Kallista... elämä on!

  • 626 587
  • 2 492

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Tuli eilen käytyä pitkästä aikaa viihteellä. On tuo rilluttelu vaan pirun kallis harrastus. Ensin ajateltiin että tilataan tilataksi, jolla mennään tuo 5 km matka kaupungin keskustaan. Ajateltiin että maksaa ehkä 1-2e per naama koska lyhyt matka ja 7 matkustajaa. Noh samalla kun kalasteltiin netistä taksin puhelinnumeroa niin silmiin osui hinnasto. Tuolle 5km matkalle olisi taksilla tullut hintaa 20e per suunta. Jäi taksit tilaamatta ja saatiin onneksi eräs tuttu heittämään keskustaan.

Klo oli n 1 yöllä kun pääsimme keskustaan asti. Menimme erääseen "istuskelupaikkaan", koska sinne ei ole sisäänpääsyjä tai narikoita. Tiskiltä tuli tilattua lonkero. 0,33l lonkero maksoi 5,9e ja 0,5l 7,1e. Yhdet tuli juotua kunnes pilkku tuli ja jouduimme vaihtamaan paikkaa. Sieltä jatkettiin toiseen istuskelupaikkaan, mutta siellä totesimme vain että pilkku tulee vartin päästä, eli kahdelta, joten emme vaivautuneet edes tilaamaan.

Tämän jälkeen hetki siinä seisoskeltiin yöelämässä ja mietittiin mitä tehtäisiin. Ainoa paikka jossa tuntuivat ovet olevan auki vielä tunnin verran, oli paikallinen "teinihelvetti", jossa on suht iso sisäänpääsymaksu. Ajateltiin siinä sitten että baari on auki enää tunnin, meitä on 7 + kuski, joten jos käytäisiin portsarilta kysymässä tekisikö tämä meille jonkun "könttäsumman" paljollako päästään sisään viimeiseksi tunniksi. Noh mentiin kyseisen baarin ovelle jossa ei ollut yhtään jonoa. Kysyttiin siinä sitten suoraan, että tekisitkö meille tarjouksen millä päästät 8 henkilöä tunniksi sisään. Portsari sanoi suoraan että se on sitten 64 euroa. Ennen kuin ehdimme edes naurahtamaan tälle tarjoukselle, portsari veti sen hihnan jonomme eteen kiinni ja totesi "mutta saatte silti oottaa sisäänpääsyä hetken". Eli tunnin baarivisiitistä pitäisi maksaa 8e per naama, että pääsee juomaan ylihintaisia juomia 18-kesäisten kanssa. Tai oikeastaan vajaa tunti, koska tiedä häntä kauanko meidän porukka olisi joutunut jonottamaan sisään. Eipä ollut vaikea valinta että jäädäkö keskustaan vai matkatako takaisin omalle kämpälle jossa juomaa riittää.

Eihän se tyhmä ole joka pyytää ja köyhäähän nämä vain koskettavat, mutta silti hauskaa silti, että sitten ihmetellään miksi ihmiset jäävät ennemmin kotiin juomaan (viron-)viinojansa ennemmin kuin lähtevät ravintolaan valvotun silmän alle. Tai että perus baari-illan hinnalla, tai jopa halvemmalla pääset nykyään Onnibussilla Helsinkiin ja siitä Tallinkille juomaan halpoja juomia. Lisäksi kyllä itse ainakin koen että laivareissusta saa enemmän vastinetta rahoilleen kun paikallisesta Sedulasta.

Myös vuokramökit omine juomineen (mahdollisesti jopa viron tuliaisineen) on koettu hinta/laatu-suhteeltaan erittäin hyväksi ratkaisuksi.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Kyllä se vaan yleensä on näin, että kun yökerhoon menee on mennyt 20e rahaa kun saat ensimmäisen tuopin käteen. Siksi itsekkin suosin enemmän pubityylisiä paikkoja joissa ei sisäänpääsy ja narikkamaksuja ole.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuli eilen käytyä pitkästä aikaa viihteellä. On tuo rilluttelu vaan pirun kallis harrastus.
Kait te jo ennen lähtöä ainakin suurinpiirtein tiesitte että mihin aikaan baareissa tulee yleensä valomerkit? Siellä baarissakin olisi vielä voinut vetästä pari nopeaa. Ja lonkero maksaa tunnetusti enemmän kuin kalja. En mä ole ennen kuullut että kukaan mitään alennusta viitsisi yökerhon sisäänpääsystä pyytää. Ne jotka ei halua maksaa discosta, menee sitten vaikka sinne tavalliseen kapakkaan, joihin ei monesti maksa mitään ja jotka yleensä sulkeutuvat vähän aiemmin. Niin ja siis oliko se taksimatka yöllä seitsemälle tyypille yhteensä 20e? Eikö se ole ihan hyvä hinta. Bussillakin olisi varmaan maksanut enemmän.

Täällä Helsingissä ei mitään kuskeja tarvitse ja taksiakin erittäin harvoin, mitä nyt jotkut jupit nyt haluaa näyttää muille että pätäkkää löytyy. Matkakortti on noin 1.50 per päivä. Mä jos käyn istumassa kapakassa niin joku 20e ehkä menee, kuten viimeksi pari päivää sitten. Kalliossa kuus (0.4) tuoppia 6 x 3.20 = 19.20. Mun mielestä siinä oli hyvä hinta-laatu-suhde. Päivän lehdet luin, rokkia kuuntelin, telkkarista futismatsinkin katsoin ja sivusilmällä akkojen perseitä. Metrolla menin ja yöbussilla tulin, tuolla matkakortilla. Joskus harvoin jos keskustaan eksyn niin tietenkin vähän enemmän saattaa mennä, mutta kaikki maksaa nykyään. Jossain maalla se vissiin on pakko mennä aina keskustaan ja vielä taksilla, tai sitten just niillä kuskeilla. Jo Helsingin ja Vantaan rajalla puhutaan niistä kuskeista. Ja maalla jengi vielä käy niillä joillakin rasvaisilla nakkigrilleillä.

Joo noi laivareissut tulee kyllä tosi halvaksi. Mä käyn siellä aina kerran kuussa viihtymässä.
 

Nick Neim

Jäsen
3 euroa per naama taksi, lonkero 6 euroa ja sisäänpääsy 8 euroa. Kuulostaa aika samoilta hinnoilta kuin nelisen vuotta takaperin kun baareihin alkoi pääsemään sisälle. Ei omaan makuun mitenkään erikoisen kallista, tai en ainakaan ihmettele miksi portsari ei antanut alennusta. En olisi antanut minäkään, jos omaa hölmöyttä on vasta viimeiseksi tunniksi sisään tulossa.

No ok, taksit olivat huomattavasti kalliimpia kun matkatkin olivat huomattavasti pidempiä. Kyllä välillä vitutti ilman kyytiä soitella kolmen ja neljän tienoilla taksia tuollaiseen 30 kilometrin matkaan. Mutta joo, eihän nää mitään yleisiä totuuksia tietenkään ole.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Niin ja narikka muuten unohtui mainita tuosta edellisestä viestistäni. Itse olen joskus maksanut yökerhoon sisään 8e ja narikan siihen päälle vielä 3e. Tuo pakollinen narikka on muuten aika hyvä rahastuskeino baareille. Kaverini oli kerran baarissa A ja sitten joku tämän inttikaveri laittoi viestiä että olisi kaupungissa, tuletko käymään baarissa B. Ihan valehtelematta baarit A ja B sijaitsivat kadun vastakkaisilla puolilla. Noh, kaveri oli jättänyt rotsin baari A:han ja päätti lähteä morottamaan inttikaveriaan. Baari B ei päästänyt kaveria sisään, koska tällä ei ollut takkia mukana. Kaveri kyllä näytti naapuribaarin narikkalappuaan ja sanoi että takkinsa on siellä, mutta ei kelvannut baarin B pokelle. Noh, kaveri haki A:n narikasta takkinsa ja jätti sen B:n narikkaan ja maksoi toistamiseen samalle illalle narikan. Myöhemmin illasta päätti sitten palata baariin A ja joutui maksamaan vielä kolmannen kerran narikkansa :D.

Niin ja siis oliko se taksimatka yöllä seitsemälle tyypille yhteensä 20e? Eikö se ole ihan hyvä hinta. Bussillakin olisi varmaan maksanut enemmän.
Joo koko köörille, mutta suuntaansa 20e. Eli 40e jaettuna seitsemälle koko illan taksit. Paremmilla keleillä tuollaisen 5km matkan nyt kävelee, etenkin porukassa ja pikku tumussa. Mutta joo kun kuskaavia kavereita löytyy niin miksipä sitä maksaa silloin taksista.

en ainakaan ihmettele miksi portsari ei antanut alennusta. En olisi antanut minäkään, jos omaa hölmöyttä on vasta viimeiseksi tunniksi sisään tulossa.
Mitä hölmöyttä se on jos haluaa rahojaan baarille antaa? Tai siis onhan se asiakkaan näkökulmasta, mutta entä baarin näkökulmasta? Meillä oli sellainen ajatus, että oltaisiin lyöty pokelle 20e että päästää meidät kaikki 8 sisään tunniksi. Siinä olisi ollut ravintolalle 20e "ilmaista" rahaa, eipä siitä olisi mitään lisäkuluja tullut kun olisimme kuluttaneet penkkiä vain murto-osan ravintolan illan aukioloajasta. Puhumattakaan siitä että olisimme ostaneet juomia ehkä n 50e edestä. Eli siinä sitten jäi baarilta sellainen 70 euroa saamatta.
 
Viimeksi muokattu:

Nick Neim

Jäsen
Mitä hölmöyttä se on jos haluaa rahojaan baarille antaa? Tai siis onhan se asiakkaan näkökulmasta, mutta entä baarin näkökulmasta? Meillä oli sellainen ajatus, että oltaisiin lyöty pokelle 20e että päästää meidät kaikki 8 sisään tunniksi. Siinä olisi ollut ravintolalle 20e "ilmaista" rahaa, eipä siitä olisi mitään lisäkuluja tullut kun olisimme kuluttaneet penkkiä vain murto-osan ravintolan illan aukioloajasta.

No mun mielestä se on hölmöä tulla selittelemään kuinka kallista on maksaa baariin 8 euroa tunnista, kun se sama 8 euroa on myös 5 tunnista. Viimeiseksi tunniksi te olitte omien aikataulujen vuoksi sinne menossa. Tai on sekin mun mielestä hölmöä ihmetellä ja naureskella miksi poke ei antanut mitään "könttäsummaa" teille, vaan vaati täyden hinnan.

Jos se veti sen hihnan teidän eteenne jo kiinni "ennen kuin ehditte edes naureskella", niin baari on ollut täynnä. Siinä vaiheessa portsari ei varmasti päästä kahdeksaa alennusta kerjäävää henkilöä tunnin takia sisään.

6e edestakainen suunta taksilla ei kyllä omaan makuun kuulosta pahalta. Johan tuollaisesta 10 kilometrin matkasta tuollaisella köörillä kaverillekin heittää parikymppisen vaivanpalkaksi. Illan aikana ne tasaillaan tilauksien muodossa, jos siihen on tarvetta.
 

Ollakseni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings
Suomalaisten pienpanimo oluiden juonti on kallista. Kuten myös laatuviskien juonti. Ja levyjen ja kirjojen ostelu. Tämä pistää ärsyttämään melko reilustikin kun noista asioista pidän. Oikeustieteeseen liittyvät kirjat etenkin. Tai ylipäätään kaikki tieteelliset kirjat, ellei niistä osta käytettynä.
 
Meillä oli sellainen ajatus, että oltaisiin lyöty pokelle 20e että päästää meidät kaikki 8 sisään tunniksi. Siinä olisi ollut ravintolalle 20e "ilmaista" rahaa, eipä siitä olisi mitään lisäkuluja tullut kun olisimme kuluttaneet penkkiä vain murto-osan ravintolan illan aukioloajasta. Puhumattakaan siitä että olisimme ostaneet juomia ehkä n 50e edestä. Eli siinä sitten jäi baarilta sellainen 70 euroa saamatta.

Sille on syynsä, että baarit ottavat mieluummin ilmaiseksi jengiä sisään esim. ennen klo 23. Aikaisin tulevat kuittaavat sisäänpääsymaksun dokaamalla enemmän. Tuntia ennen pilkkua tulevat ovat vähän siinä ja tässä kannattaako. Monesti tuossa vaiheessa ollaan todella päissään ja ehditään juomaan korkeintaan se pari ennen kuin aiheutetaan jotain hässäkkää. Sen takia jopa dynaamisesti kohti pilkkua nouseva sisäänpääsymaksu olisi täysin perusteltu.

Ravintola-alan kulurakenteita tutkimalla voit selvittää, paljonko keskimäärin tuosta teidän 50 eurosta olisi jäänyt ravintoloitsijalle käteen. Voin paljastaa, että 0,50 - 1 €. Lisäksi baarin imago olisi kärsinyt kolhauksen, kun olisitte kuitenkin olleet liian vanhoja baarin konseptiin...
 

Zorba

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Omalla porukalla taksilla edestakaisin kotiovelta-kotiovelle viikonloppuyönä 6€ per naama. Vaihtoehtona käppäillä lähimmälle bussipysäkille ja matkustaa sekalaisessa sekakäyttäjien seurueessa Jyväskylän paikallisbussilla, hintaan 13,20€ (perustaksa 3,30€/suunta, yöllä tuplana).

Kaikki maksullinen on kallista, jos vertaa ilmaiseen.
 

pettter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joo mä kanssa mietin että onhan toi 3e per nuppi per suunta jopa tosi hyvä hinta, siis taksilla ja vielä yöllä. Ja eihän sillä ole hinnan suhteen väliä ovatko ne muut siellä teinibaarissa 18-vuotiaita ja itse vanhempi. Ei lätkämatseissakaan ole niin että futista kannattavien tarvitsee maksaa vain kolmasosa "kun ne muut siellä on jotain lätkäfaneja". Eikä silläkään ole hinnan suhteen väliä että itse ehkä vähän jopa mokasi ja lähti liian myöhään liikkeelle. Keskiyöllähän ne pisimmät jonotkin on aina baareihin. Silloin joo niihin voisi jopa olla kovempi sisäänpääsymaksu, jos sen pitäisi siis muuttua. Baaritkin saa niistä ihmisistä vähemmän rahaa.

Mä vähän epäilen että se pisti oven hetkeksi kiinni sen takia kun huomasi porukan alkavan tinkaamaan tai selittelemään jotain miksi pitäisi päästä halvemmalla. En mä kyllä siinä ovella kehtaisi ainakaan naureskella. Siis 8e sisäänpääsymaksu viikonloppuna yökerhoon. Ja varsinkin kun miettii että tavallisiin baareihin pääsee ilmaiseksi sisään. Tolla kahdeksalla eurolla sitten pääsee tanssimaan discovalojen alle ja hyvän meiningin keskelle vaikka koko illaksi. Mun mielestä ihan hyvä hinta, verrattuna esimerkiksi johonkin tiistaiseen lätkämatsiin jotain Kalpaa tai Saipaa vastaan, missä istut kaks tuntia ja pulitat siitä esim. 25e, ja joka toinen kerta kun lähdet himaan niin vituttaa. Kaikki maksaa nykyään. Jotkut jutut tietenkin vähän liikaa...
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ja eihän sillä ole hinnan suhteen väliä ovatko ne muut siellä teinibaarissa 18-vuotiaita ja itse vanhempi. Ei lätkämatseissakaan ole niin että futista kannattavien tarvitsee maksaa vain kolmasosa "kun ne muut siellä on jotain lätkäfaneja".
Baarilla itselläänhän se on oikeus päättää paljonko veloitaa sisäänpääsystä ja millaisen kohdeyleisön se haluaa, tätä ei voi kiistää. Myönnettäköön se että porukkamme oli 22-23-vuotiaita. Ei ole kuitenkaan tarkoitus mitenkään nostaa meitä "teinejä" paremmiksi ihmisiksi, vaan se kritiikki 18-kesäisistä johtuu vaan siitä, ettei sitä niiden örvellystä jaksa katsoa. Itselläni on kavereita töissä ravintola-alalla ja he ovat myös sitä mieltä että ensimmnäisiä kertoja baarissa olevat teinit ovat pahimpia perseilijöitä. Tämä tuli huomattua viikko sitten kun olin omassa "kantispaikassani", jota olen itse pitänyt asiallisena istuskelupaikkana. Baari oli kuitenkin silloin täynnä ilmeisesti näitä abi-risteilyltä kotiutuneita abeja ja vanhojen jatkoilta jatkavia kakkosia. Järjestyshäiriötä oli yhdessä illassa enemmän mitä itse muistan koko 4v ajalta kyseisessä kantapaikassa olleen, ja siellä on kuitenkin satoja tunteja tullut istuttua. Jotkut heittelivät tahallaan tyhjiä lasisia shottilaseja seinään että ne hajosivat. Vessassa oksenneltiin jo ennen puoltayötä. Samoin itse todistin sitä kun joku idiootti kusi tahallaan vessan patteriin kun ei viitsinyt odottaa omaa vuoroaan. Lisäksi tupakkakopissa tyhjät askit ja natsat heitettiin lattialle, vaikka siellä olisi ollut niille kuuluvat töhikset ja roskikset. Osa pojista taas haki tanssiparia muista pojista, töniminen oli ja huutelu oli sen verran kovaa. Ja lisäksi baarin lattialle syljeskeltiin jatkuvasti, aivan kuten johonkin parkkipaikan nurkalle. Sellaista jatkuvaa perseilyä, johon henkilökunta ei ehtinyt/nähnyt puuttua koska ruuhkaa oli.

Siis 8e sisäänpääsymaksu viikonloppuna yökerhoon. Ja varsinkin kun miettii että tavallisiin baareihin pääsee ilmaiseksi sisään. Tolla kahdeksalla eurolla sitten pääsee tanssimaan discovalojen alle ja hyvän meiningin keskelle vaikka koko illaksi. Mun mielestä ihan hyvä hinta, verrattuna esimerkiksi johonkin tiistaiseen lätkämatsiin jotain Kalpaa tai Saipaa vastaan, missä istut kaks tuntia ja pulitat siitä esim. 25e, ja joka toinen kerta kun lähdet himaan niin vituttaa. Kaikki maksaa nykyään. Jotkut jutut tietenkin vähän liikaa...
Mainittakoon sen verran, että eilinen kaupunki ei ollut Jyväskylä, vaan pienempi kaupunki joka ei mahdu Suomen top15-listalle kaupunkien asukasmäärissä. Baari ei varmasti ollut kuin ehkä puolillaan, sen tietää siitä että baarin tupakkapaikka/terassi sijaitsee jonon vieressä, eikä siinä ollut kukaan edes tupakkaa polttelemassa. Eli hyvästä meiningistä voidaan olla montaa mieltä. Eikä meitä varsinaisesti se meininki, tanssilattia tai yöseura kiinnostanut. Porukka jonka kanssa liikuimme oli ns lapsuudenkavereiden porukka ympäri Suomea, joka saatiin kasaan pitkästä aikaa. Tuossa tilanteessa sitä enemmän kiinnosti kavereiden seura, kuin itse yökerhon meininki. Lopulta sitten päätettiin istahtaa paikalliselle torille ja autoosta haettiin jokaiselle yhdet juomat, joten päästiin jatkamaan paskanjauhantaamme keskenään.

Syy miksi tuota alkuperäistä viestiä ja laiva-vertausta kirjoitin, oli että meillä oli tosiaan toisena vaihtoehtona lähteä jätkien kanssa risteilemään. Se vaihtoehto kaatui vain ja ainoastaan ajan puutteeseen, koska porukkaa tuli ympäri Suomen ja kaikilla oli omat kiireensä koulussa tai töissä. Parin tunnin ja 5km reissu pikkukaupungin yökerhoon 110e vs kahden päivän matka jkl-tallinna-jkl 140e. Puhumattakaan kun otetaan huomioon vielä juomat niin hintapuntari kääntyy risteilyn eduksi. Ja luultavasti enemmän kokemuksien osalta irti saa tuosta jälkimmäisestä. Baarit ja etenkin yökerhot tuli koluttua läpi jo lukio- ja armeija-aikoina läpi niin ahkerasti, että nykyään noissa käyminen jo puuduttaa. Risteilyllä tulee käytyä noin kerran vuodessa, joten niihin ei ole (vielä) ehtinyt kyllästymään.

Ja voin kyllä rehellisesti myöntää että tiistaina marraskuisessa säässä JYPin tappio-peli (siitä huolimatta että Marko Virtasen aikakaudella kaikki on ollut ihan paskaa) jotain Pelicansia vastaan voittaa lähes minkä tahansa lauantaisen yökerhoreissun viihdyttävyydessä. Myös vaikka peli maksaisikin 25e ja baari 8e. En tiedä olenko yksin asian kanssa, mutta näin silti on :D.
 

pepsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukka Seppäsen pelipaikaton fantasia
Porukka jonka kanssa liikuimme oli ns lapsuudenkavereiden porukka ympäri Suomea, joka saatiin kasaan pitkästä aikaa. Tuossa tilanteessa sitä enemmän kiinnosti kavereiden seura, kuin itse yökerhon meininki. Lopulta sitten päätettiin istahtaa paikalliselle torille ja autoosta haettiin jokaiselle yhdet juomat, joten päästiin jatkamaan paskanjauhantaamme keskenään.

Saitte kaveriporukan pitkästä aikaa kasaan ja ette raaski edes sen kunniaksi maksaa hauskanpidosta "vähän extraa?". Onko teidän koko kaveriporukka samanhenkisiä asian suhteen, että ilta olisi tullut liian kalliiksi taxeineen ja yökerhoineen? Itsellä ainakin jos liikutaan isommalla porukalla, mahtuu aina yksi tai kaksi urputtajaa yökerhon ovella, kuinka on niin kallista. Siinä vaiheessa aina joku heittää sitten vinkujalle että "vittu minä maksan", ja näin saadaan kaikki sisään. Ei tää oo niin vakavaa hei, rahaa se vaa on.
 

Tuamas

Jäsen
Kuvittelin että oikeasti olisi ollut kallista, mutta tuossahan liki kaikki oli kohtuuhintaista.

Toki hintavertailu saadaan näyttämään miltä tahansa, kun toiseen vertailuun otetaan kaikki mahdolliset kulut ja toiseen risteilyn hinta.

Sinänsä en siis ymmärrä tätä päivittelyä "kalleudesta", koska tuolla reissulla käytännössä kaikki oli kohtuuhintaista, taksi olisi ollut jopa edullinen.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ei tää oo niin vakavaa hei, rahaa se vaa on.
Seitsenhenkisestä porukasta yksi viimeisiä viikkoja armeijan leivissä, kaksi on palkattomassa työharjoittelussa ja loput taas opiskelevat täyspäiväisesti. Rahaahan se vaan on, mutta tyhjästä on paha nyhjästä. Inttipoika ja toinen työharjoittelija ovat onnistuneet vielä sähläämään vähän raha-asioitansa, ja molemmilla velkoja nelinumeroiset summat. Toiselle lainattiin jo ilman baaria ja taksia iltaa varten satanen. Lisäksi kun edelleen me kun halusimme lähinnä jauhaa toistemme kanssa, niin eipä se meluisa yökerho ole muutenkaan siihen fiksuin paikka. Sinne yritettiin sisään vain koska ainoa kuppila josta olisi olutta vielä saanut.

Toki hintavertailu saadaan näyttämään miltä tahansa, kun toiseen vertailuun otetaan kaikki mahdolliset kulut ja toiseen risteilyn hinta.
No mikäpä tuosta laskelmasta jäi sitten pois jos tuo kerran oli epäreilu laskelma?
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Paha sinänsä sanoa, koska et laskelmaa avannut, mutta ihan nyt vaikka kuljetukset jkl-hki-jkl.
Bussit Helsinkiin ja takaisin kuuluivat tuohon kahteenkymppiin. En ole varmaan ikinä maksanut hytistä yli femmaa per naama. Viimeksi kalastimme 3e/hlö hytin ja joskus ollaan päästy eurolla. En tiedä miten tuo summa jakautui, mutta yksi porukastamme lähetteli sähköposteja matkajärjestäjille ja halvin olisi luvannut 20e per naama Jyväskylästä Viroon ja takaisin.

Mutta kai se täytyy silti vaan myöntää, että köyhälle on kaikki kallista.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
- - - 5 km matka kaupungin keskustaan. Klo oli n 1 yöllä kun pääsimme keskustaan asti.
- - -
Eipä ollut vaikea valinta että jäädäkö keskustaan vai matkatako takaisin omalle kämpälle jossa juomaa riittää.
Porukka jonka kanssa liikuimme oli ns lapsuudenkavereiden porukka ympäri Suomea, joka saatiin kasaan pitkästä aikaa. Tuossa tilanteessa sitä enemmän kiinnosti kavereiden seura, kuin itse yökerhon meininki.
Lisäksi kun edelleen me kun halusimme lähinnä jauhaa toistemme kanssa, niin eipä se meluisa yökerho ole muutenkaan siihen fiksuin paikka. Sinne yritettiin sisään vain koska ainoa kuppila josta olisi olutta vielä saanut.
Ihmettely: miksi sinne keskustaan ylipäätään piti lähteä?

Teitä oli seitsemänhenkinen porukka ympäri Suomea kokoontuneena johonkin yksityisasuntoon, jossa juomaa riittää. Sain jostain jopa sellaisen käsityksen, että näettekin toisianne kohtuullisen harvoin nykyään. Halusitte luonnollisesti jauhaa paskaa ihan keskenänne. Tähän asti kaikki on todella ymmärrettävää.

Sitten ehkä puolenyön aikoihin on tullut kuningasidea kapakkaan lähdöstä - tai paremminkin "viihteelle", jota ilmaisua itsekin käytit ensimmäisessä viestissäsi. Teidän porukallenne (koko, tarkoitusperät) paras paikka olisi ollut joku pubityyppinen ratkaisu, jossa voi rauhassa istua, jutella ja kitata kaljaa. Ei kenellekään sitten sattunut tulemaan mieleen jo ennen lähtöä, että sellaiset menevät Suomessa kiinni viimeistään kello 02 - ja tarjoilu loppuu puolta tuntia ennen. Mun tajuntaani ei vain uppoa, että miksi sinne kaupungin keskustaan piti ylipäätään lähteä. Pubityyppiset ratkaisut eivät enää olleet hirvittävän pitkään auki - ja yökerhoihin normaalisti mennään jotain muuta tarkoitusta varten kuin istumaan ja juttelemaan omassa porukassa sekä kittaamaan (kallista) alkoholia, vaikka asunnolla kuitenkin oli edullisempaakin vaihtoehtoa tarjolla.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Ihmettely: miksi sinne keskustaan ylipäätään piti lähteä?

Teidän porukallenne (koko, tarkoitusperät) paras paikka olisi ollut joku pubityyppinen ratkaisu, jossa voi rauhassa istua, jutella ja kitata kaljaa. Ei kenellekään sitten sattunut tulemaan mieleen jo ennen lähtöä, että sellaiset menevät Suomessa kiinni viimeistään kello 02 - ja tarjoilu loppuu puolta tuntia ennen.

Joo, kylläpä se oli oikeastaan meidän oma vika tuo keskustaan lähteminen. Ei tunnettu kaupunkia tai sen baareja tarpeeksi hyvin, eikä suoraansanottuna tullut mieleen että kahdeltahan valtaosa noista menee kiinni. Meillä oli ongelmia muutenkin aikataulutuksen kanssa, koska viimeiset saapuivat perille vasta yhdeksän jälkeen. Sen jälkeen hetki siinä juteltiin ja alettiin grillaamaan, sekä syötiin yhdessä. Tämän jälkeen saunaan kolmessa erässä ja äkkiäkös se kello on jo yli puolen yön. Siinä hetki keskusteltiin että lähdetäänkö vai pysytäänkö täällä, mutta kiinnostus vierasta kaupunkia kohtaan voitti.
 

bluefox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Valintatalossa bongattua: Hartwall Vichy 0,33l tölkki 1,69€. Tuntuu kallilta ihmisestä joka muistaa kun vichykorin pantteineen sai muutamalla kymmenellä markalla.
 

Klose16

Jäsen
Suosikkijoukkue
Die Deutsche Nationalmannschaft
Valintatalossa bongattua: Hartwall Vichy 0,33l tölkki 1,69€. Tuntuu kallilta ihmisestä joka muistaa kun vichykorin pantteineen sai muutamalla kymmenellä markalla.

Itse lopetin virvoitusjuomien ostamisen täysin seinään, ns. Aasia-efekti. Myöskään t-paitaa en osta Suomesta enää. Olisihan se aika hulluakin, jostain Bangladeshista roudattuja kun niitä saa sieltäkin ja moninkertaisesti.

Suklaata on suomalaisena pakko ostaa täältäkin mutta melkein 3 euroa levystä on jo sekin typerää kiristystä.
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
K-Supermarket Raisio Center, Raisio (08.12.2014) vs. K-Market Aurantori, Aura (10.12.2014)

Pirkka rasvaton maito 1L - 0,75EUR (Raisio)
Pirkka rasvaton maito 1L - 1,09EUR (Aura)
Siis 0,75€ litran maidosta on hyvinkin halpaa ja tuo 1,09€ aika normaalia hintaa. Kyllä Pirkan maito ainakin Helsingissä on kaupassa kuin kaupassa ainakin n.90c tai euron tuntumassa. Ei edes Lidlistä saa tuohon 75c hintaa maitoa, mutta Helsingissä on ehkä kalliimpaa, en koko maan maidon hintaa ole mitenkään seurannut.
K-Supermarket Manhattan, Turku on pudottanut vieläkin hintaa tuossa rasvattomassa maidossa. Siellä normaalihinta on nykyisin (tämän vuoden alusta saakka?) 0,65EUR per litra. Pirkka Kevytmaidon hinta on 0,79EUR per litra.

Mutta kyllä Manhattanillakin osataan hintaa repiä. Mä käytän oliiviöljynä Desantis - Olio Extra Vergine di Oliva. Litran pullo tätä on maksanut aina sen reilut 8EUR mitä mä olen kyseistä tuotetta käyttänyt - ehkä 8,30EUR tai 8,90EUR, mutta kasilla alkava hinta joka tapauksessa. Nykyinen hinta Manhattanilla on näemmä 12,55EUR/litra...
 

Vaughan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ainakin Ruoholahden Citymarket on luopunut suklaarusinoista karkkiosastolta, mutta nyt niitä saa erillisestä kuivahedelmien ja pähkinöiden hyllystä. Hinta nousi samalla kaksinkertaiseksi: 9 €/kg -> 18 €/kg.

Onneksi esim. aikatalon Street Food -paikan karkkihyllystä saa jumbosuklaarusinoita hintaan 6 €/kg. Tapaan ostaa niitä n. puoli kiloa kerralla, joten siinä on ero maksaako samasta määrästä 3 € vai 9 €...
 

RauMan

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko, Detroit Red Wings
Ainakin Ruoholahden Citymarket on luopunut suklaarusinoista karkkiosastolta, mutta nyt niitä saa erillisestä kuivahedelmien ja pähkinöiden hyllystä. Hinta nousi samalla kaksinkertaiseksi: 9 €/kg -> 18 €/kg.

Onneksi esim. aikatalon Street Food -paikan karkkihyllystä saa jumbosuklaarusinoita hintaan 6 €/kg. Tapaan ostaa niitä n. puoli kiloa kerralla, joten siinä on ero maksaako samasta määrästä 3 € vai 9 €...
A
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
K-Supermarket Manhattan, Turku on pudottanut vieläkin hintaa tuossa rasvattomassa maidossa. Siellä normaalihinta on nykyisin (tämän vuoden alusta saakka?) 0,65EUR per litra. Pirkka Kevytmaidon hinta on 0,79EUR per litra.

Eiköhän tuo ole Keskon pysyvä reagointi Prisman hinnan pudotukseen. Siellä siis hinta pudotettiin 65 senttiin litralta. Kevytmaito taitaa olla 72 senttiä. Muutenkin nuo Prisman alentamat hinnat ovat tehneet gutaa meidän lompakoille, kun käytännössä meidän käyttämät tuotteet tulivat halvemmaksi. Tosi vähän tulee käytyä enää muissa kaupoissa, kun Piispanristin Prisma on meidän lähin kauppa.

Edit. Lisätään nyt toki vielä, että Keskohan se toki oli, joka tuon hintojen alentamisen aloitti. Eivät vaan jostain syystä markkinoineet sitä ja Osuuskaupan puolella kerättiin sitten hedelmät samalla kun vastattiin kilpailijan toimiin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös