Kallista... elämä on!

  • 625 052
  • 2 482

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ostan aika paljon Rainbow ja X-tra tuotteita, tuoteseloste tulee aina katsottua läpi, suomalaisia firmoja pyrin tukemaan. Lisäksi ostan aina paikallista kun mahdollista, esim. Satamaidon tuoteet kuuluvat listaan. Prisman lihatiskillä on kiitettävästi satakuntalaista lihaa.
Hienoa, että joissain Prismoissa on kunnolliset lihatiskit. Kuten aiemmin mainitsin, ei täällä alunperin ollut tuoretiskiä ollenkaan. Nyt sentään on, mutta pääasiassa siellä on savulohia, kassilohta ja grillibroilereita. Lihavalikoima on onneton, lohen lisäksi en ole muita kaloja nähnyt. Eipä ole tullut asioitua pahemmin viime aikoina.

Vaan mitäs olet mieltä, jos sormia napsauttamalla saisit tänne lisää kilpailua ja SOK sekä Keskon duopolin oikeasti murrettua? Tykkäisitkö halvemmista kuluttajahinnoista? Ja ehkä siitä, että palvelu parantuisi kautta maan kilpailun myötä? Tuskin tuo bonussysteemien pyörittely on ilmaista sekään, eli ehkä kuluttajahinnat laskisivat sen paskan poistamisen myötäkin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Tampereen keskustan Lidleissä olen käynyt. Epämiellyttävää porukkaa noin yleisesti. Ei se silti mikään ihme minusta ole. Lidlissä on tunnetusti halvat hinnat, joka tarkoittaa sitä, että sinne hakeutuu sellainen ostojajoukko, joka arvostaa alhaisia hintoja. Ts. tavalliset perheelliset, jotka haluavat venyttää penniä, deekut ja nistit, joilla ei ole rahaa sekä eläkeläiset. En sano, että kaikki Lidlissä asioivat ovat kamalia ihmisiä, mutta joka kerta, kun olen Lidlissä käynyt, on siellä joku deeku sammaltanut ja nisti haahuillut.

Mun lähi-Lidlissäni on sattunut muutaman kerran joku deeku vastaan, mutta enimmäkseen kyllä aivan perusporukkaa. Perheitä, eläkeläisiä, nuoria pareja, ehkä normaalia enemmän virolaisia ja venäläisiä... Kyllä minä noiden kanssa samaan kauppaa mahdun. Kuten mahtuu selkeästi vauraanoloiset pukumiehetkin, jotka ovat huomanneet, että roskasakin seassa on hyviä elintarvikkeita sopuhintaan. Tosin mahdun mä lähituottajien tiloille ja luomukauppaan myös itseäni parempien ihmisten sekaan hakemaan lihani ja yhteen Suomen laadukkaimmista paahtimoista hakemaan kahvini.
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
En ymmärrä, millä tavoin jenkkien systeemi liittyy tähän millään tavalla.

Lähinnä antaa perspektiiviä siihen valitukseen mikä näistä järjestelmistä on Suomessa päällä, newsflash, arkipäivää ulkomaillakin eikä mikään suomalainen kuriositeetti.

Silloinhan vertailu nimenomaan on järkevää. Miksi kenenkään kannaittaisi maksaa vain mielikuvasta näin selkeässä tapauksessa? Vertailu ukrainalaiseen maitoon on perseestä, koska silloin mahdollinen laatuero on potentiaalisempi ja lisäksi kotimaisuusnäkökulma jää pois.

Ei kyse ole siitä mistä ihmisten kannattaa maksaa, vaan mitä hintoja verrataan, ei ole mitään järkeä verrata bulkkituotteen hintaa brändituotteeseen ja tehdä siitä päätelmiä kauppaketjujen hintatasosta, vaan vertailu tulee tehdä bulkkituotteitten tai brändituotteitten välillä jos halutaan tietää jotain yleisesti hintatasosta. Ja lopuksi, olet täydellisen väärässä siinä jos kuvittelet että mielikuvan vaikutus hintaan on vain kannattavuus-kysymys kuluttajan kannalta, näinhän se ei todellakaan ole vaan juuri se lähes ydinkohta koko brändimarkkinassa. Joku voi haluta ostaa Valio-maitonsa Valio-purkista juuri siksi että se on Valio-maitoa Valiopurkista tai joku aidon LV:n käsilaukun Stockalta, riippumatta siitä että Milbonaa saa Lidlistä halvemmalla ja honkkarista löytyy lähes täydellinen LV-kop...siis autenttinen Luis Vutton-käsilaukku vain 5,99€.

Mutta se mikä pitää muistaa on se että Valio-maito on aina Valio-maitoa, Milbona on sitä vain ja tasan niin kauan kuin se on kannattavaa Lidlille, ukrainalainen maito odottaa vain yhden kvartaalin päässä ja kysymys on vain siitä miten tarkkaan ostaja jaksaa lukea pientä printtiä tuoteselosteessa. Ja kun Milbona sitten muuttuukin ukrainalaiseksi tms. mitä vaihtoehtoja Lidl-kävijällä on koska sitä Valio-maitoa ei sieltä saakaan?

Ja en kyllä ymmärrä mitenkään miten oma autoni vaikuttaa mitenkään tähän keskusteluun, juuri siksi että en edes tuo asiaa esille mitenkään, näemmä pointtini meni niin rajusti ohi (tai autoketjua vilkaisematta) ajat myöskin Skodalla ja täten lähinnä piikki osui ja upposi.
Mutta mikään edellämainitusta ei muuta sitä että omien havaintojeni mukaan juuri em. ryhmät jaksavat tuoda varsin paljon esille sitä omien valintojensa erinomaisuutta, koska se Lidlin maitohan on oikeastaan samaa kamaa kuin Valion maito ja Skodakin on oikeastaan volkkari...
 
Viimeksi muokattu:

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Lähinnä antaa perspektiiviä siihen valitukseen mikä näistä järjestelmistä on Suomessa päällä, newsflash, arkipäivää ulkomaillakin eikä mikään suomalainen kuriositeetti.
Ymmärrän hyvin, ettei tämä ole vain suomalainen keksintö. Ei se silti sen paskuutta poista, varsinkaan tällä meikäläisellä kilpailulla.


Ei kyse ole siitä mistä ihmisten kannattaa maksaa, vaan mitä hintoja verrataan, ei ole mitään järkeä verrata bulkkituotteen hintaa brändituotteeseen ja tehdä siitä päätelmiä kauppaketjujen hintatasosta, vaan vertailu tulee tehdä bulkkituotteitten tai brändituotteitten välillä jos halutaan tietää jotain yleisesti hintatasosta.
Tuo on totta. Tosin alunperin annettiin ymmärtää, että Lidlin maito on hesburger-tasoa ja Valio jotain gourmetia. Ihan paska vertaus.

Ja lopuksi, olet täydellisen väärässä siinä jos kuvittelet että mielikuvan vaikutus hintaan on vain kannattavuus-kysymys kuluttajan kannalta, näinhän se ei todellakaan ole vaan juuri se lähes ydinkohta koko brändimarkkinassa.
No, riippuu tuotteesta ja kuluttajasta. Joillekin Valion brändi on se juttu, toinen taas tajuaa lukea pienen printin purkin kyljestä. Enkä nosta nyt itseäni Skoda-kuskiksi, vaan toteanpahan vain. Brändit ohjailevat meitä kaikkia, mutta ei niiden mukana tarvitse aivan sokeasti mennä.

Mutta se mikä pitää muistaa on se että Valio-maito on aina Valio-maitoa, Milbona on sitä vain ja tasan niin kauan kuin se on kannattavaa Lidlille, ukrainalainen maito odottaa vain yhden kvartaalin päässä ja kysymys on vain siitä miten tarkkaan ostaja jaksaa lukea pientä printtiä tuoteselosteessa.
Luulen, että on aika iso kynnys Lidlille tehdä tuollaista ainakaan kaikessa hiljaisuudessa. Eiköhän ne tiedä, millainen instituutio kotimainen maito on Suomessa ja millaiset tappiot siitä tulisi, jos vinkuinkkareilta alkaisi maitoa tuottamaan suomalaisena.

Ja en kyllä ymmärrä mitenkään miten oma autoni vaikuttaa mitenkään tähän keskusteluun, juuri siksi että en edes tuo asiaa esille mitenkään, näemmä pointtini meni niin rajusti ohi (tai autoketjua vilkaisematta) ajat myöskin Skodalla ja täten lähinnä piikki osui ja upposi.
Ei osunut eikä uponnut, vaikka voisin kyllä Skodan huoliakin. Vaan olisi sitten jo niin suuret kk-erät, ettei auttaisi edes Lidlissä käynti. Autosi ei liity tähän mitenkään, kunhan kokeilin.

Mutta mikään edellämainitusta ei muuta sitä että omien havaintojeni mukaan juuri em. ryhmät jaksavat tuoda varsin paljon esille sitä omien valintojensa erinomaisuutta, koska se Lidlin maitohan on oikeastaan samaa kamaa kuin Valion maito ja Skodakin on oikeastaan volkkari...
No sulla on sitten aika pitävä evidenssi tähän tapaukseen.

Jos nyt joku tosissaan keulii sillä, että saa Volkkarin Skodalla tai Valion maito Milbonalla, niin on aika vähissä ilot. En aivan ymmärrä kuitenkaan sitä, miten saat näistä yksittäistapauksistasi vedetty stereotypian Lidlissä asioivista ihmisistä.
 

#76

Jäsen
Tuskin tuo bonussysteemien pyörittely on ilmaista sekään, eli ehkä kuluttajahinnat laskisivat sen paskan poistamisen myötäkin.
Miksi bonussysteemien purku oletuksena pudottaisi hintoja? Näkeehän nytkin hyvin samantasoisia hintoja esim. dvd-levyissä riippumatta käykö halpahallissa tai jotain kantis-ohjelmaa pyörittävässä firmassa. Talvella ostin muksulle Kuomat ja hyllyhinnalla halvin ostopaikka oli Prisma, vaikka kantis-ohjelman puuttumisen kilpailijalta olisi pitänyt taata halvempi hinta, vai?
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Miksi bonussysteemien purku oletuksena pudottaisi hintoja? Näkeehän nytkin hyvin samantasoisia hintoja esim. dvd-levyissä riippumatta käykö halpahallissa tai jotain kantis-ohjelmaa pyörittävässä firmassa. Talvella ostin muksulle Kuomat ja hyllyhinnalla halvin ostopaikka oli Prisma, vaikka kantis-ohjelman puuttumisen kilpailijalta olisi pitänyt taata halvempi hinta, vai?

Eiköhän noissa ole kyse jo volyymeista. Mutta en minä sitä lopulta tiedä, kuinka kävisi. Oletan kuitenkin, etteivät keskusliikkeet pelkästä antamisen ilosta rahaa jaa. Itse näkisin hyödyn suoraan hinnoissa mieluummin.
 

Rommeli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Pale Knuckles - EASHL, Україна
Sinä teet Rommeli nyt oletuksen, että Lidlin elintarvikkeet olisivat jotenkin huonompilaatuista halpiskamaa kuin isojen ketjujen hintavammat. Ei pidä paikkaansa alkuunkaan. Mikä tekee esimerkiksi Valion maidosta laadukkaampaa kuin Milbonan suomalaisesta maidosta?

Missä vaiheessa teen tuollaisen olettamuksen? Oletan vain, että verrataan niitä kauppojen omia tuotemerkkejä keskenään.

Silloinhan vertailu nimenomaan on järkevää. Miksi kenenkään kannaittaisi maksaa vain mielikuvasta näin selkeässä tapauksessa?

Minä en maksa mielikuvasta. Itse asiassa pyrin välttelemään esimerkiksi Valion maitoa ja maksan paikallisuudesta.

Hienoa, että joissain Prismoissa on kunnolliset lihatiskit.

Uskaltaisin väittää, että useimmissa Prismoissa on kunnolliset lihatiskit. Raumalla myös S-Marketissa on ihan kohtuullisen pätevä lihatiski, jossa on tarjolla melkoisen hyvä setti paikallisen tuottajan tavaraa.

Tuo on totta. Tosin alunperin annettiin ymmärtää, että Lidlin maito on hesburger-tasoa ja Valio jotain gourmetia. Ihan paska vertaus.

En suostu ottamaan pienintäkään vastuuta siitä, että sinä joko ihan vilpittömästi (tai todennäköisesti aivan tahallasi) ymmärsit vertauskuvan täysin päin vittua. Kyllä vertailuissa pitää lähteä siitä, että kilpailijat ovat edes suunnilleen samalla viivalla, eikä muokata lähtötietoja omiin tarkoitusperiin sopiviksi. Itse asiassa täällä jo joku kertoi esimerkiksi Pirkka-maidon litrahinnan, mikä ei sitten juurikaan eronnut siitä Milbonasta...
 

varjo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Montreal Canadiens, (Internazionale), Nash&Suns
Pitää kyllä muistaa noissa kantisjärjestelmissä että yksi tuotos noissa systeemeissä on todella hyvälaatuinen ostoseuranta, mikä varmasti auttaa alueellisten valikoimien optimoinnissa, kuorman ennustamisessa ja tietenkin jossain määrin kohdistetussa mainonnassa (joskin se on vielä aika lapsenkengissä).
Vastaavan systeemin pystytys ei ole ilmaista, joten sikäli ihan kaikki järjestelmän kulut eivät ole vain asiakkailta pois an sich vaan osa kuluista menee kauppaketjujen omaan "R&D"-budjettiin.

Loppupeleissä kuitenkin olennaisinta on olla mukana noissa systeemeissä, eikä kuvitella että jos ei ota vihreää korttia, systeemi jotenkin romahtaisi. Toki jos käy vain Lidlissä yms. niin samapa se, mutta kun nykyään on aika vaikea vältellä vaikkapa vihreän linjan palveluita ylipäätänsä niin aiheuttaa bonus-systeemi prosentin tai kahden lisän hintoihin, niin ilman kanta-asiakkuutta tämä lisä menee täysimääräisenä asiakkaan maksettavaksi.
Ja tämä ei ole maksettu mainos miltään taholta, mutta noin se vain on, niin kauan kuin järjestelmiin kuulumisesta ei itsestään tule mitään kuluja. Näppärä "sijoittaja" jopa liittyy kaikkiin mahdollisuus osuuskauppoihin ja saa ihan tuntuvan koron sijoitetulle pääomalle, olkoonkin ettei itse pääomaa kai varsinaisesti koskaan saa takaisin mutta toki tuotto on kohtalaista ja takaisinmaksu ei kestä ihan loputtomiin.
 

Turma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hpk
Avaudun vähän Lidlin erikoistavaroista, vaikka meneekin ketjun otsikon ohi.
Vaimo oli kuullut kehuttavan Lidlin urheilutekstiilejä ja taitaa olla itsekin niihin tyytyväinen. Itse kun nyt mietin, niin kolme erikoistuotetta tulee mieleen:

-lämpimät pyöräilyhanskat ovat ollet hyvät ja edulliset
-pyöräilytakin taskun vetoketju hajosi, ennen kuin oli kaupasta kotiin ehtinyt (laitoin heti päälle)
-huonekalujen siirtosetti ("tunkki" ja neljä pyörällistä siirtoalustaa) täysi paska ja käyttökelvoton
 

Alamummo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool FC, Heiskanen, Lundell, Rantanen
Saanko ystävällisesti kysyä, että kuinka suurta taloutta elätät? Jos itse elelisin pelkästään puolison kanssa tai yksin, niin enpä usko paljoa hintoja tuijottelevani. Onneksi näin ei kuitenkaan ole.

Kattellaan jos taas olisi varaa piipahtaa Stockan Herkuissa kun nuo lapset on lentänyt pesästään. Tai edes pääpainoltaan tuolla paremman aineksen K ja S-Marketeissa.
Saat kysyä, elän kahden aikuisen taloudessa. Onneksi, voisin sanoa minäkin.

Kyllä mä ymmärrän, että lasten ruokkimiseen menee rahaa ja silloin katsoo varmaan tarkemmin, mihin rahansa roudaa. Mutta koska meidän taloudessamme ei tarvitse huolehtia itsemme lisäksi kuin koirien hyvinvoinnista, niin kaupassa ei tarvitse jokaista hintaa tuijottaa. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että olisin valmis maksamaan sapuskasta sokeasti mitä vaan. Valinnan varaa on vaan ehkä vähän enemmän.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
...Vaan mitäs olet mieltä, jos sormia napsauttamalla saisit tänne lisää kilpailua ja SOK sekä Keskon duopolin oikeasti murrettua? Tykkäisitkö halvemmista kuluttajahinnoista? Ja ehkä siitä, että palvelu parantuisi kautta maan kilpailun myötä? Tuskin tuo bonussysteemien pyörittely on ilmaista sekään, eli ehkä kuluttajahinnat laskisivat sen paskan poistamisen myötäkin.

Minulla ei ole mitään kilpailua vastaan, mutta en usko volyymilla tapahtuvaan hintakilpailuun.

edit: Taitaa olla tuo "bonusjärjestelmät ovat paskoja" -toteamus sitä tämän päivän tiedostamista. En oikein ymmärrä tätä yleistämistä, sillä isossa kaupassa pystyy tekemään ostopäätöksiä erilaisilla perusteilla. Joskus ostetaan halpaa, joskus kotimaista, joskus taas tuoretta, näitä kaikkia löytyy esimerkiksi Prismasta.
 
Viimeksi muokattu:

Nick Neim

Jäsen
Ehkä lievänä offtopicina täytyy heittää, että käsittääkseni Milbonan maidot eivät tule enää Valiolta. Maito tulee käsittääkseni Suonenjoelta, ja pakkauksesta vastaa joku Toholammen firma, Maitokolmio kai nimeltään.

Tämä vaihdos tapahtui kai tämän vuoden alkupuoliskolla.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Ehkä lievänä offtopicina täytyy heittää, että käsittääkseni Milbonan maidot eivät tule enää Valiolta. Maito tulee käsittääkseni Suonenjoelta, ja pakkauksesta vastaa joku Toholammen firma, Maitokolmio kai nimeltään.

Tämä vaihdos tapahtui kai tämän vuoden alkupuoliskolla.

Taitavat suosia paikallisia tuottajia, kun täällä Porissa ostavat Satamaidolta ainakin tuota maitojuomaa, kuten jo totesin.
 

Nick Neim

Jäsen
Taitavat suosia paikallisia tuottajia, kun täällä Porissa ostavat Satamaidolta ainakin tuota maitojuomaa, kuten jo totesin.

Kappas, toi sun viestisi alku meni sitten ilmeisesti ohitse, vaikka ketjun muka luki taas niin tarkasti läpi.

Mutta joo kuitenkin, mielestäni tuo paikallisten tuottajien suosiminen on vain hyvä asia. Se onkin sitten jo jonkin toisen ketjun kamaa.
 

Jeffrey

Jäsen
Vai ruokakauppojan hinnoista väännetään. Tottahan se on, että maalla ruoka maksaa vähemmän kuin kaupungissa. Yksi iso selittävä tekijä on sekin, että esimerkiksi Helsingissä samalle työntekijälle pitää maksaa enemmän palkkaa kuin vaikkapa Suonenjoella.

Omalla opiskelupaikkakunnallani käyn usein itsestäni lähimmässä isossa ruokakaupassa. Se nyt sattuu olemaan merkiltään Minimani, eli ns. kortiton kauppa. Toki jos hintaeroja verrataan taas Helsingissä omaan omakotialueen lähi K-Kauppaan niin hintaero on jopa järkytys. Sitten taas jos hintoja vertaa edes suuriin Prismoihin ja Cittareihin niin hintaerot alkavat olla jo niin ja näin. Toki on tuotteita jotka Minimanissa on edullisempia, mutta sitten taas tuotteita jotka ovat tyyriimpiä.

Tämä hintaero tippuu edelleen mikäli vertaa sitten opiskelupaikkakunnan isoja toimijoita keskenään.

Mitä Lidliin tulee, niin ikinä en ole sieltä mitään ostanut. Jokusen kerran olen jonkun kaverin mukana käynyt, mutta onhan tuo hirveä paikka. Kuten joku täällä jo kuvasikin on Lidl varastomainen. Itse en halua ostaa ruokaani epäsiististä ympäristöstä, samantien voisin poimia sen roskiksesta.

Ruoka ostokset ovat toki valtava kuluerä. Minulla ruokaan menee helposti yli puolet kuukauden käyttörahasta. Ruuassa on kuitenkin helpohko säästää ja itse olen kokenut tämän jopa mielekkääksi. Ei niinkään se, että juoksen jossain kaupoissa missä maitotölin saa 5s halvemmalla. Vaan valmistan ruokaa niistä raaka-aineista jotka ovat edullisia, tai ovat tarjouksessa. Minimanissa esimerkiksi on aika usein uunilihaa tarjouksessa 3-5€ kilo. Ostan muutaman kilon köntin, vetäsen sen ylikypsäksi, osan syön muutaman päivän sisällä burgerin välissä ja loput pakastan ja laitan sitten tilaisuuden tullen siitä jotain kastiketta.

Olen laskenut, että omalla kokkauksellani annoshinnan tulisi olla alle 2€. Tämä sisältää kaiken, leivät maidot yms. Lisäksi olen iso mies ja syön aika paljon, omaan annokseen kuuluu 150-250g lihaa. Toki välillä annoshinta nousee, mutta keskiarvoisesti se pysyy tuon alla kun välillä tulee ostettua esimerkiksi tarjous jauhelihaa josta tekee useamman annoksen satsin. Cittarissa esimerkiksi usein on jauhelihaa 1-2€/400g. Kolme tuollaista pakettia, kuivapainoltaan puolet makaroonia, munia ja maitoa ja siinä on makaroonilaatikko useammaksi päiväksi, annoshinnalta euron pintaan.

Tietysti ruualla sniiduilu sopii vain silloin kun avokki ei ole maisemissa, nainen kun ei kuullemma voi syödä samaa ruokaa useampana päivänä peräkkäin. Makaroonilaatikkokin kuitenkin muuttuu moneksi, riippuen siitä syökö sen ketsupin, BBQ -kastikken kanssa vaiko kuivilteen.

Ruuassa säästämisen ydinkysymyksiä on se, että ylipäänsä syö kaiken minkä ostaa. Tai sanottaisiinko niinpäin, että ostaa vain sen mitä syö. Toinen ydinkysymys on se, että ei turhaan käytä raaka-aineita. Esimerkiksi hyvä Bolognese tulee naudan lihasta, sipuleista, tomaateista ja lihaliemestä. Ei sinne tarvitse laittaa porkkanaa ja selleriä, tai ainakaan niitä ei tarvitse erikseen ostaa. Samoiten esimerkiksi salaattiin riittää kun siinä on kurkkua ja tomaattia, turhaan ostaa vielä sitä paprikaa. Varsinkin kahden hengen taloudessa käy niin, että salaattia tehdessä tulee laitettua puolikas kurkku ja puolikas paprika, toiset puolet sitten unohtuu ja pilaantuu joka nostaa raaka-aine kustannuksia melko selkeästi. Jätetään se paprika sinne kauppaan ja laitetaan vain kurkkua ja tomaattia, seuraavalla kerralla voidaan sitten laittaa paprikaa ja tomaattia.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Mitä Lidliin tulee, niin ikinä en ole sieltä mitään ostanut. Jokusen kerran olen jonkun kaverin mukana käynyt, mutta onhan tuo hirveä paikka. Kuten joku täällä jo kuvasikin on Lidl varastomainen. Itse en halua ostaa ruokaani epäsiististä ympäristöstä, samantien voisin poimia sen roskiksesta.
Ihan niinkuin haluat, mutta lapsellista on kuvitella että se kauppa on jotenkin epäsiisteyttään varastoimainen. Ne on helvetin hyvinpalkatut keskuspaikan brändi-ihmiset suunnitelleet kaupat näyttämään edullisilta. Tätä lavat ja laatikot tekevät. Kermaperseet eivät ole olleet kohderyhmänä.


Ja ettei kukaan pääse Stockan herkkuineen täällä humble braggäilemään niin mainittakoon, että oma ruokani tuodaan helikoptereilla monacon carrier fourista.
 
Tietysti ruualla sniiduilu sopii vain silloin kun avokki ei ole maisemissa, nainen kun ei kuullemma voi syödä samaa ruokaa useampana päivänä peräkkäin.

Mulla on sama homma ja tuo nirsoilu nostaa tuntuvasti kuukausittaisia ruokamenoja. Okei ehkä kerran kuussa tulee tehtyä esim. juurikin makaronilaatikko, mutta kovin mielellään en syö toista kertaa peräkkäin samaa ruokaa. Tylsää. Liikaa tulee myös hifisteltyä ruuan kanssa suhteessa palkkatasoon, mutta minkäs teet, kun asia on tavallaan (kallis) harrastus.

Asun siis yksin ja kuukausittaiset ruokamenoni ovat samassa linjassa kuin ystäväni kolmihenkisessä perheessä kaikkine vaippoineen! Tällä omalla hifistelyllä on ihan sama syökö ulkona vai tekeekö ruuan itse.

Kauppana käytän poikkeuksetta S-mafiaa. Eniten vituttaa, ettei lähikaupoista löydy kunnon lihatiskiä. Eli erikseen joutuu käymään hallissa. Bonarikortti tietysti on, tuli aikoinaan luontaisetuna. Lidlissä tulee käytyä ehkä kerran pari vuodessa, jos on kiinnostava teema tai tarjous.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
edit: Taitaa olla tuo "bonusjärjestelmät ovat paskoja" -toteamus sitä tämän päivän tiedostamista.
Ei kai siinä muu auta, kun kerran kaksi jäärää erityisopea niin sanoo.

Te olette kyllä eri rotu, ihan omanlaisensa. Ei jumankautsu.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Jätetään se paprika sinne kauppaan ja laitetaan vain kurkkua ja tomaattia, seuraavalla kerralla voidaan sitten laittaa paprikaa ja tomaattia.
Tai sitten käytetään mielikuvitusta ja hyödynnetään se paprika ennen pilallemenoa.
 
Suosikkijoukkue
HIFK
...Esimerkiksi hyvä Bolognese tulee naudan lihasta, sipuleista, tomaateista ja lihaliemestä. Ei sinne tarvitse laittaa porkkanaa ja selleriä, tai ainakaan niitä ei tarvitse erikseen ostaa. Samoiten esimerkiksi salaattiin riittää kun siinä on kurkkua ja tomaattia, turhaan ostaa vielä sitä paprikaa.

Noista kyllä saa sellaisen ihan kivan leijonakorumiehen spakettikastikkeen, mutta Pasta Bolognesea noista ei tule.

Muutenkin tämä viesti oli sellainen, että tuli jotenkin fiilis että sama jätkä joka on keksinyt fiktiivisen Scholl-hahmon on kehittänyt toisen hahmon, joka suhtautuu täysin eri tavalla elämään kuin scholl.

Pennin venyttäminen on ihan järkevää ja jokaisen pitää pohtia ei pelkästään rahan vuoksi, vaan ekologisuuden nimissä omaa kulutustaan. Mutta ei kenenkään kannata ainakaan pitkäksi aikaa jämähtää tuollaiseen "makaroonilaatikko taipuu moneksi"-asenteeseen.

Käytä pakastinta, jos se on verkkovirtaan kytkettynä. Niin ei tarvitse syödä samaa ruokaa koko viikkoa.
 

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Ei kai siinä muu auta, kun kerran kaksi jäärää erityisopea niin sanoo.

Te olette kyllä eri rotu, ihan omanlaisensa. Ei jumankautsu.

Miten minun ammattini liittyy ruokakeskusteluun?

Minusta olisi hienoa, että Suomessa olisi vieri vieressä yksityisiä isoja ruokakauppoja, joista saisi kohtuullisella korvauksella edullista arkiruokaa ja valikoimasta löytyisi myös erilaisia tuoreita kaloja, lihoja ja leikkeleitä. Valitettavasti suurinosa Suomen kaupungeista on sen kokoisia, että tuollainen on utopiaa.

Lidl on ihan samanlainen ketjumyymälä kuin nämä kaksi muutakin. Suomen markkinat nyt vaan ovat sen verran pienet, että volyymilla kilpailevia kauppoja ei tänne määränsä enempää mahdu. Minä en vaan jaksa tuntea huonoa omaatuntoa siitä, että en ole sinun linjoillasi "sen paskan (=bonusjärjestelmä) poistamis" -kampanjassa. Ostan ruokani sieltä, mistä saan ne kohtuu edullisesti ja helposti. Kun joskus tarvitaan parempia raaka-aineita, poikkean kauppahallissa, tilateurastomolla tai omilla verkoilla.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Miten minun ammattini liittyy ruokakeskusteluun?

.

Yhtä paljon kuin se, että minä tiedostan erinomaisesti jotain. Vaan olette te, ainakin kokeneemmat, aikamoisia kääriäinen, niin hyvässä kuin pahassa.

Mun toiveeni on se, ettei tarvitsisi kilpailla volyymilla vaan laadulla, sekä palvelun että tuotteiden osalta. Se ostokokemus voi tapahtua vaikka S-ryhmän myymälässä, kunhan nämä olisivat kohdillaan. Näin ei ole Lidlissäkään, mutta se tuo vähän lovea tähän kahden jätin systeemiin. Lisäksi on hauska aina seurata sitä, miten paljon paremmaksi jotkut itsensä tuntevat suorittaessaan ruokaostoksensa prismoissa natsisiwan sijaan.
 

#76

Jäsen
Oletan kuitenkin, etteivät keskusliikkeet pelkästä antamisen ilosta rahaa jaa. Itse näkisin hyödyn suoraan hinnoissa mieluummin.
Tuskin antavat antamisen ilosta, mutta koettavat houkutella lisää asiakkaita ja saada asiakkaat ostamaan enemmän. Samat keinot käytössä myös yritysten välisessä kaupassa ahkeraan ja onhan esimerkksi monissa ay-liikkeen jäsenkorteissa alennusta mm. Hotelleista tai huoltoasemien bensoista. Syystä tai toisesta alennuksia annetaan pääosin kaikissa firmoissa eri kriteerein.

Olisi mielenkiintoista nähdä kaupan kulissien takaa tilastoa miten esim. päivän myynti jakautuu tunneittain. Oma epäillys, ettei pidempi aukioloaika kannata, jos liike selviäisi esim. yhdellä työvuorolla kahden sijaan. Toinen kiinnostava seikka olisi eri tuotteiden menekki ja miten paljon kauppa voisi keventää valikoimaansa. Jos oikein hakisi kuluniukkaa linjaa ja koettaisi tarjota asiakkaille mahdollisimman halvat hinnat.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
edit: Taitaa olla tuo "bonusjärjestelmät ovat paskoja" -toteamus sitä tämän päivän tiedostamista.

Eikös bonusmiehet just täällä tuominneet Lidl-asiakkaat juopoiksi ja narkkareiksi? Että en nyt siitä tiedostamisesta niin tiedä...

Kyllä minä mielelläni tuen Pick´n Pay tyylistä yksityisyrittämistä, vaikka mullakin tuo vihreä kortti on.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös