Kyllä minä ymmärrän ja tiedostankin tuon em. pointin, mutta olen edelleen sitä mieltä, että Jarrett ja Andersson olisivat ykkösketjukamaa likipitäen jokaisessa SM-Liigajoukkueessa, Chiodosta nyt tuskin kukaan viitsii edes keskustella tässä yhteydessä.
Mielestäni hieman liioiteltua tämä väite. Jarret ja Anderson ovat korkeintaan kakkoskentän kamaa likipitäien jokaisessa liigajoukkueessa. Ykköskentän kaman laiturilta kun mielestäni vaaditaan hieman enemmän tehoja kuin mitä Anderson niitä saa aikaan. Taitoa miehellä kyllä on, mutta niin kauan kuin mies luistelee likipitäen laput silmillä jäällä niin en näe häntä ykköskentän laiturina.
Cole Jarretistakaan ei mielestäni ykköskentän pakiksi ole. Perusvarma pakki, joka sopii paremmin 2-3 pakkipariin. HPK:ssa mieheltä kuitenkin taidettiin odottaa myös kiekollisestikin parempaa, mutta siinä mielessä mies oli pettymys.
Mitä tulee muihin tämän kauden HPK:n ulkomaalaisvahvistuksiin, niin ainoastaan Andy Chiodo oli tasoa vahvistus ja kaiken lisäksi laadukas sellainen.
Emil Lundbergkin olisi ollut ihan hyvä kakkos-kolmoskentän sentteri, mutta ykköskenttään hänestäkään ei ole.
Itse näen, että esimerkiksi kaksikko Radek Toupal-Tomas Kapusta on sitä ykköskentän kamaa, kun vastaavasti kaksikko Jonas Anderson-Emil Lundberg hyvä perusta kakkos-kolmoskentille myös nykyajan liigassa.
Mutta kyllä tämä kausi kustiin muussakin kuin vain ulkomaalaishankinnoissa. Paremmilla ulkomaalaishankinnoilla voitaisiin hyvällä tuurilla vielä taistella säälipleijaripaikasta, mutta ei muusta. Kyllä tämä joukkue kustiin myös muussakin joukkuerakentelussa. Meiltä puuttui alkuun profiilipakki, ykköskentän tason keskushyökkääjä jne... Allekirjoittaneelle tuli ainakin jo kauden alusta alkaen mieleen ajatus että joukkue on koottu liikaa mentaliteetilla toivotaan, toivotaan ja että kun ollaan aina onnistuttu, niin onnistutaan nytkin ja hankittiin liikaa epävarmoja nimiä.
Ja missä tämä kausi viimeistään hävittiin, niin ei mielestäni ollut mikään Kärpät-HPK peli vaan nimenomaan ne kaksi peräkkäistä peliä Kalpaa ja Ässiä vastaan, joista molemmista olisi täytynyt vääntää pisteet kotiin vaikka väkisin. Noita pelejä ennen HPK:lla oli vielä hyvätkin saumat pleijareihin, mutta kun tuli tappiot kumpaakin vastaan, niin mahdollisuudet menivät.
Itse en näe kuitenkaan, että tämän kauden pelaajamyynnit ja heikko menestys kauheasti vaikuttavat yleisöön. Itselläni on ollut jo ainakin pidemmän aikaa fiilis, että tämä kausi on aivan yhdentekevä ja ei juurikaan enää kiinnosta. Mutta silti tässä on koko ajan kova odotus ensi kautta ajatellen, ja tarkoitus on myös palata takaisin katsomoon aina silloin kun on siihen mahdollisuus.
Ja mielestäni HPK:lla ei ollut mitään muutakaan järkevämpää ratkaisua kuin katsoa järkevästi tulevaisuuteen ja tehdä voittoa edes taloudellisesti noilla pelaajamyynneillä. Luulisi olevan niin katsojien kuin sponsoreidenkin kannalta parempi ratkaisu se, että ollaan ensi kaudella mahdollisesti jälleen kovemmassa iskussa kuin se, että rämmitään ensi kausikin. Se mahdollisuus on tietenkin olemassa, että kaikesta huolimatta HPK floppaa ensi kaudellakin, jolloin tilanne varmasti onkin sitten jo pahempi.