Mainos

Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen katsomoissa

• 1 482 239
  • 6 394
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Mistäköhän tää Ilves fanien working class meemi kumpuaa.

vuoden 80 (aina kevääseen 83) KooVee fuusiosta?

TBK oli omistavanluokan seura, Ilves keskiluokan työnjohdon ja opettajien seura ja TK-V työntekijäin seura noin historiallisesti.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Se mitä larppaajat ei oikein ajattele, on se, että kun ja jos näitä sattuu, niin kohta poliisi on se joka määrittelee koska näit pelataan. Hassunhauskaa sitten pelata näitä maantaisin neljältä...

.. juuri näinhän on käynyt Veikkausliigassa, joten ihan todellisuutta Suomessa.

Että tänx vaan jos paikallismatseja siirretään maanantain iltapäiviin.

Puhumattakaan pitkänajan vaikutuksista, eli lasten ja perheiden poistumisesta katsomoista. Tämäkin on tapahtunut esim Englanissa, jonka jälkeen tiukat toimenpiteet huligaaneja vastaan otatettu, koska bisnes kärsii, jos ihmiset ei uskalla tulla peleihin.
Eli vaikka kuinka ehkä ite ajattelevat olevansa sitä väkeä, jotka tuo otteluun yleisöä, käy tämmösten pelleilyjen jälkeen juuri päinvastoiin.

Tuo olisi taas yksi toimenpide, joka on jo muualla osoitettu toimimattomaksi.

Ne jotka larbaa, larbaa myös tarvittaessa maanantaina.

Englannissa perheet ovat poistuneet katsomosta pitkälti siksi, että lippujen hinnat ovat kohtuuttomat. Jos perheen vieminen yhteen matsiin maksaa saman verran, kuin viikon pakettimatka Kanarialle samalla porukalla, on loogista, että semmoinen ei ihan jokaviikkoista huvia ole. Saksassa perheet eivät ole poistuneet katsomoista, vaikka kannattajapäädyissä kiroiluchantataan ja meno on usein muutenkin varsin... noh... reippaanlaista. Verrattuna Englannin nykyisellään hyvin steriiliin matsitunnelmaan. Ja englannissakin larbaus yhä elää ja voi varsin hyvin siellä taustalla.

Think about children ei tässäkään yhteydessä ole siis oikea tapa lähestyä asiaa.

Tämä ei tietenkään tarkoita, että larbaus olisi mitenkään hyväksyttävää. Se on idioottimaista, junttia, vastenmielistä ja vaarallista. Suosittelisin kuitenkin poliisille, viranomaisille ja seuroille olla tekemättä ilmiön taklaamiseksi samoja toimimattomia sekä kontraproduktiivisia strategisia ja operatiivista toimenpiteitä, joiden myötä muualla on jo kiivetty perse edellä puuhun.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tuo olisi taas yksi toimenpide, joka on jo muualla osoitettu toimimattomaksi.

Ei siitä ole kyse toimiiko se vai ei, vaan että näin tehdään, mm Veikkausliigan osalta

Englannissa perheet ovat poistuneet katsomosta pitkälti siksi, että lippujen hinnat ovat kohtuuttomat. J

Tää on aika lyhytkantaien näkemys, sillä tämä ongelma oli nimen omaan kasarilla ja ysärille tultaessa pidetiin asioita järjestykseen ja saatiin lapsiperheet palaaman katsomoihin kun lakimuutoksilla mahdollistettiin huligaanirekisterit jne.

Nythän sitten tapahtumien lipunhinnat on noussu kaikessa katsojaviihteessä musiikista urheilutapahtumiin, se perhekatsojakato ei koske vain jalkapalloa tai Valioliigaa.

BitterX

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Wacker, Punaportin vapaakaupunki
Ei siitä ole kyse toimiiko se vai ei, vaan että näin tehdään, mm Veikkausliigan osalta

Tekivät tosiaan näin Stadin derbyjen osalta, mikä oli kaikin puolin hölmö ratkaisu ja minkä tehottomuuden tiesi jo etukäteen.

Muuten Veikkausliigan otteluohjelman sekavuus ja epäsäännöllisyys ei johdu larppauksesta, vaan siitä, että monia seuroja vaivaa edelleen itsetunto-ongelma. Kaikki seurat eivät kesällä halua pelata välttämättä viikonloppuina, vaan esitetään mitä erilaisimpia toiveita sille, että pelattaisiin silloin, kun ihmiset eivät ole mökillä, kesäviikonloppureissuissa tai missä lie tapahtumissa. Sama sarjaohjelmaongelma on vaivannut kotimaista jalkapalloa jo ennen kun larppauksesta oltiin kuultukaan mitään.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Paikalliset
On siellä joku massi mieskin joukossa, kun joka toisessa liikennemerkissä ja lyhtypylväässä on Ilves tarra.
V..un idiootit...
Kiinnitin muuten huomiota kun kävin pari viikkoa sitten Hämeenlinnassa matsissa, että aika tehokkaasti oli Rinkelinmäen halliakin tarroitettu Ilveskannattajien toimesta. Vissiin iso painos tarroja teetetty.

Viimeksi muokattu:

ilves61

Jäsen
Larppipojut ei sitä tunnelmaa edes luo, vaikka harhoissaan moista kuvittelevatkin, samalla kun pöllivät pikkutytöiltä lippuja käsistä ja leikkivät parin oluen voimalla jotain kovaa jätkää.
Saatteko te nyt näitä "larppipoikia" ja kommandopipoja pois mielestänne? Varmaan tekee ilkeää, kun nukkumaanmennessäkään ei tule muuta kuin kommandopipon silmänreiät ja keskisormea heiluttava "larppipoika" mieleen. Osoitan tukeni sinne, kyllä se siitä!

Ja kyllä, kannattajapäädyt tuovat aivan täysin tunnelman halleihin, en tiedä miksi tästä nyt täytyy ihan oikeasti edes keskustella :DD Ja jep, pikkutytöiltä vähe lippuja pöllitään,, mjötööh!

Kerropa minulle muuten missä Suomessa säännöllisesti pelattavassa jääkiekko-ottelussa on parempi tunnelma kuin Tampereen derbyssä? Jään odottelemaan. Ja jos et löydä vastausta, voit seuraavaksi miettiä mikä tuon tunnelman tekee? Verrokkina suosittelen käyttämään Nokia Arenan avajaisviikonloppua.

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Vähän yllä kuvatun kaltaisia tilanteita, joissa poliisi on itse aiheuttanut huonolla toiminnallaan jonkun kaaoksen, olen nähnyt vierestä jalkapallomatseissa (en siis Suomessa, kuten aiemminkin mainitsin).
Kokonaisuudessaan hyvä viesti.

Suomesta tälläinen esimerkki löytyy ihan Youtubesta:

Tuosta videon tilanteen jälkimainingeista löytyy futisforkalta valovuoden pituinen ketju, miten yhdelle videolla näkyvälle koitettiin poliisin puolesta saada vielä useampi kuukausi ehdollista ja suuret vahingonkorvaukset keskityllä tarinalla ja ilman todisteita. Oikeus vapautti syyttömänä. Tuo noin 15v takainen aika oli todella erikoista Suomen poliisilta jalkapallokatsomoissa ja ottelutapahtumissa. Varsinkin maajoukkueen matseissa oli melkoista provosoimista välillä ilmassa ja Euroopan harmittominta kannattajakatsomoa koitettiin saada todenteolla radikalisoitumaan. Ennen Turun Derbyjä näki aina välillä mellakkapoliisit harjoittelemassa erilaisia kuviokelluntoja tyhjällä Veritas stadionilla ja pitihän näitäkin sitten päästä testaamaan käytännössä.
Nykyään tulee oltua otteluissa pehmustetuilla tuoleilla, niin en ihan hyvin nykyaikaa tunne, mutta ainakin omaan silmään tuo poliisin touhu on parantunut huimasti, vaikka tuo taannoinen Boltin-performassi olikin taas aivan järjetön.

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Ja kyllä, kannattajapäädyt tuovat aivan täysin tunnelman halleihin, en tiedä miksi tästä nyt täytyy ihan oikeasti edes keskustella :DD Ja jep, pikkutytöiltä vähe lippuja pöllitään,, mjötööh!

Kerropa minulle muuten missä Suomessa säännöllisesti pelattavassa jääkiekko-ottelussa on parempi tunnelma kuin Tampereen derbyssä? Jään odottelemaan. Ja jos et löydä vastausta, voit seuraavaksi miettiä mikä tuon tunnelman tekee? Verrokkina suosittelen käyttämään Nokia Arenan avajaisviikonloppua.
Mutta miksi tämä on jossain riippuvuussuhteessa väkivaltaa sisältäviin yhteydenottoihin? Mikä on perustelu sille, että tunnelmaa ei voisi ylläpitää ilman lieveilmiöitä?

Ja jos nämä ovat toisensa kanssa sidoksissa, niin tuskin olen ainoa joka valitsee sata kertaa sadasta hiljaisen hallin ja turvallisen ottelutapahtuman vs maailmanluokan tunnelman sekoilevine lieveoireineen.

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
On siellä joku massi mieskin joukossa, kun joka toisessa liikennemerkissä ja lyhtypylväässä on Ilves tarra.
V..un idiootit...

Tätä tarroilla sotkemista en todellakaan ymmärrä. Mitä vitun järkeä siinä on, Ilveskin taisi jo pyytää, että ei liimattaisi niitä tarroja

ilves61

Jäsen
Mutta miksi tämä on jossain riippuvuussuhteessa väkivaltaa sisältäviin yhteydenottoihin? Mikä on perustelu sille, että tunnelmaa ei voisi ylläpitää ilman lieveilmiöitä?
Sinun sanasi, eivät minun. Koska olen sanonut että nämä olisivat jossain riippuvuussuhteessa toisiinsa?

Ja jos nämä ovat toisensa kanssa sidoksissa, niin tuskin olen ainoa joka valitsee sata kertaa sadasta hiljaisen hallin ja turvallisen ottelutapahtuman vs maailmanluokan tunnelman sekoilevine lieveoireineen.
Edelleen, sinun sanasi, eivät minun. Jos nyt kuitenkin käytetään sinun logiikkaasi, niin itse kyllä valitsen sata kertaa sadasta maailmanluokan tunnelman ja jonkun satunnaisen 3v3 rähinän kuin hiljaisen hallin ja "turvallisen ottelutapahtuman (mitä se kyllä ihan nykyäänkin on :D)"

Jaakko

Jäsen
Suosikkijoukkue
RFC Liege

1. Intohimoiset nuoret pitää parasta menoa katsomossa.
2. Pojat on poikia ja välillä tapahtuu asioita.
3. Mitä paraempi tunnelma, niin tulee enemmän rahaa ja sitä parempaa peliä.

Jos ei itse lähde hakemaan väkivaltaa, niin sen löytäminen en hyvin vaikeaa. Lasten kanssa voi Suomessa mennä mihin tahansa matsiin eikä ole mitään onglemaan. Oman kersan kanssa kierretään euroopassakin aika paljon matseissa eikä vielä koskaan ole tarvinnut pelätä.

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
Sinun sanasi, eivät minun. Koska olen sanonut että nämä olisivat jossain riippuvuussuhteessa toisiinsa?

Edelleen, sinun sanasi, eivät minun. Jos nyt kuitenkin käytetään sinun logiikkaasi, niin itse kyllä valitsen sata kertaa sadasta maailmanluokan tunnelman ja jonkun satunnaisen 3v3 rähinän kuin hiljaisen hallin ja "turvallisen ottelutapahtuman (mitä se kyllä ihan nykyäänkin on :D"
Hyvä jos et noin ajattele noiden asioiden olevan riippuvaisia toisistaan, olen iloinen jos käsitin näkökulmasi väärin. Sellainen kuva muodostui, kun täällä kritisoitiin noihin tappeluihin osallistuvia, ja kerroit kuinka näiden ihmisten luoma tunnelma on Suomen parasta. Mutta kuten sanoin, mitä vähemmän näin ajattelelevia ihmisiä on, sitä paremmin joten olen tyytyväinen jos käsitin väärin.

Alempaan - en tiedä, mikä tässä on "minun logiikkani", kyseessä oli minun mielipiteeni ja sinulla on omasi.

Beukeboom

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät / Mamba!
1. Intohimoiset nuoret pitää parasta menoa katsomossa.
2. Pojat on poikia ja välillä tapahtuu asioita.
3. Mitä paraempi tunnelma, niin tulee enemmän rahaa ja sitä parempaa peliä.

Jos ei itse lähde hakemaan väkivaltaa, niin sen löytäminen en hyvin vaikeaa. Lasten kanssa voi Suomessa mennä mihin tahansa matsiin eikä ole mitään onglemaan. Oman kersan kanssa kierretään euroopassakin aika paljon matseissa eikä vielä koskaan ole tarvinnut pelätä.

Kyseessä oli osaltani toki mustavalkoinen kärjistys, mutta silti ajattelen pääpiirteittäin noin.

Ja toki, ei Suomessa hallillemenon osalta ole peruskatsojalle lähtökohtaisesti suurempaa riskiä ja hyvä niin. Kuten sanoin, hiukan mustavalkoinen (ei TPS) kärjistys aiemman keskustelun pohjilta tehtynä.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Tekivät tosiaan näin Stadin derbyjen osalta, mikä oli kaikin puolin hölmö ratkaisu ja minkä tehottomuuden tiesi jo etukäteen.

Myös Klubi Lahti pelejä on siirrelty (korkean riskin otteluiksi luetaan koska fanit on tapellu keskenään), sekä jopa kerran pelattu ilman yleisöä poliisin vaateesta (joista Lahti valitti ja poliisi oli tehnyt virheen).

Veikkausliigan otteluohjelman ongelmat tulee Klubin johtavasta asemasta ja näiden halusta painottaa europelejä, samasta syystä pelimäärää laskettiin, koska Klubi halusi. Tähän tullee muutos kun Ilvesomistus vaihtui ja Tammelan operaattorina Ilves vähän pisti ihmetteleen että kaikkiko päätökset tehään Ägän (HJK) ja Arin (KuPs, Palloliitto) toimesta

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy