No vihdoinkin tänne alkaa tulla muutakin kuin Kaskisen pelikirja ja paskat pelaajat -toistoa. Odottelin jo hetken että nähdäänkö missään muussa vikaa ja olin monesti aloittamassa keskustelua mutta hyvä että tuli muilta näppäimistöiltä.
Peli näyttää tosiaan parhaillaan hirveältä ja pelaajat paskoilta, mutta syitä on varmasti syvemmällä kuin pinnalta näyttää. Enemmän alkaa kiinnostaa miksi pelaajat taantuvat onnettomiksi räpeltäjiksi ja miksi pelikirjan toteuttaminen ei onnistu sitten millään.
Hyvistä ja taitavista pelaajista ei aina tule hyviä ja taitavia valmentajia. Kaskisen koko tiimi on valmennuspuolella kokematon: sekä Rintasella että Salolla on hyvin vähänlaisesti valmennustaustaa ennen TPS-pestiä. Ne synnit, pelin surkeudet joista Kaskista syytetään, ovat osaltaan aivan yhtä lailla Rintasen ja Salon syntejä.
Se kai on selvää, että Kaskisen TPS-pesti päättyy aikaisintaan muutaman viikon päästä (näin voi käydä, jos TPS pelaa puolivälierissä nykytasollaan ja putoaa surkean esityksen päätteeksi) tai viimeistään reilun vuoden päästä. Itse olen huolissani siitä, että onko "jatkuvuuden" nimissä ajateltu, että seuraava(t) päävalmentaja(t) on Salo, Rintanen tai he molemmat parivaljakkona. Toivottavasti ei - vaikea nimittäin uskoa, että heillä olisi peliin annettavaa tänä keväänä nähtyä ihmeempää.
Tässä on hyvä pointti, joka yllättävän monesti unohtuu kun keskustellaan valmennuksen onnistumisesta tai epäonnistumisesta. Kaskinen päävalmentajana kantaa tietysti suurimman vastuun, mutta kyllähän saatana apuvalmentajillakin joku rooli tuolla on. Tähän mennessä ainoastaan Norrenalle voidaan antaa täysin puhtaat paperit tästä kaudesta.
Jos nyt hypoteettisesti Kaskiselle sanotaan moro offseasonilla, niin mitä tehdään nykyisten apuvalmentajien kanssa? Jatketaan niinkuin mitään ei olisi tapahtunut?
Valmennus on eittämättä tiimityötä eikä mikään yhden miehen show tänä päivänä. Olen miettinyt Kaskisen adjutanttien merkitsevyyttä tuolla. Aitiossa seisoo satoja maajoukkue - ja NHL-pelejä sekä voitettuja mitaleja, mutta jotenkin sekään tieto ei vain mitenkään paista tuolta. Onko heiltä perkele puhuminen kielletty kesken pelin? Mikä on todellinen rooli valmennuksessa? R-P Lehtonen oli aliarvostettu Suikkasen vasen käsi mestaruusvuotena. Nyt Kallella seisoo läjä nimimiehiä mukana aitiossa, mutta yhteispeli on, sanoisinko katsomoon nähtävissä, jäistä. Tätä lienee syytä tarkastella kauden jälkeen. Vähän mulla on aina ollut epäilevät fiilikset näitä ex-pelaajakokemusasiantuntijoista, Kiprusta lähtien. Sen suhteen siis että mitä he tuovat tuohon vaatimattomalla valm. kokemuksella?
Itseä on alusta asti kummastuttanut se miksi näin kokematon pakka lyötiin kasaan.
Pelin aikana näyttää että Salo ja Rintanen ovat maskotteja. Toivottavasti näin ei ole joukkueen muussa tekemisessä. Melkoisen äänettömiksi ovat jääneet näin katsojan suuntaan, joten vaikea sanoa mikä on miesten todellinen osuus tekemisessä. Tulokset hyökkäys- ja puolustustekemisessä eivät tällä hetkellä kerro äärettömän kovasta osaamisesta.
Mättääkö tuossa nyt sitten miesten oma osaaminen, vastuujaon epäselvyys vai onko koko porukan osaaminen henkilöjohtamisen tasolla vajaata?
Salosta haastattelu aikanaan esim.
Länsi-Suomessa. Tuolla mies kertoo että roolina on varsinkin nuorten puolustajien kehittäminen; pelinopeus ja laukaisutaito. Vähän rajoilla että pitäsikö nauraa vai itkeä kun katsoo tuota nykypakiston tekemistä noilta osin.
Rintasesta vähän nihkeämmin juttua mutta Auran Aaltojen
haastattelussa toteaa että touhuaa hyökkäyspuolella enimmäkseen. Yv, av ja hyökkäyspuoli. Onhan niitä siinä.
Molemmat varmasti peluuttavat omat osastonsa, mutta Rintsi toteaa tuohonkin että Kalle sitten sanoo viimeisen sanan.
Jotenkin itsellä tulee fiilis, että vähän vahvempaa osaamista tuossa pitäisi olla Kallella tukena, jotta näillä vaikeilla hetkillä ei ole vain joo-joo-armeijaa odottamassa käskyjä. Siitä ei tietysti ole kyse, etteikö päävalmentajalla olisi tuossa päävastuu, mutta mielenkiintoista olisi tietää miten roolit ja vastuut tuossa porukassa on jaettu.
Hyvä puoli tässä syväkyykkyilyssä on että jos meillä on älykäs ja oppivainen valmennustiimi niin käyttävät nämä opit jatkossa hyväkseen. Näistä saa aina ratkaisumalleja tuleviin kiperiin tilanteisiin jos vaan on haluja oppia.
En kuitenkaan oikein osaa olla sitä mieltä että TPS on se valmentajien harjoittelupaikka. Tuohan on se asia joka tässä valmentajaputkessa itseä hiertää eniten. Väittäisin että kovin harvoin tulee löytymään junnuvalkuista Liigavalmennukseen kypsiä valmentajia, varsinkin jos koko lössi ympärillä on samanlaisia työharjoittelijoita.
Eli summa summarum: Erittäin haastava tilanne Tepsillä kun koko organisaatio on viroissaan varsin tuoretta porukkaa (tj, urheilutoimen johto, päävalmentaja ja apuvalkut)
Tuossa vielä hyvä
artikkeli Länsi Suomesta joka on yllättävän ajankohtainen. Jännä nähdä mitä TPS tekee jos syväkyykky ei keväällä oikene. Itse vaihtaisin siinä kohtaa koko valmennusporukan ensi kaudeksi (Norrenaa lukuunottamatta).
Mutta onneksi tässä on kautta jäljellä ja itse ainakin elättelen vielä lapsen uskoa että tämä ei ole Tepsin lopullinen taso. Se ei silti poista sitä faktaa, että esim. pelaajakehitys ei mielestäni ole tässä jatkumossa ollut riittävää kenttäpelaajien osalta.
Linkit: Länsi-Suomen ja Auran Aaltojen sivuille