Niinhän myös moni muu asia on "läpikulkuerä". Ja en puhunut sinänsä tuotosta vaan tuosta laskennallisesta tuntipalkasta, johon ALV yleensä lasketaan, kuten kaikki muutkin kulut. Kuitenkin ALV laskutetaan asiakkaalta ja se ilmoitetaan hinnassa.
Tuo 15€/15min leikkaus voidaan usein sopia myös eri aikojen väliin, jolloin tyhjiä välejä saa täytettyä tuolla ja nostettua käyttöastetta.
Mielestäni sinä yliarvioit sekä parturin työpanoksen arvon että kulujen määrän, varsinkin miesten normaalissa hiusten leikkuussa. Tietenkin joku voi laskea itselleen hinnaksi vaikka 100€/h + ainekulut, alvit, kahvipapujen hinta yms. Eri asia on miten kauppa käy. Ja voin vakuuttaa että tiedän näistä asioista, en ehkä suoraan partureista niin paljon, mutta jotain siitäkin. Alalta josta itse tiedän (hyvin lähellä parturin työtä tosin) ainekulut ovat isommat kuin partureilla, hinnat korkeita ja tuntipalkka (jossa on alv mukana) ainekulujen jälkeen vielä pienempi kuin partureilla.
Eipä kummallakaan ammatilla silti rikastumaan pääse. Paitsi ehkä yksi tai kaksi promillea kaikista.
Ei moni muu asia ole ALVin tapaan läpikulkuerä, ALV on läpikulkuerä koska myynnin ALV on myyjän tilitettävä valtiolle.
Ei sitä voi käyttää tulonmäärittelyn perustana, koska se ei ole yrittäjälle tuloa.
Laskennalliseen tuntipalkkaan sitä EI VOI MISSÄÄN NIMESSÄ IKINÄ käyttää, koska se ei ole IKINÄ yrittäjälle tuloa (Edit. ja nyt kun liikaa yksinkertaistettiin, niin todettakoon että poikeuksena säännöstä alle 8.500 €:n vuotuisella liikevaihdolla, ALV nimenomaan on yrittäjälle tuloa).
Toivon että tuollaista ohjeistusta ei esiinny laajemmin, koska silloin yrittäjä on katelaskennan kanssa todella ahtaalla.
Mielestäni minä olen perustellut kulujen määrän (vuokratuolilaisilta veloitettava kuukausivuokra vastannee pohjatasollaan yleistä parturien kulutasoa) sekä tuntihinnan.
Viimeisimmässä esimerkissä (15min ja 15 €) päästiin siihen, että 100 % täyttöasteella tulo olisi 33,88 € / h ja sinä alaa lähellä toimivana varmaan tiedät, että onko tuollainen täyttöaste ylipäätään mahdollinen tai edes todennäköinen.
Edit.
Otetaan nyt esimerkki vielä selventämään.
Jos myyt palveluitasi kuluttajille hintaan 30 €, niin sinulle tulee nettotuloa 24,19 €.
Arvonlisävero tilitetään valtiolle, se on yrittäjällä lainassa vain kahden kuukauden ajan.
Tuosta 24,19€:sta sitten lähdetään vähentämään aine-, sosiaali-, toimitila- ym. kuluja, tuloveroja jne.
Tätä selventämään kävisi hyvin vaikka se, että kävisit läpi tuloslaskelman ja taseen jostakin ALV-velvollisesta yhtiöstä.
Tällöin huomaat, että tuloslaskelma laaditaan ALV-velvollisissa yhtiöissä AINA arvonlisäverottomin luvuin.
Arvonlisävero esiintyy tilinpäätöksessä ainoastaan taseen puolella.
Tätä tarkoittaa se, että kyseessä on läpikulkuerä.
Kun taasen jo mainitut aine- ym. kulut esitetään verottomin hinnoin tuloslaskelmassa. Eli ne eivät ole läpikulkueriä.
Ja jos itse työskentelet lähellä olevalla alalla, niin veikkaisin tämän väärinymmärryksesi johtuvan siitä että toimit alalla josssa ei yleisesti olla ALV-velvollisia? Eli olet esimerkiksi laillistettu hieroja tms.
Tällöin ALVia ei luonnollisesti huomioida, koska sitä ei saa vähentää ostoista, eikä sitä lisätä myyntihintaan.