Kannettavat mp3-soittimet

  • 80 121
  • 504

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
lindros kirjoitti:
Pikkasen kaipaisin tarkennusta edelliseen...?

Hitaalla joulutuulella olen.

Niin, että jos latailee soittimeen vaikkapa 5 kpl levyjä sisään. Voinko helposti valita yhden noista levyistä ja soittaa sen. Vai toimiiko homma siten, että soitin soittelee arvotussa järjestyksessä biisejä jokaiselta levyltä kunnes loppuvat? Eikös Ipod Shufflessa (vaimikäsenytoli) ole tämä idea?
 

Erik Loka

Jäsen
Shufflessahan ei tuota näyttöä ole ollenkaan, joten siinä se kappaleen valinta ei oikein voikkaan onnistua. Mutta tuskinpa tuossa Zenissä mitään ongelmaa tuon suhteen on.
 

Fläppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Erik Loka kirjoitti:
Shufflessahan ei tuota näyttöä ole ollenkaan, joten siinä se kappaleen valinta ei oikein voikkaan onnistua. Mutta tuskinpa tuossa Zenissä mitään ongelmaa tuon suhteen on.

Niinpä. Mietin vaan, kun on noin pieni näyttö. Mutta kaipa se siitä onnistuu siinä missä isommaltakin.
 

lindros

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Miguel kirjoitti:
30-50 levyä gigan soittimeen? Minä leikkaan levyni tiedostoiksi bitratella 192, ja normaalipituisia levyjä ei tuolla pakkausmuodolla mahdu gigaan juuri enempää kuin 15.

Ikinä ei voi tietää, mitä levyä kulloinkin tekee mieli kuunnella. Parempi kantaa kunnon varastoa kerralla mukana.

Siis niin. Laskin tuon 30-50 levyä valmistajan lupaamalla 500 biisillä. Ja kun ajatellaan, että levyt ovat kokoluokkaa 10-20 kappaletta, niin maksimissaanhan soittimeen mahtuu se 50 levyä.
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
Muistaakseni suffeli-iiPodi osaa soittaa biisit myös tietyssä järjestyksessä. Sitä taas en muista, oliko järjestys soittolistan mukainen, albumit aakkosjärjestyksessä, biisit aakkosjärjestyksessä vai mitä.
 

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
Ostin Creativen 2-gigaisen Zenin, mutta taidan kantaa sen takaisin Off/Offiin.
Kuulokkeen liitäntä on löysä (ilmeisesti tyyppivika?), mikä tarkoittaa sitä, että oikea kanava mykistyy vähän väliä, kun plugi liikkuu edestakaisin reiässä.
Muuten soitin on ihan ok, mutta em. vika ärsyttää siinä määrin, että takaisin lähtee.
 

Filatovi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit & TS
Juu'u, tammikuussa olisi tarkoitus hankkia (joululahja) iPod Nano sitten siis.

Meinasin ensiksi ostaa 2gb version 159e mutta systeri ja sen mies lähtee jollekki karibian jne. risteilylle, ja tässä käyvät myös miamissa, niin saavat tuoda sieltä minulle samalla hinnalla ellei halvemmallakin 4gb härvelin.

Nyt varsinkin hyvä että tuovat sen sieltä, kun euron kurssi on melko hyvä dollariin verrattuna ja netistäkään tilattuna säästöä ei tulisi, johtuen verotuksesta.

Tammikuun loppua odotellessa.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Pantse67 kirjoitti:
Kuulokkeen liitäntä on löysä (ilmeisesti tyyppivika?), mikä tarkoittaa sitä, että oikea kanava mykistyy vähän väliä, kun plugi liikkuu edestakaisin reiässä.
Koska tuon vian pitäisi ilmentyä?

T:nimimerkki "3kk Zenin omistanut"
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Duunipaikka yllätti iloisesti, kun joulupaketista paljastui iPod shuffle. Nyt olen laitteen kanssa leikkinyt, ja todennut sen aidoksi Applen tuotteeksi. Pieni, siisti ja hieno, kaikinpuolin. Ja aivan järkyttävä käyttää. Tai soitin toki on helppo käyttää, mutta kun sen kytkee tietokoneeseen, niin alkaa keittää.

iTunesin kanssa olen säätänyt eilisen illan ja tänään aamulla. Ensimmäinen virhe on se, että koko tunesia pitää edes käyttää. Soittimen pitäisi mielestäni toimia myös Windowsin tiedostojärjestelmän kautta. Tosin sitten ihmiset eivät käyttäisi tuota paskasoftaa lainkaan. Mutta pakko on.

Biisien siirtäminen laitteelle ei ole itselleni vielä auennut. En pysty siirtämään siis yhtä haluamaani biisiä! Olen kuitenkin sen verran erilaisten laitteiden kanssa säätänyt, että tässä vaiheessa voin jo todeta vian olevan ohjelmistossa eikä minussa. Suunittelin eilen, että jahka palaan joulunvietosta kotiin, siirrän koneeseen Metallican koko tuotannon Black-albumiin asti CD:iltä, ja natsailen sitä pitkästä aikaa. Nyt en ole lainkaan varma, että pystyn sen tekemään, ainakaan kohtuullisella vaivalla. Jos joku pystyy opastamaan minut iTunesin ihmeelliseen maailmaan, tai vielä mieluummin sen, miten pystyn koko tunesin välttämään, olen kiitollinen.

edit. Vai tarkoittaako tuo shuffle sitä, etten pysty lainkaan vaikuttamaan siihen, mitkä biisit laitteeseen ladataan? Siltä tuntuu ainakin tällä hetkellä.
 
Viimeksi muokattu:

Pantse67

Jäsen
Suosikkijoukkue
Espoon Blues, Detroit Red Wings, ManU, UFC
SergeiK kirjoitti:
Koska tuon vian pitäisi ilmentyä?

T:nimimerkki "3kk Zenin omistanut"

Mulla on ollut laite joulukuun alusta, joten kovin vanha se ei ole. En ole mikään asiantuntija tällä sektorilla, mutta muistan sittemmin lukeneeni jostakin (en muista mistä, saattaa olla jopa tältä palstalta), että vika on tyypillinen tälle laitemerkille.

Toinen asia, joka laitteessa on ärsyttävää on se, että laite tulee ladata (=virta) USB-portin läpi. No patterillista laitetta en tietenkään halua (akullinen on parempi), mutta jonkinlainen latauslaite olisi hyvä olla olemassa. Käyttöohjeen mukaan sellainen onkin saatavissa lisälaitteena, mutta ainakaan Off/Offissa (=On/Off, syy miksi käytän puodista nimeä Off/Off selviää "Laadukasta asiakaspalvelua"-ketjusta") tai Markantalossa tuotetta ei ollut saatavissa. Markantalossa myivät minulle IPodin latauslaitteen, mutta se ei ainakaan ladannut Creativea. Vein latauslaitteen takaisin ja purin kaupan.
 

Kulttimörkö

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja maajoukkueet
Olen muutamista vaihtoehdoista valinnut oman merkin ja mallin. Nyt on säästövaihe päällä tämän soittimen ostoa varten. Niin, tulen siis ostamaan Creativen Zen Vision:M -soittimen 30 gigatavun version. Kokoa tuossa on riittävästi, se pystyy soittamaan myös videotiedostoja sekä näyttämään kuvia. Niin, ja onhan siinä radiokin. Kaikkea mitä omalta soittimelta kaipaankin. Tulen tuota myös käyttämään jonkin verran omien mp3-tiedostojen back uppina. Tuosta mallista on nykyään myynnissä myös 60 gigan versio, mutta en koe tarvitsevani niin paljon tilaa jotta jaksaisin maksaa siitä noin 100 euroa enemmän.

Jos jollakin teistä on kokemusta tästä soittimesta, niin mielelläni kuulisin kehuja. Lisäksi kiinnostaa onko soittimella kykyä lukea soittolistoja vai menevätkö kaikki kappaleet yhteen ja samaan soittolistaan? Itselläni on jonkin verran äänikirjoja, joten näitäkin olisi matkoilla mukava kuunnella.
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
greatLeo kirjoitti:
Duunipaikka yllätti iloisesti, kun joulupaketista paljastui iPod shuffle. Nyt olen laitteen kanssa leikkinyt, ja todennut sen aidoksi Applen tuotteeksi. Pieni, siisti ja hieno, kaikinpuolin. Ja aivan järkyttävä käyttää. Tai soitin toki on helppo käyttää, mutta kun sen kytkee tietokoneeseen, niin alkaa keittää.

iTunesin kanssa olen säätänyt eilisen illan ja tänään aamulla. Ensimmäinen virhe on se, että koko tunesia pitää edes käyttää. Soittimen pitäisi mielestäni toimia myös Windowsin tiedostojärjestelmän kautta. Tosin sitten ihmiset eivät käyttäisi tuota paskasoftaa lainkaan. Mutta pakko on.

Biisien siirtäminen laitteelle ei ole itselleni vielä auennut. En pysty siirtämään siis yhtä haluamaani biisiä! Olen kuitenkin sen verran erilaisten laitteiden kanssa säätänyt, että tässä vaiheessa voin jo todeta vian olevan ohjelmistossa eikä minussa. Suunittelin eilen, että jahka palaan joulunvietosta kotiin, siirrän koneeseen Metallican koko tuotannon Black-albumiin asti CD:iltä, ja natsailen sitä pitkästä aikaa. Nyt en ole lainkaan varma, että pystyn sen tekemään, ainakaan kohtuullisella vaivalla. Jos joku pystyy opastamaan minut iTunesin ihmeelliseen maailmaan, tai vielä mieluummin sen, miten pystyn koko tunesin välttämään, olen kiitollinen.

edit. Vai tarkoittaako tuo shuffle sitä, etten pysty lainkaan vaikuttamaan siihen, mitkä biisit laitteeseen ladataan? Siltä tuntuu ainakin tällä hetkellä.
Itsekin pidin iTunesia aluksi aivan käsittämättömänä virityksenä. Kun sitten siihen perehdyin, tajusin, että sillä on vain oma (erittäin käteväkin) toimintalogiikkansa, joka on outo lähinnä vain siksi, ettei se ole sama kuin mihin olemme Windows-maailmassa tottuneet. Nykyisin olen ehdottomasti sitä mieltä, että iTunes on aivan loistava viritys. Käyn tässä läpi muutaman peruskohdan. Itse olen englanninkielisellä Macilla, joten joidenkin asioiden suomenkieliset/Windows-vastineet ovat vähän hakusessa.

1) ITunes/iPod ei tosiaan musiikin suhteen välitä paxaakaan siitä, mitä teet Windowsin resurssienhallinnassa. Sitä kautta voit käyttää iPodiasi kovalevynä/muistitikkuna, mutta biisejä et sinne sitä kautta saa.

2) ITunes ja iPod synkkaavat yksi yhteen. Eli kun teet muutoksia iTunesiin, ne muutokset tehdään myös iPodissa, kun sen seuraavan kerran koneeseen liität.

3) ITunesin keskipiste on Kirjasto (Library). Musaa soitetaan vain ja ainoastaan siten, että haluamasi musiikkitiedosto lisätään kirjastoon. Ruksaa iTunesin iPod-osastolla (tulee näkyviin, kun liität Podin koneeseen) kohta "sync checked songs only", jos haluat vain tietyn osan kirjastosi sisällöstä iPodiin. Tällöin vain ruksaamasi biisit iTunesin kirjastossa tulevat iPodille.

4) Kirjastoon lisätään biisejä joko CD:iltä tai sitten voit laittaa sinne jo koneella olevia MPkolmosia. Tiedosto -> Lisää kirjastoon tai jotakin sen suuntaista. Voit myös raahata tiedostoja Kirjastoon. Windows Media -tiedostoja (wma) iTunes ei ei-niin-yllättävästi tue. CD:t tulevat iTunesissa näkyviin automaagisesti. ITunesin pitäisi kysyä, haluatko siirtää levyn sisällön koneelle. Jos ei kysy, oikeasta alareunasta löytyy nappi importteeringille. Jos haluat siirtää CD:ltä vain tiettyjä biisejä, ruksaa ne tai oikeaklikkaa ja valitse Muunna AAC-tiedostoksi. Jotta levyjen tietoja ei tarvitse näpytellä itse, iTunes osaa hakea CD:n tiedot netistä. Jos tämä ei tapahdu automaattisesti, saat tiedot yhdestä yläreunan tekstivalikosta. En nyt muista, mistä valikosta tämä Windowsissa tapahtuu.

5) Biisien tietoja saa muokattua joko montaa kerralla (valitse ylin tai alin biisi, shift pohjaan ja klikkaa viimeistä haluamaasi biisiä, jolloin kaikki ekan ja vikan väliltä tulevat valituiksi) tai yksi kerrallaan (oikeaklikkaa biisiä -> Tiedot tai jotain sinne päin, Get Info enklanniksi).

6) Jos sinulla on tunnukset iTunesin musiikkikauppaan (luottokorttitiedot tarvitaan), saat sieltä albumien kansikuvat ilmatteeksi. Oikeaklikkaa biisiä -> Get Artwork (mitä mahtaa olla suomeksi, valikon alalaidassa kuitenkin).

7) CD:n poltto iTunesin kautta onnnistuu näin: tee soittolista (Tiedosto -> Uusi soittolista), raahaa sinne haluamasi biisit, klikkaa polttonappia oikeassa alanurkassa.

Shuffle tarkoittaa sitä, että iPod Shuffle soittaa biisejä oletusarvoisesti sekalaisessa järjestyksessä. Se voi soittaa niitä myös tietyssä järjestyksessä, mutta koska en itse Suffelia omista, niin en osaa sanoa, miten.
 

Monte-Cristo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Sens, sympatiat Kerholle
JussiK kirjoitti:
Juu'u, tammikuussa olisi tarkoitus hankkia (joululahja) iPod Nano sitten siis.

Meinasin ensiksi ostaa 2gb version 159e mutta systeri ja sen mies lähtee jollekki karibian jne. risteilylle, ja tässä käyvät myös miamissa, niin saavat tuoda sieltä minulle samalla hinnalla ellei halvemmallakin 4gb härvelin.
Itse asiassa saat halvan dollarin Jenkkilästä lähes tuohon eurohintaan jo 8 gigan nanon tai jopa 30 gigan ison iiPodin (ovat samanhintaisia). Mutta jos musta väri nanossa tai fyysinen koko ei miellytä, niin sitten neljägigainen on ainoa vaihtoehto.

8 gigan nano ja 30 gigan iso maksavat 249 $, eli sellaisen 190 €.
 

greatLeo

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Spurs
Monte-Cristo kirjoitti:
Itsekin pidin iTunesia aluksi aivan käsittämättömänä virityksenä. Kun sitten siihen perehdyin, tajusin, että sillä on vain oma (erittäin käteväkin) toimintalogiikkansa, joka on outo lähinnä vain siksi, ettei se ole sama kuin mihin olemme Windows-maailmassa tottuneet. Nykyisin olen ehdottomasti sitä mieltä, että iTunes on aivan loistava viritys. Käyn tässä läpi muutaman peruskohdan. Itse olen englanninkielisellä Macilla, joten joidenkin asioiden suomenkieliset/Windows-vastineet ovat vähän hakusessa...

Kiitos kaunis, tästä on paljon apua. Niinhän se yleensä noiden Mac-laitteiden kanssa on, että kun vähän jaksaa perehtyä niin kyllä se logiikka sieltä löytyy. Aina ei jaksa, ei varsinkaan manuaalien kanssa. Omalle koneelle laitan kyllä iTunesin englanniksi, sen verran outoja on muutamat käännökset. Esim. päävalikossa oli komento "Anna". Tämä unmounttaa iPodin.

Tuskailin soittolistojen ja checkboxien kanssa tuossa aiemmin. Täytyy nyt tehdä uusi yritys kirjastoa käyttämällä. iPodin tyhjentämistä en muuten äkkiseltään löytänyt. Verkkolevyä (toinen mp3-soitin tässä tapauksessa) iTunes ei myöskään suostunut löytämään. Mutta kiitokset vielä, eiköhän se tästä lähde.
 

Toripolliisi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Pantse67 kirjoitti:
Toinen asia, joka laitteessa on ärsyttävää on se, että laite tulee ladata (=virta) USB-portin läpi. No patterillista laitetta en tietenkään halua (akullinen on parempi), mutta jonkinlainen latauslaite olisi hyvä olla olemassa. Käyttöohjeen mukaan sellainen onkin saatavissa lisälaitteena, mutta ainakaan Off/Offissa (=On/Off, syy miksi käytän puodista nimeä Off/Off selviää "Laadukasta asiakaspalvelua"-ketjusta") tai Markantalossa tuotetta ei ollut saatavissa. Markantalossa myivät minulle IPodin latauslaitteen, mutta se ei ainakaan ladannut Creativea. Vein latauslaitteen takaisin ja purin kaupan.
Tietääkseni Creativen soittimiin ei ole edes olemassa verkkovirtalaturia(vrt. Mustassa Pörssissä näin sanoivat, kun tiedustelin asiaa). Sellaiselle olisi kyllä käyttöä, sillä itseäkin - näin Creativen Zen V 2gb:n omistajana - ottaa välillä pannuun tuo usb-portin kautta tapahtuva lataus.
 

Kojootti

Jäsen
Noniin...

Nyt kun pukki toi tuollaisen iPod 8Gb soittimen, niin iTunesia kokeiltaessa alkoi vituttaa tuo käyttöjärjestelmä. Eikö tuohon Kirjasto - Musiikki kansioon voi laittaa kun yhden mp3 kerrallaan, vai miten tuo toimii. Tähän mennessä olen laittanu yksitellen ja alkaa vituttaa ku noita tiedostoja on kuitenkin aika paljon koneella.

Miten sitten voi alkaa tehdä omia kansioita noille tiedostoille, riippuen musiikkilajista. Esim. rock ja hevi erikseen jne.

Pystyisikö joku auttaa, niin vitutus loppuisi. Kiitos etukäteen!
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Kojootti kirjoitti:
Nyt kun pukki toi tuollaisen iPod 8Gb soittimen, niin iTunesia kokeiltaessa alkoi vituttaa tuo käyttöjärjestelmä. Eikö tuohon Kirjasto - Musiikki kansioon voi laittaa kun yhden mp3 kerrallaan, vai miten tuo toimii. Tähän mennessä olen laittanu yksitellen ja alkaa vituttaa ku noita tiedostoja on kuitenkin aika paljon koneella.

Miten sitten voi alkaa tehdä omia kansioita noille tiedostoille, riippuen musiikkilajista. Esim. rock ja hevi erikseen jne.

Pystyisikö joku auttaa, niin vitutus loppuisi. Kiitos etukäteen!

Kyllä sinne voi ladata vaikka kuinka monta tiedostoa kerrallaan.
Voit aktivoida kaikki tiedostot ja raahaat ne yhdellä kertaa iTunesiin.

Vasemmalla alhaalla on plussa-painike, jolla voit luoda uusia kansioita iTunesiin mielesi mukaan ja nimetä ne aivan miten haluat. Sitten raahaat library-näytössä ollessasi haluamasi kappaleet haluamisi kansioihin. Helppoa kuin heinän teko.
 

Bast

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Trojans, TuTo, Miami Dolphins, FC Inter Turku
Erik Loka kirjoitti:
No, voit lisätä Itunesiin myös kokonaisen kansion kerrallaan. Tapahtuu sieltä samasta valikosta mistä voi lisätä yksittäisiä kappaleita.

Voikos muuten Windows-versiossa napata työpöydällä kansiosta kiinni ja retuuttaa sen sinne iTunesiin sisälle? Macissä homma käy kätevimmin niin eli ilman mitään turhia valikoita.
 

Kojootti

Jäsen
Erik Loka kirjoitti:
No, voit lisätä Itunesiin myös kokonaisen kansion kerrallaan. Tapahtuu sieltä samasta valikosta mistä voi lisätä yksittäisiä kappaleita.
Jooh, tällä tavalla laitoin osan. Sain kyllä kaikki biisit muutenkin sinne. No jos tuo tästä helpottuisi. Aluksi kaikki on vaikeaa :)
 

.jarska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pata
Toripolliisi kirjoitti:
Tietääkseni Creativen soittimiin ei ole edes olemassa verkkovirtalaturia(vrt. Mustassa Pörssissä näin sanoivat, kun tiedustelin asiaa). Sellaiselle olisi kyllä käyttöä, sillä itseäkin - näin Creativen Zen V 2gb:n omistajana - ottaa välillä pannuun tuo usb-portin kautta tapahtuva lataus.

Aivan latauskohteesta riippumatta voi ostaa tuollaisen usb-piuhaan liitettävän muuntajan. Eli muuntaja joka menee pistorasiaan ja siihen voi liittää suoraan usb-piuhan. Narussahan kulkee +5V tasavirta. Olen näitä nähnyt myytävän siellä sun täällä. Amerikkalaisissa kännyköissä noita on aika useissa ja kieltämättä aika kätevä systeemi. Eli voit ladata kännykkää normaalisti pistorasiasta tai ottaa piuhan muuntajasta irti ja lykätä tietokoneeseen. Uusissa luureissa aika usein nykyään tuntuu olevan tuo 5V on juurikin latausjännite.

Mutta siis, kyllä noita USB-piuhan latausjohdoksi muuttavia muuntajia löytyy kaupoista, voi tosin olla että joutuu hakemaan. Eikä valmistajalla tosiaan ole juurikaan väliä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös