Minä olin tuossa jupakassa sivustajakatsojatuularina. Faktoja: kaksi uhoavaa amisviiksiurpoa laittoi melkein painiksi. Poliisilla oli joku aseennäköinen, jolla hän osoitteli ihmisiä päin. Syynä, sanatarkasti, "tässä on taskulamppu kiinni, mä käytän tätä taskulamppua tässä että mä vittu näen." Sorin sillalla oli valoisaa, ei tarvinnut taskulamppua... Aikansa poliisien takaa huudellut urpo lähti juoksemaan karkuun, ja toisen jengin urpo lähti hippaleikkiin. Poliisi tönäisi tämän sivullisen naisen maahan ryntiessään väkijoukossa urpojen perään. Nainen kaatui, löi päänsä betoniin ja jäi maahan makaamaan.
Tapahtuman näki lähietäisyydeltä varmaan kaksikymmentä muuta tuularia niiden selvästi huliaikeissa olevien nuorten miesten lisäksi. Aamulehdessä häiriöistä kertovassa uutisessa äänestetyimpänä kommenttina (+54) sellainen viesti, jossa joku kertoo sen olleen poliisi, joka tönäisi naisen maahan. Toivottavasti tästä ei ole enää epäselvyyttä?
Ei mennyt kellään homma putkeen. Ei kyseisillä huligaaniurpoilla eikä virkavallalla. Ymmärrän, että poliiseilla on pinna kireällä kaiken maailman Balkanin menoa ihannoivien tissiposkien takia, mutta toimet olivat tilanteeseen nähden meikäpasifistin ja entisen lelupoliisin silmiin hälyttävän aggressiiviset, aivan turhan järeät. Tilanne ei vaatinut niitä. Netistä lukemalla saa tapahtumista aivan eri käsityksen (järjestetty tappelu, kymmeniä huligaaneja, naisia hakattiin), kuin mitä omin silmin todistin. Oliko järkevää leikkiä Balkanin poikia? Ei, porttikieltoa kiitos. Olisiko nainen säästynyt sairaalareissulta, jos urpot olisivat jääneet kotiin? Kyllä. Oliko poliisin toimet hyvin mitoitettuja? Ei, järkyttävä ylilyönti.