Ilves-kannattajana olen ilmeisesti velvoitettu kommentoimaan asiaa. Pahoittelut viiveestä, koska näin uutisen vasta hetki sitten.
Tuomitsen jyrkästi tuollaisen pelaajien läheisten ja ylipäätään kenenkään häiriköinnin. Minulle ei ole merkitystä, että häiriköijä ilmeisesti kannattaa samaa seuraa. Sillä ei pitäisi olla merkitystä muillekaan Ilves-kannattajille. Blood ei ole mikään pyhimys ja kaukalon ulkopuolellakaan hän ei ole antanut itsestään kovin fiksua kuvaa, mutta sekään ei oikeuta hänen tai läheistensä häiriköintiä kasvotusten tai netissä. Tuollainen on yksinkertaisesti väärin.
Urheiluviihteen kassakoneiden rattaat öljytään tunteella, mutta varsinkin aikuisten ihmisten pitäisi kuitenkin pystyä kanavoimaan ne rakentavasti. Myös tappion hetkellä, kuohuttavissa tilanteissa, humalassa jne. Olin itse paikalla tuossa toisessa välieräottelussa ja näkemäni perusteella valtaosa Ilves-kannattajista keskittyi nimenomaan kannustamaan omia siinäkin vaiheessa, kun Suomen loukkaantumisen jälkeen peli valui Ilveksen käsistä. Tekemään siis sitä, mikä on Osaston tavaramerkki – kannustamista alusta loppuun asti tulostaulun lukemista riippumatta.
En väitä, että häiriökäyttäytymistä ei olisi voinut tapahtua Ilves-kannattajien suunnasta, mutta itse en sellaista kuitenkaan todistanut. Silloin siihen on itse kovin vaikea puuttuakaan. Tuollaiset uutiskynnyksen ylittävät typeryydet tekevät tyhjäksi kannattajatoiminnan hyvät puolet, joita onneksi on yleensä paljon enemmän. Hieman samalla tavalla kuin runsaslukuisesti Nokia Arenassa paikalla olleiden Pelicans-kannattajien hieno kannustaminen jäi ihan täysin savuttelusta keskustelun varjoon.
On aika olennainen kysymys ihan kaikkien joukkueiden kannattajatoiminnan tulevaisuudenkin kannalta, miten kaikenlainen häiriökäyttäytyminen saadaan pidettyä poissa kannattajaryhmien rivistöjen suojista. Liigan sisäiset prosessit eivät ainakaan vielä ole vakuuttaneet allekirjoittanutta, vaikka onneksi todella vakavilta ongelmilta onkin vältytty ainakin toistaiseksi.