Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen katsomoissa

• 1 475 485
  • 6 356

Raymond Pearl

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Väkivallalle ei ole olemassa mitään oikeutusta, ja ns. keskieurooppalaista kannattamista voi ihan hyvin harrastaa ilman sitä.

Jos kaikesta huolimatta haluaa leikkiä nyrkkihippaa, kannattaa katsoa peiliin, pysyä pois katsomosta ja miettiä mitä asialle voisi tehdä. Onko elämässä kaikki ihan kunnossa, onko hyviä ihmissuhteita, mielekästä tekemistä ja muuta sellaista.

Tämä ei koske vain urheilun kannatustoimintaa, vaan kaikkea muutakin elämän osa-alueita. Väkivaltaan turvautuminen kertoo yleensä siitä, että elämän muilla osa-alueilla on henkilökohtaisia ongelmia.

ilves61

Jäsen
Et uskokaan millaista vahinkoa saat aikaiseksi muille kirjoittajille ja koko ilvesyhteisölle näillä häiriintyneillä, väkivaltaa myötäilevillä kommenteillasi.
Ehkä en pidä jotain Jatkoajan symppispisteitä kovinkaan arvokkaana. Fakta nyt vain on se, että poliisi tuon sivullisen kaatoi. Jännä, ettei sitä saa tuoda julki. Väkivaltaa en käsittääkseni ole myötäillyt ja kuten sanottu, en itse siinä ole osallisena.

Milvus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere
Ehkä en pidä jotain Jatkoajan symppispisteitä kovinkaan arvokkaana.

Kuitenkin olet tänne rekisteröitynyt ja halunnut tuoda omia näkemyksiäsi esille?

Toivottavasti älyät jossain kohtaa, että jankutus poliisin käyttäytymisestä leimaa sinua tähän rinnakkaistodellisuudessa leijuvaan idioottijoukkoon?

ilves61

Jäsen
Ja mitä aseeseen tulee... :D Vahva veikkaus, että tämä "Ilves61" on yrittänyt itse päästä toteuttamaan väkivaltafantasioitaan kommandopipo syvälle päähän vedettynä, mutta säikähtänyt ja paskonut allensa poliisien hieman komentaessa.
Parempi onni ensi kerralla, metsään meni. Ei ole minulla mitään osuutta tässä "mellakassa".

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ehkä en pidä jotain Jatkoajan symppispisteitä kovinkaan arvokkaana. Fakta nyt vain on se, että poliisi tuon sivullisen kaatoi. Jännä, ettei sitä saa tuoda julki. Väkivaltaa en käsittääkseni ole myötäillyt ja kuten sanottu, en itse siinä ole osallisena.

Poliisi tuon sivullisen kaatoi, koska joutui puuttumaan ääliöiden väkivaltaiseen toimintaan.

Eli ilman tuota typerää toimintaa, myös sivullinen olisi jäänyt ilman damagea.

Mun mielestä kaikkien jotka syyllistyvät jääkiekkotapahtumissa väkivaltatekoihin, voisi laittaa vähintään 10v porttikieltolistalle jokaiseen suomen jääkiekkohalliin. Lähtekööt sinne keskieurooppaan harrastamaan tuota lutuuria.

Hauntti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Boston Bruins, TPS, Varjomodet
Aivan, esimerkiksi tämä loukkaanut sivullinenkin oli siis mielestäsi mätkimässä muita kommandopipo päässä?
Luetunymmärtämisessä vikaa? Ei kukaan niin ole väittänyt.

Telemarketti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Ja mitä aseeseen tulee... :D Vahva veikkaus, että tämä "Ilves61" on yrittänyt itse päästä toteuttamaan väkivaltafantasioitaan kommandopipo syvälle päähän vedettynä, mutta säikähtänyt ja paskonut allensa poliisien hieman komentaessa.
Juuri näin. Valitettavasti näitä urhoja jonkin verran tuntevana pari sanaa. Näille spedeille on kovin tyypillistä kehuskella keksityillä myllyillä kovaan ääneen. Netissä ja puheissa ollaan mielettömän kovia jätkiä, vaikka todellisuus on jotakin aivan muuta.

Sellaisia nettisotureita ja länkyttäjiä suurimmaksi osaksi, mutta kun heitä on tarpeeksi monta samankaltaista, alkavat he itsekin jo uskomaan omia fantasioitaan. (Oikeesti ollaan kolhittu maksimissaan jotain sivullisia ja huudeltu kommandopipo päässä kuten muutkin nelivuotiaan tasolle jääneet).

298421

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampere Maple Leafs & Jyväskylä No Smoking Team
Minä olin tuossa jupakassa sivustajakatsojatuularina. Faktoja: kaksi uhoavaa amisviiksiurpoa laittoi melkein painiksi. Poliisilla oli joku aseennäköinen, jolla hän osoitteli ihmisiä päin. Syynä, sanatarkasti, "tässä on taskulamppu kiinni, mä käytän tätä taskulamppua tässä että mä vittu näen." Sorin sillalla oli valoisaa, ei tarvinnut taskulamppua... Aikansa poliisien takaa huudellut urpo lähti juoksemaan karkuun, ja toisen jengin urpo lähti hippaleikkiin. Poliisi tönäisi tämän sivullisen naisen maahan ryntiessään väkijoukossa urpojen perään. Nainen kaatui, löi päänsä betoniin ja jäi maahan makaamaan.

Tapahtuman näki lähietäisyydeltä varmaan kaksikymmentä muuta tuularia niiden selvästi huliaikeissa olevien nuorten miesten lisäksi. Aamulehdessä häiriöistä kertovassa uutisessa äänestetyimpänä kommenttina (+54) sellainen viesti, jossa joku kertoo sen olleen poliisi, joka tönäisi naisen maahan. Toivottavasti tästä ei ole enää epäselvyyttä?

Ei mennyt kellään homma putkeen. Ei kyseisillä huligaaniurpoilla eikä virkavallalla. Ymmärrän, että poliiseilla on pinna kireällä kaiken maailman Balkanin menoa ihannoivien tissiposkien takia, mutta toimet olivat tilanteeseen nähden meikäpasifistin ja entisen lelupoliisin silmiin hälyttävän aggressiiviset, aivan turhan järeät. Tilanne ei vaatinut niitä. Netistä lukemalla saa tapahtumista aivan eri käsityksen (järjestetty tappelu, kymmeniä huligaaneja, naisia hakattiin), kuin mitä omin silmin todistin. Oliko järkevää leikkiä Balkanin poikia? Ei, porttikieltoa kiitos. Olisiko nainen säästynyt sairaalareissulta, jos urpot olisivat jääneet kotiin? Kyllä. Oliko poliisin toimet hyvin mitoitettuja? Ei, järkyttävä ylilyönti.

Raimoton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Philadelphia Flyers, La Albiceleste
Aivan, esimerkiksi tämä loukkaanut sivullinenkin oli siis mielestäsi mätkimässä muita kommandopipo päässä?
Onneksi valtio sitten korvaa tämän vahingon. Ketäköhän korvais noille elämäm_koululaisille jonkin koulutuksen? Jaa juu valtio.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ottamatta kantaa tähän caseen, olen itse ollut - kun nuorena Itävallassa kannattajapäädyissä pyörin - jokusenkin kerran todistamassa poliisien vittumaista, mielivaltaista ja provosoivaa (=kokonaisuudessaan ammattitaidotonta) käyttäytymistä jalkapallokannattajia kohtaan.

Tuolla päin luottamus virkavaltaan ei toki ole yleisestikään sillä tasolla, kuin se on Suomessa. Ja vielä matalampaa se oli kannattajien keskuudessa ja sanoisin kyllä, että osin ihan perustelluistakin syistä.

Toki oli myös hyviä kokemuksia. Jotkut poliisit pystyivät omalla hyvällä asenteellaan ja psykologisella pelisilmällään rauhoittamaan tunne- ja kaljapäissään liian lämpöisenä käyneitä kannattajia.

Sillä vain, että toivon mukaan Suomen poliisi ei kaikkia käytäntöjä kopioi muualta eikä sorru itse hölmöilyihin ja ylilyönteihin. Se vaikuttaa lieveilmiöihin vain negatiivisesti.

Ja ei, en koskaan ole osallistunut mihinkään tappeluihin tai häiriköintiin. Ei ole tullut semmoinen idiotismi sitten mieleenikään. Tuommoiset sekoilut on ihan perseestä ja ne vaikuttavat kannattajatoimintaan ja kannattajien asemaan kaikista negatiivisimmin.

GNR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Poliisi tuon sivullisen kaatoi, koska joutui puuttumaan ääliöiden väkivaltaiseen toimintaan.

Eli ilman tuota typerää toimintaa, myös sivullinen olisi jäänyt ilman damagea.
Tuohon spedeilyyn ei ole lisättävää, mutta kuvausten perusteella tuo menee pelkästään poliisin paskan toiminnan piikkiin.

Frankie

Jäsen
Suosikkijoukkue
평양시 IFK, Philadelphia Flyers, Arsenal FC
Tuohon spedeilyyn ei ole lisättävää, mutta kuvausten perusteella tuo menee pelkästään poliisin paskan toiminnan piikkiin.
Eli tämä poliisin ”paska toiminta” ei ollut millään tavalla liitännäinen siihen, että Rispekt from Serbia-jonnet hulinoivat keskenään? Nainen siis olisi loukannut itsensä, jos nämä larppaajat eivät olisi olleet paikalla?

Koivuhalko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olen pitkään vain lukenut foorumia, tulkoon tähän ketjuun nyt sitten ensimmäinen viestini.

Saavuin Helsingistä töistä kotiin Tampereelle paikallispelin jälkimaininkeihin noin kello 23:50. Bussin saapumiseen oli noin 30 minuuttia, joten kovasti oli suunnitelmissa käydä bissellä sitä odotellessa. Matkalle osui Players House, jonne meninkin. Hetkeksi.

Siellä oli tiskillä kaksi eri seuruetta, toinen niistä yritti kovasti tilata juotavaa (ei olisi välttämättä tarvinnut enempää) ja toinen joka tivasi tältä porukalta että kumpi: "Ilves vai Tappara".
Samaan aikaan baarimikko yritti parhaansa mukaan saada molempia seurueita poistumaan ravintolasta. En jäänyt sen enempää tilannetta seuraamaan, koska eskaloituminen ei kauhean kaukana ollut. Jätin bisseni tilaamatta ja kävelin bussipysäkille.

En muista, että aiemmin olisi joutunut Tampereella paikallispelien jälkeen miettimään, että saako turpaansa vaiko eikö saa. Tai ylipäätään, jos kantaa jommankumman joukkueen värejä. Nykyään näin valitettavasti on.

Viimeksi muokattu:

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Kuten edellä tuli. Oletko sitä mieltä, että poliisin paska toiminta olisi tapahtunut joka tapauksessa ilman myös tuota ääliöiden yhteenottoa?

GNR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Kuten edellä tuli. Oletko sitä mieltä, että poliisin paska toiminta olisi tapahtunut joka tapauksessa ilman myös tuota ääliöiden yhteenottoa?
Syytätkö aina muita virheistäsi?

Poliisi teki työtehtäväänsä, tässä tapauksessa surkeasti, ja ainoa vakava loukkaantuminen tuli poliisin toiminnan seurauksena.

madeOFspade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Poliisi teki työtehtäväänsä, tässä tapauksessa surkeasti, ja ainoa vakava loukkaantuminen tuli poliisin toiminnan seurauksena.

En syytä, mutta jos minä rikkoisin lakia vaikka kaahamalla karkuun ja poliisi ajaa perässä jahdaten minua. Poliisi sattuu tekemään ajovirheen, kolaroi ja sivullinen loukkaantuu. Niin minulla olisi perkeleen huono omatunto ja kokisin itseni osasyylliseksi.

En keksisi surkeita tekosyitä ja väistäisi omaa osuuttani tapaukseen.

Minä pidän noita tappelevia ääliöitä osasyyllisinä.

Koivuhalko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara

En mitenkään näe poliisin toimintaa tässä nyt oleelliseksi aiheeksi - vaikkakin tämä valitettava loukkaantuminen sivulliselle sattuikin - Fanien toiminta tässä on se aihe.

Jos kaikki olisivat vaan poistuneet hallilta, kuten nyt vaikka eilen HPK-pelin jälkeen. Tai lauantaina JYP-pelin jälkeen. Ei olisi poliiseja tarvittu. Kyllä se kaikki lähtee lopulta ihan muualta kuin virkavallan toiminnasta.

Me kaikki ollaan AIVAN VARMASTI omassa työssämme tehty virheitä. Poliisin työssä kun ne virheet vaan korostuu. Ja niitäkään virheitä ei tulisi, elleivät nämä idiootit tekisi näitä työtehtäviä poliisille. Ei niitä tulisi, jos istuisivat Sorilla juomassa kahvia samaan aikaan kuin fanit poistuisivat hallilta. Kuten pitäisikin poistua. Ei siinä mitään syytä ole alkaa tappelemaan.

Peli on pelattu. Toinen voitti. Mennään baariin jatkoille kuten aina ennenkin Tampereella on tehty. Ollaan kavereita niiden Naapureiden kanssa ja jauhetaan paskaa. Näin se joskus meni. Ilman niitä kommandopipoja.

Viimeksi muokattu:

hammerhead

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku
Aivan, saataisiinpa tulevista paikallispeleistä mahdollisimman epäkiinnostavat!

Sellaset voimafantasiat sieltä että suuri yleisö tulee ottelun sijasta katsomaan fanikatsomoa. Ja erityisesti varmasti sen fanikatsomonkin mielenkiintoisin osa suurelle yleisölle on se teinipojista koostuva kommandopipo-jengi.

Ei vittu te larppaajat olette pihalla.

Yabada

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En muista, että aiemmin olisi joutunut Tampereella paikallispelien jälkeen miettimään, että saako turpaansa vaiko eikö saa. Tai ylipäätään, jos kantaa jommankumman joukkueen värejä. Nykyään näin valitettavasti on.
Voin kyllä luvata, että et varmasti saa turpaasi paikallispelien jälkeen, kunhan fiksusti käyttäydyt. Et ole saanut menneisyydessä, et tule saamaan nykyään, etkä tule saamaan tulevaisuudessakaan. Oma käytöksesi määrittää sen, miten muut sinua kohtelevat. Tottakai juopuneissa yksilöissä on aina näitä grillijonorähisijöitä, keille riittää väärä hiusten väri heijarin heilauttamiseen.

Kyllä niitä provosoijia, jotka ovat ottaneet jo ennen peliä muutaman liikaa, riittää kaupungissa, busseissa, ratikoissa ja junissa paikallisien jälkeen, jotka yrittävät saada sinut ärsyyntymään, on aina ollut ja tulee jatkossa myös olemaan. Silloin on vaan parempi olla kiinnittämättä huomiota. Mikäli sekään ei onnistu, kiitä pelistä ja toivota onnea seuraavaan peliin. Siitä nämä provosoijat viimeistään aina menevät lukkoon.

GNR

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
En mitenkään näe poliisin toimintaa tässä nyt oleelliseksi aiheeksi - vaikkakin tämä valitettava loukkaantuminen sivulliselle sattuikin - Fanien toiminta tässä on se aihe.

Jos kaikki olisivat vaan poistuneet hallilta, kuten nyt vaikka eilen HPK-pelin jälkeen. Tai lauantaina JYP-pelin jälkeen. Ei olisi poliiseja tarvittu. Kyllä se kaikki lähtee lopulta ihan muualta kuin virkavallan toiminnasta.

Me kaikki ollaan AIVAN VARMASTI omassa työssämme tehty virheitä. Poliisin työssä kun ne virheet vaan korostuu. Ja niitäkään virheitä ei tulisi, elleivät nämä idiootit tekisi näitä työtehtäviä poliisille. Ei niitä tulisi, jos istuisivat Sorilla juomassa kahvia samaan aikaan kuin fanit poistuisivat hallilta. Kuten pitäisikin poistua. Ei siinä mitään syytä ole alkaa tappelemaan.

Peli on pelattu. Toinen voitti. Mennään baariin jatkoille kuten aina ennenkin Tampereella on tehty. Ollaan kavereita niiden Naapureiden kanssa ja jauhetaan paskaa. Näin se joskus meni. Ilman niitä kommandopipoja.
Ei se kovin oleellinen asia olekaan, mutta eipä tässä muutakaan uutta aiheesta ole - pellet todettu pelleiksi ja varmaan jotain sanktioita tulee.

Poliisin toivoisi näissä tilanteissa säilyttävän järkevän toimintakykynsä, etenkin jos akuuttia hengenvaara ei ollut kenelläkään.

ilves61

Jäsen
Sellaset voimafantasiat sieltä että suuri yleisö tulee ottelun sijasta katsomaan fanikatsomoa. Ja erityisesti varmasti sen fanikatsomonkin mielenkiintoisin osa suurelle yleisölle on se teinipojista koostuva kommandopipo-jengi.

Suomen parastunnelmaisesta jääkiekkopelistä paskimpaan - kyllä minä tuossa aika ison eron näen mielenkiintoisuudessa. Niin näkevät monet muutkin.

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege

Sinällään ketään ei kiinnosta katsojien päähineet, mutta ennakkoarvona ottelun tunnelma korreloi huomattavasti enemmän kuin ottelun taso, mitä tulee ottelun yleisömääriin.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy