietoa. Tuskin kuitenkaan vielä alkoivat tehdä lupaamaansa tiliä selväksi suvakkien kanssa tai hakkasivat poliisin silmien alla ketään vaikka siltä olisi tuntunutkin (virke sisältää viitteitä natsien aiempiin uhkailuihin).

On sinulla tietoa. Eivät yhtään rikosta.

3. Väkivallalla uhkailevia tai sellaiseen aiemmin syyllistyneitä kannattaa pitää silmällä.

No tästä nyt en sinänsä ole eri mieltä, mutta Suomessa on sitten aika helvetin paljon seurattavia ihmisiä. Mistä löytyy niin paljon poliiseja, jotka homman hoitavat?

4. Kaikenmaalaisia kannattaa pitää silmällä, jos he ovat syyllistyneet aiemmin rikoksiin tai uhkaavat ihmisiä väkivallalla.

Eipä siinä sitten mitään, jokainen matu vaan tiukkaan seurantaan jos kerran ryhmäprofilointi on ihan ok.
 

Vinyl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aravirran kovuus
Eipä siinä sitten mitään, jokainen matu vaan tiukkaan seurantaan jos kerran ryhmäprofilointi on ihan ok.

Eikö se olisi vähän resurssien hukkaan heittämistä jos jokaista amerikkalaista risteilymummoa aletaan seuraamaan satamasta lähtien? Toisaalta rahaa saa taikaseinästä joten anna mennä vaan.
 

penaz

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toverit, Inter, Pohjoiskaarre
Jep jep. Marssiminen ja kaduilla kävely nyt varmaan onkin todella iso riski kaikille sivullisille ja vaatii poliisin läsnäoloa.
Voisiko joku kertoa, minkälaisissa paikoissa nämä urpot marssivat? Olisi mielenkiintoista nähdä, olisiko näillä tyypeillä rohkeutta mennä rajat kiinni julisteineen esim. Turun Varissuolle. Siellä tosin asuu paljon myös kantasuomalaisia, joista se on hyvä paikka asua. Esim. persujen puhemies Lohelan mielestä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös