Kallista... elämä on!

• 667 969
  • 2 702

kesätyttö69

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dufvan Lukko, JYP(ilman Tyni&Virtanen)
Taksien hinnoissa ei ole kyllä mitään järkeä. Säänneltyä hintatasoa perustellaan sillä, että haja-asutusalueillakin voidaan tehdä taksia ajamalla "kohtuullista voittoa", samalla pk-seudulla voidaan samoilla hinnoilla ajaa taksia bemarin X5:lla ja tehdä edelleen "kohtuullista voittoa." Kilometrin matka yöaikaan on kympin luokkaa, ei mitään järkeä.

Eihän tämä ole ihme, kun joka läskiperseellä on alla 100 kiloeuroa maksava luksusmersu/bemari. Itse istuisin mielelläni 10v vanhaan toyotaan, jos hinta olisi puolet halvempi.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
0,33 Somersby-siideri menee hintoineen jo huumorista monessa paikassa kun maksaa lasiin kaadettuna 10-13 euroa.

Huomio tehty siiderihinnassa, ja juuri Somersby organic sidukan suhteen.

Citymarket Tornio, 3.26 pullo, Systembolaget Haaparanta (300m länteen) 15,90 kruunua.

Mit vit! 1,82 euroa! Systembolagetissa?

Ostettiin eukolle laatikko, mutta siis Suomessa naiset ilmeisemmin suostuu maksaan juomistaan enemmän (naiset ostaa enemmän sidukkaa, miehet olutta) kuin miehet oluestaan...

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Parturista puheen ollen. Joskus varsinkin keväisin saa halpoja Tallinnan päiväristeilyjä. Suomalaisen normihintaisen hiustenleikkuun hinnalla saattaa saada päiväristeilyn + safkat jossakin kivassa pubissa + repullisen kaljaa + sen hiustenleikkuun. Tulomatkalla sitten kylläisenä laivan kannella istuessa, merta katsellessa ja kaljaa kitatessa on kiva miettiä, että Suomessa samalla hinnalla saa pelkän parturin.
Pakko kyllä sanoa, että kun näin yo. nimimerkin osallistuneen ketjuun, niin odotukset olivat korkealla. Eikö sitä joku sanontakin ole siitä mitä kaikki parturit ovat ja mitä vastaavasti muut eivät ole. Alkukin oli niin lupaava kun lähdettiin Tallinnan päiväristeilyillä liikenteeseen.

kolmekymppiä maksoin eilen hiusten leikkuusta. Yleensä on sävytyksien kanssa ollut 60-70 euroa, joten en ajattelutkaan että tuo oli kallista. Mutta kyllähän se vähän on kun tarkemmin miettii.

Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
Ilves
Jaa-a enpä osaa pitää tuota hiusten leikkuuta kalliina. Oma vakiparturi Tampereen keskustassa veloittaa 28 € ja olen sekä leikkuuseen että hintatasoon tytyväinen. Ei sitten yhtään nyppää alkaa itse ajeleen jollain härvelillä tukkaa muutaman millin siiliksi.

Sama koskee taksien veloitusta. Onhan se hinta kallis jos 32 km matka kotoa noudettuna lentokentälle maksaa keskimäärin 60 €. Vai onko? Ei tarvi maksaa Pirkkalan kentällä maanantaista perjantai-iltaan parkkimaksua,joka on 36 € ja saa ottaa loungessa parit oluet tai konjakit tai... illalla kun konetta vaihtaa kotiin tullessa. Ja aina on taksi ennakkon tilattuna aamulla kotipihassa odottamassa ja vastavuoroisesti yöllä kentällä.

No myönnetään, että itsellä ikä on tuonut moniin asioihin mukavuuden halua ja sitä että nauttii hyvästä palvelusta.

Tuamas

Jäsen
Niinno, vaikkakin parturit ovat harmaan talouden keihäänkärkiä ja airuita, niin silti puolustukseksi todettakoon että jos hiustenleikkuu maksaa 25 € (sis. alv 24%) ja keskimäärin leikkuuseen menee 30 min, niin ei tuo inan yli neljänkympin veroton tuntihinta nyt mikään järkyttävän kova ole (huomioiden toimitila-, aine- ym. kulut).

Joku kympin tai viidentoista euron leikkuu on jo niin halpa, että silloin joko jätetään lakisääteisiä velvotteita hoitamatta tai sitten eletään köyhyysrajalla.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Niinno, vaikkakin parturit ovat harmaan talouden keihäänkärkiä ja airuita.

Niin silti puolustukseksi todettakoon että jos hiustenleikkuu maksaa 25 € (sis. alv 24%) ja keskimäärin leikkuuseen menee 30 min, niin ei tuo inan yli neljänkympin veroton tuntihinta nyt mikään järkyttävän kova ole.

Joku kympin tai viidentoista euron leikkuu on jo niin halpa, että silloin joko jätetään lakisääteisiä velvotteita hoitamatta tai sitten eletään köyhyysrajalla.

Aika voimakkaan yleistyksen heitit. Oma parturini tekee hommia n. 10 tuntia päivässä ja seuraava aika pitää varata edellisellä kerralla. Hyvät pärjää alalla kuin alalla rehellisestikin.

Tuamas

Jäsen
Aika voimakkaan yleistyksen heitit. Oma parturini tekee hommia n. 10 tuntia päivässä ja seuraava aika pitää varata edellisellä kerralla. Hyvät pärjää alalla kuin alalla rehellisestikin.

Miltä osin?
Tutkittu ja empiirisesti havaittu tosiasia on, että rakennusalan ohella partureissa esiintyy ylivoimaisesti eniten harmaata taloutta.

Edit.
"Joka toinen parturi myy ohi kassan." -Taloussanomat

Jutusta lainaus:
"Verotarkastuksissa jopa 49 prosenttia parturi-kampaamoista ja 44 prosenttia kosmetologeista jäi kiinni puuttuvasta myynnistä tai vääränsisältöisistä kuiteista."

Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Miltä osin?
Tutkittu ja empiirisesti havaittu tosiasia on, että rakennusalan ohella partureissa esiintyy ylivoimaisesti eniten harmaata taloutta.

Edit.
"Joka toinen parturi myy ohi kassan." -Taloussanomat

Jutusta lainaus:
"Verotarkastuksissa jopa 49 prosenttia parturi-kampaamoista ja 44 prosenttia kosmetologeista jäi kiinni puuttuvasta myynnistä tai vääränsisältöisistä kuiteista."

Ihan kokemusperäisesti voin sanoa, että aika monet sellaiset ammatinharjoittajat, joilla on mahdollisuus jättää kuitti kirjoittamatta, jättävät sen kirjoittamatta. Tosin sähkö- tai putkimiehen veronkiertoa voi olla vaikeampi todistaa, koska heillä ei ole vakituista toimipistettä.

MunkADunk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jyp, Penguins
Huomio tehty siiderihinnassa, ja juuri Somersby organic sidukan suhteen.

Citymarket Tornio, 3.26 pullo, Systembolaget Haaparanta (300m länteen) 15,90 kruunua.

Täytyy seuraavan kerran nuuskaturistina poiketa näemmä Systembolagetissa. Jos somersby on noin 40 pinnaa halvempaa, on pakko myös vehnäolusien ja punaviinien olla tuntuvasti Suomen vastaavaa monopolia halvempia.

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Niinno, vaikkakin parturit ovat harmaan talouden keihäänkärkiä ja airuita, niin silti puolustukseksi todettakoon että jos hiustenleikkuu maksaa 25 € (sis. alv 24%) ja keskimäärin leikkuuseen menee 30 min, niin ei tuo inan yli neljänkympin veroton tuntihinta nyt mikään järkyttävän kova ole (huomioiden toimitila-, aine- ym. kulut).

Omaan hiustenleikkuuseen meni 10-15min, välillä meni 20min jos parturi otti asiakkaan varauksen välissä tai puhelin soi. Hintaa oli 24€, tuolla 20min ajalla se tekisi 66€/h, 15min ajalla 88€/h ja 10 min ajalla 132€/h. Tuosta tietenkin siivousaika jne pois. Mutta silti se tuntuu järkyttävän kovalta, nykyään leikkaan itse parturikoneella.

Tuamas

Jäsen
Omaan hiustenleikkuuseen meni 10-15min, välillä meni 20min jos parturi otti asiakkaan varauksen välissä tai puhelin soi. Hintaa oli 24€, tuolla 20min ajalla se tekisi 66€/h, 15min ajalla 88€/h ja 10 min ajalla 132€/h. Tuosta tietenkin siivousaika jne pois. Mutta silti se tuntuu järkyttävän kovalta, nykyään leikkaan itse parturikoneella.

Meinaat että parturi ei kuitenkaan tilitä sitä alvia, niin mitä sitä siinä hinnassa huomioimaan?

Oikeat luvuthan olisivat 58€/h, 77€/h ja 116€/h.

Suosikkijoukkue
Paikalliset, nykyinen ja entinen
Täytyy seuraavan kerran nuuskaturistina poiketa näemmä Systembolagetissa. Jos somersby on noin 40 pinnaa halvempaa, on pakko myös vehnäolusien ja punaviinien olla tuntuvasti Suomen vastaavaa monopolia halvempia.

Vaan eivätpä ole, ainakaan viinit. Itse asiassa rajaseudulla Alkoissa on ruuhkaa nimenomaan Suomen puolella ja Ruotsin puolella on hyvin hiljaista. Ruotsissa oli halvempaa vielä kymmenisen vuotta sitten mutta hintaero poistui kun Suomi laski alkoholiveroa perässä.

Edit: Voi tosiaan olla että miedommissa juomissa (tuontioluet, siiderit, kenties osa viineistäkin) Ruotsissa on halvempaa. Ilmeisesti viinaralli Ruotsista Suomen Alkoon tulee lähinnä väkevien ostosta.

Viimeksi muokattu:

Gleb

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa

Hieman laadukkaammat ja kalliimmat oluet ovat Systembolagetissa yleensä selkeästi halvempia kuin Alkossa. Hintoja voi tutkia Systembolagetin nettisivuilta ja mitä pikaisesti vehnäoluita vilkaisin niin hinnat ovat yleensä reilun euron halvempia naapurissa.

Rod Weary

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Onhan tuota ööleä tullut lipitettyä Köpiksessäkin, melko keskustassa. Ei se ilmaista ollut. Köyhästä saattaisi tuntua jopa kalliilta. Mutta jälleen kerran Oak Barrel veti pohjat, kun otimme koneenodottelutuopin. Tuoppi = 9 €. Sisältö ei ollut hinnasta huolimatta puhdasta hunajaa, vaan siihen oli lantrattu hiukan olutta sekaan ihan muodon vuoksi. Ei tuolta varmaan alle 7 euron irtoa mikään tuoppi, en jaksanut tarksitaa. Sen jälkeen kallein juoma (karvan alle vitosen) reissussa olikin puoli litraa kuplavettä, kun ei kehdannut kahvin ja tortun kyytipojaksi baijerilaista Weißenia tilata.

Huomenna menen 28 € parturointiin, en pidä sitä kalliina. Enkä tarvitse vielä lisää 27 € vahaa, kun talvella ostetussa purkissa on vielä yli puolet jäljellä. Sitä 25 € shampoota ei tarvitse onneksi tuolta ostaa, kun työmatkan varrelta ko. tuotetta saa melko usein tarjoushintaan, kaksi yhden hinnalla siis. Ostan sitä riittävästi varastoon siksi, että se on suurinpiirtein ainoa shampoo, mikä taittaa päänahkani kutinan ja kuivumisen.

Outsider

Jäsen
Taksien hinnoista kun oli puhetta, niin enpä ole ennen kiinnittänyt huomiota miten kallista pelkkä taksin tilaaminen voi olla. Ihmettelin miksi puhelinlasku on normaaliin verrattuna noin kaksinkertainen ja jouduin oikein kaivamaan puheluerittelyn esiin ennen kuin tajusin, että palvelunumeroihin soitetut puhelut koostuivat siitä kun yhtenä yönä yritettiin yli tunnin ajan saada taksia ja keskuksesta pyydettiin aina soittamaan uudestaan, jos ei 10 minuutin päästä autoa näy. Ei tullut mieleenkään, että se keskellä yötä ulkona seisoskelu maksoi lopulta sen tekemättä jääneen taksimatkan verran, kun ei edes saatu missään vaiheessa koko autoa paikalle. Onneksi yleensä tulee soitettua suoraan tutuille kuskeille niinä harvoina kertoina, kun taksia tulee käytettyä, eikä maailma nyt muutenkaan tuohon kaatunut.

Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Voi tosiaan olla että miedommissa juomissa (tuontioluet, siiderit, kenties osa viineistäkin) Ruotsissa on halvempaa. Ilmeisesti viinaralli Ruotsista Suomen Alkoon tulee lähinnä väkevien ostosta.

Halvat viinit oli halvempia, samoin kuoharit. Viskit kalliimpia, mutta kun Systembolagetista saa laatuviskejä myös 0,35 pulloissa, tuli niitäkin taas ostettua (toki Haaparannassa vaan kahta merkkiä)

Suosikkijoukkue
Sarja-tulokas Etelä-Savosta
Parturien (ja ylipäänsä eri ammatinharjoittajien) hinnoista vielä sen verran.

Jos nyt keskiverto miesten hiuksia leikkaava parturi pääsee 60€ tuntiansioon veroineen, niin mitäs luulette käteen jäävän verojen, vuokrien, ainekustannusten ja sos. kulujen jälkeen kouraan/ tunti?

Kovin montaa parturia parhaiten tienaavien listalla suomessa ei taida olla...

Hinta on mielestäni varsin perusteltu, koska tehdystä työstä tulee tekijänkin saada palkkaa, vai käyttekö itse töissä ihan vaan huvikseen???
En ala tähän laskelmaa esittämään sen tarkemmin, mutta älkää viitsikö valittaa - kuinka moni täällä kirjoittavista itsekään suostuisi vaikkapa alle 15€/h palkalla mitään tekemään- en minä ainakaan, myönnän sen vallan avoimesti!!

ps. eiköhän kilpailu kuitenkin pidä huolen siitä, että turhat löysät on hinnoista viilattu pois.

Tuamas

Jäsen

Jos nyt keskiverto miesten hiuksia leikkaava parturi pääsee 60€ tuntiansioon veroineen, niin mitäs luulette käteen jäävän verojen, vuokrien, ainekustannusten ja sos. kulujen jälkeen kouraan/ tunti?

Todettakoon, että vuokratuolilaiset maksavat yleisesti parturin omistajalle 30-50% laskutuksestaan, eli siitä voi sitten laskea hiukan sitä kokonaiskulua ja käteen jäävää osuutta yksittäiselle parturille.

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät

Kovin montaa parturia parhaiten tienaavien listalla suomessa ei taida olla...

Hinta on mielestäni varsin perusteltu, koska tehdystä työstä tulee tekijänkin saada palkkaa, vai käyttekö itse töissä ihan vaan huvikseen???
En ala tähän laskelmaa esittämään sen tarkemmin, mutta älkää viitsikö valittaa - kuinka moni täällä kirjoittavista itsekään suostuisi vaikkapa alle 15€/h palkalla mitään tekemään- en minä ainakaan, myönnän sen vallan avoimesti!!

ps. eiköhän kilpailu kuitenkin pidä huolen siitä, että turhat löysät on hinnoista viilattu pois.

Jotkut ilmeisesti vielä kuvittelevat, että parturi tekee (vähintään) 8h/päivä ilman taukoja ja 365:nä päivänä vuodessa.

Minun on tietysti hyvä nillittää partuhinnoista nillittävistä, kun juntisti ajelen hiukseni (lahjaksi saadulla) koneella kotona.

CBMS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lugu
Toiset ei vaan ymmärrä tai halua ymmärtää kaikkia kuluja mitä yrittäjälle tulee. Lasketaan vaan se mitä itse maksetaan ja siitä tuntihinta. Olisipa helppoa jos noin toimisi. Tulin itse juuri parturista ja hiustenleikkaus+värjäys 60€, halpaa, siitä ei suuria tuloja jää parturille kun otetaan verot, sos.maksut, väriaine, shampoo, tilojen vuokra, sähkö, vesi jne. Aikaa tähän parturilla meni n.1h15min, ei tolla miljonääriksi tulla. Toimii siis itse yrittäjänä.

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team

Riippuu ainekustannuksista. Itse laskisin mieluummin 50€/h + ainekustannukset. Joku värjääminen + leikkaus olisi siis juurikin tuossa 60€ paikkeilla.

Mutta joku miesten tukanleikkuu (sovitaan vaikka että suhtkoht lyhyeksi ja koneella), aikaa menee 10-20min, joten sopiva taksa tuollaisesta olisi 15€ paikkeilla, riippuen kestosta.

Meinaat että parturi ei kuitenkaan tilitä sitä alvia, niin mitä sitä siinä hinnassa huomioimaan?

Oikeat luvuthan olisivat 58€/h, 77€/h ja 116€/h.
Juu, sinne on näköjään lipsahtanut virhe, laskin ne 22€ per leikkaus, minun moka. Tuohan on siis se mitä alvin jälkeen käteen jäisi, itse laskin ne hinnat joista kaikki sitten vähennetään. On ne sitten ALV:t, vuokrat, aine- ja välinekustannukset yms.

Ja tiedän kyllä aika tarkkaan mitä kuluja yrittäjälle tulee.

Tässä olisi muuten hyvä huomioida että missä päin parturi toimii, pääkaupungissa vuokratkin on kovemmat joten hintakin on kovempi. Itse puhun kuitenkin "muun Suomen" hinnoista.

Ja harva yrittäjä rikastuu, suurin ero fiksun yrittäjän ja perus-palkansaajan tuloissa tulee vasta eläkkeellä tai sen lähestyessä. Fiksu yrittäjä on saanut siihen mennessä maksettua omat toimitilansa ja oman asuntonsa, palkansaaja korkeintaan asuntonsa. Reaaliomaisuutta on yrittäjällä kertynyt enemmän, tietysti riskejäkin on enemmän, joten mielestäni ihan kohtuullista.

Ja lähinnä Suomen lainsäädännön, verotuksen ja vahvan AY-liikkeen takia tunnen myötätuntoa yrittäjiä kohtaan. Mutta silti teen itse päätöksen menenkö parturiin vai en, tietyillä hinnoilla koen saavani rahoilleni vastinetta ja menen, tietyillä taas en.

Tuamas

Jäsen
Juu, sinne on näköjään lipsahtanut virhe, laskin ne 22€ per leikkaus, minun moka. Tuohan on siis se mitä alvin jälkeen käteen jäisi, itse laskin ne hinnat joista kaikki sitten vähennetään. On ne sitten ALV:t, vuokrat, aine- ja välinekustannukset yms.

Ja tiedän kyllä aika tarkkaan mitä kuluja yrittäjälle tulee.

Jos on edes alkeellinen käsitys yrittämisestä, niin kaikki tuotot tulee laskea verottomina (ALV 0%).
ALV on läpikulkuerä.

Mainitsemasi 15 € / leikkaus, ja leikkaus kestää 15 min. Tämä tuottaa siis yrittäjälle tuloa 48,4 € /h, sillä oletuksella että käyttöaste on 100 %.

Tuosta sitten 30 % aine-, tila-, sosiaali- ym. kuluihin ja yrittäjälle jääkin enää 33,88 € /h ja sekin sillä oletuksella että käyttöaste on 100 %.

Mielestäni sinä aliarvioit sekä parturin työpanoksen arvon että kulujen määrän, eli nähdäkseni osoitat ettet ihan hirveästi kuitenkaan asiasta tiedä.

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Itse olen ollut yrittäjänä yli 20 vuotta ja viimeisen puolentoistavuoden aikana olen seurustellut kampaajan kanssa. Hän on ollut vuokratuolilla noin 20 vuotta, mutta kevättalvesta lähtien omana yrittäjänä (samassa paikassa), kun omistaja päätti pistää pillit pussiin. Voin vakuuttaa ettei se työ ole mitään ruusuilla tanssimista. Vaasan ydinkeskustassa on kyseinen toiminta.

Ensimmäinen ongelma on että ensin alv-% laskettiin parturipalveluissa -> toi lisää asiakkaita. Sen jälkeen nostettiin taas normaalitasolle (24%) -> Kaikki asiakkaat valittivat hinnannoususta ja asikkaat väheni.

Toinen suuri ongelma on että palkkaa ei tule, vaikka istuisit aamusta iltaan odottamassa asiakkaita keskitalvella, kun kenelläkään ei ole "tarvetta" pistää hiukset kuntoon.

Kolmas ongelma on sesonkiajat (toukokuun loppu, kesä, joulu) niin asiakkaita olisi ympäri vuorokauden. Ei millään ehdi ottaa vastaan kaikkia halukkaita, vaikka tekee työtä pitkään illalla.

Neljäs, ja ehkä suurin ongelma, on asiakkaat jotka eivät tule varattuna aikana, eikä edes ilmoita mahdollisesta esteestä. Usein näissä tapauksissa on kyseessä naisasiakas joka on varannut 1½ tuntia hiusten leikkaukseen ja värjäykseen/permanenttiin, joka käytännössä tarkoittaa noin 150€:n tulon menetyksen. Saa sitten istua kahvia juomassa seuraavaa asiakasta odetellessa. Varmasti monet isot kampaamot laskuttaa asiakkaalta jotain poisjäämisestä, mutta valitettavasti se myös tarkoittaa että kyseinen asiakas ei takuulla enää palaa toistamiseen, jos postiluukusta tulee esim. 50€ lasku poisjäämisen vuoksi.

Siitä vaan kokeilemaan alaa halukkaille ja pudottakaa hintaa perusleikkauksesta vaikka 15 euroon. Asiakkaita varmasti riittää, teet töitä yötä päivää, ja silti kuukauden keskiansio olisi noin 1000€/kk käteen. Ja kesälomaa ei sitten vietetä viikkoja, siihen ei ole varaa muutakuin muutama päivä silloin tällöin.

Voin vakuuttaa ettei se työ ole mitään ruusuilla tanssimista.

Mä olen ihmetellyt, että kuka hullu edes harkitsee lähtöä alalle yrittäjäksi. Kilpailu on ainakin Helsingissä ihan järjetöntä. Tässä Kallion alueella parturikampaamoita on kymmenen metrin välein ja kilometrin säteellä mun kämpästä varmasti reilusti yli 50 yritystä. Onhan tuo monen tytön haaveammatti, mutta lainattuun kohtaan voisi vastata "sitä saa mitä tilaa".

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy