Kallista... elämä on!

  • 624 956
  • 2 482
En tiedä paljonko se koneeseen laitettava tiivistepussi maksaa, mutta veikkaan että on huomattavasti halvempaa kuin pullotettu tavara, jota ei tartte itse läträtä veteen. Eli katteet vielä korkeammiksi.

Ei tiivistetavara ole kovinkaan paljon edullisempaa vs. pullotavara. Sen lisäksi, että tiiviste on suhteettoman kallista ollakseen pelkkää siirappia, pitää firman ostaa törkyhintaisia Pepsi-pahvimukeja, jotka maksaa luokkaa 60 €/150 mukia. Plus kannet, pillit, hiilidioksidi jne. Hintaa tulee ja se näkyy lopulta myös asiakkaalle.
 

Jussizip

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings, Porin Ässät, Chelsea FC
Helsingissä siemailtu 5,20 € peruskahvikupposta . Kyllähän näitä on eikä se ole tyhmä joka pyytää..
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Pariston vaihto kelloon; 51,50€. Mitä helvettiä? Jonkinlaista kyselyä kyllä pakko laittaa, kun kellokin oli vasta vuoden vanha, koska kalliiksi tulee muuten pidemmässä juoksussa.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Pariston vaihto kelloon; 51,50€. Mitä helvettiä? Jonkinlaista kyselyä kyllä pakko laittaa, kun kellokin oli vasta vuoden vanha, koska kalliiksi tulee muuten pidemmässä juoksussa.
Minkä merkkinen kello? Ihmettelen suuresti koska vaikka mekaanisia kelloja itse käytän, kävin avopuolison kelloon vaihdattamassa patterin, hintaa tuli 9€ kelloliikkeessä.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Minkä merkkinen kello?

Tällainen Suunnon Elementum Terra Steel. Vein aluksi ensimmäiseen kelloliikkeeseen, joka tuli vastaan, mutta eivät kuulemma omistaneet työkaluja, jolla kellon saisi auki. Googlasin sitten lähimmän Suunnon virallisen jälleenmyyjäliikkeen, jossa totesivat saman ja sanoivat lähettävänsä kellon tehtaalle pariston vaihtoon. Kovin erikoiselta kyllä kuulostaa, mutta mitäs minä näistä tiedän.
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Tällainen Suunnon Elementum Terra Steel. Vein aluksi ensimmäiseen kelloliikkeeseen, joka tuli vastaan, mutta eivät kuulemma omistaneet työkaluja, jolla kellon saisi auki. Googlasin sitten lähimmän Suunnon virallisen jälleenmyyjäliikkeen, jossa totesivat saman ja sanoivat lähettävänsä kellon tehtaalle pariston vaihtoon. Kovin erikoiselta kyllä kuulostaa, mutta mitäs minä näistä tiedän.
Voi hyvin pitää paikkansa. Tuollahan nostetaan kivasti kellon katetta kun pakotetaan vaihtamaan valmistajan huollossa ja lyödään tähtitieteellinen hintalappu.
Tässä ohje miten voi vaihtaa itse. Patteri on normaali, mutta vaatii ns spring bar toolin, joka maksaa noin femman vaikka Amazon uk:sta, sekä vähän vaivaa.
http://forums.watchuseek.com/f233/elementum-terra-battery-change-tutorial-w-pics-373868.html
 

MacRef

Jäsen
Suosikkijoukkue
KuPS - elä laakase, naatittaan
Tällainen Suunnon Elementum Terra Steel. Vein aluksi ensimmäiseen kelloliikkeeseen, joka tuli vastaan, mutta eivät kuulemma omistaneet työkaluja, jolla kellon saisi auki. Googlasin sitten lähimmän Suunnon virallisen jälleenmyyjäliikkeen, jossa totesivat saman ja sanoivat lähettävänsä kellon tehtaalle pariston vaihtoon. Kovin erikoiselta kyllä kuulostaa, mutta mitäs minä näistä tiedän.

Kyseessä ei taida olla ns. ihan peruskello vaan enempikin pieni tietokone, joka on pakattu rannekellon muotoon, kun siinä on mukana korkeusmittaria yms. herkkua. Sinänsä helvetin kallistahan tuo patterin vaihto tuohon on, mutta voisi ne omatkin faktat kohdilleen asettaa, kun asioista motkottaa tai mainitsee jossain.

Itse asiassa minulla on arvaus siihen, että mikä tuossa on niin kallista, sillä omaan (suht peruskelloon) vaihdatin pariston joku aika sitten. Vein sen paikalliselle kellosepälle, joka lupasi hoitaa homman. Kelloni on kuitenkin ostovaiheessa luvannut olevansa vesitiivis 200 metriin saakka. Paristonvaihdon yhteydessä kello avataan ja tiivisteet irtoavat hetkeksi. Kelloseppä kysyi, että haluanko kellon olevan jatkossakin virallisesti vesitiivis tuonne 200 metriin saakka. Jos haluan, niin hän joutuu lähettämään kellon tehtaalle tms., jossa tiivisteet vaihdetaan ja tiiviys testataan tms. siinä samassa yhteydessä. Ja tuo käy kalliiksi. Tai vaihtoehtoisesti hän voi vaihtaa pariston normaalin paristonvaihdon hinnalla, katsoa että tiivisteet tulevat takaisin kohdilleen ja kello pelittää normaalisti ja on edelleen vesitiivis normaali arkiympyröissä tai vaikka vesisateessa ulkoillessa. Varoitti kuitenkin, että ehkä uimaan tai varsinkaan sukeltamaan ei kannata lähteä. Tai jos lähdenkin, niin ainakaan takuuseen tai virhevastuuseen ei kannata vedota, jos paristonvaihtoa ei ole tehtaalla tehty.

Joten, jotta laitteen vesitiiviys virallisesti säilyy, sisältyy siihen paristonvaihtoon vähän muutakin kuin takakannen aukaisu, pariston vaihto ja kannen sulkeminen. Kun tämä vielä tehdään tehtaalla, niin hintaa kertyy.
 

cottonmouth

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo & Philadelphia Flyers
Itse asiassa minulla on arvaus siihen, että mikä tuossa on niin kallista...

Nämä tiivisteet tulivat omalla kohdallakin mieleen. Toivotaan, että uusi paristo nyt kuitenkin jaksaisi hieman vuotta pidempään. Sekin muuten kävi mielessä, että voisiko noissa kelloissa olla uutena ostettaessa jo lähtökohtaisesti lyhytkestoisempi paristo hieman tulostimien mustekasettien tapaan, kun uusi laite ostetaan?
 

Tuamas

Jäsen
Sekin muuten kävi mielessä, että voisiko noissa kelloissa olla uutena ostettaessa jo lähtökohtaisesti lyhytkestoisempi paristo hieman tulostimien mustekasettien tapaan, kun uusi laite ostetaan?

Niin tai jos ko. kellossa ei ole on/off-namiskaa ja se on ollut myyjän/tehtaan varastossa käymässä itsekseen vaikka nyt vuoden-pari.
 

Rixa88

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Tarkastuskäynti hammaslääkärillä (2.1) ja reikiintyneen hampaan paikkaus ja viisaudenhampaan poisto (12.1) = 261,50 €

Eikä tässä vielä kaikki. Toinen viisaudenhampaan poisto edessä helmikuussa. Seuraavat puoli vuotta syödäänkin sitten makaronia ja vedetään kännit kiljulla.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tampereen Scandic (ei mikään Kämp), vehnäolut 9,80€. ( Weihenstephan.) Ei ehkä kovin montaa tule juotua nyt. IPA/APA oli kiikarissa ja jostain hyvästä olisi mieluusti tuon maksanut mutta eipä löytynyt mitään.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Yllä olevasta tuli mieleen:

Hotelli Marina Palace (Radisson Blu), Turku. Campari-tuoremehun tilasin, sain Campari-soodaveden. Hintaa oli tasan kymppi. En jaksanut odottaa oikeaa drinkkiä, joten kelpuutin soodavedellä jatketun Camparin, mutta jäi illan ainoaksi lasilliseksi ko. paikassa.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Yllä olevasta tuli mieleen:

Hotelli Marina Palace (Radisson Blu), Turku. Campari-tuoremehun tilasin, sain Campari-soodaveden. Hintaa oli tasan kymppi. En jaksanut odottaa oikeaa drinkkiä, joten kelpuutin soodavedellä jatketun Camparin, mutta jäi illan ainoaksi lasilliseksi ko. paikassa.
Tuli mieleen tuosta paikasta, että siellä oli noin vuosi sitten meidän firman isot juhlat. Paljon tuli tuolle firmalle vuosia jo täyteen. Perkele maanantaina taas Turkuun, tällä kertaa Caribiaan yöksi. 109€ / yö?
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Eipä ole nyt kerrottavaa mistään yksittäisestä tuotteesta tai palvelusta, mutta jonkin aikaa pohtimani juttu sopii täydellisesti tähän ketjuun.

Noin kymmenen vuoden työura on tuottanut meikäläisen tapauksessa seuraavaa. Eli käytännössä tuloni ovat nousseet, mutta ostovoima on korkeintaan sama kuin aloittaessani työt vuonna 2004. Eli juuri ja juuri pysytään inflaation kyydissä, vaikka tällä välillä on tullut sentään pari ihan oikeaakin palkankorotusta.
 

Tuamas

Jäsen
Noin kymmenen vuoden työura on tuottanut meikäläisen tapauksessa seuraavaa. Eli käytännössä tuloni ovat nousseet, mutta ostovoima on korkeintaan sama kuin aloittaessani työt vuonna 2004. Eli juuri ja juuri pysytään inflaation kyydissä, vaikka tällä välillä on tullut sentään pari ihan oikeaakin palkankorotusta.

Eli jos käytetään elinkustannusindeksiä, ovat tulosi nousseet ~21 % kymmenen vuoden aikana.

Ansiotasoindeksi on noussut ko. aikavälillä ~40%, eli palkkakehityksesi on jäänyt noin puoleen siitä mitä suomalaisilla keskimäärin.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Eli jos käytetään elinkustannusindeksiä, ovat tulosi nousseet ~21 % kymmenen vuoden aikana.

Ansiotasoindeksi on noussut ko. aikavälillä ~40%, eli palkkakehityksesi on jäänyt noin puoleen siitä mitä suomalaisilla keskimäärin.

Äkkiseltään katsottuna tuo ansiotasoindeksin nousu olisi ollut noin 30 %. Ja nyt kun tarkemmin noita lukuja pähkäilin, niin ovat nuo tulot tainneet sittenkin nousta aika tarkkaan saman verran. Kymmenen vuotta sitten vaan jäi rahaa pirusti enemmän kaikkien pakollisten kulujen jälkeen käyttöön, mutta tämä taas johtuu täysin erilaisesta elämäntilanteesta.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Katselin tänään ensimmäistä kertaa ikinä partakoneen teriä. Olen käyttänyt partakonetta siitä asti kun parta alkoi kasvamaan ja sillä on menty. Puolustusvoimat tarjosi minulle aikanaan Gilleten höylän ja vaahdon kun kävin armeijan. Koska itseltä löytyi jo entuudestaan kone, en ikinä intin aikana käyttänyt höylää ja vaahtoa ja lopulta ne seurasivat minua kanssani reserviin. Nyt joulun pyhinä olin useamman viikon vanhemmillani, ja tietenkin partakone unohtui omalle kämpälleni. Muistin tuon PV:n lahjoittaman parranajo-setin ja ensimmäistä kertaa elämässäni siistin naamani höylällä silloin.

Nyt tänään olin käymässä isossa tavaratalossa ja vahingossa nenääni osui Gilleten parranajovälineet hyllyssä. Huvin vuoksi päätin katsoa paljonko irtoterät (ainakin sen terän sai irroitettua siitä minun Gilleten varresta joten päättelin siitä sen olevan vaihdettavissa uuteen) maksavat. 10kpl paketti mielestäni samoja teriä mitä minun mallissani oli, 40e eli 4e kpl. Okei Gillette on merkkituote ja se näkyy hinnassa, mutta onhan tuo silti aivan helvetisti. Eikös sillä yhdellä terällä aja vain jonkun 2-3x ja roskiin joutaa? Minun nopealla matikalla tulee aika paljon kalliimmaksi kuin kone.

Joku enemmän höylänneenä voisi kertoa onko tässä vannoutunut konemies aivan ulalla, vai onko se höylän käyttö oikeasti noin kallista?
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Joku enemmän höylänneenä voisi kertoa onko tässä vannoutunut konemies aivan ulalla, vai onko se höylän käyttö oikeasti noin kallista?


Olen ajanut lähes koko ikäni Gillette Sensor Excel terillä, hintaa terälle tulee hieman alle kaksi euroa kappale. Yhdellä ajaa helposti pari kolme viikkoa.
 

DTremens

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings, PattU, Wolves, Patriots
Joku enemmän höylänneenä voisi kertoa onko tässä vannoutunut konemies aivan ulalla, vai onko se höylän käyttö oikeasti noin kallista?

Saatanan kalliita, varsinkin Suomessa. Johtuu osittain myös siitä, ettei Gillettellä ole laadukasta kilpailijaa lainkaan markkinoilla. Itse tilasin ebaysta Wilkinson Swordin Hydro 5 höylän ja 14 vaihtopäätä ihan protestina Gilletten suomihinnoille. Maksoin jotain 35€ muistaakseni niistä posteineen. Halvemmallakin pääsee halutessaan, koska tuo on ns. kärkimalli. Gillettet maksaa kuitenkin Suomessa n. 20€ 4 terän pakkaus (eli 5€ kappale) Fusioniin joka on kans viisiteräinen niinkuin tuo minkä itselleni tilasin.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Halvemmallakin pääsee halutessaan, koska tuo on ns. kärkimalli. Gillettet maksaa kuitenkin Suomessa n. 20€ 4 terän pakkaus (eli 5€ kappale) Fusioniin joka on kans viisiteräinen niinkuin tuo minkä itselleni tilasin.

Mihin tarvitaan viisiterää?? Kuten sanoin, olen ajanut vuosikausia kaksiteräisellä höylällä. siistiä jälkeä on tullut, ilman haavoja tai ärsytystä. Excellin hinta jää alle kahden euron terältä.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mihin tarvitaan viisiterää?? Kuten sanoin, olen ajanut vuosikausia kaksiteräisellä höylällä. siistiä jälkeä on tullut, ilman haavoja tai ärsytystä. Excellin hinta jää alle kahden euron terältä.

No on se silti ihan järjetön hinta. Ei ihme, että nuo terät ovat kaupassa hälytinpaketeissa tai tiskin takana. LIdlin terät kelpaavat mainiosti munakarvojen siistimiseen. Naamakarvat ajan 17 vuotta vanhalla ja hyvin toimivalla Philipsin sähkökoneella.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No on se silti ihan järjetön hinta. Ei ihme, että nuo terät ovat kaupassa hälytinpaketeissa tai tiskin takana. LIdlin terät kelpaavat mainiosti munakarvojen siistimiseen. Naamakarvat ajan 17 vuotta vanhalla ja hyvin toimivalla Philipsin sähkökoneella.

No, Länsi-Porin Prismassa ovat ihan hyllytavaraa. Minulle sähkökone aiheutti ärsytystä nuorena miehenä ja siirryin höylään. Nykyään varmaan löytyisi sellainen sähkökone, joka ei ärsyttäisi, mutta kun on tottunut höylään, niin sillä mennään. Joudun ostamaan 3 - 4 teräpakettia vuodessa eli kustannus on 25 - 35€/ vuosi, mikä on mielestäni kohtuullinen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös