Kallista... elämä on!

  • 624 946
  • 2 482

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Esimerkiksi kengissä jotkut verrattain kalliit, mutta loppujen lopuksi aika heikkolaatuiset Clarkit tai Eccot maksavat helposti sen 150 euroa, mutta eihän niistä ole kengiksi kuin korkeintaan pariksi vuodeksi, jos sitäkään.
Mulla tulee just tiensä päähän kaksi vuotta käytetyt Clarksit. On mulla huonolaatuisempiakin kenkiä ollut. Lontoossa maksoivat selvästi alle satasen, sama malli tänä päivänä 120 € Suomessa. Ei siis verrattain kalliit, ehkä hintansa väärtit (Lontoon hinnalla varsinkin). En siis kuvitellutkaan ostavani laatukenkiä, vaan kävellään kunnes leviävät -ostos. Tällä räpylällä pitää olla onnellinen, kun saa hyvin istuvat kengät, vaikka sitten Clarksit.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
Mulla tulee just tiensä päähän kaksi vuotta käytetyt Clarksit. On mulla huonolaatuisempiakin kenkiä ollut. Lontoossa maksoivat selvästi alle satasen, sama malli tänä päivänä 120 € Suomessa. Ei siis verrattain kalliit, ehkä hintansa väärtit (Lontoon hinnalla varsinkin). En siis kuvitellutkaan ostavani laatukenkiä, vaan kävellään kunnes leviävät -ostos. Tällä räpylällä pitää olla onnellinen, kun saa hyvin istuvat kengät, vaikka sitten Clarksit.

Leon, nyt joulun kunniaksi elämä risaiseksi ja kunnon kenkiä ostamaan itsellesi vaikkapa myöhästyneenä joululahjana!. Tästä linkistä saa vähän käsitystä mitä ja mistä kannattaa mieleisensä kävelykenkien tilausta kartoittamaan jos Suomesta haluaa kengät ostaa. Jos perinteisempää kenkää olet ostamassa (niistä varmaan kannattaa aloittaa varsinkin jos Clarckseille olet korvaajaa etsimässä), niin tsekkaa tosiaan se, että kengän pohja on ommeltu kiinni Goodyear welting menetelmällä, jotta sen saa vaihdettua uuteen, kun olet pohjan loppuun kävellyt. Hyvässä kengässä nahka kyllä kestää useammankin pohjan, kun sitä jaksaa edes kohtuudella hoitaa. En usko, että tulet katumaan hiukan korkeampaa hankintahintaa, sillä korkeamman laadun tuoman käyttöiän lisäksi kengät ovat myös tavanomaista tyylikkäämmät, vaikka tyyli tietysti on (ainakin jossain määrin, heh) jokaisen henkilökohtainen asia.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
En usko, että tulet katumaan hiukan korkeampaa hankintahintaa, sillä korkeamman laadun tuoman käyttöiän lisäksi kengät ovat myös tavanomaista tyylikkäämmät, vaikka tyyli tietysti on (ainakin jossain määrin, heh) jokaisen henkilökohtainen asia.
Kiitän vinkeistä. Ehtiessäni voisin käydä näyttämässä naamaani jossain laatukenkämyymälässä. Olen tainnut jo aikaisemmin kirota Left Shoen alimpaan helvettiin. Luojan kiitos, sitä ei tuolla linkin takana mainittu. Bulkkia muka-mittatilauksena triplahintaan. Hyi helvetti! Pukua käytän niin harvoin, että casual-osastolla liikutaan. Olen aina valmis maksamaan laadusta, varsinkin tyyliin yhdistettynä.

Tyylistä puhuen, tuo linkin takana oleva maininta "Monikäyttöisimmät kengät ovat ruskeat. Ruskea tarkoittaa tässä mitä tahansa beigestä viininpunaisen kautta poltettuun oranssiin ja sieltä takaisin ruskeaan. Musta soveltuu lähinnä tumman puvun kanssa käytettäväksi." on hiukan täh?-osastoa. Jos sulla on mustaa ala- tai ylävartalon suojana, ruskea sopii aivan äärimmäisen harvoin sille kaveriksi. Silloin täytyy todellakin tietää, mitä on tekemässä ja miksi. Mutta se tyylistä.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Yksi ulottuvuus pukuhankintoihin on myös Ameriikan maa, noissa vähänkin paremmissa Outleteissa kun tuppaa olemaan ainakin Bossin ja Armanin myymälöitä missä myyvät jotain sekundaeriä (tai ei nyt ehkä sekundaa mutta ilmeisesti enemmänkin jotain ylijäämäeriä ja jotain tiettyä pukua voi olla vain yhtä tai kahta kokoa vs. kivijalkakaupat missä löytyy sitten senttimitoissa iso jono samaa sarjaa) kohtuullisen edullisesti suhteessa Suomen hintoihin ja toisaalta laatu noin lähtökohtaisesti on kuitenkin astetta parempi kuin vastaavanhintaiset puvut olisivat Suomessa. Toistaiseksi en ole itse pettynyt ja kolme pukua on kaapissa rotaatioissa vaikka tällä hetkellä lähinnä selviääkin lähinnä kauluspaita-linjalla mutta edellisessä duunissa oli 2-3 krt/viikko puku päällä ja rotaatio siksi tarpeen. Toki näillä dollarikursseilla etu alkaa kutistua, mutta vielä wanhoina hyvinä aikoina saattoi saada täysvillaisen Bossin tumman puvun 300 eurolla. Ja noita ei siis edes ole teetetty Kiinassa vaan ihan ameriikan maassa laittomien meksikolaisten avulla.
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Hankin mittatilauspuvun Thaimaasta pari vuotta sitten Jaspar Tailor -ketjulta, josta olin kuullut ennakkotietona, että ei ole halvin mutta on luotettava. Hintaa tuli n. 300 €, ja sillä sai kolmesta vaihtoehdosta keskimmäistä laatua edustavan tumman liituraitapuvun, kaksi kauluspaitaa (toinen oli kaksivärinen - eli valkoiset hihat ja kaulukset vaaleansinisessä paidassa) ja yhden kravatin. Ensimmäisellä käynnillä otettiin mitat, toisella vaatteet olivat jo puolivalmiina, ja niihin tehtiin tarvittavat korjaukset. Kolmannella sovitin ja hyväksyin valmiit tuotteet (olisi ollut mahdollista vielä muokkauttaa, jos olisi ollut tarvetta.) Aikaa meni muistaakseni n. 5 päivää - alle viikko kuitenkin.

Puku istuu paremmin kuin mikään Suomesta ostamani. Erityisen tyytyväinen olen kerrankin sopiviin paitoihin. Ainoa asia minkä muuttaisin on, että nykytietämyksellä olisin valinnut pukuun kalleimman kankaan mukavuussyistä - hintaeroa en muista, mutta tuskin se oli mahdottoman suuri.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...Pukua käytän niin harvoin, että casual-osastolla liikutaan. Olen aina valmis maksamaan laadusta, varsinkin tyyliin yhdistettynä.

Tyylistä puhuen, tuo linkin takana oleva maininta "Monikäyttöisimmät kengät ovat ruskeat. Ruskea tarkoittaa tässä mitä tahansa beigestä viininpunaisen kautta poltettuun oranssiin ja sieltä takaisin ruskeaan. Musta soveltuu lähinnä tumman puvun kanssa käytettäväksi." on hiukan täh?-osastoa...

Joo, olen kyllä samaa mieltä, että mustat ovat monikäyttöisemmät kuin ruskeat, eli minäkin lähtisin mieluummin mustista liikkeelle. Tosin tässä tullaan sitten nopeasti siihen, että kävelykenkiäkin olisi hyvä olla ainakin kaksi (hiukan erityylistä) paria, jolloin toiset voivatkin sitten olla ruskeat. Casuaaliin pukeutumiseenhan ruskeat sopivat oikein erinomaisesti. Kahdet siksi, että nahka (sama juttu vöissä) venyy käytössä ja päivän käytön jälkeen nahkatuotteen olisi hyvä antaa "vetäytyä" takaisin mittoihinsa lepuuttamalla sitä yhden päivän, eli käytännössä vaihtelemalla sekä kenkiä että vöitä päivittäin tai vähintään muutaman päivän välein. Eihän se sinänsä pakollista ole, mutta pidentää jo valmiiksi laadukkaan tuotteen käyttöikää entisestään.

Jos casual kenkää olet hakemassa, niin kandee aloittaa tuolta Pinkomon myymälästä ja nettisivuilta, joka myy mm. Red Wingin kenkiä, mutta muitakin. Myös T'uomos myy ihan hyviä kenkiä (tai ainakin viimeksi myi, kun siellä kävin). Kun kyseiset liikkeet ovat kävelymatkan etäisyydellä, niin helposti tsekkaa molempien paikkojen valikoiman ja nyt joulun jälkeen hyvällä tsägällä tarjouksetkin.. Sitten jos on työreissua keskiseen eurooppaan, niin tarjonta laajenee huomattavasti, mutta kyllä Helsingissäkin on ihan kohtuullinen valikoima, joskin hinnat hiukan korkeammat.

Tajusin juuri, että näistä mun vaatekirjoituksista tähän ketjuun varmaan saa helposti sen käsityksen, että olen jonkinsortin keikari, heh. En kylläkään ole, mutta kun arvostaa laatua, käsityötä ja klassista tyyliä ja kokee vastavuoroisesti jonkinsortin inhoa kertakäyttökulttuuria ja muotia kohtaan, niin jotenkin sitä on ajautunut tilanteeseen, jossa pukeutumisesta ja materiaaleista tarttunut myös tietoa vuosien varrella.
 

Prof. Puck

Jäsen
Suosikkijoukkue
***HIFK*** & Norristolainen
...Puku istuu paremmin kuin mikään Suomesta ostamani. Erityisen tyytyväinen olen kerrankin sopiviin paitoihin....

Veikkaan, että monien miesten inho puvun käyttöä kohtaan tulee varmaankin siitä, etteivät koskaan ole omistaneet hyvin istuvaa pukua ja täsmälleen sama juttu se on paitojenkin kanssa. Kun paita istuu täydellisesti, niin se on todella miellyttävä vaatekappale pitää yllä. Sitä vastoin valmispaita, jossa kangasta on väärässä paikkaa liian paljon tai liian vähän (eli ei istu), on todella epämiellyttävä vaatekappale.

Puku paita yhdistelmällä on myös se hyvä puoli, että vain harvoin on yli- tai alipukeutunut juuri mihinkään tilanteeseen (paitsi ehkä Suomessa tuo ylipukeutumisen vaara voi olla konkreettisempi ja pahimmassa tapauksessa voi jopa sattua leukaan, jos väärään paikkaan ja seuraan erehtyy puku päällä, heh..). Kiistämätön tosiasia (vaikkei se ehkä ihan reilua olekaan..) on myös se, että puku päällä saa parempaa palvelua ja kauniit naiset flirttailevat ja osoittavat enemmän kiinnostusta ;-)
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Jos casual kenkää olet hakemassa, niin kandee aloittaa tuolta Pinkomon myymälästä ja nettisivuilta, joka myy mm. Red Wingin kenkiä, mutta muitakin. Myös T'uomos myy ihan hyviä kenkiä (tai ainakin viimeksi myi, kun siellä kävin). Kun kyseiset liikkeet ovat kävelymatkan etäisyydellä, niin helposti tsekkaa molempien paikkojen valikoiman ja nyt joulun jälkeen hyvällä tsägällä tarjouksetkin.. Sitten jos on työreissua keskiseen eurooppaan, niin tarjonta laajenee huomattavasti, mutta kyllä Helsingissäkin on ihan kohtuullinen valikoima, joskin hinnat hiukan korkeammat.
Pinkomolla on nykyään myös Loaken kenkiä valikoimissa, joten formaalimmatkin kengät löytynevät sieltä tarvittaessa.

Olen eri mieltä siitä, että musta kenkä olisi monikäyttöisempi. Ruskea kenkä on huomattavasti monikäyttöisempi, sillä ruskeaa esim. brogue-tyyppistä pukukenkää voi käyttää vaikka farkkujenkin kanssa. Jos pukua käyttää 1 - 2 kertaa vuodessa, niin ehkei kannata panostaa satoja euroja mustiin kenkiin joita ei muulloin käytä. Toki ruskea ei sitten toimikaan kun pitäisi mennä hautajaisiin... Eli ratkaisu on ostaa formaalit mustat kengät, kuten vaikka nämä ja sitten hieman kasuaalimmat ruskeat broguet kuten nämä. ;) Puvuksi sitten tumman sininen tai harmaa, joidenka kanssa voi käyttää molempia kenkäpareja riippuen tilaisuuden luonteesta. Musta puku on omiaan vain hautajaisissa.

Bexleyltä löytyy sitten laadukkaita kenkiä n. 130 euron hintaluokassa, mutta jos ei käy Ranskassa niin täytynee netistä tilata ja toivoa koon suhteen parasta. Toki palautuksetkin ilmeisesti toimivat, mutta ne menevät sitten omaan piikkiin. Hakkaavat kuitenkin hintalaatu-suhteessa vastaavat Clarksit, Eccot ym. 100-0. Itsellä on Bexleyltä yhdet talvibootsit, yhdet pukukengät ja parit kasuaalit kengät joihin olen kaikkiin erittäin tyytyväinen.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Jos pukua käyttää 1 - 2 kertaa vuodessa, niin ehkei kannata panostaa satoja euroja mustiin kenkiin joita ei muulloin käytä. Toki ruskea ei sitten toimikaan kun pitäisi mennä hautajaisiin... Eli ratkaisu on ostaa formaalit mustat kengät, kuten vaikka nämä ja sitten hieman kasuaalimmat ruskeat broguet kuten nämä. ;) Puvuksi sitten tumman sininen tai harmaa, joidenka kanssa voi käyttää molempia kenkäpareja riippuen tilaisuuden luonteesta. Musta puku on omiaan vain hautajaisissa.
Puhu vain omasta puolestasi. Formaalit mustat kengät on, siitä ei nyt ole kysymys. Casuaaleja mustia tässä etsitään, koska mulla niille on huomattavasti enemmän käyttöä kuin tyyli-itsemurha-ruskeille. Jos käyttää sinisiä tai muuten vaan ei-mustia pukuja, ruskeat kengät on kyllä hyvä valinta. Mutta kun en käytä, mustaa pukuakin ehkä kerran-kaksi vuodessa. En ole edustusluonteisessa työssä, normaalissa arjessa farkut jalassa. Asiakaspalavereissa olen tälläkin tyylilläni - "viisitaskuhousut + kauluspaita" - keskimäärin paremmin pukeutuvaa osastoa. Pöydän toisella puolella on useimmiten vastassa farkut ja villapaita. En oikein viitsisi ylipukeutuakaan. Nyt en siis puhu mistään tilaisuudesta, vaan ihan ympärivuotisesta arkikäytöstä.

Oikeasti ratkaisu on kattava valikoima asusteita ja kenkiä, joita voi yhdistellä. Mielellään kuitenkin saman parin kengät samaan aikaan.

Tää nyt menee valitettavasti enemmän tyyli- kuin kalleuskeskusteluun. Pinkomosta puheen ollen, hintaakin kyllä löytyy, muttei valitettavasti tarjontaa tähän kysyntään, ainakaan nettikaupasta. Nahkapohjaiset eivät ehkä ihan sovellu Etelä-Suomen "talveen". Minä en käytä talvikenkiä (en pidä varrellisista, en edes nilkkureista), joten noiden matalien pitää kestää loskatkin. Ja siksi mulla on etsinnässä kahdet mustat kengät (ruskeita säänkestäviä on jo) syksyn ja kesän väliselle ajalle: paksupohjaiset ja matalammat. Kuiville keleille sitten voi ruveta zoomailemaan noita keikarimalleja.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Tuodaan tähän dandie-keskusteluun vähän kerettiläisyyttäkin, golf-kenkien joukosta löytyy todella paljon mukavia ja käyttökelpoisia mustia kenkiä jotka menevät kyllä jokaiselta ei-gei mieheltä menevät täysin läpi "tummista kengistä" lue sen 0,1s jonka yksikään mies uhraa toisen miehen kenkien arviointiin (itsehän vielä käytän paljon toimisto-olosuhteissa, toim. huom. vain omassa toimistossa toki, sisä-sandaaleja, kun 95% ajasta on kuitenkin ns. jalat pöydän alla). lenitaairistot toki nyt tukehtuvat pullaan mutta kuten sanoin, kun viettää runsaasti aikaa esim. seisten puvussa ja toisaalta kävelee jonkin verran, niin mikä ettei.
Ainakin Slazengerilta löytyy jotain malleja jotka maksavat kymppejä ja ovat siis puhtaasti mustia ilman vautsivau-blingiä ja nauhatkin ovat siistin mustat. Tämä siis vaihtoehtona ns. arkikengille.
 
Viimeksi muokattu:

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Pitää tähän suureen pukukeskusteluun kertoa juttu, jonka aikoinaan koin hauskahkoksi. Olin menossa ensimmäistä kertaa uutta asiakasta tapaamaan Lontooseen. Juttelin etukäteen Briteissä duunissa olleen työkaverin kanssa pukeutumisesta ja sain opastuksen että tuolla suunnalla ollaan pukeutumisessa hyvinkin muodollisia, joten puvun käyttöä pidettiin sopivana vaikka kyseessä olikin teknillisluonteinen palaveri. Ongelma oli, että Lontoossa oli tuolloin lämpöä yli 30 astetta eli hikoilimme niissä kamppeissa mukana reissussa mukana olleen kaverin kanssa suhteellisen reilusti. Kun tulimme cabillä toimiston pihaan näin ikkunasta samaan aikaan paikalle saapuneen ruotsalaisen asiakkaan edustajan, jolla oli päällä shortsit, t-paita ja flipflop-sandaalit. Siinä oli hyvin nopean tilannearvion paikka ja samantien todettiin, että näitä takkeja ei tämään missään vaiheessa päälle laiteta. Ylipukeutuminen on lähes yhtä noloa kuin alipukeutuminenkin (ja asiakas on aina oikeassa, paitsi silloin kun menivät konkurssiin ja jäi miljoona laskuttamatta)
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Ylipukeutuminen on lähes yhtä noloa kuin alipukeutuminenkin (ja asiakas on aina oikeassa, paitsi silloin kun menivät konkurssiin ja jäi miljoona laskuttamatta)

Tätä piti jo kysyä, koska olen itse siinä mielikuvassa, että ylipukeutuminen on aina erittäin paljon nolompaa. Näissä teknisissä jutuissa ei paljon pukua tarvitse. Konsulttiaikoina Suomessa minut määrättiin asiakaspalaveriin ja olin siinä uskossa, että tehdään lähinnä perusmäärittelyitä projektiin. Pikkupomo oli aivan tohkeissaan, että nyt on asiakas ja ykköset päälle. Eihän siihen sitten mitään voinut sanoa.

Olimme hieman etuajassa ja siinä odottelimme, pikkunilkki ja kaksi perusduunaria täysissä tällinkeissä. Asiakkaan edustaja saapuu paikalle sinisissä farkuissa ja teepaidassa. Osa palaverista meni täysin ohi, kun hävetti vain niin paljon.

Vaati hieman suunnittelua päästä pois konsulttialalta ja kyllä, muistelen pahalla. Tuo nyt on vain yksi esimerkki siitä alasta.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Tätä piti jo kysyä, koska olen itse siinä mielikuvassa, että ylipukeutuminen on aina erittäin paljon nolompaa.
Myyjän tarvitsee oletuksena olla asteen paremmin pukeutunut kuin ostajan, mutta olisihan se minun mielestäni vielä nolompaa mennä myyjänä kusiluistimissa pukua pitävälle asiakkaalle.

Kysymys toki on vähän luokkaa, että onko parempi lyödä naista vai potkaista häntä.
 

julle-jr

Jäsen
Kyllähän puku alkaa olemaan vähän menneen maailman juttu. Jossain pankkialalla se on varmaan edelleen ok, mutta esimerkiksi teollisuudessa se luultavasti viestii substanssiosaamisen puutteesta. Jos mulla on tuote tai palvelu, joka tekee asiakkaan liiketoiminnasta kannattavampaa, ei siinä mitään pukuja tarvita. Riittää, että asiakkaalle kerrotaan teknistaloudellisia tosiasioita.

Jonkun isonkin teollisuusintegraatin johtaja voi ihan hyvin olla palaverissa firmansa työtakki päällä, oli kyse sitten Suomesta, Saksasta, Britanniasta tai Kiinasta. Ei hänkään halua näyttää urpolta siellä laitoksessaan, joten älä näytä sinäkään jos menet häntä tapaamaan.

Toisaalta ihan hyvin ovat bisnestä tehneet nämä Roviot ja muutkin, vaikka ne jätkät esiintyy aina tyyliin huppari päällä.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Kysymys toki on vähän luokkaa, että onko parempi lyödä naista vai potkaista häntä.

Toinen kysymys on se, että voitaisiinko pukeutumisessa mennä vähän rennompaan suuntaan. Joku raja tietenkin pitää olla, mutta olisi helpompaa ja halvempaa, jos ei pokkuroitaisi niin paljon.

Vaikka olisi miten hienot ja istuvat puvut ja viimeisen päälle kauluspaidat, niin ei ne kovin mukavia asusteita ole. Joka muuta väittää on väärässä. Vai sattumaltako vain elokuvissa otetaan ne vermeet heti pois, kun päästään siitä ahdistavasta tilanteesta. Miksi ei voitaisi mennä rennompaan suuntaan vetämättä ylilyönti toiseen päähän missä kaikki olisi kalsareissa.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Kyllä se minulle kävisi.
Minulla ei sinänsä ole pikkutakkia tai kauluspaitoja (varsinkin kun ylin nappi on auki) vastaan mitään, mutta kiristävän kravatin käyttö on epämukavaa ja muutenkin kyseessä on typerä vaate. Hyötyä siitä ei ole ellei sitä käytä suunpielien pyyhkimiseen ruokailun jälkeen (mahdolliset pillun saamiset eivät ole tarkastelun skoopissa).
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pidin huvikseni jouluaterialla kravattia - hassuttelijoille täsmennyksenä, että toki muutakin oli yllä - eikä tuo erityisemmin ahdistanut. Hommahan menee juuri niin kuin tuolla jossain aiemmin oli jo puhetta, eli jos puku tahi paita istuu, on se silloin oikein mukava paketti. Kravattihan ei kiristä vaan se paita.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Pariston vaihto kelloon; 51,50€. Mitä helvettiä? Jonkinlaista kyselyä kyllä pakko laittaa, kun kellokin oli vasta vuoden vanha, koska kalliiksi tulee muuten pidemmässä juoksussa.

Ja nyt jouluaattona sitten simahti taas kestäenkin täyden 11 kuukautta. Ei vain voi mennä näin.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Ei vain voi mennä näin.

En kauhean paljon ymmärrä rannekellojen päälle, mutta sen verran sentään, että tuon ei pitäisi mennä noin. Joko kello on suunniteltu päin persettä ja se käyttää virtaa reippaamman puoleisesti, tai sitten siinä on joku vika mikä patteria syö.

Toisaalta jos sen pariston vaihto jo maksaa reilut 50 euroa, niin puhuttaneen sen hintaluokan kellosta, että meikäläinen ei sellaisista edes haaveile. Mutta joo, viimeksi kun vaihdatin varakellooni (ydinlatauksen kestävä muovinen Leijona) pariston, tuli operaatiolle hintaa seitsemän ja puoli euroa.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
En kauhean paljon ymmärrä rannekellojen päälle, mutta sen verran sentään, että tuon ei pitäisi mennä noin. Joko kello on suunniteltu päin persettä ja se käyttää virtaa reippaamman puoleisesti, tai sitten siinä on joku vika mikä patteria syö.

Ei ole mikään erityisen kallis/ihmeellinen kello:

Tällainen Suunnon Elementum Terra Steel. Vein aluksi ensimmäiseen kelloliikkeeseen, joka tuli vastaan, mutta eivät kuulemma omistaneet työkaluja, jolla kellon saisi auki. Googlasin sitten lähimmän Suunnon virallisen jälleenmyyjäliikkeen, jossa totesivat saman ja sanoivat lähettävänsä kellon tehtaalle pariston vaihtoon. Kovin erikoiselta kyllä kuulostaa, mutta mitäs minä näistä tiedän.

Vuosi sitten suositeltiin vaihtamaan itse:

Tässä ohje miten voi vaihtaa itse. Patteri on normaali, mutta vaatii ns spring bar toolin, joka maksaa noin femman vaikka Amazon uk:sta, sekä vähän vaivaa.
http://forums.watchuseek.com/f233/elementum-terra-battery-change-tutorial-w-pics-373868.html

Ja epäiltiin tätä;

Niin tai jos ko. kellossa ei ole on/off-namiskaa ja se on ollut myyjän/tehtaan varastossa käymässä itsekseen vaikka nyt vuoden-pari.

Kallistuin tuon jälkimmäisen vaihtoehdon puoleen. Pitää huomenna soittaa ja laittaa mailia, että onko tämä ihan normaalia. Jos on niin, haluut sie ostaa miult hyvän kellon?*

* = kuvittele kursivoidulle osalle haluamasi aksentti.
 

ipaz

Jäsen

Kannattaa varmaan olla yhteydessä suoraan Suuntoon. Pariston / akun vaihdossa on se ongelmallista, että lähes poikkeuksetta paristo katsotaan kuluvaksi osaksi ja sille myönnetään lyhyempi takuu. Suunto näyttäisi myöntävän vuoden takuun ladattaville paristoille, mutta niille joita ei voi ladata ei takuuta myönnetä. Kertakäyttökamaa. Mutta siis uskon että saat nopeammin ja oikeamman vastauksen kun otat yhteyttä Suuntoon ja pudotat sen jälleenmyyjän siitä välistä pois sohlaamasta. Tuki
 

Veijari

Jäsen
Joululahjaksi (itselleni tietenkin) rannekelloja pällistelleenä järjestäin jokainen kelloliike antaa rannekellolle kahden vuoden takuun ja paristolle vuoden takuun, juurikin sen vuoksi, koska eivät voi olla varmoja paljonko kelloa on käytetty ennen kuin se on tehtaalta lähtenyt ja toimitettu jälleenmyyjille. Sanoisin, että cottonmouthin kannattaa olla ensi kädessä yhteydessä Suuntoon ja kysellä paljonko patterinvaihdolle annetaan takuuta. Lähtisin siitä että kyllä patterin pitää kellossa vähintään 12 kk kestää.

edit. tietysti patterin käyttöikää syö aika paljon ajanotot yms. lisätoiminnot, jos niitä paljon esim. käyttää harrastuksissa, mutta jos kello on tavallisessa rannekellokäytössä eli kulkee vain mukana ranteessa niin en hyväksyisi 11 kk:n patterinvaihtoväliä.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
järjestäin jokainen kelloliike antaa rannekellolle kahden vuoden takuun ja paristolle vuoden takuun, juurikin sen vuoksi, koska eivät voi olla varmoja paljonko kelloa on käytetty ennen kuin se on tehtaalta lähtenyt ja toimitettu jälleenmyyjille.

Kyllähän tuo käy järkeen, ei siinä mitään. Vaan itse kun ostin linkin takaa löytyvän kellon alkuvuodesta (en tuolta kaupasta, mutta kuitenkin), niin mielestäni paristollakin oli kahden vuoden takuu. Ihan varma en tästä ole, enkä jaksa alkaa kaivelemaan takuupapereita, mutta mielestäni noin.

HANOWA SWISS MILITARY Navalus Small Sec miesten kello | Timanttiset.fi
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Kyllähän puku alkaa olemaan vähän menneen maailman juttu. Jossain pankkialalla se on varmaan edelleen ok, mutta esimerkiksi teollisuudessa se luultavasti viestii substanssiosaamisen puutteesta. Jos mulla on tuote tai palvelu, joka tekee asiakkaan liiketoiminnasta kannattavampaa, ei siinä mitään pukuja tarvita. Riittää, että asiakkaalle kerrotaan teknistaloudellisia tosiasioita.

Jonkun isonkin teollisuusintegraatin johtaja voi ihan hyvin olla palaverissa firmansa työtakki päällä, oli kyse sitten Suomesta, Saksasta, Britanniasta tai Kiinasta. Ei hänkään halua näyttää urpolta siellä laitoksessaan, joten älä näytä sinäkään jos menet häntä tapaamaan.

Toisaalta ihan hyvin ovat bisnestä tehneet nämä Roviot ja muutkin, vaikka ne jätkät esiintyy aina tyyliin huppari päällä.
Jos jossakin jopohinttarien firmassa kuljetaan villapuseroissa ja koristossuissa ja pidetään villamyssyä päässä sisätiloissa, niin ei se sitä tarkoita, ettei muualla saatettaisi sonnustautua edelleen pukuun.

Tietysti jonkin uudentyyppisen bisneksen ympärille syntyvän klusterin ihmiset jakavat helpoiten keskenään myös käytös- ja pukeutumiskoodeihin liittyviä asioita. Olen samaa mieltä julle-jr:n kanssa siitä, että pukeutuminen on monella tapaa myös uskottavuuskysymys. Jonkin digitoimiston luova johtaja ei kovin montaa kertaa vuodessa laita pukua ylleen, ja saman yritysryppään koodari tms. ei varmaan koskaan, vaikka käyntikorttiin olisi printattu mikä nimike hyvänsä. Sama juttu toisinpäin vaikka jossakin lakifirmassa,

Se on sitten eri asia, millainen rooli jollakin alalla on bisnespukeutumiseen liittyvien laajojen muutosten virrassa. Lisäksi on hyvä huomata, ettei mikään ole puvuissakaan täysin immuunia muutoksille. Otetaan nyt esimerkkinä jokin 2-rivinen puvuntakki. Ei sellaisia juuri kukaan nykyään pidä saati osta, paitsi ikäihmiset ja ne, joiden virka-asu on jostakin syystä tuollainen. En edes muista, koska olen bisnesasioissa kohdannut jonkun miehen 2-rivinen takki yllään. Tavanomaisissa arkipuvuissa ja niiden kanssa sopiviksi katsotuissa asusteissa tapahtuu niin ikään jatkuvaa muutosta. Miehet käyttävät hitusen verran eri näköisiä pukuja vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen.

Kravatti on muuten viimeisten noin 10-15 vuoden aikana alkanut muutamissa bisneksissä hiljalleen kadota, tai ainakin skragan käyttö on vähentynyt. Omalla työpaikallani en pidä tavallisesti lainkaan kravattia, paitsi silloin jos on määrätynlaisia asiakas- tai sidosryhmätapaamisia. Muutosta kuvaa hyvin se, että entisen työnantajani toimitusjohtaja lausui joskus vuosituhannen vaihteessa, että "jos joku firman miehistä menee asiakaskäynnille ilman kravattia, niin kenkää tulee". Sama äijä kulki 10 vuotta myöhemmin ilman kravattia asiakkaissa, ei tosin aina ja joka paikassa, mutta melko usein kuitenkin.


Toinen kysymys on se, että voitaisiinko pukeutumisessa mennä vähän rennompaan suuntaan. Joku raja tietenkin pitää olla, mutta olisi helpompaa ja halvempaa, jos ei pokkuroitaisi niin paljon.

Vaikka olisi miten hienot ja istuvat puvut ja viimeisen päälle kauluspaidat, niin ei ne kovin mukavia asusteita ole. Joka muuta väittää on väärässä. Vai sattumaltako vain elokuvissa otetaan ne vermeet heti pois, kun päästään siitä ahdistavasta tilanteesta. Miksi ei voitaisi mennä rennompaan suuntaan vetämättä ylilyönti toiseen päähän missä kaikki olisi kalsareissa.
Jos laadukas puku on istuva ja hyvästä materiaalista tehdyn paidan koko on oikea, niin ei ole mitään estettä sille, etteikö puku voisi olla mukava yllä. Mukavuus on myös erittäin keskeinen vaatimus hankittavalle puvulle. Lausun tämän väitteen pidettyäni erilaisia pukuja päällä noin 250-300 päivänä vuodessa yli 20 vuoden ajan, en katsottuani elokuvia.

Tietenkin jos pukua - tai mitä hyvänsä muuta vaatekokonaisuutta - ei pidä kuin korkeintaan satunnaisesti, niin epäilemättä se voi tuntua vieraalta. Enkä minäkään halua pitää päälläni epämukavia vaatteita, pukua tai muutakaan. Räätälinpukua ostaessani saan istuvuudesta alun alkaenkin korkean varmuuden, mutta tehdaspukua ostaessa pitää olla erityisen hereillä. Suosin hyvin istuvia mutta ihan hivenen verran väljyyttä tarjoavia pukuja. Kovin tyköistuva puku ei ole minun juttuni.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Ovatko kaikki konttorityöpaikat joissa jengi ei pönötä jatkuvasti puvut päällä jopohinttarien firmoja? Omassa työpaikassa nämä pukuihmiset rajoittuvat lähinnä toimitusjohtajiin ja muihin isompiin pomoihin. Muutoin on niitä villa- ja t-paitoja pääsääntöisesti. Jopoja en tuolla muista bonganneeni.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös