Tunteet kauden osalta ovat kaksijakoiset. Laitan alle ensin negatiiviset tunnelmat ja sitten positiiviset, joiden pohjalta on kivempi katsoa eteenpäin.
Negafiilikset:
Olen etäkannattaja ja katson kaikki JYPin matsit ruutu.fi:n kautta. Kun ei pääse hallille, eikä muutenkaan täällä etelässä JYP-juttuja jauhamaan, on Jatkoajan keskustelupalsta aika tärkeä JYP-aiheisen vuorovaikutuksen kanava. Aikaisemmin täällä oli mukava käydä lukemassa ja kirjoittamassa joukkueen onnistumisista ja epäonnistumisista, mutta nykyään tämän osion voisi valitettavasti nimetä mielensäpahoittajien foorumiksi. Kuvaavaa on, että JYPin heikkojen esitysten tai negajulkisuuden jälkeen täällä sonta lentää valtavasti ja sitten kun joukkue taas onnistuu hienosti, kuten viime peleissä, tuntuu, että täällä on muutamaa nimimerkkiä lukuunottamatta aika hiljaista. Tämä harmittaa minua. Ihan kuin osa jengistä olisi maalannut itsensä kategorisesti negatiivisuusnurkkaan, josta ei voi/halua viestiä mitään positiivista, vaikka olisi aihettakin.
Sana- ja mielipidevapaus ovat kiistattoman tärkeitä arvoja. En voi sanoa olevani itse jotenkin oikeassa näissä aiheissa, mutta pyrin kuitenkin näkemään aina kaksi puolta asioista.
Viime maanantain tiedotustilaisuudesta odotin kolmea mahdollista asiaa, joita olisin pitänyt positiivisena. Kyseiset asiat olivat:
1. Virtaselle kenkää tai muita muutoksia valmennustiimissä.
2. Immosen paluu ensi kaudelle.
3. Perrinin jatkosopimus.
Noh, tiedämme, mikä tiedotustilaisuuden anti oli ja myönnän olleeni pettynyt, kun em. listani asioiden asemesta toteutuikin jotakin ihan muuta. Hetken asiaa pohdittuani tulin siihen johtopäätökseen, että ko. toimitukselle oli varmasti sekä seurajohdolla että Perrinillä hyvä syy. Ainakin arvaukseni siitä, että asia haluttiin saada "ulos systeemistä, jotta pystytään keskittymään olennaiseen", näyttää tiedotustilaisuuden jälkeisten otteiden perusteella pitäneen jokseenkin paikkansa.
Olen todella suuri Perrin-fani ja kunnioitan hänen tekojaan joukkueen kipparina ja hyökkäyspäässä valtavasti. Silti minua harmittaa aivan älyttömästi herran surkea puolustuspeli illasta toiseen. Jos Eki ei tee pisteitä, on pelillinen hyöty melko vähäinen verrattuna esim. Hubacekiin, joka sahaa ympäri kenttää riistäen ja raastaen. Turha vertailla, kumpi on parempi, omena vai appelsiini, mutta halusin vain taustoittaa sitä, mitä tarkoitan sillä, että mielestäni asioilla on kaksi puolta. Virtanen on saanut hyökkäyspelin toimimaan, mutta puolustuspeliä ei. Perrin osaa hyökätä, mutta ei puolustaa. Tyni omaa suuren JYP-sydämen, mutta nykyaikaisessa viestinnässä ja markkinoinnissa on kehitettävää. Itsekin olen hyvä toisissa asioissa ja toisissa taas en. Listaa voisi jatkaa loputtomiin, mutta pointti varmaan tuli jo todettua. Täydellinen heittäköön ensimmäisen kiven.
Posifiilikset:
Vaikka omakin uskoni Virtasen valmentamiseen horjuu tuon tuosta, on kuitenkin pakko kunnioittaa tulosta. Pitkässä runkosarjassa kaikille tulee parempia ja huonompia hetkiä ja tällä hetkellä näyttää taas hyvältä. Toivon ja uskon, että joukkue on sisuuntunut ja kasvanut vahvaksi kokonaisuudeksi vaihtelevien vaihdeiden kautta ja pystyy suorittamaan vahvan kevään. Siitä huolimatta varsinkin playoffeissa homma tulee olemaan taas pienestä kiinni. Valmennusjohdolle annan posifiilistä myös siitä, että tällä kaudella on ennenkuulumattoman vahvasti osattu tuoda Akatemian kavereita mukaan isoihin ruutuihin. Juuso Pulli ja Valtteri Kemiläinen ovat ensi kaudella todennäköisesti isoissa vastuurooleissa ja aiheesta. Myös Salonen, Auvinen, Niku, Nättiset ja Hotakainen on ajettu liigaympyröihin hienosti sisään.
Isoimmat positiiviset fiilikset irtoavat ilman muuta siitä, että joukkue keikkuu sarjataulukon kärkikahinoissa tässä vaiheessa kevättä. Pelaajista positiivisia yllätyksiä ovat tarjonneet mm. Pihlman, Boyce, Ikonen, Hännikäinen, Pulli ja Löfman.
Menneeseen ei voi vaikuttaa, mutta tulevaan voi. Toivotan JYPille ja kaikille palstaveljille erinomaisen hyvää ja menestyksekästä kevättä!
-david-