Mainos

KalPa medioissa

  • 437 330
  • 1 150

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
KalPa ei tosiaan liikaa mainosta. Muistan kuulleeni muutaman kerran mainoksia yksittäisistä kotiotteluista jollain radiokanavalla, olisikohan ollut NRJ. Lisäksi paikallisbusseissa on ollut jo muutaman vuoden aikana siinä ainoalla mainospaikalla, kuskin seläntakana, KalPan kotipelien listaus.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
Samoilla linjoilla ollaan eli erityisesti keskustaan, missä ihmiset luonnollisesti eniten pörräävät, pitäisi saada jotain näkyvyyttä katukuvaan. Pelimiehessä toki on jos jonkinlaista tuotetta esillä, mutta sekin on torilta jo sen verran sivussa ettei sinne kukaan vahingossa eksy.

Isoimpien kauppakeskuksien (Sokos, Aapeli, Anttila, Sektori, Minna, Carlson) sisäänkäynneille väriä ja mainosta. Bussipysäkit on hyvä miinoittaa myös. Toki tässä vaiheessa vastaan tulee yhteistyökuviot sun muut systeemit ja toki resurssit, mutta torin ympäristö on nimenomaan se missä ihmiset liikkuvat ja missä se näkyvyys tuottaa parhaan tuloksen. Helpoin keino on varmaan lyödä joku mainosjuliste suurinpiirtein jokaisen keskustan liikkeen ulko-oveen.
 

Wings-

Jäsen
KalPan mainostaminen on ollut viime vuosina todella lapsenkengissä. Näkyvyys on ollut heikkoa ja se heijastaa juuri satunnaiskatsojien saapumiseen otteluihin. Itselleni on mieleen jäänyt lähinnä NRJ:ltä kuuluvat mainokset.

Syy huonoon heikkoon mainostamiseen on yksinkertaisesti raha. KalPalla ei rahaa ole liikaa ja säästökuurin kohteeksi on joutunut juuri mainonta. ( minusta ei oikea kohde tingittäväksi) Sirviön aikaan mainosbudjetti tosin muutenkin oli aivan minimissään. Esimerkiksi Savon Sanomissa on se perinteinen ottelumainos urheilusivuilla, mutta muilla näkyvimmillä paikoilla ei koskaan. Saa nähdä, onko Pennanen muuttamassa käytäntöä.

Lisäksi itse ainakin heitän palloa KalPan aikaisemmilla kausilla KalPan markkinointi-ihmisille. Onko siellä onnistuttu? Onko Sirviö ja Kuivalainen onnistuneet hommissaan? Mielestäni juuri markkinointi ja mainostaminen ovat kaukana siitä, millaista sen täytyisi olla. Mielenkiinnolla odottelenkin, miten uuden ilmeen laseeraminen onnistuu. Seppäsen Paula, Pennanen ja Paffa ovat tätä luomassa. Toivottovasti tämä uusi ilme tuo juuri sitä tarvittavaa näkyvyyttä, jota KalPalta puuttuu.

Sarja kauden alkuun on jäljellä enää kuukausi. Ainakaan itse en ole KalPaa katukuvassa huomannut. Toivottavasti kohta KalPan mainoksia alkaa olla pitkin kaupunkia.
 

kaksyks

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Korjataan sen verran, että kyllähän tuolla katukuvassa KalPan mainosjulisteita tiiviiseen tahtiin kauden aikana oli. Esimerkiksi ennen Kurkan paluuta oli oma kampanjansa ja lisäksi lähiviikkojen kotiotteluista oli omia julisteitaan, ainakin baarien ovilla ja kaupoissa näitä tuli vastaan.

Mutta olisihan se hulppeaa, jos KalPa torilla pääsisi näkyvästi esiin - ei vaan taida olla sitä edullisinta mainosta, ja varmasti aika tiukkaan säänneltyäkin. Vähintään tuollaisten mainoskolmioiden, joita joidenkin teiden varsilla on mainostamassa talvisin KalPan ja kesäisin KuPSin/PuPen otteluita, toivoisi lähemmäksi toria löytävän.

Katsellaan, mitä uutta ensi kaudelle keksivät.
 

TmiT

Jäsen
Suosikkijoukkue
<Your ad here>
Itse olen jo pitkään haaveillut, että torille saataisiin jotain näkyvää aikaiseksi. Kuopion tori on kuitenkin kaikista näkyvin paikka kaupungissa. Tavoitettavuus olisi huippuluokkaa ja onnistuneella mainonnalla yhä useampi satunnaiskatselija eksyisi peli-iltoisin Monttuun.

Millaista tämä mainonta sitten olisi? Koko Anttilan seinän peittävä rehvakas lakana nyt tuskin tulee kysymykseen, mutta edes jotain pientä julisteenpoikasta vaikkapa torilavan kupeeseen tai Sokoksen eteen. Oma ehdotukseni olisi jonkinlainen mainostaulu torin keskeisen kulkuväylän läheisyyteen. Tämän taulun ei välttämättä tarvitsisi olla mitenkään elektroninen, mutta olisi edes jonkunlainen. Kieltämättä elektroniset mainostaulut kaupungin pääsisääntuloväylille (Tasavallankatu, Karjalankatu, Puijonkatu) olisivat komeaa katsottavaa ja tavoittaisivat ihmisiä. Kihisen aina kateudesta käydessäni Tampereella, siellä nämä mainostaulut todella erottuvat, esim. sairaalan ja Pyynikin risteyksissä.

Joukkueen uutta ilmettä ilmeisesti lanseerataan lähiaikoina. Pelipaitoihin on tulossa uudistuksia, punaista sävyä tulee jälleen paitoihin, sekä vissiin logoa ollaan muuttamassa kevyesti. Jotenkin taas pelottaa, että tämän kummempia uudistuksia ei sittenkään ole luvassa. Uudet pelipaidat, muutetaan hieman logon muotoilua ja ostetaan toimiston henkilökunnalle uudet paperitelineet. Siinä mullistavimmat uudistukset tulevaan kauteen...

Savon Sanomien ja kaupunkilehtien mainokset ovat ihan asiallisia, mutta koko voisi olla edes hivenen suurempi SS:n urheilusivuilla. Ihmetyttää myös, että Savon Sanomien otteluraportit ovat aika pienikokoisia ja suppeita, verrattuna esim. Aamulehteen ja aina länsirannikolla vieraillessani selaamaani Satakunnan Kansaan. Tapparan ja Ilveksen vieraspeliraportitkin ovat yleensä isompia, kuin SS:n kotiottelun raportti. Esim. Tapparan kotiottelusta löytyy kattava raportti kainaloteksteineen ja suurine kuvineen. Eli mielestäni paikallisen lehden uutisointi ei ainakaan paranna näkyvyyttä, kyseessä kuitenkin merkittävä yhteistyökumppani joukkueelle.

Siinä nyt jonkinlaista visiointia työpäivän ratoksi kirjoiteltuna. Jos tietäisi seuran resurssit markkinointia varten, olisi huomattavasti helpompaa pohtia mahdollisia keinoja realismi mukaanlukien. Mutta tässä omaa näkemystäni julkisuuteen.
 

NemI

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Niin, eihän se markkinointi ilmaista ole tietenkään, mutta väittäisinpä, että jos yleisökeskiarvo saadaan hinattua 4000 tai edes 3500 niin kyllä se markkinointi kannattaa.

Yksi keino saada enemmän väkeä katsomoon olisi myydä yhteistyökumppaneille lippupaketteja. Tätä on vissiinkin kokeiltu jo mutta vielä aika varovaisesti. Jos joku yhteistyökumppani ostaa vaikka sata istumapaikkalippua vaikka puoleenhintaan, niin tuotto on kuitenkin oheismyyntienkin osalta paljon parempi, kuin että pidetään ne katsomot tyhjinä. Ootellaan ihmettä, että kyllä ne ihmiset tänne vielä löytää.

ihan silleen btw. kaudella 2005-2006 SM-liigan yleisökeskiarvo oli 5023 henkeä / ottelu. Jos kuvitellaan, että lipputulojen lisäksi jokainen katsoja maksaa jäähallin ravintolapalveluista about kahdeksan euroa, saadaan yhden ottelun ravintolamyynneistä jo yli neljäkymmentätuhatta euroa. Kun sitten lasketaan paljonko, tuo summa on keskimäärin koko runkosarjan aikana, puhutaan jo yli miljoonasta eurosta.

Jokainen ottelu on myös ottelutapahtuma, johon liittyy paljon enemmän kuin jääkiekko. Kuopiossa on siis varaa kehittää myös kaukalon ulkoisia asioita ja palveluita PALJON ilman, että itse pääasia, jääkiekko, kärsii. Edellä kävijöitä kaivataan. Todennäköisesti suurin hidaste kehitykselle löytyy organisaatiosta. Sori vaan Paffa, mutta loppupeleissä, kuinka paljon entinen ammattilaisurheilija ymmärtää markkinoinnista ja brändäyksestä?
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers
ihan silleen btw. kaudella 2005-2006 SM-liigan yleisökeskiarvo oli 5023 henkeä / ottelu. Jos kuvitellaan, että lipputulojen lisäksi jokainen katsoja maksaa jäähallin ravintolapalveluista about kahdeksan euroa, saadaan yhden ottelun ravintolamyynneistä jo yli neljäkymmentätuhatta euroa. Kun sitten lasketaan paljonko, tuo summa on keskimäärin koko runkosarjan aikana, puhutaan jo yli miljoonasta eurosta.

Miljoona kuulostaa tietysti äkkisiltään isolta summalta, mutta pitää muistaa sen olevan liikevaihto eikä tulos. Eli siis yhdestä ottelusta ei saada neljääkymmentätuhatta euroa, koska pitää siitä myytävästä tavarasta jotain maksaa samoin kuin myyntitilasta ja mahdollisesti työvoimastakin (en ole varma miten nuo myyntihommat hoidetaan nykyään). Muutenkin tuo on aika optimistinen laskelma Kalpan tapauksessa.

Siitä olen samaa mieltä, että ottelutapahtumasta pitää tehdä sellainen elämys, joka saa jääkiekosta mitään ymmärtämättömänkin tulemaan toistekin. Kuivalaisen osaamisesta en osaa sanoa mitään, joten siihen en ota kantaa.
 

Micco!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haluttu muutos
vaasalaismatematiikkaa - unohdetaan kulut

Yksi keino saada enemmän väkeä katsomoon olisi myydä yhteistyökumppaneille lippupaketteja. Tätä on vissiinkin kokeiltu jo mutta vielä aika varovaisesti. Jos joku yhteistyökumppani ostaa vaikka sata istumapaikkalippua vaikka puoleenhintaan, niin tuotto on kuitenkin oheismyyntienkin osalta paljon parempi, kuin että pidetään ne katsomot tyhjinä. Ootellaan ihmettä, että kyllä ne ihmiset tänne vielä löytää.

Eiköhän tätä ole enemmän ja vähemmän jokaisen mainittavamman yhteistyöyrityksen kannassa kokeiltu. Tulokset eivät ole vielä olleet kuitenkaan erityisen hyviä. Vikaa on käsittääkseni molemmissa päissä, myös vastaanottajassa, mutta myös tämän tarjouksen tehneessä. Toisekseen lipputulot ovat paljon suurempia kuin tulot oheismyynnistä.

ihan silleen btw. kaudella 2005-2006 SM-liigan yleisökeskiarvo oli 5023 henkeä / ottelu. Jos kuvitellaan, että lipputulojen lisäksi jokainen katsoja maksaa jäähallin ravintolapalveluista about kahdeksan euroa, saadaan yhden ottelun ravintolamyynneistä jo yli neljäkymmentätuhatta euroa. Kun sitten lasketaan paljonko, tuo summa on keskimäärin koko runkosarjan aikana, puhutaan jo yli miljoonasta eurosta.

Tällä matematiikalla on nimikin. Se on nimittäin vaasalaismatematiikkaa Jatkoajan keskustelupalstalla. Unohdetaan kulut, liioitellaan myynti, liioitellaan myyntihinnat ja saadaan huikeat tuotot. Valitettavasti normaali maailmassa yhtälöstä puuttuu tärkein, kulut. KalPan koko liigavaihdon ollessa selvästi alle kolmen miljoonan, en ihan äkkiä lähtisi puhumaan miljoonan hallimyyntitavoitteista, mikä sekin toteutuessaan olisi tosiaan liikevaihtoa EI tulosta. Eivät oheismyynnin katteet mielettömän suuria ole, lisäksi kaikki muukin maksaa kuin pelkän tuotteen osto tukusta. Myös osa suorasta tuloksesta ositetaan alaspäin myyjille, eli juniorijoukkueille. Lähemmäksi päästään, kun puhutaan noin 500 000 euron liikevaihdosta oheismyynnissä. Kulut kaikkineen ovat kuitenkin varmasti tuosta summasta yli puolet, joten alle viisinkertainen määrä on se toteunut tulo verraten laskelmaasi.

Jokainen ottelu on myös ottelutapahtuma, johon liittyy paljon enemmän kuin jääkiekko. Kuopiossa on siis varaa kehittää myös kaukalon ulkoisia asioita ja palveluita PALJON ilman, että itse pääasia, jääkiekko, kärsii. Edellä kävijöitä kaivataan. Todennäköisesti suurin hidaste kehitykselle löytyy organisaatiosta. Sori vaan Paffa, mutta loppupeleissä, kuinka paljon entinen ammattilaisurheilija ymmärtää markkinoinnista ja brändäyksestä?

Nyt puhuit sentään jo asiaa. Täältä käsin on vain helppo neuvoa ja tehdä laskelmia, varsinkin kun nämä laskelmat oli perinteisesti päin sitä itseään, eikä tässä ohjeistuksessa mitään oikeasti uutta osattu yhdellekkään kiekkoseuralle sanoa. Baffan osaamisesta toki pitkälti samaa mieltä. Merkonomi-taustainen jääkiekkoilija, se ei ikävä kyllä kovassa liike-elämässä riitä. Onneksi Pennanen on tuonut organisaatioon oikeaa myyntihenkeä.
 

A.P.Järvi

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Jyväskylän Lohi
Sori vaan Paffa, mutta loppupeleissä, kuinka paljon entinen ammattilaisurheilija ymmärtää markkinoinnista ja brändäyksestä?
Jåå-å. Ennen suurempia anteeksipyyntelyjä kannattanee muistaa, että Kuivalainen on myynti- eikä markkinointipuolella. Tässä on kuitenkin olemassa selvä ero. Kuivalainen on muuten tähän mennessä myynyt seuralle yli kolmen miljoonan euron edestä. Sen kummemmin en osaa tai halua arvioida, onko hänen koulutuksena kyseiseen hommaan riittävä vai ei, mutta näkisin, että myyntihommissa myös tunnettuus ja positiivisuus - pidän Kuivalaista positiivisena ihmisenä, vaikka en henk.koht. tunne - ovat aika merkittäviä tekijöitä.

P.S. Eräille muille kirjoittajille tarkennuksena, että Kuivalainen on "Paffa" eikä "Baffa". Baffa oli KalPan legendaarinen kasarimaalivahti Jari Paavola, joka sai lempinimensä pelattuaan Buffalo Sabresin organisaatiossa.
 

NemI

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tällä matematiikalla on nimikin. Se on nimittäin vaasalaismatematiikkaa Jatkoajan keskustelupalstalla. Unohdetaan kulut, liioitellaan myynti, liioitellaan myyntihinnat ja saadaan huikeat tuotot. .

Termi saattoi olla väärä, tottakai tuosta summasta lähtee vielä kulut, mutta kai vaasalainenkin ymmärtää, että mitä suurempi tuo summa on, sitä suurempi myös seuralle jäävä voitto on. Siksi näitä palveluita kannattaa kehittää. Kuopiossa se ei mene ihan näin, vai väitätkö, että lihapiirakat ja makkarat ovat toimiva bisnes?

Tarjonta luo kysyntää.
Jos KalPa investoisi tässä nyt hallia rempatessaan myyntipisteisiin, niin että niissä voisi toimia esmes hampurilaisia valmistava kioski, niin nämä tilat voitaisiin vuokrata jollekkin alan yritykselle, joka maksaisi KalPalle könttäsumman esimerkiksi viiden vuoden tilavuokrasta kerrallaan, KalPa saisi tuon summan sellaisenaan. Niin kulut kuin myynnilliset riskitkin jäisivät yrittäjälle. Ei se myynti ole varmasti sama tiistai- kuin lauantaipelissä. Korjatkaa toki jos olen täysin väärässä.
 

Troy

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Steelers

Tarjonta luo kysyntää.
Jos KalPa investoisi tässä nyt hallia rempatessaan myyntipisteisiin, niin että niissä voisi toimia esmes hampurilaisia valmistava kioski, niin nämä tilat voitaisiin vuokrata jollekkin alan yritykselle, joka maksaisi KalPalle könttäsumman esimerkiksi viiden vuoden tilavuokrasta kerrallaan, KalPa saisi tuon summan sellaisenaan. Niin kulut kuin myynnilliset riskitkin jäisivät yrittäjälle. Ei se myynti ole varmasti sama tiistai- kuin lauantaipelissä. Korjatkaa toki jos olen täysin väärässä.

Yksi ongelma tuossa myytipisteisiin ja muuhun kiinteään kalustoon investoimisessa on se, että se kalusto seisoo jäähallilla talviaikaankin aika suuren osan ajasta käyttämättä. Silloin kun kamat on käyttämättä niin ne ei myöskään tuota mitään. Investoidun rahan määrä on kuitenkin vakio käyttöasteesta riippumatta. Bisnes ei siis ole kovin houkutteleva sille yrittäjälle.

Asiaan liittyen muuten niin SS-turnauksessahan piti julkistaa jotain uusia juttuja Kalpan uuteen ilmeeseen ja ulkoasuun liittyen.
 

jeke

Jäsen
Kuivalaisen ansioita KalPan markkinoinnissa tai myynnissä en sinänsä tunne, mutta aika yliampuvaa on kieltämättä puhua koulutuksen puutteellisuudesta, ja sen kautta siitä, että hän ei olisi pätevä tehtävässään. Eipä taida olla esimerkiksi kyläkauppias Vesa Keskiselläkään kuin ylioppilastutkinto plakkarissa, mutta silti mies on valittu Euroopan laajuisesti vuoden yrittäjäksi, ja onpa muutenkin mies kuuluisa markkinointitempauksistaan. Ei tässä maailmassa menestymiseen ole edellytys mikään kirjojen pänttäys. Tosin työpaikan saannissa koulutus painaa, jos ei pane omaa puljua pystyyn. Kuivalainen lienee saanut hyvän kaupallisen peruskoulutuksen, kun kerran on merkonomin paperit. Loppu on sitten itsestä ja muista kiinni, eikä suinkaan koulutuksesta, kun on työpaikankin saanut.
 

NemI

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Paffa tuskin on umpihuono ja onhan se totta, että Kuivalaisen nimi myy, mutta minusta Paffa tartteis jonkun übermarkkinointimiehen tuonne myyntiin aisapariksi. Silleen se homma toimisi hiukka tehokkaammin. Ja mitä tuohon hallin kausiluontoisuuteen tulee niin turhaanhan se siellä tyhjänä töröttää, montussa voisi järjestää niin paljon muutakin äksonia ympärivuoden kuin pelkkää kiekkoa.

Jos hallille saisi toisen, mutta asiakasläheisemmän allstar-tyyppisen raflan, niin sitähän voisi pyörittää auki arkisinkin esmes lounasravintolana. Siinä on kuitenkin kyttikset ja ties mitä virastoa Niirala täynnä. Lukkohan esimerkiksi pyörittää äijänsuon Forstersravintolaa myös lounasravintolana ja mitä tuossa ohimennen paikallisesta lehestä luin, niin olivat netonneet ihan yli odotusten sillä raflalla. Että näin.
 

Potvin#29

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokipojat, KalPa, Hurtat
Savari

Mielestäni Savon Sanomilla on iso rooli tässä pelien markkinoinnissa. Toki rahallahan lehteen saa julkean kokoisen mainoksen, mutta tarkoitan lähinnä urheilusivuja ja niissä olevia raportteja peleistä ja yleensä muista joukkueeseen liittyvistä asoista. Välillä tuntuu, että Savon Sanomat ei pidä KalPaa omanaan ja jutut on monesti negatiivisia. Toki ymmärrän, että positiiviseen kirjoitteluun ei ole ollut viime aikoina hirveesti aihetta, mutta kyllä minusta paikallisen lehden pitäisi katsoa hieman enemmän keltamustien silmien läpi Suomen suosituimmassa urheilulajissa pääsarjatasolla edustavaa perinteikästä seuraa, varsinkin kun tämä kyseinen lehti on kirjattu kissankokoisin kirjaimin joukkueen pelipaitaan. Kolmen tonnin yleisökeskiarvo on kova, kun pelejä on kuitenkin melkein 30 kaudessa, muuta urheilulajit eivät pääse lähellekkään tätä, mutta mahdollisuudet olisivat näin isolla "kylällä" paljon enempää, mutta se vaatisi buumin poikasen ja siinä Savon Sanomat olisi isossa roolissa. On tietysti muistettava, että tulokset on kentällä parannuttava, eikä pelkkä taistelu riitä, vaan myös pisteitä on tultava. Onnistumiset kuitenkin luovat onnistumisia ja siinä hommassa jonkun pitäisi olla heittämässä liekkeihin bensaa.

En tunne lehden toimittajia sen kummemmin, mutta ei ainakaan haittaisi jos sinne saisi oikean jääkiekon ystävän/asiantuntijan ja ennenkaikkea intohimoisen KalPan kannattajan. Voisi jututkin olla muuta kuin pelkkää huttua siitä, että menikö se kiekko maalin kattoon suoraan vai peräti pomppasiko se sinne Nissisen maskista. Lisäksi aina komea värikuva kotiottelusta urheilusivujen etusivulle, ennen ampumahiihtoa, keilailun pm-kisoja tai kissa-agilityä. Värikuvan voi kaivaa myös vieraspeli-jutun yhteyteen, vaikka arkistosta. Tämän jutun voisi tietty lähettää myös Savon Sanomien palauteosioon, koska Savon Sanomien toimittajat tuskin Jatkoaikaa lukevat =).
 

Micco!

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haluttu muutos
SavonSanomien toimittajat taatusti tätä palstaa lukevat, mutta se siitä.....

Median ja tässä tapauksessa sanomalehden tehtävä on tarjota puolueeton informaatiota lukijoille. Juttujen täytyy olla hyvän journalistisen tavan mukaisesti puolueettomia. Ei SavonSanomat, Jatkoaika, tai mikään muukaan julkaisu voi pitää toimittajana intohimoista KalPa-kannattajaa, joka kirjoittaisi julkaisuunsa väritettyjä juttuja. Ei SavonSanomat voi olla KalPan lipunkannattaja ja markkinointikoneiston jatko. Lehden tehtävänä on tarjota riippumatonta tietoa, ilman värilaseja. Täydelliseen puolueettomuuteen maakuntalehdissä ei tietenkään koska päästä, mutta sitä edes tavoitellaan.

Tätä asiaa ei näemmä monesti ymmärretä. Ei lehteä voi valjastaa omiin tarkoituksiinsa ja vaan lehden tulee kertoa asioista puolueettomasti, ammattitaitoisen toimittajan silmin. Se on totta, että SavonSanomat voisi kirjoittaa KalPasta paljon enemmän. KalPan laajempi huomioiminen olisi varmasti joukkueen ja organisaation etu. Sen voi tehdä myös puolueettomasti, ja tätä minä Savarilta enemmän toivoisin. Toivon myös, että KuPS ja KalPa saisivat saman kohtelun. KuPSilla on ollut aina erittäin läheiset välit SavonSanomiin, varsinkin erääseen nimeltä mainitsemattomaan toimittajaan, tämä on näkynyt kirjoittelussa. KuPS on silti saanut asianmukaisen kohtelun, ei liioiteltua hypeä, mitä en itse sanomalehdeltä koskaan toivoisi, mutta puukkoa KuPS on saanut KalPaa vähemmän. Toivottavasti molemmat saavat jatkossa saman, mutta puolueettoman kohtelun.

KalPan on kehitettävä markkinointiaan ja verkostojaan omin avuin, siihen työhön ei voida riippumatonta sanomalehteä tai mitään muutakaan julkaisua valjastaa.
 

jokkee

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Tämän päivän Savon Sanomissa olikin jo sitten oikein komea 2/3 sivun mainos tulevan viikonlopun SS-turnauksesta. On tietenkin selvää, että turnauksen nimi auttaa kyseisessä lehdessä mainostamisessa (lieneekö ollut ilmainen), mutta nyt se kuitenkin on hoidettu tältä osalta oikein. Ja toivottavasti ei jäisi viimeiseksi. Toista kieltä kertoo kuitenkin vieressä ollut juttu KooKoo-pelistä, jossa oli väärä veskari, vääriä syöttäjiä, eikä kolmen tähden miehestä Jokisesta sanaakaan.

Joka tapauksessa tuollaisia mainoksia haluaisin nähdä jatkossakin.
 

Wings-

Jäsen
Toista kieltä kertoo kuitenkin vieressä ollut juttu KooKoo-pelistä, jossa oli väärä veskari, vääriä syöttäjiä, eikä kolmen tähden miehestä Jokisesta sanaakaan.

Äsken luin Savarin jutun KooKoo-ottelusta. Aikamoisia epäkohtia kieltämättä. Jokatapuksessa näkee, että sen kirjoittanut toimittaja, joka ei KalPasta pahemmin kirjoittele. Selostettu maalit järjestyksessä ja muutama Virran kommentti.

Pari viestiä ylempänä Potvin#29 otti esiin Savon Sanomien linjan KalPasta. Olen nimimerkki Micco! samaa mieltä, että toimittajien tulee pyrkiä kirjoittamaan mahdollisimman todenperäiseti. Ainostaa Jukka Röngällä on Urheilulehdessä oikeus kirjoittaa täysin "puusilmäisesti" Arsenalista.

Kuitenkin maakunnan ykköslehdessä Savon Sanomissa jääkiekko ei saa lähellekään sellaista palstatilaa, minkä laji ansaisee. Monissa muissa sanomalehdissä SM-liigajoukkueista on paljon muitakin juttuja, kuin "pakolliset" otteluraportit ja ennakot. Joku noheva kaveri voisi tiedustella syytä Savon Sanomien urheilutoimituksen esimieheltä Wesa Koistiselta ( jalkapallomies henkeen ja vereen). Savarin "ykköstoimittaja" jääkiekokossa on Jouni Huttunen, mutta myös Koistinen, Markus Karjalainen,Tomi T. Turunen ja Outi Romppainen tekevät juttuja. Koko viisikko saisi tsempata mielestäni ja tehdä hieman enemmän juttuja jääkiekosta.
 
Viimeksi muokattu:

TmiT

Jäsen
Suosikkijoukkue
<Your ad here>
Äsken luin Savarin jutun KooKoo-ottelusta. Aikamoisia epäkohtia kieltämättä. Jokatapuksessa näkee, että sen kirjoittanut toimittaja, joka ei KalPasta pahemmin kirjoittele. Selostettu maalit järjestyksessä ja muutama Virran kommentti.

Jutun kirjoittajana taisi olla Koposen Pekka Varkaudesta. Toimii Warkauden lehden yleisenä urheilutoimittajana. Viimeisen päälle urheilumies, mutta eipä taida talven aikana muita kiekkojuttuja paljoa kirjoitella kuin WarKis:n otteluraportteja. Warkauden lehteen kun riittää pelkät maalintekijät lueteltuina...

Savarin "ykköstoimittaja" jääkiekokossa on Jouni Huttunen, mutta myös Koistinen, Markus Karjalainen,Tomi T. Turunen ja Outi Romppainen tekevät juttuja. Koko viisikko saisi tsempata mielestäni ja tehdä hieman enemmän juttuja jääkiekosta.

Aamen. Juttujen tason ei tarvitsisi paljoa nousta. Välillä tuntuu, että missähän ottelussa nämä ovat olleet, kun aamukahvia juodessa seuraavana aamuna lueskelee paikallisen läpyskän raporttia. Eikä niiden kuvienkaan tarvitsisi paljoa isompia olla, parilla sentillä kuvaan saadaan jo kummasti näyttävyyttä.
 
Viimeksi muokattu:

NemI

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
KalPahan tekee yhteistyötä Kaupunkilehden kanssa, jossa niitä pieniä juttuja on talvella oikeastaan joka lehdessä. Ihan hyvä idea sinäänsä,mutta voisin silti kuvitella, että Kuopionalueen paikallislehdistä Viikko Savo tavoittaisi kansaa vielä Kaupunkilehteä paremmin. Viikolehteä käsittääkseni jaetaan myös Kuopion lähikunnissa, kuten Nilsiässä, joidenkin kauppojen auloissa tms.
 

reiska

Jäsen
Suosikkijoukkue
kaikki
Kuopion ympäristö

Kuopiossa on 90.000 asukasta, mutta koko Pohjois-Savon maakunnassa 250.000. Joten Kuopion ympäristössä on potentiaalia.
Ympäristökunnissa luetaan eniten paikallislehtiä, kuten Soisalon Seutu, Koillis-Savo, Heinävesi, Matti ja Liisa, Pitäjäläinen, Uutis-Jousi, Juankosken Sanomat jne...
Nämä lehdet julkaisevat paljolti sinne valmiina toimitettuja juttuja, eikä niillä ole palkkalistoillaan useampia toimittajia. Miksi KalPa ei käytä näitä lehtiä markkinoinnissaan?
Jos nettisivuista halutaan parhaat tehot, nettiosoitetta tulee myös mainostaa!
 

Pekkapoika

Jäsen
Suosikkijoukkue
SapKo
Kuopiossa on 90.000 asukasta, mutta koko Pohjois-Savon maakunnassa 250.000. Joten Kuopion ympäristössä on potentiaalia.
Ympäristökunnissa luetaan eniten paikallislehtiä, kuten Soisalon Seutu, Koillis-Savo, Heinävesi, Matti ja Liisa, Pitäjäläinen, Uutis-Jousi, Juankosken Sanomat jne...
Nämä lehdet julkaisevat paljolti sinne valmiina toimitettuja juttuja, eikä niillä ole palkkalistoillaan useampia toimittajia. Miksi KalPa ei käytä näitä lehtiä markkinoinnissaan?

No jos nämä lehdet haluavat vähänkään pitää journalismin periaatteista kiinni, niin ei siellä oikein suopein silmin katsella jonkun yrityksen, tässä tapauksessa Kalpan markkinointia juttujen välityksellä. Maksetut mainokset ovat asia erikseen.
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Slaba

Jäsen
win-win

No jos nämä lehdet haluavat vähänkään pitää journalismin periaatteista kiinni, niin ei siellä oikein suopein silmin katsella jonkun yrityksen, tässä tapauksessa Kalpan markkinointia juttujen välityksellä. Maksetut mainokset ovat asia erikseen.

Eivätkö siinä molemmat hyötyisi, jos Kalpa päästää lehdistön lähemmäksi itseään ja antaa heille "tarjottimella" juttuja, jotka vieläpä varmasti kiinnostavat ihmisiä, ja samalla Kalpa saa palstatilaa ja lisää näkyvyyttä. Ainakin tuolla suuremmissa kaupungeissa on kulta-aikoina tehty lehtien kanssa aika tiivistä yhteistyötä, melko menestyksekkäästikin.
 

Wings-

Jäsen
Eivätkö siinä molemmat hyötyisi, jos Kalpa päästää lehdistön lähemmäksi itseään ja antaa heille "tarjottimella" juttuja, jotka vieläpä varmasti kiinnostavat ihmisiä, ja samalla Kalpa saa palstatilaa ja lisää näkyvyyttä. Ainakin tuolla suuremmissa kaupungeissa on kulta-aikoina tehty lehtien kanssa aika tiivistä yhteistyötä, melko menestyksekkäästikin.

Kysymys ei varmasti ole siitä, etteikö KalPa antaisi lehtien tehdä juttuja joukkueesta/ pelaajista. Kysymys on aivan suoraan siitä, kuinka paljon lehtien toimittajia kiinnostaa tehdä juttuja tai lehden ostaa jonkun freelancer-toimittajan palveluja.

Jutuissa mainostamista nyt ei varmasti kukaan harrasta. Artikkeli/uutinen tai kolumni on eri asia, kuin mainos.
 

NemI

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Niinpä niin ja nyt kun KalPassa pelaa mm. Hämäläisen Aatu ja Virtasen Jussi, jotka molemmat tulevat Pohjois-Savon pienemmiltä paikkakunnilta niin luulisimpa varsinkin näiden kuntien olevan kiinnostuneita omien poikien, mutta myös koko joukkueen menestyksestä.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Kuopiossa on 90.000 asukasta, mutta koko Pohjois-Savon maakunnassa 250.000. Joten Kuopion ympäristössä on potentiaalia.
Ympäristökunnissa luetaan eniten paikallislehtiä, kuten Soisalon Seutu, Koillis-Savo, Heinävesi, Matti ja Liisa, Pitäjäläinen, Uutis-Jousi, Juankosken Sanomat jne...
Nämä lehdet julkaisevat paljolti sinne valmiina toimitettuja juttuja, eikä niillä ole palkkalistoillaan useampia toimittajia. Miksi KalPa ei käytä näitä lehtiä markkinoinnissaan?
Jos nettisivuista halutaan parhaat tehot, nettiosoitetta tulee myös mainostaa!

Se mitä Uutis-Jousesta tiedän parhaiten, ja vähän Pitäjäläisestä ja muistakin, niin ei tämän tyyppisten lehtien varaan voi Kalpan medianäkyvyyttä jättää. Porukka tilaa näitä lehtiä huvikseen, kannatuksen vuoksi, ja lukeakseen oman kylän tapahtumista. Jututhan näissä on tyyliin "Rissasen vasikka käveli navetan seinää päin- taas" ja "Korhosen Pekka pelasi pleikkaria 19 h putkeen, liekö mualiman ennätys?" Ja pääsääntöisesti ainakin näissä lehdissä on omat toimittajat, eikä niinkään tilattuja/toimitettuja juttuja kauheasti.

En minä sillä, toki se ei haittaisikaan jos siellä Kalpasta puhuttaisiin, mutta en usko että se näiden lehtien ahkerimpaa lukijakuntaa edes kiinnostaa, ketkä siellä isossa kylässä jäällä polvihousuissaan viipottaa. Melekein voisin väittää, että rahat menis hukkaan, jos johonkin Mattiin ja Liisaan laittais 1/4 sivun ilmotuksen Kalpan pelistä. Tuskin kantais hedelmää. Matti Ja Liisa kun sieltä Lapinlahdelta aika harvakseltaan pelissä käyvät.

Nettiä vois kyllä tosiaan enemmän mainostaa, ja radioon vois lisää satsata.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös