VR:ää olen pidemmillä matkoilla joutunut käyttämään kerran koko elämäni aikana. Jyväskylä-Turun satama-Jyväskylä 45e opiskelijalta. Porukassamme oli tuolloin yksi onneton opiskelija, jolla ei ollut opiskelijakorttia. Joutui maksamaan kyseisistä kyydeistä 90e, jota minä pidän melko suolaisena hintana. Halvemmalla oltaisiin päästy kimppakyydeillä kun meitä siinä 5 henkilöä oli, mutta kun taskussa oli suht tuore ajokortti, kelit olivat marraskuun pimeätä loskapaskaa ja päämääränä oli risteily josta saatetaan palata ties missä kunnossa, niin päädyttiin kuitenkin junaan. Nykyään Onnibussit on tuonut maukasta kilpailua Jyväskylästä Tampere/Turku- ja Helsinki-suuntiin. Yksi kaveri kehui napanneensa Jyväskylä-Tampere-Jyväskylä lipun neljällä eurolla, eli 2e suunta! Harmittaa kun itse "joudun" niin usein käyttämään omaa autoani, bussilla pääsen Tampereelle samalla hinnalla mitä omalla autolla matka lähimarkettiin maksaisi.
Toinen tähän ketjuun sopiva (voisi kirjoittaa myös Pitäisikö itkeä vai nauraa-ketjuun) on Tinderin maksuversio. Tämä hinta ilmeisesti vaihtelee vähän käyttäjän mukaan, mutta itselleni sovellus tyrkyttää 11,75e/kk. Siis noin 40snt/pvä jostain suht turhanpäiväisen sovelluksen "paremmasta versiosta". Ja mitä tuolla lähes 12 euron kuukausimaksulla sitten saa? Kolme lisäominaisuutta. Saat loputtomasti (tai niin paljon kuin niitä vain on) lähelläsi olevia käyttäjiä, kun taas ilmaisversiota näpräävä saa vain 100 käyttäjää per 12h. Toinen ominaisuus on että voit "perua" edellisen arvostelusi. Luultavasti tarkoitettu niihin tilanteisiin kun vahingossa swippaat käyttäjän hylättyihin, kun tarkoitus olisi laittaa jatkoon. Eipä itselläni ainakaan kovin montaa kertaa olisi tuolle käyttöä ollut. Viimeinen ominaisuus on että voin valita minkä tahansa paikan ja etsiä sieltä seuraa. Tyyliin jos olen menossa lähiaikoina Tallinnaan, voin jo nyt etsiä ennakkoon Tallinnan neitosista kiinnostavia. Isot pojat kertoivat jo ennen näitä maksullisia lisäominaisuuksia, että tuollainen kikkailu on mahdollista fake-gps-sovellusten avulla. Eli tuonkin maksullisen keinon saisi itselleen ilmaiseksi käyttöön pienellä kikkailulla. En ole kokeillut itse joten en varmaksi sano.