Sanottakoon nyt heti alkuun, että pidän tuota tappelutouhua täysin onnettomana perseilynä, eikä ole pyrkimyksenä lakaista sitä maton alle.
Tämän jälkeen voidaan sitten siirtyä realismiin:
Poliisi kertoo, että puistossa 10-20 ihmistä otti yhteen. Siis oikeasti KYMMENEN viiva KAKSIKYMMENTÄ. Tämä on nyt saanut melkoiset mittasuhteet siihen nähden, että hallissa oli kiivas lauantain pleijaripeli ja 11000 ihmistä, joista 99% kummankin joukkueen faneista toimi todennäköisesti asiallisesti. Joo, se ei poista ongelmaa, mutta haetaan nyt kuitenkin sille ongelmallekin oikeat mittasuhteet.
Millä me oikeasti voidaan estää, ettei kourallinen ihmisiä saa päähänsä nahistella joko spontaanisti tai sovitusti? Mä oon muutaman vuosikymmenen tässä maailmassa elänyt ja nähnyt x määrän joukkotappeluita eri yhteyksissä. Niitä on ollut aina - myös jääkiekkopeleissä. Tiedän 100% varmuudella, että niitä on ollut monta jääkiekon ympäriltä myös tällä kaudella, ja osa pahempia kuin tämä, joka nyt sai ajankohdasta, itse tapahtuman luonteesta ja yhdestä videosta johtuen suuren huomioarvon.
Oliko tämä lauantaina nähty nyt oikeasti merkki jostain laajemmasta ongelmasta koskien Ilves- tai Kärppä-kannattajia? Kourallinen teinejä ja teininmielisiä ottaa pelin jälkeen yhteen jossain puistossa ja sitten huudellaan seurojen vastuun perään. Eräällä palstalla villeimmät ovat huudelleet jo sanktioiden, jopa Areenan alkoholimyyntilupien menettämisen jne. perään. Voi jeesuksen perse oikeasti.
Jos tällaiseen osallistuneita saadaan tietoon, ei mulla oo mitään sitä vastaan, että kyseisille henkilöille koituu jotain seuraamuksia, mutta koitettaisiinko nyt oikeasti pitää mittasuhteet jotenkin aisoissa. Sitä kautta saadaan asiaan myös realistisempaa otetta.
Tuo tähänkin ketjuun linkattu juttu, jossa poliisi ottaa asiaan kantaa, puhuu myös omasta puolestaan siitä, kuinka vakavasta asiasta tässä nyt oli kyse. Aika pienestä loppujen lopuksi.
Kutsukaa vain vähättelijäksi, mutta ennen sitä miettikää edes pieni hetki asiaa myös laajemmalla perspektiivillä.
Tappeluun osallistuneet voivat nyt puolestaan miettiä sitä... Ei kun ei, eivät kuitenkaan mieti, joten olkoon.