Kallista... elämä on!

  • 631 040
  • 2 513

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Tämän ketjun asiaa ehdottomasti. Juuri mikään ei tulisi kansalaisille sekä yrityksille niin kalliiksi kuin kuntien välisen vero-, kaavoitus- ja/tai palvelukilpailun tarpeen poistaminen pk-seudulta.

Faktahan on se, että se joka haluaa rauhallisen koulun ja kohtuuhintaisen pientaloasunnon hankkiin sen joka tapauksessa. Nythän ei enää riitä, että imaisee muut pk-seudun kunnat, kun pitäisi varmaan pakkoliittää Kirkkonummi, Lohja, Vihti, Nurmijärvi, Hyvinkää, Riihimäki, Kerava. Järvenpää, Tuusula, Sipoo ja Porvoo,että pääsisi karkulaisten lompakoille kaivamaan rahaa omaa tehottomaan toimintaansa.
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kotimaiset mansikat jäivät tänä kesänä kokeilematta

Tuoreet kotimaiset mansikat ovat kuuluneet kesään niin kauan kun muistan. Tänä kesänä niiden makuun ei meillä kotona ole kuitenkaan päästy eikä ilmeisesti päästäkään.

Täällä Etelä-Suomessa mansikoiden litrahinta ei ole missään vaiheessa pudonnut alle 5 euron, ja sekin on edellyttänyt vähintään kahden litran ostamista. Henkilökohtainen kipuraja mansikan litrahinnalle on minulla 3,5 euroa.

Jotta tämä saisi jonkinlaisen vertailukohdan ja mittasuhteet, niin ostin eilen tuoretta kaalia (1,7 kg), sika-nauta-jauhelihaa (700 g) ja 2 sipulia. Valmistin niistä (sekä riisista, lihaliemikuutiosta ja lirauksesta siirappia) 2 isohkoa uunivuoallista perinteistä kaalilaatikkoa. Valmista tavaraa tuli yhteensä n. 3 kiloa (n. 8-10 aikuisten annosta) kokonaishintaan 6 euroa, sama hinta kuin litran tuokkoselle mansikoita.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mä olisin halunnut tehdä viime viikolla rosmariiniperunoita, mutta ruukullinen rosmariinia maksoi 4,55€ niin jäi sitten tekemättä, valkosipuliperunat olivat aivan riittävän hyviä.

Mustikoita myytiin myös vitosella litra ja niitä on metsät niin täynnä ettei edes meinaa uskoa. Pelkästään mökin pihasta ollaan kerätty parisenkymmentä litraa.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Mustikoita myytiin myös vitosella litra ja niitä on metsät niin täynnä ettei edes meinaa uskoa. Pelkästään mökin pihasta ollaan kerätty parisenkymmentä litraa.

Vitosen litrahan on ihan linjassa. Poikani keräsi kaverinsa kanssa mustikoita ja vadelmia ja myi niitä mökkisaaressa ovelta ovelle 7€/litra. Hyvät rahat pojat tienasivat. Edessä loistava tulevaisuus.
 
Suosikkijoukkue
Die Nationalmannschaft, Bayern München, HIFK
Mä olisin halunnut tehdä viime viikolla rosmariiniperunoita, mutta ruukullinen rosmariinia maksoi 4,55€ niin jäi sitten tekemättä, valkosipuliperunat olivat aivan riittävän hyviä.
Panosta kasvimaahan tai osta kuivattua pussissa tai purkissa. Ruukkuyrttien hinnat ovat välillä absurdeja.
 

Pinturicchio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Juventus, Jokipojat
Tuoreet kotimaiset mansikat ovat kuuluneet kesään niin kauan kun muistan. Tänä kesänä niiden makuun ei meillä kotona ole kuitenkaan päästy eikä ilmeisesti päästäkään.

Täällä Etelä-Suomessa mansikoiden litrahinta ei ole missään vaiheessa pudonnut alle 5 euron, ja sekin on edellyttänyt vähintään kahden litran ostamista. Henkilökohtainen kipuraja mansikan litrahinnalle on minulla 3,5 euroa.

Onko mansikkatilat keskittyneet sitten tosiaan Etelä-Suomen ulkopuolelle vai mistä tuo hurja hintaero johtuu? Joensuun seudulla sai sesongin aikaan mansikkaa joka paikasta 19,90€/5kg. Mansikoissa tuo litra-kg suhde taitaa olla jotakuinkin 1litra = 0,5kg. Kyllä olisi jäänyt itseltäkin laatikot ostamatta jos hinta olisi ollut 49,90€/5g.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Panosta kasvimaahan tai osta kuivattua pussissa tai purkissa. Ruukkuyrttien hinnat ovat välillä absurdeja.

Pitäis kai, mutta meistä ei kumpikaan ole oikein viherpeukaloita. Kuivattu ei vaan oikein toimi yhtä hyvin. Ensi kesänä voisi kyllä parvekkeelle laittaa jonkun minitarhan ja mökille toisen.

Onneksi on pakkanen täynnä ilmaista mustikkaa ja vadelmaa, ei tarvi noita ryöstöhintoja marjoista maksella. Tosin uusi pakkanen on ostoslistalla, onneksi ne sentään ovat halpoja.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Pitäis kai, mutta meistä ei kumpikaan ole oikein viherpeukaloita. Kuivattu ei vaan oikein toimi yhtä hyvin. Ensi kesänä voisi kyllä parvekkeelle laittaa jonkun minitarhan ja mökille toisen.
Minä en ole viherpeukaloa nähnyt koskaan, ainoastaan kaktus säilyy ehjänä jonkun aikaa. Vaimoni patistamana menin sitten torille ostamaan taimia, ja parilla kysymyksellä koko mysteeri valkeni, kun rohkeasti paljastin tyhmyyteni. Taimet taisivat maksaa parisen euroa kipale, ostin rosmariinin, basilikan ja timjamin, jotka ovat mun kultainen kolmikkoni. Vaimo kyllä hankki multapussin, mutta kai senkin olisin jopa osannut ostaaa, jälleen kysymällä oikeaa. No, taimet multiin parvekkeelle ja parin viikon odotus, kuten myyjä sanoi. Pari kuukautta noista on nyt ruokia mausteltu viikottain.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Minä en ole viherpeukaloa nähnyt koskaan, ainoastaan kaktus säilyy ehjänä jonkun aikaa. Vaimoni patistamana menin sitten torille ostamaan taimia, ja parilla kysymyksellä koko mysteeri valkeni, kun rohkeasti paljastin tyhmyyteni. Taimet taisivat maksaa parisen euroa kipale, ostin rosmariinin, basilikan ja timjamin, jotka ovat mun kultainen kolmikkoni. Vaimo kyllä hankki multapussin, mutta kai senkin olisin jopa osannut ostaaa, jälleen kysymällä oikeaa. No, taimet multiin parvekkeelle ja parin viikon odotus, kuten myyjä sanoi. Pari kuukautta noista on nyt ruokia mausteltu viikottain.

Mulle mutsi osti ekaan omaan kämppään ison kaktuksen, jukkapalmun ja jonkun muun palmun. Kaikki kuoli alle vuodessa.

Kiitti vinkeistä, pitää se kai ensi kesänä kokeilla. Me tykätään tehdä ruokaa, mutta ei viitsisi jostain perusyrteistä maksella ihan älyttömiä. Jostain varmaan löytyy joku opas idiooteille -tyyppinen apu aiheeseen.
 
Mä olisin halunnut tehdä viime viikolla rosmariiniperunoita, mutta ruukullinen rosmariinia maksoi 4,55€ niin jäi sitten tekemättä, valkosipuliperunat olivat aivan riittävän hyviä.
Kävi juhannuksen tienoilla sama homma. Johonkin annokseen sävelsin päässäni rosmariinia, mutta kaupassa piti lennosta keksiä uusi suunnitelma kun huomasin rosmariiniruukun maksavan yli viisi euroa.
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Täällä Etelä-Suomessa mansikoiden litrahinta ei ole missään vaiheessa pudonnut alle 5 euron, ja sekin on edellyttänyt vähintään kahden litran ostamista. Henkilökohtainen kipuraja mansikan litrahinnalle on minulla 3,5 euroa.

Me ostimme 4 laatikkoa mansikkaa tänä vuonna, 2*25€ ja 2*20€. Noissa laatikoissa oli vain muutamia huonokuntoisia. Jumbon sittarissa halvin hinta laatikosta taisi olla ~17€ luokkaa (vai jopa vähemmän?), mutta niistä mansikoista yli arviolta ainakin neljäsosa huonoja. Aika samoja mansikkalaatikoiden hinnat oli edellisvuosiinkin verrattuna.

Onhan noissa vielä tinkivaraakin, sisko osti 6 laatikkoa 100€:lla (normaalisti 20€/laatikko).
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Me ostimme 4 laatikkoa mansikkaa tänä vuonna, 2*25€ ja 2*20€. Noissa laatikoissa oli vain muutamia huonokuntoisia. Jumbon sittarissa halvin hinta laatikosta taisi olla ~17€ luokkaa (vai jopa vähemmän?), mutta niistä mansikoista yli arviolta ainakin neljäsosa huonoja. Aika samoja mansikkalaatikoiden hinnat oli edellisvuosiinkin verrattuna.

Onhan noissa vielä tinkivaraakin, sisko osti 6 laatikkoa 100€:lla (normaalisti 20€/laatikko).

Meillä ei kuitenkaan valitettavasti ole käyttöä enemmälle kuin 1-3 litralle kerrallaan kun tuoreena syödään ja käytetään. Suurempi määrä pitäisi pakastaa ja - tämä on tietysti makuasia - pakastettuna ei vaan mansikat eikä vadelmat uppoa. Mustikka vielä menettelee.
 

Seppis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Äsät
Olen myös ostanut muutaman laatikon joka kesä, mutta tänä kesänä hinnat ovat täällä Porissa pyörineet siinä 40-50€/5kg, niin nyt on pakko passata.
 

ludvig

Jäsen
Jos ei mansikoista tai vaikkapa vadelmista halua torihintoja tms. maksella ja tavaraa uppoaa isommat määrät naamariin, niin noitahan voi itse mennä keräilemään litrakaupalla esim. pk-seudun plantaaseille suht pienillä kustannuksilla. Mustikoita ja puolukoita taas saa ainakin Espoon skutseista litrakaupalla itse kahmittua.

Tiloilla en ole itse käynyt mansikoita poimimassa, mutta olisi ainakin vaihtelua kaupoissa pyörimiselle ja kukaan ei ole mitään negatiivista niistä sanonut.
 
Kalliiksi tulee limpparin juominen tässä maassa. Oma kulutus on noin 2 x 0,5L luokkaa päivässä, joten vuosihinta on noin 1400€.

"Juo vettä", sanovat. Litra Smirnoffia helsinkiläisyökerhossa 135€.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
"Juo vettä", sanovat.

Tai sitten halvempaa limua? Sulla on varmaankin tässä pointtina tietty pakkauskoko, eli haluat nauttia limpparit nimenomaan 0,5L pullosta. Tai sitten juot jotain kallista tai ostat automaatista, kun kerran litrahinta on melkein 4 euroa.

En ole mikään tämän alan asiantuntija, mutta halvimmillaan näytti tämän päivän lehden mainoksissa olevan litrahinta 0,55. Eikä ollut edes mikään Pirkka tai Lidl, vaan Pepsi Max 2L pulloissa 4-pack tarjouksessa. Valintoja siis, eikä varsinaisesti kalleutta.
 
Tai sitten halvempaa limua? Sulla on varmaankin tässä pointtina tietty pakkauskoko, eli haluat nauttia limpparit nimenomaan 0,5L pullosta. Tai sitten juot jotain kallista tai ostat automaatista, kun kerran litrahinta on melkein 4 euroa.

En ole mikään tämän alan asiantuntija, mutta halvimmillaan näytti tämän päivän lehden mainoksissa olevan litrahinta 0,55. Eikä ollut edes mikään Pirkka tai Lidl, vaan Pepsi Max 2L pulloissa 4-pack tarjouksessa. Valintoja siis, eikä varsinaisesti kalleutta.

Töissä menee yksi 0,5L pullo (~1,90€) ja toinen samanlainen kotona. Nuo jättipullot on näin sinkkuihmiselle järjettömiä. 1,5 litraa on jo liikaa. Panimot voisivat rantauttaa litran pullon markkinoille, se olisi ihan kätsy himassa esim. viikonloppuna. Jos joskus harvoin ostan 1,5 litran tönikän, niin siitä saa kaataa melkein kolmanneksen viemäriin seuraavana päivänä.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
"Juo vettä", sanovat. Litra Smirnoffia helsinkiläisyökerhossa 135€.

Onhan tuo paljon. Hintahan määräytyy ihan siitä, paljonko yksi neljän sentin annos maksaa. Paljousalennusta ei voi antaa ja neljää senttiä ei kannata halvemmalla myydä. Jos mulla olisi yökerho, ottaisin myyntiin vodkan jota myytäisiin ainoastaan pulloittain ja hinnoittelisin sen niin että katetta jäisi joku 40€ per pullo, tai jopa vain 30€. Mikserisetti kympillä messiin ja sitten volyymia hakemaan.
 

Girardi #5

Jäsen
Suosikkijoukkue
NY Rangers ja Kalapa
Eilen kävin emännän kanssa syömässä ravintelissa ja sitten kahdessa buarissa, hintaa tälle reissulle tuli n. 200€, hohhoijaa. On tämä lomailu tullut muutenkin kalliiksi, onneksi työt jatkuu jo ensi viikolla. ;)
 

Nick Neim

Jäsen
Jos joskus harvoin ostan 1,5 litran tönikän, niin siitä saa kaataa melkein kolmanneksen viemäriin seuraavana päivänä.

Siis tekeekö joku oikeasti näin? Eihän sen virvoitusjuoman maku nyt yhdessä yössä siellä jääkaapissa niin oleellisesti muutu. Vai muuttuuko? Omaan, ilmeisen heikkoon makuaistiin en huomaa merkittävää eroa.

Vai mikä tuohon on syynä?
 
Siis tekeekö joku oikeasti näin? Eihän sen virvoitusjuoman maku nyt yhdessä yössä siellä jääkaapissa niin oleellisesti muutu. Vai muuttuuko? Omaan, ilmeisen heikkoon makuaistiin en huomaa merkittävää eroa.

Muuttuu jo muutamissa tunneissa avaamisesta.

Ylipäätään kuka juo litran limpparia joka päivä, hampaat varmaan kiittää jne. Makuasioitahan nää.

En tiiä, vetäähän jotkut aikuiset ihmiset maitoakin litrakaupalla.
 

Karhunkulta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, Skellefteå AIK
Mopokortti on ihan hyvä bisnes autokouluille, kuusi teoriatuntia ja kolme ajotuntia, 490 - 550€:a.

Niin on ihan yleisesti ajokortit. Sanotaanko, että täysin rikollista hinnoittelua normaalituloiselle ihmiselle. Nyt vielä korteistakin loppuu voima max. 15 vuoden päästä? Tämä siis tämän vuoden alun jälkeen myönnetyissä korteissa.

Eli jos minä nyt ajan moottoripyöräkortin, niin henkilöauton osuttaa minun ei tarvitse uusia ennen umpeutumispäivää, joka on nykyisessä kortissa jossain vuoden 2050 tienoilla, mutta moottoripyörän osalta pitää kortti uusia / kerrata viidentoista vuoden kuluttua? Eli olen kykenevä vielä ajamaan autoa, mutta en kaksipyöräistä? Just juu.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös