Hieman off-topiccina: Hyvä Dragon's Den, voi että mie ihailen sinun taitoasi kirjoittaa, voi kun itse pystyisi edes alustavasti noin hyvin kirjoittamaan. Ja tämä ei siis ole provo, vaan epäsuomalaiseen tyyliin ihan oikea kehu.
Sitten topicciin: olen tuota selänpesukerhoa nähnyt liian monessa työpaikassa elämäni varrella ja "totuus" vain on, että ne harvemmin, jos koskaan, päättyvät hyvin. Otetaan töihin sukulaisia ja kavereita, joilla ei ole minkäänlaista pätevyyttä, hyvä kun nimensä osaavat paperiin kirjoittaa. Sitten tuskaillaan, kun tulosta ei tule eikä ole varaa palkata työnsä hyvin tekeviä, kun samalla ei "kehdata" potkia pihalle niitä tumpeloita, jotka ilomielin nostavat palkkansa kerran kuukaudessa, mutta eivät tuo kolikkoakaan firmaan. Eräässä firmassa olin it-puolen keikkalaisena, kun eivät raskineet palkata oikeaksi työntekijäksi. Samaan aikaan ties kuinka monta "myyjää" (=sukulaista) viskeli räkää kattoon kuukausipalkalla, mutta myyntiä tai asiakaspalvelua eivät osanneet alkuunkaan. Ja kuten ehkä arvata saattaa, konkkaan meni. Ei nyt tietty täysin huonojen työntekijävalintojen takia, mutta työaikana ääneen piereskelevä myyjä ei ole kovin hyvä asiakasmagneetti. Toivon hartaasti ja kovasti, että tämä sama ei toistu rakkaalle kiekkoseuralle, vain koska ei kehdata tai rohjeta antaa kenkää. Eri asia tietty on, jos päättävät tahot jostain syystä näkevät kyseiset henkilöt korvaamattoman hyvinä työntekijöinä, koko organisaation kivijalkoina. Tuolloin eivät taida auttaa edes paremmat mielialalääkkeet.
Valmennukseen kun saataisiin joku Suomen Scotty Bowman, joka uskaltaa uusia pelikirjojaan, kun huomaa, ettei homma enää toimi. Tai ennemminkin jo silloin, kun hommaa alkaa yskiä. Joku, joka terveellä tavalla saa pelaajat yrittämään 110 lasissa. Sekin tosiaan olisi jo jotain, että täysin toivottomassa tilanteessakin annettaisiin kaikkensa kuin algerialaiset tunnelimyyrät.
Dragon's Den sanoit (muun ohessa) hyvin, että organisaatio elää pysähtyneisyyden tilassa. Sille se tosiaan vaikuttaa; jotenkin sille, että pidetään vain ne tärkeimmät elintoiminnot päällä. Vielä joitain vuosia sitten koko lafkasta huokui ulospäin, että tavoitellaan mestaruutta. Nyt tuosta tunteesta on enää haiku jäljellä, kunhan nyt pelaillaan ja "kasvatetaan pelaajia" (menestymään muualla). Totuus vain on, että jos nyt kasvatetaan pelaajia muihin liigajoukkueisiin, muutaman vuoden päästä tiputaan kasvattamaan pelaajia Mestis-joukkueisiin. Tietysti jos Peksi on syypää pelaajien antipatiaan KalPaa kohtaan, toivottavasti firmakin herää uuteen eloon jahka mr. Virta vaihtaa maisemaa.
Pulle Nah, avoimessa kirjeessä on kyllä ideaa, kannatan ja nimelläni voin sen allekirjoittaa, jos joku minua parempi kirjoittaja sellaisen kirjoittaisi.