greatLeo kirjoitti:
Duunipaikka yllätti iloisesti, kun joulupaketista paljastui iPod shuffle. Nyt olen laitteen kanssa leikkinyt, ja todennut sen aidoksi Applen tuotteeksi. Pieni, siisti ja hieno, kaikinpuolin. Ja aivan järkyttävä käyttää. Tai soitin toki on helppo käyttää, mutta kun sen kytkee tietokoneeseen, niin alkaa keittää.
iTunesin kanssa olen säätänyt eilisen illan ja tänään aamulla. Ensimmäinen virhe on se, että koko tunesia pitää edes käyttää. Soittimen pitäisi mielestäni toimia myös Windowsin tiedostojärjestelmän kautta. Tosin sitten ihmiset eivät käyttäisi tuota paskasoftaa lainkaan. Mutta pakko on.
Biisien siirtäminen laitteelle ei ole itselleni vielä auennut. En pysty siirtämään siis yhtä haluamaani biisiä! Olen kuitenkin sen verran erilaisten laitteiden kanssa säätänyt, että tässä vaiheessa voin jo todeta vian olevan ohjelmistossa eikä minussa. Suunittelin eilen, että jahka palaan joulunvietosta kotiin, siirrän koneeseen Metallican koko tuotannon Black-albumiin asti CD:iltä, ja natsailen sitä pitkästä aikaa. Nyt en ole lainkaan varma, että pystyn sen tekemään, ainakaan kohtuullisella vaivalla. Jos joku pystyy opastamaan minut iTunesin ihmeelliseen maailmaan, tai vielä mieluummin sen, miten pystyn koko tunesin välttämään, olen kiitollinen.
edit. Vai tarkoittaako tuo shuffle sitä, etten pysty lainkaan vaikuttamaan siihen, mitkä biisit laitteeseen ladataan? Siltä tuntuu ainakin tällä hetkellä.
Itsekin pidin iTunesia aluksi aivan käsittämättömänä virityksenä. Kun sitten siihen perehdyin, tajusin, että sillä on vain oma (erittäin käteväkin) toimintalogiikkansa, joka on outo lähinnä vain siksi, ettei se ole sama kuin mihin olemme Windows-maailmassa tottuneet. Nykyisin olen ehdottomasti sitä mieltä, että iTunes on aivan loistava viritys. Käyn tässä läpi muutaman peruskohdan. Itse olen englanninkielisellä Macilla, joten joidenkin asioiden suomenkieliset/Windows-vastineet ovat vähän hakusessa.
1) ITunes/iPod ei tosiaan musiikin suhteen välitä paxaakaan siitä, mitä teet Windowsin resurssienhallinnassa. Sitä kautta voit käyttää iPodiasi kovalevynä/muistitikkuna, mutta biisejä et sinne sitä kautta saa.
2) ITunes ja iPod synkkaavat yksi yhteen. Eli kun teet muutoksia iTunesiin, ne muutokset tehdään myös iPodissa, kun sen seuraavan kerran koneeseen liität.
3) ITunesin keskipiste on Kirjasto (Library). Musaa soitetaan vain ja ainoastaan siten, että haluamasi musiikkitiedosto lisätään kirjastoon. Ruksaa iTunesin iPod-osastolla (tulee näkyviin, kun liität Podin koneeseen) kohta "sync checked songs only", jos haluat vain tietyn osan kirjastosi sisällöstä iPodiin. Tällöin vain ruksaamasi biisit iTunesin kirjastossa tulevat iPodille.
4) Kirjastoon lisätään biisejä joko CD:iltä tai sitten voit laittaa sinne jo koneella olevia MPkolmosia. Tiedosto -> Lisää kirjastoon tai jotakin sen suuntaista. Voit myös raahata tiedostoja Kirjastoon. Windows Media -tiedostoja (wma) iTunes ei ei-niin-yllättävästi tue. CD:t tulevat iTunesissa näkyviin automaagisesti. ITunesin pitäisi kysyä, haluatko siirtää levyn sisällön koneelle. Jos ei kysy, oikeasta alareunasta löytyy nappi importteeringille. Jos haluat siirtää CD:ltä vain tiettyjä biisejä, ruksaa ne tai oikeaklikkaa ja valitse Muunna AAC-tiedostoksi. Jotta levyjen tietoja ei tarvitse näpytellä itse, iTunes osaa hakea CD:n tiedot netistä. Jos tämä ei tapahdu automaattisesti, saat tiedot yhdestä yläreunan tekstivalikosta. En nyt muista, mistä valikosta tämä Windowsissa tapahtuu.
5) Biisien tietoja saa muokattua joko montaa kerralla (valitse ylin tai alin biisi, shift pohjaan ja klikkaa viimeistä haluamaasi biisiä, jolloin kaikki ekan ja vikan väliltä tulevat valituiksi) tai yksi kerrallaan (oikeaklikkaa biisiä -> Tiedot tai jotain sinne päin, Get Info enklanniksi).
6) Jos sinulla on tunnukset iTunesin musiikkikauppaan (luottokorttitiedot tarvitaan), saat sieltä albumien kansikuvat ilmatteeksi. Oikeaklikkaa biisiä -> Get Artwork (mitä mahtaa olla suomeksi, valikon alalaidassa kuitenkin).
7) CD:n poltto iTunesin kautta onnnistuu näin: tee soittolista (Tiedosto -> Uusi soittolista), raahaa sinne haluamasi biisit, klikkaa polttonappia oikeassa alanurkassa.
Shuffle tarkoittaa sitä, että iPod Shuffle soittaa biisejä oletusarvoisesti sekalaisessa järjestyksessä. Se voi soittaa niitä myös tietyssä järjestyksessä, mutta koska en itse Suffelia omista, niin en osaa sanoa, miten.