Erittäin hyödyllinen ketjun avaus!
Omassa mielessäni ensi kaudesta on jostakin syystä tulossa ns. "välikausi", kun Virran aikakausi tulee päätökseen ja huhuissa suurin tuleva vahvistus on luokkaa Tommi Jokinen. Myönnettäköön, että on kuitenkin liian aikaista sanoa tässä vaiheessa ensi kaudesta vielä yhtään mitään. Ehkäpä tämä kuitenkin kertoo siitä, että luottamus KalPan pelitapaan ja kykyyn kasata mielenkiintoinen joukkue on mennyt. Rakkaan seuramme imago on kaikenkaikkiaan väsähtänyt ja tekemisen meininki tuntuu puuttuvan jokaisella osa-alueella.
En puhuisikaan ainoastaan valmennuksen ja pelitavan uudistamisesta, vaan myös organisaation kokonaisstrategian uudelleen tarkastelusta. Mielestäni toimistolla tulisi käyttää paukkuja siten, että viimeistään kaudesta 17-18 alkaen toimittaisiin uudistuneella konseptilla. Suosittelisin tarkastelemaan ensiksi ihan perusasioita, eli mitä tajotaan, kenelle ja kuinka. Esim. haluammeko jatkossakin olla se kiltti ja sympaattinen #puolestasavonmaan neppiseura? Tällainen tarkastelu on muutaman vuoden välein ihan terveellistä.
Valmennus ja pelitapa ovat mielestän vain yksi osa tätä strategia kokonaisuutta. Itse arvostan savolaisille joukkueille ominaista syöttelypeliä, mutta liika on liikaa, KalPan nykyinen pelailu on todella turhauttavaa katsottavaa voitettiin sillä tai ei. Enkä nyt takoita, että pelitavallisen suunnan pitäisi muuttua aivan toiseen ääripäähän, esim. "muka kovaan" malliin Petri Matikainen.
KalPa on ennenkaikkea kasvattaja organisaatio, jonka joukkueen tulisi turvautua omaan pelaajatuotantoon. Itse kasvatettuja pistenikkareita KalPa ei kuitenkaan itse pysty useinkaan pitämään, joten joukkueen kärkikenttien tulisikin muodostua muualta tulleista ns. valmiista pelaajista. Valmentajalta odotetaan silloin kykyä käsitellä niin kasvavia, kuin valmiitakin pelaajia. Kiekollinen pelitapa on nykyaikaa, mutta se ei tarkoita että uuden valmentajan tarvitsisi jatkaa äärikiekollisella linjalla, joka on todellla puuduttuvaa seurattavaa voitoista huolimatta.
Näenkin, että kausi 17-18 on kaikilla tavoin mahdollisuus uuteen alkuun. Uudistuneen strategian, oikeanlaisten pelaaja- ja valmentajavalintojen turvin on mahdollisuus saada aikaan sitä kuuluisaa positiivista pöhinää KalPan ympärille.