Mestiksessä tosiaan kannattajatoiminta on keskimäärin aika pientä. Olisi helppo ajatella, että seurat eivät vain kiinnosta, mutta helppo tie ei yleensä ole se oikea ja tässäkin pitää pohtia miksi näin on. Vastaus on (jälleen kerran) suljettu liiga. Sitä voi olla vaikea ymmärtää kokematta itse, mutta jos oma seura on vuodesta toiseen, hamaan tulevaisuuteen saakka, tuomittu vain pelailemaan vailla edes mahdollisuutta unelmaan siitä kaiken kohdalle menemisestä ja noususta parrasvaloihin, alkaa se jossain vaiheessa näivettämään ison massan kiinnostusta. Tätä seuraa jossain vaiheessa sen innokkaamman pienen porukan näivettyminen ja sitten ollaan siinä missä Mestiksessä on oltu jo pitkään monella paikkakunnalla. Hetkellisiä kiinnostuspurskeita voi tulla, mutta monet kysyvät "entä sitten".
Kuvitelkaapa tilannetta, jossa _tietäisitte_, että Jokerit on tuomittu pelaamaan Mestistä tästä ikuisuuteen samalla kun "kaikkia" kiinnostaa vain liiga. Se voi tuntua tässä alkuhypessä ihan siedettävältä, mutta uskoisin, että 5+ vuoden Mestis-tahkoamisen jälkeen (johon ehtii mahtua helposti median vähittäinen kiinnostuksen lakkaaminen, satunnaiskatsojien kiinnostuksen lakkaaminen ja lopulta kannattajatoiminnan näivettyminen) ääni kellossa olisi toinen.
Olen täysin varma, että jos kaikilla paikkakunnilla tiedettäisiin mistä taistellaan, eikä kilpailua rajoitettaisi kartellilla, lähtisivät katsojamäärätkin nousuun. Ei heti, ei näiden vuosien jälkeen, mutta pikkuhiljaa.
Just näin. Ja tätä minäkin olen koittanut tuoda esille aina silloin tällöin milloin X:ssä ja milloin täällä. Olen verrannut tilannetta Allsvenskaniin ja siihen, minkälainen tunnelma siellä on peleissä. Lähes poikkeuksetta olen saanut vastaukseksi, että ei toimi Suomessa, koska suomalainen ei kannusta ääneen.
Pidin tuota ja pidän edelleen paskapuheena. Kyllä siinä vaiheessa, kun peleissä alkaa olla panosta, löytää yleisö myös hallille. Kuten sanoit, ei heti, ei välttämättä vielä muutamaan vuoteen, mutta pikkuhiljaa. Jos joku muutos ei tapahdu hetkessä, se ei kuitenkaan tarkoita sitä, etteikö sitä muutosta kannattaisi tehdä.