Katsomokulttuuri Mestiksessä

  • 319 489
  • 1 517

flaix

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat, Saipa
Olen myös huomannut mielenkiintoisen ilmiön. Rummulla on vaikutus myös siihen millä tavalla muu yleisö lähtee rytmikkääseen taputukseen mukaan. Huomattavasti useammin ollaan saatu isompi määrä muusta yleisöstä esim. ylivoimakannustukseen mukaan.

Onko millään porukalla käytössä hyvin soivaa basso- tai patarumpua? Ja jos ei niin miksei?
...
Kunnon bassorummulla päästäisiin sopivasti painostavaan orjakaleeritunnelmaan.

Savonlinnan vierailulla sain kuunnella Jokipoikien bassorumpua parinkymmenen metrin päässä ja minusta se oli melkolailla miellyttävää kuunneltavaa. Jotenkin tuollainen rumpu tuo oikeissa kohdissa paukutettuna draamaa peliin. Joku kouliintunut rumpali voisi saada fiiliksen katsomossa nousemaan kivasti.

Joensuussa SPM:llä on ollut käytössä varmaan alusta alkaen tuommonen bassorumpu, joskin lisänä on ollut myös virveli ainakin ajoittain. Tuo basso tukee kyllä huomattavasti paremmin ja virvelit voidaan jättää sitten ihan muihin hommiin minunkin mielestä.

Ylläolevat arvon keskustelijoiden kommentit sekä omat empiiriset kokemukseni johtavat seuraavaan johtopäätökseen:

Kyllä, rummut voivat olla osa katsomokulttuuria, jos homma hoidetaan tyylikkäästi kuten Joensuussa. Koska esim. juuri Mehtimäellä käytetään pääasiassa bassorumpua ja lisänä myös virveliä (mutta siis virveliä ei hakata kuin vierasta sikaa). Rumpuja soitetaan rytmikkäästi, ei liian kovaa ja soitanta mukailee kannustushuutoja. Kaikesta tästä seurauksena rummut luovat halliin tunnelmaa, ne eivät häiritse "peruskatsojia" ja yleensä saavat kotijoukkueen painostusjaksojen aikana myös muun yleisön mukaan kannustukseen ja luovat nimenomaan sitä orjakaleeritunnelmaa :D Ei sitä turhaan ole kiekkoväki Mika Saukkosta ja Iiro Vehmasta myöten kehunut Mehtimäen "hornankattilan" tunnelmaa ;)

Ja siis tosiaankin itse olen tälläinen peruskatsoja eli en yleensä ole fanipäädyssä eikä rummut koskaan ole minua häirinneet vaan päinvastoin tuovat mielestäni halliin tunnelmaa ja kannatukseen huomattavasti lisäarvoa. Toisaalta olen myös sitä mieltä, että mikäli kuvitellaan, että pelkkä rummun mieletön hakkaaminen riittää kannustamiseen, niin ei: siinä tapauksessa ne eivät voi olla osa katsomokulttuuria. Esim. Jyp-Akatemian peleissä yksittäiset virvelirumpujen hakkaajat tulisi pystyä poistamaan sieltä.
 

SPORTTIKOTKA

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
RA täytti tänään 25 vuotta. Toivottavasti jollakin on jotakin tallenteita tämän iltaisesta ottelusta Vaasassa. Aivan huikea tunnelma ja meininki koko ottelun ajan.
 

Jaded

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Puhvelit ja KPL
Onnea vaan RA:lle täältä. Tässä on kyllä hyvä kommentti jatkoajan Mika Pukkiselta. Siinä on vähän mutta asiaa.
Lisää tunnelmaa Mestikseen!
*linkki vie jatkoajan etusivun kirjoitukseen
 

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Kouvolassa haetaan "uusia" ulottuvuuksia fanitoimintaan, kun näkyi olevan komeaa mustaa afroperuukkia katsomossa? Mikkelissähän nuo on tuomittu lähes kaikkien muiden faniryhmien toimesta (tuon tyylistä taisi olla noin 10 vuotta sitten joillakin Mikkelissä..). Onneksi edes Kouvolassa uskalletaan uhmata muitten fanien vastustusta.. (hymiö)
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Millä perusteella? Raumalla on touhua harrasteltu kohta pari vuotta ja siellä joukossa on helvetisti myös sellaisia, jotka ovat naureskelleet koko touhulle muiden mukana kun se on ollut lähtökuopissa/ei ole ollut vielä olemassakaan. Minä olen jääräpäisesti parjannut näiden asioiden puolesta jo silloin kun olen välistä ollut käytännössä yksin mielipiteeni kanssa, tai jos ei nyt ihan yksin niin selkeässä vähemmistössä.

Nyt on pakko ottaa kiinni tähän...

Tietopohja-tasosi on aika olematon ja olisi todella kiinnostavaa kuulla, että mistä "faktasi" ovat peräisin asiaan , että täällä on joku joskus naureskellut rauman kannatus-toiminnalle...??... Ei tietääkseni yksikään. Ja RB:n toiminta on myös muutaman vuoden pyörinyt, taitaa jopa olla niin, että n. vuoden kauemmin kuin etulinjan mutta erona on se, että Raumalla toiminta on mennyt eteenpäin lumipallon lailla kun taas porissa homma tökkii syystä tai toisesta. Voi olla, että juuri te jotka olette homman alulle porissa laittaneet, ei tekeminen ole ollut tarpeeksi riittävää. Raumalla tietysti erona on se, että kaupunki elää kiekosta kun taas pori elää jostain aivan muusta... Tämäkin tosin voi olla hieman väärää infoa sillä olen ymmärtänyt, että porilaiset saa isosti mukaan kannatukseen tai ainakin olen kuullut, että se iso katsomo on joskus saanut ääntä suustaan. Vika ei siis ole ihmisissä vaan toiminnan vetäjissä. Voisitte nyt aluksi lopettaa siellä sen alati katsomon osien vaihtamisen ja seistä vain siellä seisomakatsomossa ja huutaa sillä porukalla mitä saatte kasaan. Aijan myötä tulee lisää jengiä mukaan mutta kaikki ei yhdessä yössä tapahdu. Jos sinä yrität vetää porukkaa mukana niin koita miettiä jokin strategia siihen, katsomo-paikkojen jatkuva vaihto ei ainakaan tätä auta...

Kiitos ja anteeksi...
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Eiliset RA25v bileet oli kyllä jotain huikeaa! Sen illan kunniaksi tehty video julkaistiin hetki sitten YouTubessa.

Video tässä.

Voisi vaasakin välillä tulla ainakin käymään jos ei jäämään, liiga-kartalle. Tsemppiä ilvestä vastaan sillä siellä pajatso tyhjennetty sen verran loistavasti, että vaasalla saattaa olla realistisempi mahdollisuus voittaa kuin vuosi sitten...
 

juurihoito

Jäsen
Suosikkijoukkue
NATO
Eiliset RA25v bileet oli kyllä jotain huikeaa! Sen illan kunniaksi tehty video julkaistiin hetki sitten YouTubessa.

Video tässä.
Todella väsyneen näköistä touhua. Väärin kannatettu. Missä rummut ja peruukit? Eihän noiden helvetin lakanoiden takaa edes näe mitään. Eikö tuon pitäisi olla "kelta-armeija" kun on tekstitkin sveduksi?
 

FinJeevel_86

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, NHL, Liigakarsinnat
Todella väsyneen näköistä touhua. Väärin kannatettu. Missä rummut ja peruukit? Eihän noiden helvetin lakanoiden takaa edes näe mitään. Eikö tuon pitäisi olla "kelta-armeija" kun on tekstitkin sveduksi?

Joo, tästä meillä mikkeliläisillä on varaa vääntää vitsiä...

Onnea, Red Army!
 

Diablo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Urheilullisesti avoimet sarjat
Eiliset RA25v bileet oli kyllä jotain huikeaa! Sen illan kunniaksi tehty video julkaistiin hetki sitten YouTubessa.

Video tässä.
Hieno video. Kylmät väreet meni. Paljon hienoa tapahtumia menneiltä vuosilta.

Harmi, kun itse en päässyt jatko-pippaloihin. Onkohan sieltä videomateriaalia tarjolla.. Tai voisiko joku vähän kertoa bileiden huippuhetket koostettuna... :) Esim. mitä pelaajat höpöttelivät haastatteluissa tms.
 

viking

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Paljon onnea Red Armylle!

Erittäin kunnioitettava saavutus. Voi kunpa joskus Mikkelissäkin saataisiin kasaan kunnollinen faniryhmä. Nykyinen porukka on mennyt 2000-luvun alkuvuosien jälkeen katsomotoiminnan osalta todella paljon alaspäin ja on nykyisin lähinnä huono vitsi. Kateeksi käy Vaasan poppoota.
 

makke246

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Loistavaa meininkiä!
Laulettiin vanhoja chantteja ja tuli 1 hyvä uusikin eileen tai ainakin itse ensimmäisen kerran sen kuulin ja huusin.
Loistavasti Red Army huusi myös vanhoja legendoja (Myllyaho, Jämsä, Hallback) joita ilmeisesti oli illalla myös fontanassa.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan ylpeydet, punavalkoiset & Voittamaton Vaasa
Hieno video. Kylmät väreet meni. Paljon hienoa tapahtumia menneiltä vuosilta.
Kyllä!! Ja kyllä aikakin rientääkin nopeasti. Jo 25-vuotta, vaikka tuntuu, että vastahan kaikki alkoi.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tietopohja-tasosi on aika olematon ja olisi todella kiinnostavaa kuulla, että mistä "faktasi" ovat peräisin asiaan , että täällä on joku joskus naureskellut rauman kannatus-toiminnalle...??... Ei tietääkseni yksikään. Ja RB:n toiminta on myös muutaman vuoden pyörinyt, taitaa jopa olla niin, että n. vuoden kauemmin kuin etulinjan mutta erona on se, että Raumalla toiminta on mennyt eteenpäin lumipallon lailla kun taas porissa homma tökkii syystä tai toisesta. Voi olla, että juuri te jotka olette homman alulle porissa laittaneet, ei tekeminen ole ollut tarpeeksi riittävää. Raumalla tietysti erona on se, että kaupunki elää kiekosta kun taas pori elää jostain aivan muusta... Tämäkin tosin voi olla hieman väärää infoa sillä olen ymmärtänyt, että porilaiset saa isosti mukaan kannatukseen tai ainakin olen kuullut, että se iso katsomo on joskus saanut ääntä suustaan. Vika ei siis ole ihmisissä vaan toiminnan vetäjissä. Voisitte nyt aluksi lopettaa siellä sen alati katsomon osien vaihtamisen ja seistä vain siellä seisomakatsomossa ja huutaa sillä porukalla mitä saatte kasaan. Aijan myötä tulee lisää jengiä mukaan mutta kaikki ei yhdessä yössä tapahdu. Jos sinä yrität vetää porukkaa mukana niin koita miettiä jokin strategia siihen, katsomo-paikkojen jatkuva vaihto ei ainakaan tätä auta...

Tämän kirjoituksen pohjalta voi tietopohjatasostasi todeta samaa.

En tiedä onko naureskelu väärä sana, mutta joka tapauksessa tyytymättömiä Lukon vaisuuntunutta kannattajatoimintaa kohtaan. Ja siitähän RB sai alkunsa kun ryhmä tyytymättömiä löi hynttyyt yhteen uuden kannattajakulttuurin puolesta. Ja tämä on kyllä fakta, piste (c) Tami.

Itse olen ainakin kuullut RB:n alun hetkillä yhtälailla kummastusta Äijänsuolla ja oltiin varmoja, ettei tuon kaltainen toiminta tule lyömään läpi. Raumalla alkuvaikeudet kuitenkin selätettiin todella nopeasti ja kun suuren massan takit saadaan kääntymään toiminnan taakse, niin kukaan ei edes muista koskaan sitä kritisoineensa.

Ja puhuin lähinnä omasta foorumikirjoittelustani Ässien palstoilla näistä asioista. Raumam Bojista ei ole ollut tietoakaan kun olen monta vuotta aiemmin puhunut näistä asioista ja toiminnan kehittämisestä kun täällä väitettiin, että pitäisi olla jonkun massiivisen ryhmän toiminnassa mukana, jotta näista asioista voisi puhua, on mielestäni aivan täyttä paskaa. Vaikka Porissa olisi toiminta ottanut vaisusti tuulta purjeisiin, niin se ei tarkoita sitä, ettenkö itse olisi voinut asioiden parissa viettää aikaa ihan helvetisti. Ja Porissakin on osallistujien määrä tuplaantunut versus viime kausi, niin kyllä se vähitellen sieltäkin lähtee irtoamaan, vaikkei tietysti tuolla kasvuvauhdilla, mitä Raumalla.

Etulinja sai tosiaan pysyvän sijainnin loppukaudeksi B7:stä, joten tuo katsomonosien vaihtaminen ei pidä enää paikkaansa. Paremmat näkyvyys- ja kuuluvuusasiat ajoivat meidät vaihtamaan sijaintimme istumakatsomoon, kunnes saamme rivejämme tarpeeksi vahvistettua seisomakatsomoon paluuta ajatellen. Ja tottakai mietimme, miten saisimme toimintaamme kehitettyä ja massaa kasvatettua.

Tämä piisannee off topicista.

Paljon onnea täältäkin Red Armylle!
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Tämän kirjoituksen pohjalta voi tietopohjatasostasi todeta samaa.

En tiedä onko naureskelu väärä sana, mutta joka tapauksessa tyytymättömiä Lukon vaisuuntunutta kannattajatoimintaa kohtaan. Ja siitähän RB sai alkunsa kun ryhmä tyytymättömiä löi hynttyyt yhteen uuden kannattajakulttuurin puolesta. Ja tämä on kyllä fakta, piste (c) Tami.

Itse olen ainakin kuullut RB:n alun hetkillä yhtälailla kummastusta Äijänsuolla ja oltiin varmoja, ettei tuon kaltainen toiminta tule lyömään läpi. Raumalla alkuvaikeudet kuitenkin selätettiin todella nopeasti ja kun suuren massan takit saadaan kääntymään toiminnan taakse, niin kukaan ei edes muista koskaan sitä kritisoineensa.

Ja puhuin lähinnä omasta foorumikirjoittelustani Ässien palstoilla näistä asioista. Raumam Bojista ei ole ollut tietoakaan kun olen monta vuotta aiemmin puhunut näistä asioista ja toiminnan kehittämisestä kun täällä väitettiin, että pitäisi olla jonkun massiivisen ryhmän toiminnassa mukana, jotta näista asioista voisi puhua, on mielestäni aivan täyttä paskaa. Vaikka Porissa olisi toiminta ottanut vaisusti tuulta purjeisiin, niin se ei tarkoita sitä, ettenkö itse olisi voinut asioiden parissa viettää aikaa ihan helvetisti. Ja Porissakin on osallistujien määrä tuplaantunut versus viime kausi, niin kyllä se vähitellen sieltäkin lähtee irtoamaan, vaikkei tietysti tuolla kasvuvauhdilla, mitä Raumalla.

Etulinja sai tosiaan pysyvän sijainnin loppukaudeksi B7:stä, joten tuo katsomonosien vaihtaminen ei pidä enää paikkaansa. Paremmat näkyvyys- ja kuuluvuusasiat ajoivat meidät vaihtamaan sijaintimme istumakatsomoon, kunnes saamme rivejämme tarpeeksi vahvistettua seisomakatsomoon paluuta ajatellen. Ja tottakai mietimme, miten saisimme toimintaamme kehitettyä ja massaa kasvatettua.

Tämä piisannee off topicista.

Paljon onnea täältäkin Red Armylle!

Oikeastaan ei voi todeta yhtään samaa.

Raumalla pysyi kannattajatoiminta samanlaisena vuodesta toiseen eikä RB ole tyytämättömyyttä aiempaan vuoksi perustettu vaan pelkästään sen parantamiseksi sekä uuden tyylin kannatuksen tuomista katsomoon. Ei kukaan nauranut tai kritisoinut mutta ehkä ihmetystä se ensin loi mutta juuri tuon vuoksi mitä kirjoitin, kannatus-tyyli oli uutta. Korostan nyt vielä, että raumalla kannatettiin jo ennen RB:tä mutta ei chänttien kanssa.

Ja nyt täytyy jälleen ihmetellä tietopohjaasi jos osaat kertoa, että raumalla olisi kukaan miettinyt läpilyöntejä kun kuitenkin ryhmän niin sanottu "kivijalka" joka homman laittoi alulle, on vienyt toimintaa koko ajan eteenpäin ja raumalla on kovasti kiitelty ja menty toimintaan mukaan.

Puhuin itse siitä, että vika porin lamaantuneessa kannattamisessa ei syy voi olla katsojissa kun kuitenkin olen kuullut aikoinaan puhuttavan äänekkäästä seisomakatsomosta mutta itse paikalla käyneenä en tätä katsomoa löytänyt. Etulinjan/sinun yrittäminen oli pitkään jo liian yliyrittämistä kun sai seurata tuota sinun paikkojen vaihtoa vaikka noiden paikkojen sijainti on tois-sijaista kun kuitenkin on tarkoitus saada mukaan mahdollisemman paljon ihmisiä samanlaiseen tekemiseen. En millään ymmärrä, että miten teillä voidaan edes mennä eteenpäin jos olette eristäytyneet johonkin omaan katsomoon ja ne potenttiaaliset uudet kannattajat ovat vielä siellä pataljoonan rippeisessä seisomakatsomossa. Helpomi sieltä keskeltä on saada porukkaa mukaan kuin jossain eristetyssä loossissa... Kuitenkin tuo teidän nykyinen katsomo ei hirveästi ole sen paremmalla paikalla seisomakatsomoon verrattuna.

Tuntuu, että esität jotain fani-tietäjää kun kerrot, että sinä olet miettinyt näitä juttuja jo vuosia sekä yrittänyt parantaa porin kannatustoimintaa erinnäisillä keinoilla lähes tuloksetta. Varmasti vituttaa mutta peili on paikka mistä syy saattaa löytyä eikä ainakaan analysoimalla naapurin eteenpäin mennyttä toimintaa perättömillä väitöksillä. Jos jotain tiedät niin koita siirtää se sinne omaan toimintaan ja lakata miettimästä mitä toiset ovat tehneet väärin(case-rumpu). Kannatus-toiminnan isoin tarkotus on tuoda äämtä halliin ja jos kannattajia on se n. 10 niin rummulla saadaan enemmän ääntä.
 
Viimeksi muokattu:

asyouwere

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Helvetin hieno video ja hienot kannattajat. Paitsi että ehkä se musiikki olisi voinut olla vain siinä alussa ja sitten lopussa niiden lehtileikkeiden ym. aikana, olisi kuullut känttejä paremmin. Mutta muuten hieno video, ja kyllähän RA ainakin omissa papereissani on kokonaisuutena valtakunnan paras kannattajaryhmä.

Kakkosena sitten EP ja siitä kolmannesta voidaan vääntää jossain muussa ketjussa. ;)
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Raumalla pysyi kannattajatoiminta samanlaisena vuodesta toiseen eikä RB ole tyytämättömyyttä aiempaan vuoksi perustettu vaan pelkästään sen parantamiseksi sekä uuden tyylin kannatuksen tuomista katsomoon. Ei kukaan nauranut tai kritisoinut mutta ehkä ihmetystä se ensin loi mutta juuri tuon vuoksi mitä kirjoitin, kannatus-tyyli oli uutta. Korostan nyt vielä, että raumalla kannatettiin jo ennen RB:tä mutta ei chänttien kanssa.

Värilasit päässä ilmeisesti vaikeampi nähdä asioita ja sinällään nyt sivuseikka vääntää tämän kaltaisista asioista. Osa varmasti halusi silkasti boostata meininkiä, mutta tuo nyt on aivan tuubaa väittää, ettei kukaan olisi ollut tyytymätön siihen meininkiin mitä meno oli Raumalla ennen RB:tä.

Ja nyt täytyy jälleen ihmetellä tietopohjaasi jos osaat kertoa, että raumalla olisi kukaan miettinyt läpilyöntejä kun kuitenkin ryhmän niin sanottu "kivijalka" joka homman laittoi alulle, on vienyt toimintaa koko ajan eteenpäin ja raumalla on kovasti kiitelty ja menty toimintaan mukaan.

Totta helvetissä, niin kuin aiemmassa viestissä totesin. Alkuvaikeudet selätettiin Raumalla nopeasti, koska aloittavassa porukassa oli heti suht hyvä määrä aikuisia miehiä polkemassa hommaa alulle. Ja tuo porukka selätti leikitellen sen meiningin, mitä oli ollut aiemmin tarjolla. Muutaman kymmenen hengen boostaus porukkaan ja ei mennyt kauaakaan kun suuri yleisö käänsi takkinsa ja alkoi vuolaasti kehumaan RB:n toimintaa. Ei siellä kaikki olleet alkumetreillä tuota mieltä, mutta nopean kasvun ansiosta masiivisuutta saatiin lisää ja homma muuttui jatkuvasti uskottavampaan suuntaan myös äänenkäytöllisesti.

Puhuin itse siitä, että vika porin lamaantuneessa kannattamisessa ei syy voi olla katsojissa kun kuitenkin olen kuullut aikoinaan puhuttavan äänekkäästä seisomakatsomosta mutta itse paikalla käyneenä en tätä katsomoa löytänyt.

Seisomakatsomo on aika totaalisen kuollut nykyään, kaukana entispäivien loistostaan.

Etulinjan/sinun yrittäminen oli pitkään jo liian yliyrittämistä kun sai seurata tuota sinun paikkojen vaihtoa vaikka noiden paikkojen sijainti on tois-sijaista kun kuitenkin on tarkoitus saada mukaan mahdollisemman paljon ihmisiä samanlaiseen tekemiseen. En millään ymmärrä, että miten teillä voidaan edes mennä eteenpäin jos olette eristäytyneet johonkin omaan katsomoon ja ne potenttiaaliset uudet kannattajat ovat vielä siellä pataljoonan rippeisessä seisomakatsomossa. Helpomi sieltä keskeltä on saada porukkaa mukaan kuin jossain eristetyssä loossissa... Kuitenkin tuo teidän nykyinen katsomo ei hirveästi ole sen paremmalla paikalla seisomakatsomoon verrattuna.

Jos olisit mukana, niin tietäisit missä olosuhteissa tuolla toimitaan. Kun olimme suurimman osan viime kaudesta patalogolla seisomakatsomon sydämessä, niin ei sieltä näkynyt eikä kuulunut yhtään mihinkään. Tulin lähinnä näitä tokaisuita: "Mikä vitun Etulinja?". Kun istumakatsomoon ei aluksi päästy kokeilemaan, niin huomattiin seisomakatsomon laitamakokeiluillakin olleen huomattavasti vaikutusta kuuluvuuteen ja erityisesti D-päädyn puolella, missä on seisomakatsomossa vähemmän yleisöä, niin homma kuului merkittävästi paremmin aiempiin sijainteihin nähden.

Siltikin päädyttiin sitten kokeilemaan sijaintia istumakatsomossa, joka oli heti onnistunut ratkaisu. Tuolla väkimäärällä saatiin kannatus kuulumaan ympäri hallia paremmin korkeamman sijainnin ansiosta ja porukka saatiin omassa katsomonosassa yhtenäisemmäksi ryppääksi. Tuli selkeä muutos siihen, että nyt me näytään ja kuulutaan eri malliin. Porukka selkeästi tietää nyt Porissa, mikä on Etulinja.

Porukkaan pääsee mukaan ihan niin kuin ennenkin, emme ole mitenkään eristyksissä. Tasaisesti uutta porukkaa on tullut mukaan, välillä isompina ryppäinä ja välillä maltillisemmin. Tärkeintä kuitenkin, että kasvu pysyisi tasaisena ja jollain aikavälillä tuleekin sitten mietittäväksi, että mikä olisi se sopiva väkimäärä, että meillekin voitaisiin miettiä paluuta seisomakatsomoon.

Tuntuu, että esität jotain fani-tietäjää kun kerrot, että sinä olet miettinyt näitä juttuja jo vuosia sekä yrittänyt parantaa porin kannatustoimintaa erinnäisillä keinoilla lähes tuloksetta. Varmasti vituttaa mutta peili on paikka mistä syy saattaa löytyä eikä ainakaan analysoimalla naapurin eteenpäin mennyttä toimintaa perättömillä väitöksillä.

Kerron vain oman mielipiteeni, en esitä yhtään mitään. Jonkun mielestä näkemyksissä voi olla perää, tai sitten ei. Voin väittää, etten täällä varmastikaan ihan enitenkään ole hakoteillä.

Erinäisillä keinoilla parantamisesta, hmm. Keskustelun asteella tämä on ollu ennen Etulinjaa vuositolkulla, mutta konkretiaksi asiat ovat muuttuneet Etulinjan mukana. Enkä nyt oikein tiedä mitä haet tuolla erinäisillä keinoilla, ilmeisesti tätä katsomonosien vaihtelua, joka ei kyllä ole minun ideanikaan edes. Muuten sitä ollaan vain keskitytty omaan toimintaan, että en tiedä sitten.

Minua ei vituta, olen onnellinen siitä miten Raumalla on hommia saatu eteenpäin, samoin Porissa. Tahti on ollut Porissa huomattavasti maltillisempi, mutta perästä tullaan.

Väitökseni eivät ole perättömiä, sen verran tarkasti olen seurannut teidänkin toiminnan edistysaskeleita ja omat tietolähteeni ovat minullakin.

Jos jotain tiedät niin koita siirtää se sinne omaan toimintaan ja lakata miettimästä mitä toiset ovat tehneet väärin(case-rumpu). Kannatus-toiminnan isoin tarkotus on tuoda äämtä halliin ja jos kannattajia on se n. 10 niin rummulla saadaan enemmän ääntä.

Kyllä sitä näin ollaan kovasti tehtykin ja jatkuvasti pohditaan, miten saadaan kokonaispakettia hiottua. Kun aikaa viettää paljon näiden asioiden parissa, niin välillä pitää vähän tuulettua ja katsella missä muuallakin mennään.

Viimeisellä lauseellasi osoitat, kuinka totaalisen kujalla olet näistä asioista.
 

Zalmonella

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman lukko
Värilasit päässä ilmeisesti vaikeampi nähdä asioita ja sinällään nyt sivuseikka vääntää tämän kaltaisista asioista. Osa varmasti halusi silkasti boostata meininkiä, mutta tuo nyt on aivan tuubaa väittää, ettei kukaan olisi ollut tyytymätön siihen meininkiin mitä meno oli Raumalla ennen RB:tä.

Tottakai tyytymättömyyttä oli mutta ne jotka sitä tyytymättömyyttä ruikutti, eivät todennäköisesti olleet mitenkään näkyvästi sitä toimintaa sen enenpää parantamassa, ainoastaan kritisoimassa. Tätä nimittäin löytyy raumalta paljon vielä nykyäänkin, tullaan arvostelemaan, että kuinka paskoja omat pelaajt on vaikka ei edes auteta joukkuuen tekemistä mitenkään muuten kuin n. 10sec ennen pelin loppua taputellaan. Itse olin aikoinani ihan samanlainen ilman tuota kritisointia mutta sitten homma muuttui radikaalisti. Jos sinulla on joku "tuulitakkikatsoja" jostain kalja-aitiosta kertonut, että miten hommat ontehty ja miten ne nykyään tehdään, ei tietolähteesi ole mitenkään pitävä!!

Totta helvetissä, niin kuin aiemmassa viestissä totesin. Alkuvaikeudet selätettiin Raumalla nopeasti, koska aloittavassa porukassa oli heti suht hyvä määrä aikuisia miehiä polkemassa hommaa alulle. Ja tuo porukka selätti leikitellen sen meiningin, mitä oli ollut aiemmin tarjolla. Muutaman kymmenen hengen boostaus porukkaan ja ei mennyt kauaakaan kun suuri yleisö käänsi takkinsa ja alkoi vuolaasti kehumaan RB:n toimintaa. Ei siellä kaikki olleet alkumetreillä tuota mieltä, mutta nopean kasvun ansiosta masiivisuutta saatiin lisää ja homma muuttui jatkuvasti uskottavampaan suuntaan myös äänenkäytöllisesti.

Täytyy myös kertoa etten usko kyllä lainkaan, että näitä herroja jotka toiminnan laittoivat alulle, olivat mitenkään kiinnostuneita mitä esim. se sinun mahdollinen "kalja-aitiokatsoja" oli mieltä äänekkäästä kannattamisesta. Alkuvaikeuksia tuskin edes oli koska odotukset eivät varmaan vielä olleet tuolloin lukko-kalpa puolivälierän aikana kovinkaan korkealla. Tämä ei siis ole tieto sillä en tiedä mitkä motiivit tuolloin vielä olivat mutta uskon, että haluttiin vain kannustaa äänekkäästi ilman sen suurempia odotuksia.

Seisomakatsomo on aika totaalisen kuollut nykyään, kaukana entispäivien loistostaan.

Juu, täysin samaa mieltä.

Jos olisit mukana, niin tietäisit missä olosuhteissa tuolla toimitaan. Kun olimme suurimman osan viime kaudesta patalogolla seisomakatsomon sydämessä, niin ei sieltä näkynyt eikä kuulunut yhtään mihinkään. Tulin lähinnä näitä tokaisuita: "Mikä vitun Etulinja?". Kun istumakatsomoon ei aluksi päästy kokeilemaan, niin huomattiin seisomakatsomon laitamakokeiluillakin olleen huomattavasti vaikutusta kuuluvuuteen ja erityisesti D-päädyn puolella, missä on seisomakatsomossa vähemmän yleisöä, niin homma kuului merkittävästi paremmin aiempiin sijainteihin nähden.

Niin, se kuuluvuus on se juuri se pääasia mitä tuossa sinun rumpu-kritisoinnissa juuri kritisoit. Kuitenkaan en ymmärrä, että jos ette saa porukkaa mukaan sieltä seisomakatsomosta niin miten ihmeessä saatte sitten sitä sieltä nykyisestä loossista?! Eli siis teoriasi mukaan ne ihmiset tulevat sieltä seisomasta nykyiseen paikkaanne mutta seisomakatsomossa ollessanne ei juuri kukaan tullut...?! Aika omituinen teoria täytyy sanoa. Muutaman kerran isomäessä käyneenä, tiedän olosuhteet aika hyvin.

Kerron vain oman mielipiteeni, en esitä yhtään mitään. Jonkun mielestä näkemyksissä voi olla perää, tai sitten ei. Voin väittää, etten täällä varmastikaan ihan enitenkään ole hakoteillä.

Juuri tuo meteli on pääasia kannattamisessa. Kuten sanoin, jos kannattajia on vähänlaisesti niin rummulla saadaan enemmän aikaan eikä sitä mitään väärin kannattamista ole. URHO:lta tulevalla HCK-ohjelmassa bongasin sikäläisen kannatus-toiminnan käsittävän kauden alussa sen 5 ihmistä. Saivat parilla rummulla aikaan ääntä enemmän kuin, että ne 5 olisivat hukuttaneet äänensä hallin surkeaan äänen eristykseen.

Väitökseni eivät ole perättömiä, sen verran tarkasti olen seurannut teidänkin toiminnan edistysaskeleita ja omat tietolähteeni ovat minullakin.

Niin myös ja aika läheltä olen myös seurannut joten siksi ihmettelen tätä "lähdettäsi"...

Erinäisillä keinoilla parantamisesta, hmm. Keskustelun asteella tämä on ollu ennen Etulinjaa vuositolkulla, mutta konkretiaksi asiat ovat muuttuneet Etulinjan mukana. Enkä nyt oikein tiedä mitä haet tuolla erinäisillä keinoilla, ilmeisesti tätä katsomonosien vaihtelua, joka ei kyllä ole minun ideanikaan edes. Muuten sitä ollaan vain keskitytty omaan toimintaan, että en tiedä sitten.

EN tiedä, että kenen idea mutta sinä olet täällä noussut eräänlaiseksi etulinjan tiedottajaksi. En tosin vieraile ässät-osiossa juuri lainkaan joten en pysty sanomaan, että onko joku muukin mutta sinä se jatkuvasti etulinjan nimissä kirjoittelet.

Viimeisellä lauseellasi osoitat, kuinka totaalisen kujalla olet näistä asioista.

Sananhelinää... varmasti kaivertaa...
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Tuusa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Hienoa huomata, että Mestis kiinnostaa niin paljon liigafanejakin, että kaksinpuhelu/väittely on aloitettu täällä. Selvää eteenpäin menoa Mestikseltä ja fanikulttuurilta täällä.
 

Zaari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tuntuu jotenkin koomiselta, että kaksi liigapuolen fania kinastelee täällä mestiksen puolella kumman liigaseuran fanit tanssivat hienommin ja kuinka toista osapuolta vituttaa se suunnattomasti.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Tottakai tyytymättömyyttä oli mutta ne jotka sitä tyytymättömyyttä ruikutti, eivät todennäköisesti olleet mitenkään näkyvästi sitä toimintaa sen enenpää parantamassa, ainoastaan kritisoimassa. Tätä nimittäin löytyy raumalta paljon vielä nykyäänkin, tullaan arvostelemaan, että kuinka paskoja omat pelaajt on vaikka ei edes auteta joukkuuen tekemistä mitenkään muuten kuin n. 10sec ennen pelin loppua taputellaan. Itse olin aikoinani ihan samanlainen ilman tuota kritisointia mutta sitten homma muuttui radikaalisti. Jos sinulla on joku "tuulitakkikatsoja" jostain kalja-aitiosta kertonut, että miten hommat ontehty ja miten ne nykyään tehdään, ei tietolähteesi ole mitenkään pitävä!!

Tuttu tilanne Suomessa varmasti monella paikkakunnalla. Ja tietysti tarkoitin toiminnan ulkopuolella olevia, koska tuskin siellä sisällä kukaan kyseenalaistaa hommaa. Aiemmista kirjoituksistasi sai vain käsityksen, ettei kukaan ole kyseenalaistanut, tai ollut missään muotoa vastaan, edes toiminnan ulkopuolelta. Mutta tästä asiasta ollaan nyt joka tapauksessa käsittääkseni samaa mieltä, niin siitä ei enää sen enempää.

Täytyy myös kertoa etten usko kyllä lainkaan, että näitä herroja jotka toiminnan laittoivat alulle, olivat mitenkään kiinnostuneita mitä esim. se sinun mahdollinen "kalja-aitiokatsoja" oli mieltä äänekkäästä kannattamisesta. Alkuvaikeuksia tuskin edes oli koska odotukset eivät varmaan vielä olleet tuolloin lukko-kalpa puolivälierän aikana kovinkaan korkealla. Tämä ei siis ole tieto sillä en tiedä mitkä motiivit tuolloin vielä olivat mutta uskon, että haluttiin vain kannustaa äänekkäästi ilman sen suurempia odotuksia.

Näinhän sen pitääkin olla. Jätkät lähtivät vahvasti tekemään omaan juttuaan ja viis veisasivat mutinoista. Jos näin ei oltaisi tehty, ei oltaisi tässä tilanteessa. Tästä lienee myös konsensus.

Niin, se kuuluvuus on se juuri se pääasia mitä tuossa sinun rumpu-kritisoinnissa juuri kritisoit. Kuitenkaan en ymmärrä, että jos ette saa porukkaa mukaan sieltä seisomakatsomosta niin miten ihmeessä saatte sitten sitä sieltä nykyisestä loossista?! Eli siis teoriasi mukaan ne ihmiset tulevat sieltä seisomasta nykyiseen paikkaanne mutta seisomakatsomossa ollessanne ei juuri kukaan tullut...?! Aika omituinen teoria täytyy sanoa. Muutaman kerran isomäessä käyneenä, tiedän olosuhteet aika hyvin.

Nykyiseen loossiin kerätään kasaan kaikki, joita toiminta kiinnostaa ja jengi tietää missä olemme. Seisomakatsomossa vaikea kerätä jengiä mihinkään kun kukaan ei tiedä mistään Etulinjasta, vaikka infoa annettiin sijainnista ennen jokaista ottelua.

Teoria kuulostaa omituiselta, mutta näin se on nyt vain mennyt. Enää ei pääse mäkisemään siitä, että mikä vitun Etulinja ja missä olette. Nyt kuuluu ja näkyy, ei voi muuta kuin toivottaa tervetulleeksi mukaan.

Juuri tuo meteli on pääasia kannattamisessa. Kuten sanoin, jos kannattajia on vähänlaisesti niin rummulla saadaan enemmän aikaan eikä sitä mitään väärin kannattamista ole. URHO:lta tulevalla HCK-ohjelmassa bongasin sikäläisen kannatus-toiminnan käsittävän kauden alussa sen 5 ihmistä. Saivat parilla rummulla aikaan ääntä enemmän kuin, että ne 5 olisivat hukuttaneet äänensä hallin surkeaan äänen eristykseen.

Itse en tätä vain allekirjoita. Sitten kannatetaan sillä 5:llä porukalla ääneen sen mitä kannatetaan. Se kuuluu sitten mihin kuuluu. Meitäkin oli alussa alle 10 eikä me alettu mitään rumpuja ostamaan jokaiselle ratkaisumallilla: "Nyt me ny sit ainaki kuulutaan". Monella ryhmällä varmasti haastavinta nimenomaan tämä alku, miten saadaan kasaan se 20-30 ensimmäistä tyyppiä, joilla toiminta saadaan kuulumaan edes viereiseen katsomonosaan.

EN tiedä, että kenen idea mutta sinä olet täällä noussut eräänlaiseksi etulinjan tiedottajaksi. En tosin vieraile ässät-osiossa juuri lainkaan joten en pysty sanomaan, että onko joku muukin mutta sinä se jatkuvasti etulinjan nimissä kirjoittelet.

Pataljoonan omilla foorumeilla eniten käyty tätä vääntöä vuosien saatossa ja sinä tuskin näitä oletkaan lukenut. Nyt viime vuosina keskustelu siirtynyt vähitellen enemmän myös Jatkoajan puolelle.

Sananhelinää... varmasti kaivertaa...

En tiedä mikä kaivertaisi kun olen kokonaisuutena erittäin tyytyväinen, että kannattajakulttuuri menee myös Satakunnassa eteenpäin.
 

Brousseau

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Hienoa huomata, että Mestis kiinnostaa niin paljon liigafanejakin, että kaksinpuhelu/väittely on aloitettu täällä. Selvää eteenpäin menoa Mestikseltä ja fanikulttuurilta täällä.

Tottakai kiinnostaa. Ongelmana tähän asti on ollut lähinnä se, ettei sieltä löydy kuin muutama varteenotettava porukka ja lopuista ei hirveästi ole mainittavaa. Tottakai toimintaolosuhteet ovat alemmalla sarjaportaalla haastavat, mutta Sport ja RA ovat oiva osoitus siitä, mihin tuolla sarjatasolla parhaimmillaan pystytään nimenomaan pitkäjänteisellä työllä.

Tuntuu jotenkin koomiselta, että kaksi liigapuolen fania kinastelee täällä mestiksen puolella kumman liigaseuran fanit tanssivat hienommin ja kuinka toista osapuolta vituttaa se suunnattomasti.

Kumpaa tämä sitten vituttaa? Uskon, että RB:n sekä Etulinjan puolella ollaan tyytyväisiä, että hommat menee kumpaisellakin eteenpäin ja tulevina vuosina entistä suuremmat massat ottaisivat paikallisderbyissä yhteen kannatuksellisesti. Se on kaikkien etu.
 

Kiekko-Kolli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks & KooKoo

lätkäheebo

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo, Leijonat, Winnipeg Jets
No niin, onnittelut täältäkin Red Armylle. Keskiviikkona saattekin sitten pistää parastanne, kun kuuluisa KKP tulee neljän hengen voimin ottamaan hallia haltuun. Vittu, me lauletaan teidät suohon :D

Näin sitä pitää! Nyt on ainakin asenne kohdillaan! Olisipa pelaajilla samanlainen asenne keskiviikkona!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös