Nostetaan nyt klassinen "katsomokulttuuri Mestiksessä" taas vähän esille, parempi keskustella faneista ja kannattamisesta tässä vanhassa ketjussa kuin avata aiheelle uutta ketjua. Pari kommenttia Murkulan mietteisiin siis tässä.
Kannattajana en ole muistaakseni koskaan joutunut vääntämään toisen fanin kanssa, mutta tavan rivikatsojat eivät osaa käyttäytyä...ja sekäs välillä vituttaa ja sitten kun vastaat, saat sen paskafanin leiman otsaan. Onko tässä mitään älyä?
Onneksi "tava" ei pelaa Mestiksessä joten tavan katsojia ei ole olemassakaan. Mikäli satuit kirjoittamaan epähuomiossa väärin sanan tavallinen katsoja, niin olen eri mieltä siitä, etteikö tavallinen rivikatsoja osaisi käyttäytyä. Kyllä osaa, tavallinen rivikatsoja haluaa keskittyä peliin ja keskittyykin. Harva myöskään keskittyy kauheasti alatyyliseen huuteluunkaan.
Häiriöitä syntyy pääsääntöisesti vain liian kännisten katsojien sekä faniryhmien ns. ääriporukoiden toimesta. Kännikalat rettelöivät kuten muissakin tapahtumissa, ja äärilinjan fanit muistuttavat, mistä sana fani on alun perin lyhennys: fan=fanatic eli fanaatikko. Tällä porukalla on oma sisäänpäinkääntynyt maailmankatsomuksensa, jossa urheiluhenki ei ole kovin korkealla prioriteeteissa.
Jotkut faniryhmät ilmaisesti vääntävät keskenäänkin, mutta siihen ongelmaan en ole itse törmännyt. Ehkä se, että käyttäytyy itse asiallisesti vaikuttaa siihen mitä saa vastaan.
Olisiko näin?
Tuo jälkimmäinen mietteesi pitää paikkansa, tosin myös kaikissa muissakin asioissa kuin kiekossa. Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Mitä tulee faniryhmien keskinäiseen riitelyyn, niin toisinaan joku fanaatikkoryhmä on sitä mieltä, että ns. normaalit kannattajat kannattavat omaa seuraansa "väärin". Milloin ei saa olla pelipaitaa yllä, milloin ei saa kannustaa tietyllä tavalla, milloin ei "anna kaikkea seuran puolesta" jos keskittyy matsin seuraamiseen eikä riitelyyn toisten fanien tai vierasjoukkueen fanien kanssa jne.
Lapsellista ja naurettavaahan se on yrittää pienellä marginaalivähemmistöllä sanella, miten muut saavat seuraansa kannustaa, mutta onneksi Mestiksen yleisessä mittakaavassa kuitenkin suht harvinaista toimintaa. Yleensä tuommoisesta kehitysvaiheesta kasvaa muutenkin ulos kun hormoni- ja aivotoiminta kehittyy aikuisen ihmisen tasolle ja elämään tulee muitakin värisävyjä kuin "nuoren vihaisen miehen" mustavalkoisessa maailmankuvassa on ollut.
Mihinkäs suuntaan itse haluaisit tätä katsomokäyttäytymistä viedä?
En oikeastaan sinänsä yhtään mihinkään, poislukien huliganismi, alkoholin liikakäytöllä pohjustettu väkivalta, jatkuvan alatyyliset törkeydet ja solvaukset sekä kuolan erittäminen suupielestä. Omaa porukkaa saa kannustaa miten haluaa. Sitä saa vaikka istua hiljaa perseellään ja analysoida matsia, jos kerran seuraa tukee lipun ostamalla, tai sitten voi huutaa kannustusta kurkku käheänä. Aivoja ei ole kuitenkaan syytä laittaa narikkaan eikä vetää normaalin elämän moraaliarvoja vessasta alas heti kun pääsee kiekkohalliin, ei lippu matsiin oikeuta mihin tahansa.