Kyllä mun mielestä on ihan ok että näissä pelikielloissa otetaan huomioon myös se miten se taklattava siinä tilanteessa pelaa. Eihän se kuitenkaan poista sen taklaajan vastuuta.
Niin, ymmärrän sen, että taklausta haettaessa (vauhtia aina joku määrä oltava) äkillinen käännös ei voi olla 100 % taklaajan vika. Toisin sanoen, yllättävä käännös juuri ennen taklausta on itsesuojeluvaiston nollausta monta kertaa, ei varmaan sekään aina. Tätä olen joskus kauhistunut silloinkin, kun Ässä-nuttu on maannut käännöksen jälkeen kentällä, että kuinka uskaltaa.
Nyt vaan näissä olosuhteissa näin tämän vahingoittamisyrityksenä, täydellisenä. Saat olla eri mieltä, täällä on nyt muutama viesti jo minulta, eiköhän tämä riitä.
Jos taas tarkoitat noilla sivuseikoilla sitä että sitä peliaikaa on jälellä vain 5sek niin mihis se raja sitten veetään että millon ei enää saa taklata. 8sek? 10sek? Jos peliaika on 20min niin mun mielestä on ihan turha itkeä näissä sitä että "kun se pelikin oli jo ratkennut" jne. Tai sitten aletaan pelaamaan lyhempiä eriä.
Aivan totta, en vaadi, että kellosta katsotaan aikaa, milloin taklataan ja milloin ei. Sen väitän, että melko poikkeuksetta tuossa vaiheessa pakit pelaavat, kuten Iliakis. Jos et usko, seuraa loppuhetkiä useammassa pelissä. Oleellista on se, että sentään Jarmo Muukkonen ei väittänyt Iliakisin kääntäneen selkäänsä pelille, se olisi ollut jo oikeusmurhaa. Yllä sanoin, että silloin ymmärrän taklaajan ongelmaa, sillä väistö loppumetreillä voi olla vielä tuhoisampaa, eikä reaktionopeus kaikissa tapauksissa yksinkertaisesti riitä.
Nyt vaan Sihvonen päättää siniviivalta asti nähden Iliakisin asennon ja tietäen tilanteen (pyydän, älä väitä, ettei liigapelaaja ikinä katso kelloa) kuitenkin taklata. Siihen kun lisätään liika vauhti, saadaan yhtälöstä ulos lopputuloksena törkeä vahingoittamisyritys.
Liikaa vauhtia muuten en keksinyt itse, siitä puhuivat Pasi Nurminen ja Mika Toivola. Tunnet miehet varmaan, ainakin peleissä käyvät melko usein. Sitkeitä faneja, kulkevat kaikki 58 peliä, jopa vierasottelut.
---
Case closed, Iliakis ok kunnossa, mennään pois, niin Jarmokin tekee. Tämä linja, että vasta loukkaantumisesta istut kunnolla katsomossa, luo tilanteen, että joku oikeasti menettää elämästään jotain perusiloja. Siinä tulee Jarmollekin yö vastaan miettiessä, kenen vika.
Tarkoitus ei ollut loukata, ja tod. näk. sinä puhuit aidasta ja minä seipäistä tai päinvastoin.