Tällainen Suunnon Elementum Terra Steel. Vein aluksi ensimmäiseen kelloliikkeeseen, joka tuli vastaan, mutta eivät kuulemma omistaneet työkaluja, jolla kellon saisi auki. Googlasin sitten lähimmän Suunnon virallisen jälleenmyyjäliikkeen, jossa totesivat saman ja sanoivat lähettävänsä kellon tehtaalle pariston vaihtoon. Kovin erikoiselta kyllä kuulostaa, mutta mitäs minä näistä tiedän.
Kyseessä ei taida olla ns. ihan peruskello vaan enempikin pieni tietokone, joka on pakattu rannekellon muotoon, kun siinä on mukana korkeusmittaria yms. herkkua. Sinänsä helvetin kallistahan tuo patterin vaihto tuohon on, mutta voisi ne omatkin faktat kohdilleen asettaa, kun asioista motkottaa tai mainitsee jossain.
Itse asiassa minulla on arvaus siihen, että mikä tuossa on niin kallista, sillä omaan (suht peruskelloon) vaihdatin pariston joku aika sitten. Vein sen paikalliselle kellosepälle, joka lupasi hoitaa homman. Kelloni on kuitenkin ostovaiheessa luvannut olevansa vesitiivis 200 metriin saakka. Paristonvaihdon yhteydessä kello avataan ja tiivisteet irtoavat hetkeksi. Kelloseppä kysyi, että haluanko kellon olevan jatkossakin virallisesti vesitiivis tuonne 200 metriin saakka. Jos haluan, niin hän joutuu lähettämään kellon tehtaalle tms., jossa tiivisteet vaihdetaan ja tiiviys testataan tms. siinä samassa yhteydessä. Ja tuo käy kalliiksi. Tai vaihtoehtoisesti hän voi vaihtaa pariston normaalin paristonvaihdon hinnalla, katsoa että tiivisteet tulevat takaisin kohdilleen ja kello pelittää normaalisti ja on edelleen vesitiivis normaali arkiympyröissä tai vaikka vesisateessa ulkoillessa. Varoitti kuitenkin, että ehkä uimaan tai varsinkaan sukeltamaan ei kannata lähteä. Tai jos lähdenkin, niin ainakaan takuuseen tai virhevastuuseen ei kannata vedota, jos paristonvaihtoa ei ole tehtaalla tehty.
Joten, jotta laitteen vesitiiviys virallisesti säilyy, sisältyy siihen paristonvaihtoon vähän muutakin kuin takakannen aukaisu, pariston vaihto ja kannen sulkeminen. Kun tämä vielä tehdään tehtaalla, niin hintaa kertyy.