Kannattajatoiminnan lieveilmiöt ja häiriökäyttäytyminen katsomoissa

  • 1 389 268
  • 6 038

Hoitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Vaasalaiset edusti taas "kiekkokulttuuria" Oulussa, jo ennen peliä aloitettiin suunsoitto ja Routabaarissakin oli uhattu vetää yhtä sun toista turpaan erätauoilla. Pääsipä joku Vaasalainen jälleen tutustumaan Oululaiseen putkaankin. Voisivat pysytellä kotona, jos eivät osaa käyttäytyä.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Varmaan Sporttilaiset ovat typerästi käyttäytyneet, mutta olen omin silmin nähnyt että samanlaisia idiootteja löytyy poromafiasta. Ei siis ole yllättävää että näin oli käynyt.
 
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Ultras06 ollut vissiin taas edustamassa Vaasaa, ei hyvää päivää. Viime kaudella ei tainnut olla yhtään ongelmia vaasalaisten kanssa, mutta ultrasit pitivätkin boikottia.
 

Hoitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Varmaan Sporttilaiset ovat typerästi käyttäytyneet, mutta olen omin silmin nähnyt että samanlaisia idiootteja löytyy poromafiasta. Ei siis ole yllättävää että näin oli käynyt.
Toki huutelu on ollut molemminpuolista, mutta satunnaisten katsojien uhkaaminen turpaanvedolla erätauoilla ei kuulu oululaisten fanien toimintatapaan. Melko monen Sport-fanin toimintatapaan tuo sen sijaan näyttää kuuluvan. Ei nimittäin ole eka kerta ja aina se ei edes ole jääny uhkailun tasolle.
 

Tjapalala

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, FC Honka
Varmaan Sporttilaiset ovat typerästi käyttäytyneet, mutta olen omin silmin nähnyt että samanlaisia idiootteja löytyy poromafiasta. Ei siis ole yllättävää että näin oli käynyt.
Jatkoajan uutisen mukaan ainakin ei oululaiset aivan puhtain paperin pääse. Mutta toisaalta ehkä taaskin vaasalaisilla menny kuppi nuri enemmän.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Toki huutelu on ollut molemminpuolista, mutta satunnaisten katsojien uhkaaminen turpaanvedolla erätauoilla ei kuulu oululaisten fanien toimintatapaan.
Sport-fanien tuollaisesta käytöksestä ei tosiaan ole omakohtaista kokemusta, mutta kuten vihjasinkin niin Oulussa meidän kimppuun joku poro yritti löydä mafiansa turvin käydä ehkä pari kautta sitten. Yritykseksi se tosin jäi sillä reppanalla ja kavereillaan. En nyt sitten kysynyt, että oliko hän oulusta vai Limingasta vai mahdollisesti Kempeleeltä vai muualta puolesta Suomesta.
 
Viimeksi muokattu:

Hoitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Sport-fanien tuollaisesta käytöksestä ei tosiaan ole omakohtaista kokemusta, mutta kuten vihjasinkin niin Oulussa meidän kimppuun joku poro yritti löydä mafiansa turvin käydä ehkä pari kautta sitten. Yritykseksi se tosin jäi sillä reppanalla ja kavereillaan. En nyt sitten kysynyt, että oliko hän oulusta vai Limingasta vai mahdollisesti Kempeleeltä jaa muualta puolesta Suomesta.
Löytyy niitä ääliöitä Oulustakin, en minä sillä. Vaasalaisten kohdalla se vain tuntuu olevan enemmän sääntö kuin poikkeus. En tiedä sitten miten vieraskannattajat Vaasassa, saako ne olla siellä rauhassa, vaikutelma on että ei siellä kannata paljon mainostaa olevansa vierasfani.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyllähän ne poliisit hallissa piiritti nimenomaan vaasalaisten katsomoa, sieltä kun oli halua katsomoita pitkin lähteä oululaisten fanikulmausta kohden. En tiedä mikä noita vaasalaisia vaivaa, mutta ikinä ei heillä ainakaan nämä Oulun reissut kovin putkeen mene.
 

teba

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport
Kyseessähän oli tosiaan ultras ryhmä eikä suinkaan red army, sieltä ei tuollaista sakkia löydy, joten turha leimata kaikki vaasalaiset fanit. Toki en epäile yhtään etteikö näätä fanit olisi olleet tuossa mukana ihan yhtä lailla.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyllähän ne poliisit hallissa piiritti nimenomaan vaasalaisten katsomoa, sieltä kun oli halua katsomoita pitkin lähteä oululaisten fanikulmausta kohden.
En epäile etteikö Vaasalaiset olisi aloitteellisia olleet, mutta se mitä katsomoa he piirittivät ei kerro mitään. Ei poliisi voi kaikkia kotijoukkueen kannattajia tai katsomoitakaan piirittää ja saattaa kotiin, vaan tottakai se pienempi ryhmä piiritetään ja saatetaan bussille ihan riippumatta tekijöistä.
 

Hoitsu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Kyseessähän oli tosiaan ultras ryhmä eikä suinkaan red army, sieltä ei tuollaista sakkia löydy, joten turha leimata kaikki vaasalaiset fanit. Toki en epäile yhtään etteikö näätä fanit olisi olleet tuossa mukana ihan yhtä lailla.
Tuossa faniryhmittymien keskinäisessä uhittelussa molemmat on varmasti olleet mukana, mutta nyt Sportin kannattajilta (en tiedä olivatko Ultria vai mitä, meillä muilla liigajoukkueilla kun ei ole mitään "sotilaallista siipeä" kannattajatoiminnassa edes olemassa) kuultiin mm. Routabaarissa suora uhkaus vetää jotain naiskannattajaa turpaan. Sitä minä en ymmärrä. Katsomossa voi huudella vapaammin, mutta erätauoilla käyttäydytään asiallisesti. Tässä on Sportin mukana tulleilla faneilla paljonkin vielä petrattavaa.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En epäile etteikö Vaasalaiset olisi aloitteellisia olleet, mutta se mitä katsomoa he piirittivät ei kerro mitään. Ei poliisi voi kaikkia kotijoukkueen kannattajia tai katsomoitakaan piirittää ja saattaa kotiin, vaan tottakai se pienempi ryhmä piiritetään ja saatetaan bussille ihan riippumatta tekijöistä.
Ei Kärppien fanikatsomosta kukaan lähtenyt nyrkit ja keskarit heiluen vaeltamaan vaasalaisia kohti, vaan kyllä se halukkuus oli täysin toispuoleista fyysiseen kanssakäymiseen. Huutelua toki molemminpuolista. Kyllähän se poliisi sen ongelmasakin aina piirittää. Hallin ulkopuolisista tapahtumista en sitten tiedä, mutta itse pelissä vaasalaiset oli se ongelma.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Ei Kärppien fanikatsomosta kukaan lähtenyt nyrkit ja keskarit heiluen vaeltamaan vaasalaisia kohti.
Tapahtuiko Vaasalaisten toimesta näin? Jatkoajan raportissa ei sellaisesta ole ainakaan mainintaa. Siinä kerrotaan vain, että Kärppä-fanit aloittivat pelin jälkeen provoamisen laulullaan. Toki jo pelin aikana sportti-”fanit” olivat perseilleet.
 

Numero13

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Tapahtuiko Vaasalaisten toimesta näin? Jatkoajan raportissa ei sellaisesta ole ainakaan mainintaa. Siinä kerrotaan vain, että Kärppä-fanit aloittivat pelin jälkeen provoamisen laulullaan. Toki jo pelin aikana sportti-”fanit” olivat perseilleet.
Poliisit seurasi tilannetta hieman etäämmältä aina kolmannen erän alkuun asti, mutta joutuivat sitten erän aikana piirittäämään nämä ultrasit, kun sieltä yksittäiset sankarit yritti kiipeillä katsomoja pitkin toiselle puolelle hallia.
Muutenkin kiinnitti huomion, ettei näistä nuorista kavereista kukaan tunnustanut väriä, eli kenelläkään ei mitään Sportiin viittaavaa päällä. Taitaa pääasia peleissä käymiseen olla ihan muut syyt kuin joukkueensa kannustaminen.
 

Bob Rambo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, AC Oulu
Minä olen sitä mieltä, että häviävän joukkueen kannattajien provosointi jollain "te voitte lähtee" -lauluilla on typerää touhua. Ei se tietenkään anna oikeutta mihinkään väkivallalla uhitteluun, mutta ymmärrän kyllä, että voi mennä tunteisiin, kun kentällä tulee omille pataan ja päälle saa kuunnella vielä suoraa vittuilua paikallisilta.
 

mayra

Jäsen
Suosikkijoukkue
Slava Ukraini
Minä olen sitä mieltä, että häviävän joukkueen kannattajien provosointi jollain "te voitte lähtee" -lauluilla on typerää touhua.

No juuri samaa olin tulossa kirjoittamaan. Olen kuullut sitä joskus aiemminkin Raksilassa laulettavan ja aina on ihmetyttänyt, että mikäs idea tuossa nyt on. Ei nokkelaa, ei vieraskoreaa.

Nämä laulajat voisivat ottaa mallia päävalmentaja Mambasta, joka kunnioittaa vastustajaa.
 

Baloun

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat milloin kenellekkin
Minä olen sitä mieltä, että häviävän joukkueen kannattajien provosointi jollain "te voitte lähtee" -lauluilla on typerää touhua. Ei se tietenkään anna oikeutta mihinkään väkivallalla uhitteluun, mutta ymmärrän kyllä, että voi mennä tunteisiin, kun kentällä tulee omille pataan ja päälle saa kuunnella vielä suoraa vittuilua paikallisilta.
No jos tuosta "te voitte lähtee" hoilauksesta menee pää jumiin niin kannattaako sitä peliin enää mennä?

Tuota on huudeltu monilla paikkakunnilla useampi vuosi sitten jo eikä siitä kukaan ole lähtenyt mussuttamaan
 

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
No jos tuosta "te voitte lähtee" hoilauksesta menee pää jumiin niin kannattaako sitä peliin enää mennä?

Tuota on huudeltu monilla paikkakunnilla useampi vuosi sitten jo eikä siitä kukaan ole lähtenyt mussuttamaan
Ai että jos tätä on tehty aiemminkin, niin sen täytyy olla järkevää käytöstä, jossa ei ole mitään väärää?

Ei helvetti nyt. Järki käteen. Mielestäni vastapuolen joukkueen ja kannattajien kunnioitus on yksi hienoimmista ja tärkeimmistä asioista jääkiekossa. Monissa muissa lajeissa epäkunnioittavaa toimintaa nähdään paljon enemmän, mutta toivoisin, että jääkiekko olisi jatkossakin positiivisempi poikkeus tähän.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
No jos tuosta "te voitte lähtee" hoilauksesta menee pää jumiin niin kannattaako sitä peliin enää mennä?

Tuota on huudeltu monilla paikkakunnilla useampi vuosi sitten jo eikä siitä kukaan ole lähtenyt mussuttamaan
Entä kannattaako tuollaisesta ”tulkaa tänne” hoilauksesta pahoittaa mieltään? Sitäkin on varmasti jossain joskus laulettu eikä joku ole mussuttanut.
 
Minä olen sitä mieltä, että häviävän joukkueen kannattajien provosointi jollain "te voitte lähtee" -lauluilla on typerää touhua. Ei se tietenkään anna oikeutta mihinkään väkivallalla uhitteluun, mutta ymmärrän kyllä, että voi mennä tunteisiin, kun kentällä tulee omille pataan ja päälle saa kuunnella vielä suoraa vittuilua paikallisilta.
En tiedä missä asiayhteydessä tuota eilen on laulettu, mutta ainakin viime kevään 3. finaalissa fanikatsomo lauloi tuota niille Tapparan faneille, jotka poistuivat paikalta tyyliin kolmea minuuttia ennen loppua. Tuo oli ainakin ihan hauska piikki.
 

MENTALSPORT

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Onhan tässä myös sellainen puoli, että jos kerta monena edellisenä vuonna sama porukka, joka matkustaa omalla bussilla, ei käytä kannattamansa seuran tunnuksia, uhoaa netissä vastustaja seuran vastaavan kannattajaryhmän kanssa, niin miksi tämä ryhmä yleensäkkään päästettiin halliin? kuitenki uutisten mukaan tämä kaikki oli tiedossa etukäteen niin MIKSI?

vastuu ottelutapahtuman turvallisuudesta on järjestävällä seuralla eli oulun kärpillä. hitto bussi ympäri 100 kilsaa ennen oulua ja poppoo kotiin. näin tehtii hjk:n poppoolle ku olivat vaasaan tulossa tappelemaan.

tyhmää toimintaa kaikilta osapuolilta mun mielestä.
 

Wigfrid

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Onhan tässä myös sellainen puoli, että jos kerta monena edellisenä vuonna sama porukka, joka matkustaa omalla bussilla, ei käytä kannattamansa seuran tunnuksia, uhoaa netissä vastustaja seuran vastaavan kannattajaryhmän kanssa, niin miksi tämä ryhmä yleensäkkään päästettiin halliin? kuitenki uutisten mukaan tämä kaikki oli tiedossa etukäteen niin MIKSI?

vastuu ottelutapahtuman turvallisuudesta on järjestävällä seuralla eli oulun kärpillä. hitto bussi ympäri 100 kilsaa ennen oulua ja poppoo kotiin. näin tehtii hjk:n poppoolle ku olivat vaasaan tulossa tappelemaan.

tyhmää toimintaa kaikilta osapuolilta mun mielestä.

Sehän tässä on se ongelma, kun eihän sitä vain mielivaltaisesti voi sanoa tietyille tyypeille, että te ette muuten ole tervetulleita tähän tapahtumaan. Nämäkin olivat ilmeisesti parkkeeranneet bussinsa Torinrantaan ja kävelleet sieltä hallille (kuulemma oli matkan varrellakin hajotettu jotain). Mistäpä sitä sitten hallillakaan järjestyksenvalvonta tietää, ketkä näitä sankareita ovat, kun ei voi Sporttilogoin varustettuja ihmisiä kieltää tulemasta halliin ja nämä jantterit eivät edes seuransa värejä tunnusta. Eilen ja myös olikohan toissa kaudella vastaavassa tilanteessa on ollut Oulussa paikalla myös Sportin omaa järjestyksenvalvontaporukkaa, jotka voisivat nämä sankarinsa tunnistaakin, mutta eipä sekään aina riitä. Toki Kärppien järjestyksenvalvonnan tasostakin on ollut keskustelua aiemminkin, että onko se riittävän ammattitaitoista. Eilen oli kyllä hyvin varauduttu ja poliisitkin olivat näkyvästi esillä, se ehkä hieman menohaluja hillitsi pahimmilta pukareilta puolin ja toisin.

Tärkeintä minusta on se, että sivullisia ei pakoteta osallistumaan tämmöiseen hulinointiin, eikä häiritä heidän pelikokemustaan. Joka seuralla on "kannattajia", jotka haluavat nujuta ja mikäpä siinä, jos räkänokat haluavat tapella niin tapelkoot sitten keskenään, kunhan tekevät sen jossain muualla kuin hallissa kesken pelin tai erätaukojen. Päätybaarissa ns. sivullisten uhkailu ja uhoaminen, tavaroiden ja paikkojen hajottaminen ja järjestyksenvalvojille ja poliiseille vittuilu nyt on jo aivan turhanpäiväistä ja ulos hallista joutaisivat kyllä samantien, jos/kun näin ei tapahtunut. Lapsellista touhuahan tuo joka tapauksessa on ja ihmetyttää, että ihan aikuisetkin miehet näissä talkoissa tuntuvat joskus pyörivän, enemmän sen mieltäisi keskenkasvuisten uhoamiseksi.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Sehän tässä on se ongelma, kun eihän sitä vain mielivaltaisesti voi sanoa tietyille tyypeille, että te ette muuten ole tervetulleita tähän tapahtumaan.

Kun huliganismi oli englannissa iso ongelma kasarilla, niin poliisi rekisteröi nämä tyypit ja esti näiden otteluihin pääsemisen. Tämä olisi täysin mahdollista myös Suomessa. Siis kun toiminnan ja reksiterin pitäjä on poliisi. Se, että seuroilla oli omia mustia listojaan järjestyksenvalvonnalle, oli laitonta, ja nykyisen tietosuojalain aikana viä jyrkemmin.

Liigan tulisi neuvotella poliisin kanssa siitä, miten keskitetysti asia hoidetaan. Liigalla ei IMO ole varaa yhteenkään katsomotappeluun ja niiden ennealta ehkäisyä kannattaisi ajatella ja ratkoa etukäteen, ei vasta sitten kun jotain tapahtuu.


thät said..

mun mielestä on menty kyllä aika hyvään suuntaan tässä 2000 luvulla, fanit tulee hyvin toimeen käytävillä, ja "te voitte lähtee" on mitä mainioin chantti
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
No jos tuosta "te voitte lähtee" hoilauksesta menee pää jumiin niin kannattaako sitä peliin enää mennä?

Tuota on huudeltu monilla paikkakunnilla useampi vuosi sitten jo eikä siitä kukaan ole lähtenyt mussuttamaan

Onhan tuon hoilaaminen nyt vähän hölmöläisten hommaa. Toissa keväänä olisiko kolmannen vai viidennen pelin jälkeen Ilveksen katsomosta tuota hoilattiin ja siitä alle viikon sisään samat kaverit nyyhkyttelivät siellä katsomossaan elämän kurjuutta. Kävi jopa hieman sääliksi.

Itse en ymmärrä tuollaista toisten kannattajien mollaamista, kun itse olen vain sitä kannattamaani joukkuetta kannattamassa hallissa.
 

N.I.B

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aito Oranssi, oikein- ja väärinkannattajat
Onhan tuon hoilaaminen nyt vähän hölmöläisten hommaa. Toissa keväänä olisiko kolmannen vai viidennen pelin jälkeen Ilveksen katsomosta tuota hoilattiin ja siitä alle viikon sisään samat kaverit nyyhkyttelivät siellä katsomossaan elämän kurjuutta. Kävi jopa hieman sääliksi.

Itse en ymmärrä tuollaista toisten kannattajien mollaamista, kun itse olen vain sitä kannattamaani joukkuetta kannattamassa hallissa.
Kyllähän pikku piikittely hyvän maun rajoissa kuuluu urheiluun siinä missä kavereitten kesken työpaikoille, reeneihin ja kaikkiin sosiaalisiin tapahtumiin. Jos aikuisella menee kattila jumiin tollasesta niin kyllä sit kannattaa tosiaan jäädä kotiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös