Itse olen ollut yrittäjänä yli 20 vuotta ja viimeisen puolentoistavuoden aikana olen seurustellut kampaajan kanssa. Hän on ollut vuokratuolilla noin 20 vuotta, mutta kevättalvesta lähtien omana yrittäjänä (samassa paikassa), kun omistaja päätti pistää pillit pussiin. Voin vakuuttaa ettei se työ ole mitään ruusuilla tanssimista. Vaasan ydinkeskustassa on kyseinen toiminta.
Ensimmäinen ongelma on että ensin alv-% laskettiin parturipalveluissa -> toi lisää asiakkaita. Sen jälkeen nostettiin taas normaalitasolle (24%) -> Kaikki asiakkaat valittivat hinnannoususta ja asikkaat väheni.
Toinen suuri ongelma on että palkkaa ei tule, vaikka istuisit aamusta iltaan odottamassa asiakkaita keskitalvella, kun kenelläkään ei ole "tarvetta" pistää hiukset kuntoon.
Kolmas ongelma on sesonkiajat (toukokuun loppu, kesä, joulu) niin asiakkaita olisi ympäri vuorokauden. Ei millään ehdi ottaa vastaan kaikkia halukkaita, vaikka tekee työtä pitkään illalla.
Neljäs, ja ehkä suurin ongelma, on asiakkaat jotka eivät tule varattuna aikana, eikä edes ilmoita mahdollisesta esteestä. Usein näissä tapauksissa on kyseessä naisasiakas joka on varannut 1½ tuntia hiusten leikkaukseen ja värjäykseen/permanenttiin, joka käytännössä tarkoittaa noin 150€:n tulon menetyksen. Saa sitten istua kahvia juomassa seuraavaa asiakasta odetellessa. Varmasti monet isot kampaamot laskuttaa asiakkaalta jotain poisjäämisestä, mutta valitettavasti se myös tarkoittaa että kyseinen asiakas ei takuulla enää palaa toistamiseen, jos postiluukusta tulee esim. 50€ lasku poisjäämisen vuoksi.
Siitä vaan kokeilemaan alaa halukkaille ja pudottakaa hintaa perusleikkauksesta vaikka 15 euroon. Asiakkaita varmasti riittää, teet töitä yötä päivää, ja silti kuukauden keskiansio olisi noin 1000€/kk käteen. Ja kesälomaa ei sitten vietetä viikkoja, siihen ei ole varaa muutakuin muutama päivä silloin tällöin.