Karjala on osa Suomen tulevaisuutta
The Original Jags kirjoitti:
Heh, VexiP aktivoitui lähes kahden vuoden tauon jälkeen heti kun nostin Karjala-aiheen esille. No, tervetuloa takaisin.
.. Samassa yhteydessä Suomi totesi, ettei Suomella ja Venäjällä ole rajakiistoja. Näin asia on ainakin virallisella tasolla, vaikka kansalaisten ja kansalaisjärjestöjen mielipiteet toki vaihtelevatkin.
.. Valtiot tuppaavat olemaan erityisen itsekkäitä otuksia, jotka tekevät loppujen lopuksi vain sitä, mikä on niille itselleen edullista.
.. niin aika paljon pitää Suomen olla valmis Venäjälle antamaan että aluepalautuksista aletaan edes keskustella.
.. Kertooko tämä jotain siitä, miten todennäköistä Karjalan (ja Petsamon) palautus Suomelle on tällä hetkellä?
Mitä tarkoitat tuen "hakemisella"? Karjalan palauttajien on otettava itse myös poliittinen vastuu asiasta, eikä sysäistä vastuuta nykyisten päättäjien harteille.
Poliitikot ovat kiinnostuneita ennenkaikkea omasta urastaan.... Vinkkinä voin antaa, että seppolehdot ja juhaniputkiset eivät ole asiallenne parasta mahdollista mainosta.
Multa meni ohi tuo sotasyyllisyysseminaari. Mistä siinä oli kysymys?
.. Mutta niin on myös Suomen Pohjois-Karjalassa. Silti alue on maamme köyhimpiä ja kärsii pahasti muuttotappiosta.
Jos Karjala palautuu kuka rakentaa alueelle infrastruktuurin? Ja millä rahoilla? Miten rahoitetaan puolen miljoonan venäläisen kielenopetus, sosiaalikulut ja sopeutuminen suomalaiseen yhteiskuntaan? Mitkä ovat ne yritykset, jotka ovat sitoutuneet investoimaan Karjalaan? Ketkä ovat ne ihmiset, jotka ovat sinne valmiita muuttamaan?
Jätin jossain vaiheessa muistutuksen päälle ja kun pingahti viesti, tulin katsomaan, mitä kysytään. On ollut aika vähän aikaa palstailla.
Aivan, Suomen valtionjohto on sanonut, ettei ole rajakiistoja. Eivät ole näköjään lukeneet CIA:n factbookia.
Valtion itsekkyydestä olen samaa mieltä, mutta Suomi ei kuulu siihen joukkoon. Sehän työkseen toimii itseään vastaan toisten eduksi. Mitä muuta ovat lähialueyhteistyörahat rikkaalle Venäjälle?
Ei Karjalan palautuksessa keskustella siitä, että Suomi jotain maksaa. Sehän on maksanut jo 2 - 3 kertaa. Nyt on selvästi venäläisten vuoro.
Niinhän sitä Baltian maiden tai Saksojen yhtenemistäkin ennen sanottiin - ei koskaan. Muutokset ovat olleet mahdollisia ja ovat.
Poliittisen tuen hakeminen tarkoittaa juuri sitä, että asiasta ryhdytään Suomessa keskustelemaan poliittisella tasolla. Presidenttiehdokkaitten pitäisi keskustella asiasta. Ja niin tekisivätkin, elleivät pelkäisi äänestäjiä ja Venäjää niin paljon.
Aika outo juttu, että gallupin mukaan 70 % suomalaista tykkää, että Karjalasta voidaan ja pitääkin keskustella. Puolet haluavat, että valtiojohto muodostaa selkeän ja perustellun kannan. Eihän kantaa voi ottaa, ellei asiasta keskustella ja sen vaikutuksia perinpohjin selvitetä. Sitä ei valtiovalta ole koskaan tehnyt.
Poliittisen tuen hakeminen tarkoittaa myös sitä, että asiasta neuvotellaan Suomen luonnollisten kumppaneiden eli EU:n, USA:n ym. kanssa. Eihän ensimmäiseksi pidä mennä Venäjälle laukomaan typeryyksiä.
Sotasyyllisyysseminaarissa käsiteltiin koko päivän Säätytalolla historiaa ko. asiassa, mitä tapahtui, kenen toimesta. Sen sijaan suomalaisilta täydellisesti unohtui keskustella siitä, pitäisikö tuomiot purkaa. Siihen ei uskallettu katoja.
Huvittavinta oli, että Juri Jerjabin käsitteli laajasti tuomioiden purkuasiaa kansainvälisestä ja Suomen lainsäädännön kannalta. Jollain lailla oli koomista, että vaikka hän oli ensimmäinen puhuja, kukaan ei uskaltanut tarttua aiheeseen.
Sinänsä esitelmöitsijöinä oli eturivin tutkijoita, hyviäkin. Lähtökohtana oli Lehtisen ja Rautkallion uusin kirja - jota vastaan Derjabin oli. Oli jotenkin hävettävä tilanne, kun suomalaiset esitelmöitsijät lukivat niin tiivisti papereistaan, hyvä ettei katse polttanut niihin reikiä. Kuitenkin yleisöä oli yli 300 ja toisessa salissa satakunta lisää.
Itäinen Suomi tulee köyhtymään ja kuihtumaan, kunnes Karjala palautuu. Sillä ei ole mitään luonnollisia talousakseleita. Kyse on talousmaantieteellisestä asemasta. Karjalan asema on ollut ja on erinomainen.
Infra rakennetaan siirtoleimojen tuotolla, vahvasti nousevan talouden kansantaloudellisilla tuotoilla sekä kansainvälisellä rahalla. Suomen ei tarvitse sijoittaa infraa, riittää kun se toimii pohjariskin takaajana. Rahoitus löytyy.
Pietarin alue kaksinkertaistaa Suomen lähimarkkinat. Sen viereen, turvalliseen länsimaahan etabloituvat erittäin monet suuret kansainväliset yritykset.
Venäläisiä jää kokoluokkana 200 - 250 000. Suurin osa vanhenevia naisia, jotka eivät enää synnytä. 10 vuoden kulutta jäljellä on perusväestöä kokoluokkana 130 000.
Ihmiset muuttavat ensisijaisesti yritysten mukana.
Ei ole tässä mahdollista ryhtyä käsittelemään Karjalan taloudellista puolta laajasti. Suosittelen kolmen asiakokonaisuuden lukemista:
Karjalan palautus -kirja maaliskuulta 2005, ProKarelia
http://prokarelia.net - nettisivut ja
http://kareliaklubi.com - siellä Karelia Klubi -lehti
Kunhan niihin aluksi perehdyt, niin sitten kannattaa jatkaa keskustelua, ehkä vähän toiselta tasolta.