En ymmärrä näitä juttuja kun Jalosta kehutaan että paljon hyvää on tapahtunut. Kertokaapa mulle jotain kun en ole pannut itse merkille. Keväällä sanottiin että monet pelaajat tulevat ottamaan suuren askeleen eteenpäin urallaan Jalosen johdolla. Tosiasia on se että paljon haukuttu Baxter sai esimerkiksi Ilkka Heikkisestä ihan eri tehot irti joka osa-alueella kuin mitä Jalonen on saanut. Oikeastaan yksikään pelaaja ei ole mennyt urallaan eteenpäin vaan osa on pysynyt tasollaan ja osa jopa reilusti taantunut.
Kyllä muakin ottaa päähän surkeat pelit kotikaukalossa, mutta en mä sentään näin räikeästi lähde muuntelemaan totuutta. Jos otetaan pelkästään Heikkinen esimerkiksi, niin tämän pelaajan kohdalla taantumaa on kieltämättä pisteiden valossa tapahtunut. Viime kaudella 51 peliä, 37 pistettä. Tällä kaudella 24 peliä, 14 pistettä. Yleisurheilusta tutun tasaisen tappavan tahdin taulukon mukaan Ilkka kerää tällä kaudella 51 pelissä noin 30 pistettä. Missään ei kuitenkaan ole sanottu, että Heikkinen pelaa koko loppukauden yhtä heikoilla tehoilla kuin alkukauden.
Entä sitten meidän muut "taantujat"?
Markus "-14" Kankaanperä: viime kaudella 45 peliä, joissa 2+4=6. Nyt 21 peliä, joissa 2+6=8. Kanki on menossa vahvasti kohti uransa piste-ennätystä (16 pinnaa toissa kauden Jokereissa).
Joni Haverinen: viime kaudella 32 peliä, joissa 0+2=2. Nyt 22 peliä, joissa 2+4=6.
Arttu "Slowhand" Luttinen: viime kaudella 47 peliä, joissa 6+10=16. Tällä kaudella 24 peliä, joissa 10+5=15.
Kimmo Kuhta: viime kaudella 56 peliä, joissa 20+18=38. Tällä kaudella 20 peliä, joissa 10+9=19
Ilkka "Puukäsi" Pikkarainen: viime kaudella 37 peliä, joissa 8+10=18. Tällä kaudella 24 peliä, joissa 11+4=15
Kim Hirschovits: viime kaudella 54 peliä tehoilla 17+24=41. Tällä kaudella 24 peliä tehoilla 17+7=24.
Teemu Ramstedt: viime kaudella 38 peliä 3+3=6. Tällä kaudella 22 peliä 2+6=8.
Lennart Petrell: viime kaudella 48 peliä 10+17=27. Tällä kaudella 22 peliä, 5+8=13.
Mikko Turunen: viime kaudella 39 peliä 0+6=6. Tällä kaudella 23 peliä 1+3=4.
On IFK:ssa siis ainakin muutama pelaaja, joka on selkeästi mennyt urallaan eteenpäin. Vai onko tässä taas niitä väärin tehtyjä pisteitä?
Tosin joukkueessa on vastapainoksi muutama pelaaja, joka on selkeästi jäljessä viime kauden piste/peli -tahdista: Pesonen, Keränen, Porthen, Hank Pikkarainen, Ahtola, Pöysti. Toisaalta viimeksi mainituilta herroilta ehkä Pesosta ja Pikkaraista lukuunottamatta ei odotetakaan kuin vain satunnaisia pinnoja, joten en ole kovin huolissani siitä, jos tämä osasto ei yllä aivan viime kauden pinnoihin. Pesonen on tosin piristymään päin. Sitä vastoin olen erittäin hyvilläni siitä, että ne tyypit, joiden odotetaan tekevän pisteitä, niitä myös tekevät. Poislukien Walsh.
Joukkueen ykkösmaalivahti onkin sitten taantunut huolestuttavan paljon, ja siihen kulminoituu IFK:n huono menestys tällä kaudella. Siitä voidaan keskustella, onko se Jalosen vai jonkun aivan muun vika.
Summa summarum: aika moni pelaaja on mennyt urallaan eteenpäin tälla kaudella Jalosen valmennuksessa. Ainakin, jos pisteillä mitataan.