Kallista... elämä on!

  • 630 209
  • 2 513

1stApril

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Parturien (ja ylipäänsä eri ammatinharjoittajien) hinnoista vielä sen verran.

Jos nyt keskiverto miesten hiuksia leikkaava parturi pääsee 60€ tuntiansioon veroineen, niin mitäs luulette käteen jäävän verojen, vuokrien, ainekustannusten ja sos. kulujen jälkeen kouraan/ tunti?

Kovin montaa parturia parhaiten tienaavien listalla suomessa ei taida olla...

Hinta on mielestäni varsin perusteltu, koska tehdystä työstä tulee tekijänkin saada palkkaa, vai käyttekö itse töissä ihan vaan huvikseen???
En ala tähän laskelmaa esittämään sen tarkemmin, mutta älkää viitsikö valittaa - kuinka moni täällä kirjoittavista itsekään suostuisi vaikkapa alle 15€/h palkalla mitään tekemään- en minä ainakaan, myönnän sen vallan avoimesti!!

ps. eiköhän kilpailu kuitenkin pidä huolen siitä, että turhat löysät on hinnoista viilattu pois.

Jotkut ilmeisesti vielä kuvittelevat, että parturi tekee (vähintään) 8h/päivä ilman taukoja ja 365:nä päivänä vuodessa.

Minun on tietysti hyvä nillittää partuhinnoista nillittävistä, kun juntisti ajelen hiukseni (lahjaksi saadulla) koneella kotona.
 

CBMS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lugu
Toiset ei vaan ymmärrä tai halua ymmärtää kaikkia kuluja mitä yrittäjälle tulee. Lasketaan vaan se mitä itse maksetaan ja siitä tuntihinta. Olisipa helppoa jos noin toimisi. Tulin itse juuri parturista ja hiustenleikkaus+värjäys 60€, halpaa, siitä ei suuria tuloja jää parturille kun otetaan verot, sos.maksut, väriaine, shampoo, tilojen vuokra, sähkö, vesi jne. Aikaa tähän parturilla meni n.1h15min, ei tolla miljonääriksi tulla. Toimii siis itse yrittäjänä.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos nyt keskiverto miesten hiuksia leikkaava parturi pääsee 60€ tuntiansioon veroineen, niin mitäs luulette käteen jäävän verojen, vuokrien, ainekustannusten ja sos. kulujen jälkeen kouraan/ tunti?

Riippuu ainekustannuksista. Itse laskisin mieluummin 50€/h + ainekustannukset. Joku värjääminen + leikkaus olisi siis juurikin tuossa 60€ paikkeilla.

Mutta joku miesten tukanleikkuu (sovitaan vaikka että suhtkoht lyhyeksi ja koneella), aikaa menee 10-20min, joten sopiva taksa tuollaisesta olisi 15€ paikkeilla, riippuen kestosta.


Meinaat että parturi ei kuitenkaan tilitä sitä alvia, niin mitä sitä siinä hinnassa huomioimaan?

Oikeat luvuthan olisivat 58€/h, 77€/h ja 116€/h.
Juu, sinne on näköjään lipsahtanut virhe, laskin ne 22€ per leikkaus, minun moka. Tuohan on siis se mitä alvin jälkeen käteen jäisi, itse laskin ne hinnat joista kaikki sitten vähennetään. On ne sitten ALV:t, vuokrat, aine- ja välinekustannukset yms.

Ja tiedän kyllä aika tarkkaan mitä kuluja yrittäjälle tulee.

Tässä olisi muuten hyvä huomioida että missä päin parturi toimii, pääkaupungissa vuokratkin on kovemmat joten hintakin on kovempi. Itse puhun kuitenkin "muun Suomen" hinnoista.

Ja harva yrittäjä rikastuu, suurin ero fiksun yrittäjän ja perus-palkansaajan tuloissa tulee vasta eläkkeellä tai sen lähestyessä. Fiksu yrittäjä on saanut siihen mennessä maksettua omat toimitilansa ja oman asuntonsa, palkansaaja korkeintaan asuntonsa. Reaaliomaisuutta on yrittäjällä kertynyt enemmän, tietysti riskejäkin on enemmän, joten mielestäni ihan kohtuullista.

Ja lähinnä Suomen lainsäädännön, verotuksen ja vahvan AY-liikkeen takia tunnen myötätuntoa yrittäjiä kohtaan. Mutta silti teen itse päätöksen menenkö parturiin vai en, tietyillä hinnoilla koen saavani rahoilleni vastinetta ja menen, tietyillä taas en.
 

Tuamas

Jäsen
Juu, sinne on näköjään lipsahtanut virhe, laskin ne 22€ per leikkaus, minun moka. Tuohan on siis se mitä alvin jälkeen käteen jäisi, itse laskin ne hinnat joista kaikki sitten vähennetään. On ne sitten ALV:t, vuokrat, aine- ja välinekustannukset yms.

Ja tiedän kyllä aika tarkkaan mitä kuluja yrittäjälle tulee.

Jos on edes alkeellinen käsitys yrittämisestä, niin kaikki tuotot tulee laskea verottomina (ALV 0%).
ALV on läpikulkuerä.

Mainitsemasi 15 € / leikkaus, ja leikkaus kestää 15 min. Tämä tuottaa siis yrittäjälle tuloa 48,4 € /h, sillä oletuksella että käyttöaste on 100 %.

Tuosta sitten 30 % aine-, tila-, sosiaali- ym. kuluihin ja yrittäjälle jääkin enää 33,88 € /h ja sekin sillä oletuksella että käyttöaste on 100 %.

Mielestäni sinä aliarvioit sekä parturin työpanoksen arvon että kulujen määrän, eli nähdäkseni osoitat ettet ihan hirveästi kuitenkaan asiasta tiedä.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
Itse olen ollut yrittäjänä yli 20 vuotta ja viimeisen puolentoistavuoden aikana olen seurustellut kampaajan kanssa. Hän on ollut vuokratuolilla noin 20 vuotta, mutta kevättalvesta lähtien omana yrittäjänä (samassa paikassa), kun omistaja päätti pistää pillit pussiin. Voin vakuuttaa ettei se työ ole mitään ruusuilla tanssimista. Vaasan ydinkeskustassa on kyseinen toiminta.

Ensimmäinen ongelma on että ensin alv-% laskettiin parturipalveluissa -> toi lisää asiakkaita. Sen jälkeen nostettiin taas normaalitasolle (24%) -> Kaikki asiakkaat valittivat hinnannoususta ja asikkaat väheni.

Toinen suuri ongelma on että palkkaa ei tule, vaikka istuisit aamusta iltaan odottamassa asiakkaita keskitalvella, kun kenelläkään ei ole "tarvetta" pistää hiukset kuntoon.

Kolmas ongelma on sesonkiajat (toukokuun loppu, kesä, joulu) niin asiakkaita olisi ympäri vuorokauden. Ei millään ehdi ottaa vastaan kaikkia halukkaita, vaikka tekee työtä pitkään illalla.

Neljäs, ja ehkä suurin ongelma, on asiakkaat jotka eivät tule varattuna aikana, eikä edes ilmoita mahdollisesta esteestä. Usein näissä tapauksissa on kyseessä naisasiakas joka on varannut 1½ tuntia hiusten leikkaukseen ja värjäykseen/permanenttiin, joka käytännössä tarkoittaa noin 150€:n tulon menetyksen. Saa sitten istua kahvia juomassa seuraavaa asiakasta odetellessa. Varmasti monet isot kampaamot laskuttaa asiakkaalta jotain poisjäämisestä, mutta valitettavasti se myös tarkoittaa että kyseinen asiakas ei takuulla enää palaa toistamiseen, jos postiluukusta tulee esim. 50€ lasku poisjäämisen vuoksi.

Siitä vaan kokeilemaan alaa halukkaille ja pudottakaa hintaa perusleikkauksesta vaikka 15 euroon. Asiakkaita varmasti riittää, teet töitä yötä päivää, ja silti kuukauden keskiansio olisi noin 1000€/kk käteen. Ja kesälomaa ei sitten vietetä viikkoja, siihen ei ole varaa muutakuin muutama päivä silloin tällöin.
 
Voin vakuuttaa ettei se työ ole mitään ruusuilla tanssimista.

Mä olen ihmetellyt, että kuka hullu edes harkitsee lähtöä alalle yrittäjäksi. Kilpailu on ainakin Helsingissä ihan järjetöntä. Tässä Kallion alueella parturikampaamoita on kymmenen metrin välein ja kilometrin säteellä mun kämpästä varmasti reilusti yli 50 yritystä. Onhan tuo monen tytön haaveammatti, mutta lainattuun kohtaan voisi vastata "sitä saa mitä tilaa".
 

Jeffrey

Jäsen
Ensimmäinen ongelma on että ensin alv-% laskettiin parturipalveluissa -> toi lisää asiakkaita. Sen jälkeen nostettiin taas normaalitasolle (24%) -> Kaikki asiakkaat valittivat hinnannoususta ja asikkaat väheni.

Tässä tulee yksi niitä asioita josta eniten kritisoin (ainakin paikkaa jossa itse kävin) partureita. Ensin kun alvia laskettiin, hinnat eivät laskeneet, ja sitä selitettiin hinnankorotuspaineella. Eli alvin lasku ei siirtynyt hintoihin, vaan kampaajien pusseihin. Sitten taas kun alvia nostettiin, tuo nousu siirtyi oikein mukavasti suoraan hintoihin, eli pois asiakkaiden pusseista. Tämä kai on yksi merkittävin tekijä sille, miksi alvi nostettiin takaisin ennalleen.

Toinen mitä kritisoin on kun kiellettiin ns. miesten ja naisten hinnoittelu. Hinnoittelu perusteeksi tuli sitten lyhyt, keskipitkä ja pitkä. Kävin samassa paikassa, ja samanpituisilla hiuksilla, niin osa partureista laskutti lyhyen mukaan ja osa keskipitkän mukaan. Tämä vielä, että ihan normaali miehen tukka itselläni on päässä. Olisin voinut kuvitella, että keskipitkä olisi edes leuan alle ylettyvä, mutta syystä tai toisesta itseäni laskutettiin ns. keskipitkänä.

Tämän kerran jälkeen onkin sitten kontaktoitu tuttuja parturikoulun käyneitä tyttöjä ja naisia, sekä maksettu nussimalla tyttöä tai parturin tytärtä. Huomattavasti halvemmaksi on tullut, paitsi sitten kun se kääntyi siihen, että parturin tyttärelle sai alkaa maksamaan nussimisesta. Toiset kutsuvat tätä myös iljettävällä termillä parisuhde.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Todettakoon, että vuokratuolilaiset maksavat yleisesti parturin omistajalle 30-50% laskutuksestaan, eli siitä voi sitten laskea hiukan sitä kokonaiskulua ja käteen jäävää osuutta yksittäiselle parturille.

En tiedä miten yleisestä tuo on, mutta mitä itse tiedän puolen tusinaa vuokratuolilaista, niin he kaikki maksavat vuokratuolistaan kiinteää kuukausivuokraa. Toki tuo 30-50% voi joidenki kohdalla osua kohdilleen kiinteällä vuokramaksulla ja en ole varma tarkoititko tätä?

Mitä itse olen seurannut partureiden ja kampaajien tuloja, niin ne ovat kyllä pääsääntöisesti hyvät, mutta koska työtunneista ei itselläni ole tietoa, niin ei voi mennä moittimaankaan liikaa ansaitsevaksi. Ja toki ammattilaisen työstä pitää minusta saada myös ammattilaisen tulot.
 

Footless

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Mitä itse olen seurannut partureiden ja kampaajien tuloja, niin ne ovat kyllä pääsääntöisesti hyvät, mutta koska työtunneista ei itselläni ole tietoa, niin ei voi mennä moittimaankaan liikaa ansaitsevaksi. Ja toki ammattilaisen työstä pitää minusta saada myös ammattilaisen tulot.

Ala on kuitenkin niin kilpailtu ja vielä pienten yrittäjien toimesta, ettei siellä oikeastaan ihan älyttömästi voi ilmaa olla hinnoissa. Tai luulisi jonkun sitten pistävän halpiskampaamoketjun pystyyn.
 

stairox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Wanha kunnon divariajan Vaasan Sport, Liverpool FC
"sitä saa mitä tilaa".
Näin on. Mutta ammatin vaihto ei myöskään ole helppoa 41-vuotiaana.

En tiedä miten yleisestä tuo on, mutta mitä itse tiedän puolen tusinaa vuokratuolilaista, niin he kaikki maksavat vuokratuolistaan kiinteää kuukausivuokraa.
Ainakin Vaasassa useimmat maksavat määrätyn prosentin liikevaihdosta liikkeen harjoittajalle. Onneksi tämä minun nykyinen naisystävä on ollut sellaisessa paikassa töissä missä on ollut kiinteä kuukausimaksu.

Ala on kuitenkin niin kilpailtu ja vielä pienten yrittäjien toimesta, ettei siellä oikeastaan ihan älyttömästi voi ilmaa olla hinnoissa. Tai luulisi jonkun sitten pistävän halpiskampaamoketjun pystyyn.
Nimenomaan. Katteet on perseestä ennestäänkin, muuten meillä olisi Hius "Gigantti" markkinoilla. Ala tuskin houkuttelee ketään isoa tekijää.
 

salama#8

Jäsen
Mielenkiintoista keskustelua partureista ja kampaamoista.

Kyllähän se vain niin on, että hiustenleikkuu on nykymaailmassa ainoita oikeita käsityöläisammatteja, joilla voi oikeasti elannon itsellensä tienata. Arvostan kampaajia, koska useimmat tällä alalla ovat itse yrittäjiä. Harvemmissa paikoissa palkollisia löytyy.

Ketjuja on parturialalla vähäsen. Pieniä puljuja, joissa on 1-5 leikkaajaa on joka kadunkulmassa. Luulen tämän johtuvan tuosta vahvasta käsityöläisyydestä. Hyvät leikkaajat tienaavat paljon paremmin omissa hommissa kuin jonkun ketjun palkollisina. Suosin ihan kannatuksen vuoksi aina näitä pieniä liikkeitä kadunkulmissa. Olen kotikaupungista löytänyt useita laadukkaita pikkupuljuja. Etuna näissä on myös se, että leikkaukseen pääsee yleensä aina ilman ajanvarausta, ei välttämättä ensimmäiseen paikkaan, mutta viimeistään 3-4:ssä yleensä tärppää.

Itse en koskaan anna omaa päätäni kenenkään muun kuin ammattilaisen käsittelyyn ja maksan mielelläni sen 25-28€ siitä lystistä. Tällä hetkellä kipuraja kulkee siinä n.30€ minkä olen valmis maksamaan. Kaveripiirissä on paljon sellaisia, jotka ei ole koskaan oikeaa parturia nähneetkään ja sen näkee. Aivan hirveitä ilmestyksiä näkee kun joku on tuhertanut itseltään tukkaa tai sitten tyttöystävä/naapurin Sirpa. Ehkä olen tässä suhteessa vähän homo.
 

Tuamas

Jäsen
En tiedä miten yleisestä tuo on, mutta mitä itse tiedän puolen tusinaa vuokratuolilaista, niin he kaikki maksavat vuokratuolistaan kiinteää kuukausivuokraa. Toki tuo 30-50% voi joidenki kohdalla osua kohdilleen kiinteällä vuokramaksulla ja en ole varma tarkoititko tätä?

En sinänsä tarkoittanut, vaan ainakin täällä päin kuukausivuokra on sidottu useimmiten vuokratuolilaisen liikevaihtoon.
 

Kummeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Washington Capitals
Vuoden -10 Ford Transitiin kaikki uudet jarrulevyt ja -palat Veholta. Arvatkaa paljon maksaa? Eeei sinne päinkään, 1200€ maksaa pelkät osat, ilman töitä. 1200€ Fordiin. Tuollahan saa saatana Pagani Zondaan keraamiset jarrut ja yhden vararenkaan+taksimatkan kaupan päälle. Tarvikemallin jarrut maksoivat 280€, eikä kuulemma paljoa häpeä Fordin alkuperäisien rinnalla.

Kilpailutus kannattaa aina.
 

MPN

Jäsen
Suosikkijoukkue
Johtaja Virran Dream Team
Jos on edes alkeellinen käsitys yrittämisestä, niin kaikki tuotot tulee laskea verottomina (ALV 0%).
ALV on läpikulkuerä.

Mainitsemasi 15 € / leikkaus, ja leikkaus kestää 15 min. Tämä tuottaa siis yrittäjälle tuloa 48,4 € /h, sillä oletuksella että käyttöaste on 100 %.

Tuosta sitten 30 % aine-, tila-, sosiaali- ym. kuluihin ja yrittäjälle jääkin enää 33,88 € /h ja sekin sillä oletuksella että käyttöaste on 100 %.

Mielestäni sinä aliarvioit sekä parturin työpanoksen arvon että kulujen määrän, eli nähdäkseni osoitat ettet ihan hirveästi kuitenkaan asiasta tiedä.

Niinhän myös moni muu asia on "läpikulkuerä". Ja en puhunut sinänsä tuotosta vaan tuosta laskennallisesta tuntipalkasta, johon ALV yleensä lasketaan, kuten kaikki muutkin kulut. Kuitenkin ALV laskutetaan asiakkaalta ja se ilmoitetaan hinnassa.

Tuo 15€/15min leikkaus voidaan usein sopia myös eri aikojen väliin, jolloin tyhjiä välejä saa täytettyä tuolla ja nostettua käyttöastetta.

Mielestäni sinä yliarvioit sekä parturin työpanoksen arvon että kulujen määrän, varsinkin miesten normaalissa hiusten leikkuussa. Tietenkin joku voi laskea itselleen hinnaksi vaikka 100€/h + ainekulut, alvit, kahvipapujen hinta yms. Eri asia on miten kauppa käy. Ja voin vakuuttaa että tiedän näistä asioista, en ehkä suoraan partureista niin paljon, mutta jotain siitäkin. Alalta josta itse tiedän (hyvin lähellä parturin työtä tosin) ainekulut ovat isommat kuin partureilla, hinnat korkeita ja tuntipalkka (jossa on alv mukana) ainekulujen jälkeen vielä pienempi kuin partureilla.

Eipä kummallakaan ammatilla silti rikastumaan pääse. Paitsi ehkä yksi tai kaksi promillea kaikista.
 

Tuamas

Jäsen
Niinhän myös moni muu asia on "läpikulkuerä". Ja en puhunut sinänsä tuotosta vaan tuosta laskennallisesta tuntipalkasta, johon ALV yleensä lasketaan, kuten kaikki muutkin kulut. Kuitenkin ALV laskutetaan asiakkaalta ja se ilmoitetaan hinnassa.

Tuo 15€/15min leikkaus voidaan usein sopia myös eri aikojen väliin, jolloin tyhjiä välejä saa täytettyä tuolla ja nostettua käyttöastetta.

Mielestäni sinä yliarvioit sekä parturin työpanoksen arvon että kulujen määrän, varsinkin miesten normaalissa hiusten leikkuussa. Tietenkin joku voi laskea itselleen hinnaksi vaikka 100€/h + ainekulut, alvit, kahvipapujen hinta yms. Eri asia on miten kauppa käy. Ja voin vakuuttaa että tiedän näistä asioista, en ehkä suoraan partureista niin paljon, mutta jotain siitäkin. Alalta josta itse tiedän (hyvin lähellä parturin työtä tosin) ainekulut ovat isommat kuin partureilla, hinnat korkeita ja tuntipalkka (jossa on alv mukana) ainekulujen jälkeen vielä pienempi kuin partureilla.

Eipä kummallakaan ammatilla silti rikastumaan pääse. Paitsi ehkä yksi tai kaksi promillea kaikista.

Ei moni muu asia ole ALVin tapaan läpikulkuerä, ALV on läpikulkuerä koska myynnin ALV on myyjän tilitettävä valtiolle.
Ei sitä voi käyttää tulonmäärittelyn perustana, koska se ei ole yrittäjälle tuloa.

Laskennalliseen tuntipalkkaan sitä EI VOI MISSÄÄN NIMESSÄ IKINÄ käyttää, koska se ei ole IKINÄ yrittäjälle tuloa (Edit. ja nyt kun liikaa yksinkertaistettiin, niin todettakoon että poikeuksena säännöstä alle 8.500 €:n vuotuisella liikevaihdolla, ALV nimenomaan on yrittäjälle tuloa).
Toivon että tuollaista ohjeistusta ei esiinny laajemmin, koska silloin yrittäjä on katelaskennan kanssa todella ahtaalla.

Mielestäni minä olen perustellut kulujen määrän (vuokratuolilaisilta veloitettava kuukausivuokra vastannee pohjatasollaan yleistä parturien kulutasoa) sekä tuntihinnan.

Viimeisimmässä esimerkissä (15min ja 15 €) päästiin siihen, että 100 % täyttöasteella tulo olisi 33,88 € / h ja sinä alaa lähellä toimivana varmaan tiedät, että onko tuollainen täyttöaste ylipäätään mahdollinen tai edes todennäköinen.

Edit.
Otetaan nyt esimerkki vielä selventämään.
Jos myyt palveluitasi kuluttajille hintaan 30 €, niin sinulle tulee nettotuloa 24,19 €.
Arvonlisävero tilitetään valtiolle, se on yrittäjällä lainassa vain kahden kuukauden ajan.
Tuosta 24,19€:sta sitten lähdetään vähentämään aine-, sosiaali-, toimitila- ym. kuluja, tuloveroja jne.

Tätä selventämään kävisi hyvin vaikka se, että kävisit läpi tuloslaskelman ja taseen jostakin ALV-velvollisesta yhtiöstä.
Tällöin huomaat, että tuloslaskelma laaditaan ALV-velvollisissa yhtiöissä AINA arvonlisäverottomin luvuin.
Arvonlisävero esiintyy tilinpäätöksessä ainoastaan taseen puolella.
Tätä tarkoittaa se, että kyseessä on läpikulkuerä.
Kun taasen jo mainitut aine- ym. kulut esitetään verottomin hinnoin tuloslaskelmassa. Eli ne eivät ole läpikulkueriä.

Ja jos itse työskentelet lähellä olevalla alalla, niin veikkaisin tämän väärinymmärryksesi johtuvan siitä että toimit alalla josssa ei yleisesti olla ALV-velvollisia? Eli olet esimerkiksi laillistettu hieroja tms.
Tällöin ALVia ei luonnollisesti huomioida, koska sitä ei saa vähentää ostoista, eikä sitä lisätä myyntihintaan.
 
Viimeksi muokattu:

Jeffrey

Jäsen
Eilen jo meinasin aiheesta tänne kirjoitella ja laskelmia esitellä, mutta puhti loppui kesken. Kun tuolien vuokrasta ja hinnoista täällä on puhuttu niin jaetaan oma tieto siitä, että Helsingin keskustassa sijaitsevassa melko kuuluisassa kampaamossa jossa tuoleja oli 10-15, tuolivuokra oli 1 500 euroa. Tuossa paikassa kävin ajanjakson 2006-2011. En nyt lähde muistelemaan missä vaiheessa ja keneltä tuon asian silloin tietooni sain, mutta näin se taisi olla. Mielestäni tuohon hintaan kuului tietyt tuotteet (pesuaineet), mutta esimerkiksi hiusvärit eivät tähän kuuluneet..? Lisäksi kampaajat saivat provikkaa myydyistä kampaamotuotteista.

Muistetaan vielä se, että tuolivuokralaiset ovat yrittäjiä siinä missä muutkin. Eli itse maksat eläkkeesi, lomasi yms...

Edit: Saakos muuten tuolivuokran vähentää verotuksessa "tulonhankkimis kustannus", mikäli on toiminimellinen yrittäjä?
 

Andrew

Jäsen
Hesburgerin mainoksen näin tänään keskustassa, joku hampurilaisateria 9,50 euroa. No huh huh.... on siinä hintaa hampurilaisaterialle, kun 10 eurolla saa lounas aikaan monesta paikasta päivän pihvin tai buffetin!
 

Murmeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Vancouver Canucks
Olen duunipaikan vuoksi taas muuttamassa Helsinkiin ja katsellut yksiötä keskustasta, kävelymatkan päässä työpaikasta. Lopulta pieni koppi löytyikin ja inhimilliseen hintaankin. En juuri neliöitä kaipaa kun itsekseni siinä yöni vietän ja mikään lopullinen asumisratkaisu se ei tosiaan olen.

Tässä kuitenkin on törmännyt vuokrakämppiä selatessa aivan mottipäisiin summiin mitä vuokrayksiöistä pyydetään ja maksetaan. Soluhuoneista pyydetään jopa lähes 900e:n kuukausivuokraa ja yksiöt pyörivät n. 650e-1200e:n välillä riippuen kunnosta yms.

Oma kämppä jäi lopulta tuon haarukan alle, joten kävi pieni mäihäkin.
 

kristian

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK - Muita ei oo
Niin... Kallion ja Töölön panokorsut ja niiden vuokrat kiinnostavat lähinnä nuoria.

Mutta tuo PK-seudun talojen (ja ylipäätään isojen asuntojen) hintojen nousu on johtanut käytännössä siihen, että perheasuntoja (ja mielellään rauhallisia kouluja) tarvitsevat joutuvat nostamaan kytkintä.

Hyvätuloiset lähtevät, vähävaraiset tulevat | Helsingin Uutiset

Kun verotulot vähenevät ja sossukulut nousevat, siitä ei tietenkään seuraa mitään hyvää. Vihreille ja Demareille asia tuskin on akuutti, koska heille raha tulee seinästä ja sähkö töpselistä... on tullut tähänkin saakka.
 

Red Label

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Bruins, Miro Heiskanen
Olen duunipaikan vuoksi taas muuttamassa Helsinkiin ja katsellut yksiötä keskustasta, kävelymatkan päässä työpaikasta. Lopulta pieni koppi löytyikin ja inhimilliseen hintaankin. En juuri neliöitä kaipaa kun itsekseni siinä yöni vietän ja mikään lopullinen asumisratkaisu se ei tosiaan olen.

Tässä kuitenkin on törmännyt vuokrakämppiä selatessa aivan mottipäisiin summiin mitä vuokrayksiöistä pyydetään ja maksetaan. Soluhuoneista pyydetään jopa lähes 900e:n kuukausivuokraa ja yksiöt pyörivät n. 650e-1200e:n välillä riippuen kunnosta yms.

Oma kämppä jäi lopulta tuon haarukan alle, joten kävi pieni mäihäkin.

Yksiöt ja kaksiot ovat tosiaan sikahintaisia, mutta onneksi onnistuttiin löytämään huhtikuussa vapailta markkinoilta reilun 70 neliön asunto parvekkeella kävelymatkan päässä keskustasta n. 1100 euron kuukausivuokralla. Onhan se kallista kun ei ne tulot mitkään kaksiset ole. Ainoa huono puoli tässä on keittokomero, joka on pirun pieni.

Asuntojen hinnat vaihtelevat vapaillakin markkinoilla melkoisesti. Eipä ne hinnat aina tipu vaikka lähtisikin kauemmas keskustasta, nytkin näyttäisi olevan Malmilla 69-neliöinen kolmio 1200€/kk. Ainahan sitä saa pyytää...

Omistusasunto ei ole vielä tällä hetkellä ajankohtainen, ja mielellään sitä pienempää vuokraa maksaisi mutta tässä elämäntilanteessa kätevintä on asua keskustassa.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Kun verotulot vähenevät ja sossukulut nousevat, siitä ei tietenkään seuraa mitään hyvää. Vihreille ja Demareille asia tuskin on akuutti, koska heille raha tulee seinästä ja sähkö töpselistä... on tullut tähänkin saakka.

Stadin kokoomuslaisethan haluavat ratkoa asian niin, että liittäisivät nämä muuttovoittoalueet osaksi Helsinkiä eli pakkoliitoksilla raahataan paenneet hyvät veronmaksajat tehottoman toiminnan maksajiksi.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Stadin kokoomuslaisethan haluavat ratkoa asian niin, että liittäisivät nämä muuttovoittoalueet osaksi Helsinkiä eli pakkoliitoksilla raahataan paenneet hyvät veronmaksajat tehottoman toiminnan maksajiksi.

Tämän ketjun asiaa ehdottomasti. Juuri mikään ei tulisi kansalaisille sekä yrityksille niin kalliiksi kuin kuntien välisen vero-, kaavoitus- ja/tai palvelukilpailun tarpeen poistaminen pk-seudulta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös