Kallista... elämä on!

  • 627 778
  • 2 505

ipa rules

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Packers
Eilen uudet jarrupalat ja jarrulevyt. Töinensä 470€. Uudet kesänakit täytyisi ostaa, vanhat sakoilla. ~450€. Vuoden vaihteessa maksoin Diesel-veron ja vakuutuksen, vähistä ajovuosista johtuen yht. ~920€. Pari tonnia autoiluun 1/4 vuoden sisällä. Taidan lopettaa kulujen laskemisen.

Autoiluketjussa mainitsin ostaneeni pitkäaikaisen unelmapirssini.

Kyseisen auton Kasko (siis ilman mitään bonuksia/alennuksia) on aika suolainen 7300€.

Renkaat pitää jossain vaiheessa uusia ja lähtöhinta/kpl on 430€.

No elämä on.
 

ipaz

Jäsen
Eilen uudet jarrupalat ja jarrulevyt. Töinensä 470€. Uudet kesänakit täytyisi ostaa, vanhat sakoilla. ~450€. Vuoden vaihteessa maksoin Diesel-veron ja vakuutuksen, vähistä ajovuosista johtuen yht. ~920€. Pari tonnia autoiluun 1/4 vuoden sisällä. Taidan lopettaa kulujen laskemisen.

Edellä yksi syy miksi minulla ei ole autoa. Bussilla tai pyörällä pääsee tuon neljän kilometrin työmatkan ja muutenhan tässä kaupungissa mitään autoa tarvitsekaan. Toisaalta samalla kun säästää olemalla autoton, niin ei jaksa enää katsoa minkään muun asian kuten vaatteiden tai ruoan hintaa. Se paita tai takki joka hyvältä näyttää otetaan ja hinta katsotaan sitten kotona. Samoin ruokakaupassa ei ole mitään väliä paljonko joku leipäpaketti maksaa. Ja baarilaskua ei myöskään pidä tarkastaa, saattaisi muuten alkaa harmittamaan.
 

Leon

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Stars, Panthers
Edellä yksi syy miksi minulla ei ole autoa. Bussilla tai pyörällä pääsee tuon neljän kilometrin työmatkan ja muutenhan tässä kaupungissa mitään autoa tarvitsekaan. Toisaalta samalla kun säästää olemalla autoton, niin ei jaksa enää katsoa minkään muun asian kuten vaatteiden tai ruoan hintaa. Se paita tai takki joka hyvältä näyttää otetaan ja hinta katsotaan sitten kotona. Samoin ruokakaupassa ei ole mitään väliä paljonko joku leipäpaketti maksaa. Ja baarilaskua ei myöskään pidä tarkastaa, saattaisi muuten alkaa harmittamaan.
En ole kyllä huomannut, että autollisuus mitenkään muuttaisi tuota tilannetta. Paitsi silloin, kun menee autolla siihen baariin. En kyllä muista, milloin viimeksi niin pääsi käymään.
 

ipaz

Jäsen
En ole kyllä huomannut, että autollisuus mitenkään muuttaisi tuota tilannetta. Paitsi silloin, kun menee autolla siihen baariin. En kyllä muista, milloin viimeksi niin pääsi käymään.

No minä olen kuitenkin sen verran köyhä että jos tässä nyt vielä jotain auton mukanaan tuomia kuluja makselisi, niin olisi pakko alkaa kaurapuurolinjalle ja ostaa vaatteet tarjouksesta. Ja vetää kunnon pohjat ennen baariin menoa jotta rahat riittäisivät. Nyt voi elellä melko huolettomasti kun ei ole bensakuluja, vakuutus-, ym. auton käyttömaksuja.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
Auton omistaminen on kyllä tänä päivänä tehty omistajalle rikoksena joistain aiemmista väärinteoista.

Omistan amerikkalaisen auton -04 ja ensikatsastuksessa tuli pelkkää vittuilua. Pieni naarmu tuulilasissa, mutta väärässä paikassa => tuulilasi uusiksi n.500 euroa, takajarrupalat muka liian loppukuluneet (viikon päästä oli määräaikaishuolto sovittuna), joku vitun takasumuvalolamppu pimeä (enhän mä edes tiedä mistä ne saa päälle enkä ole koskaan käyttänyt). Eikun jälkikatsastukseen ja sillä välillä vielä jäätyi pyyhkijänsulka ja kärvähti jarruvalon lamppu. No nyt sitten on 75tkm ajettu auto katsastettu, eikä hintaa tullut kuin n. tonni.
 

msg

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sopimustekninen verovelka
Omistan amerikkalaisen auton -04 ja ensikatsastuksessa tuli pelkkää vittuilua.

Oma suosikkini autokulujen ennakointiin on uusi auto ja huolto/huolenpitosopimus. Kallista, mutta summa on ennakkoon tiedossa.

Niin ja jenkkejä huoltavia firmoja on muitakin kuin Metro-auto ja Autokeskus...
 

sake

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oma suosikkini autokulujen ennakointiin on uusi auto ja huolto/huolenpitosopimus. Kallista, mutta summa on ennakkoon tiedossa.

Niin ja jenkkejä huoltavia firmoja on muitakin kuin Metro-auto ja Autokeskus...


Ainakin meillä uuden Nissanin kohdalla huoltoja tuntui olleen 100 kilometrin välein ja joka helvetin kerta piti laittaa kaikki uusiksi ja hinta oli aina alkaen 500 euroa. Ja silloin, kun oli vielä "takuu" voimassa, olisi moni juttu mielestäni kuulunut takuun piikkiin, mutta oikeasti siihen ei siis kuulu mikään kuluva osa Nissanin mukaan.. Hmm, pisti vähän mietityttämään, että mikä autossa ei olisi kuluvaa osaa??
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
Eilen uudet jarrupalat ja jarrulevyt. Töinensä 470€.
Mihin autoon? Vaihdettiin -01 Mondeoon pari päivää sitten taakse levyt ja palat, itse tehtiin ja säästettiin. Noin 80€ tuli maksamaan plus sit työtunnit. :)

Kannattaa hankkia esim Alfameriltä omaan autoon korjausopas, auttanut ainakin meillä tosi paljon.
 

Burtonn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
"Mihin autoon? Vaihdettiin -01 Mondeoon pari päivää sitten taakse levyt ja palat, itse tehtiin ja säästettiin. Noin 80€ tuli maksamaan plus sit työtunnit. :)"

Joopa joo. Puolet autoilevasta ei ikinä onnistu saamaan autosta ajokuntoista tollasen projektin jälkeen, vaan hinausauto paikalle ja kuuntelemaan huoltamon irvailua teeseitse miehistä. Lopuista puolesta joka toisella ei ole tallia käytettävissä ja jos on niin ei varmasti joku kallis työkalu puuttuu...

Kyllä pelkän alfamerin kanssa kerrostalon parkkipaikalla normipakin kanssa tulee aika äkkiä äitiä ikävä.
 

Shejbal

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans
Joopa joo. Puolet autoilevasta ei ikinä onnistu saamaan autosta ajokuntoista tollasen projektin jälkeen, vaan hinausauto paikalle ja kuuntelemaan huoltamon irvailua teeseitse miehistä. Lopuista puolesta joka toisella ei ole tallia käytettävissä ja jos on niin ei varmasti joku kallis työkalu puuttuu...

Kyllä pelkän alfamerin kanssa kerrostalon parkkipaikalla normipakin kanssa tulee aika äkkiä äitiä ikävä.

Siinäpä se syy sitten onkin miksi auton korjaaminen on niin kallista. Jos autollensa pystyy jotakin tekemään, niin sillä säästää pitkän pennin, mutta jos ei pysty, niin on suht' turha päivitellä remonttien hintaa.

Monesti kuulee joidenkin perustaunojen päivittelevän kuinka sen ja sen osan vaihto maksoin niin ja niin paljon. Sen pienen osan! Mutta kun tauno itse tietäisi minkälaisen työn takana on sen osan esiin kaivaminen, vanhan irroittaminen ja uuden asentaminen, niin ei hintojen päivittely välttämättä olisi niin suurta.

Ei ole muuten huono hankinta tuollainen Elazin mainitsema korjausopas, vaikka autoonsa ei koskea uskaltaisikaan. Oppiipahan siitä ainakin jotain autonsa sielunmaisemasta.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Ainakin meillä uuden Nissanin kohdalla huoltoja tuntui olleen 100 kilometrin välein ja joka helvetin kerta piti laittaa kaikki uusiksi ja hinta oli aina alkaen 500 euroa. Ja silloin, kun oli vielä "takuu" voimassa, olisi moni juttu mielestäni kuulunut takuun piikkiin...

http://www.autokeskus.fi/huolto/huoltohinnastot/

Tuoltahan löytyvät Nissanin määräaikaishuoltojen hinnat. Tosiasiahan on se, että Nissaneissa on lyhyt huoltoväli, mutta ainakin omasta mielestä hinnat ovat edullisia moneen muuhun merkkiin verrattuna. Nuo välihuollot (15tkm/45tkm jne) ovat käytännössä vain öljynvaihtoja.

Käytin Almeran syksyllä tuossa isommassa huollossa ja maksoi n.300€, lisäksi auto oli jopa pesty. Ennen huoltoa kerroin, ettei tuulilasin pesunestettä yms. tarvitse lisätä.

Voitko kertoa hieman lisää noista jutuista, jotka mielestäsi olisivat kuuluneet takuuseen.
 

Tuamas

Jäsen
Joopa joo. Puolet autoilevasta ei ikinä onnistu saamaan autosta ajokuntoista tollasen projektin jälkeen, vaan hinausauto paikalle ja kuuntelemaan huoltamon irvailua teeseitse miehistä. Lopuista puolesta joka toisella ei ole tallia käytettävissä ja jos on niin ei varmasti joku kallis työkalu puuttuu...

Näille tumpeloille jotka eivät kuitenkaan halua maksaa riistohintoja, suosittelen että etsivät omalta paikkakunnaltaan jonkun pienen pajan jossa teettää tällaiset hommat, kuten vaikkapa jarrujen vaihdot.
Itsellä ja vanhemmilla on ollut periaatteena, että merkkihuoltoon ei juurikaan yli kolme vuotta vanhoja autoja kannata viedä.
Itse löysin tuollaisen pajan liki naapurista, jossa työn osuus on joka kerta ollut aivan naurettavan pieni, mutta työn jälki ja palvelu on ollut samaa luokkaa kuin paikallisessa merkkikorjaamossa.
 

fiftyeight

Jäsen
Suosikkijoukkue
Iddrott Förskott Puukädet
- - -
Niin ja jenkkejä huoltavia firmoja on muitakin kuin Metro-auto ja Autokeskus...

Syslerillä ajelen ja aina kaikki maksaa 200€. Perushuolto (=öljynvaihto) on 200 egeä. Jos pitää tehdä jotain, ihan mitä tahansa, se on aina 200 euroa.

Nuorena poikana jaksoin rassata ja laitella autoa itse. Myöhemminkin kun oli autotalli ja pelit ja vehkeet niin moottoripyöriin ja kahteenkin autoon on täysi koneremontti tehtynä. Nykyisin polvi- ym vaivaisena ja rivarissa asuvana laiskana vanhuksena ei enää viitsi tehdä isompia juttuja auton kanssa, hyvä kun lampun saa vaihdettua. Mutta silti auton pitäminen on ihan vitun kallista.
 

Alex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Mulla maksoi etujarrulevyjen vaihto paikallisella pikkukorjaamolla 80€ ikäloppuun Corollaan. Jossain merkkikorjaamolla olisi saanut varmasti pulittaa ainakin 250€. Kannattaa todellakin katsoa, minne sen auton vie korjaukseen. Muutenkin vanhan , mutta luotettavan auton pitäminen on varmasti se edullisin ratkaisun autoiluun.
 

moby

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP(#42)
Syslerillä ajelen ja aina kaikki maksaa 200€. Perushuolto (=öljynvaihto) on 200 egeä. Jos pitää tehdä jotain, ihan mitä tahansa, se on aina 200 euroa.

No nämä vehkeethän löytyvät kaikkien katsastustilastojen loppupäästä.

Naapuri osti tuossa tila-auton ja karsasti Voyageria, kun kuuli huonoa palautetta... Osti sitten Pösön 807:n. Repesin ihan täysin kun kuulin. 807/C8 lienee yksi kaikkien aikojen flopeista. Pari kertaa on jo jättänyt tielle. Kerran bensamittari hajosi ja kaveri ajoi tankin kuivaksi. Talvella oli kiva eukon ja kahden lapsen kanssa olla keskellä ei mitään...
 

Elazi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Red Wings
"Mihin autoon? Vaihdettiin -01 Mondeoon pari päivää sitten taakse levyt ja palat, itse tehtiin ja säästettiin. Noin 80€ tuli maksamaan plus sit työtunnit. :)"

Joopa joo. Puolet autoilevasta ei ikinä onnistu saamaan autosta ajokuntoista tollasen projektin jälkeen, vaan hinausauto paikalle ja kuuntelemaan huoltamon irvailua teeseitse miehistä. Lopuista puolesta joka toisella ei ole tallia käytettävissä ja jos on niin ei varmasti joku kallis työkalu puuttuu...

Kyllä pelkän alfamerin kanssa kerrostalon parkkipaikalla normipakin kanssa tulee aika äkkiä äitiä ikävä.
Pihalla mekin sitä laiteltiin, hallitunkki vain auton alle. Tosiaan työkaluja iskän työn puolesta riittää, vaikkakaan ei ehkä juuri auton korjaukseen sopivia (faija on peltiseppä), mutta soveltamalla saatiin hommat tehtyä. Onneksi ei jarrulevyjen ja palojen vaihdossa niin paljoa työkaluja tarvinut. Mm. jarrusylinteri väännettiin laikkakoneen avaimella sisään. :)
 

Sir von Aulis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
Pihalla mekin sitä laiteltiin, hallitunkki vain auton alle. Tosiaan työkaluja iskän työn puolesta riittää, vaikkakaan ei ehkä juuri auton korjaukseen sopivia (faija on peltiseppä), mutta soveltamalla saatiin hommat tehtyä. Onneksi ei jarrulevyjen ja palojen vaihdossa niin paljoa työkaluja tarvinut. Mm. jarrusylinteri väännettiin laikkakoneen avaimella sisään. :)

Eli iskä teki ja Elazi ojenteli työkaluja pyydettäessä? ;)

Ei vaan, onhan tietenkin tiettyjä yksinkertaisia asioita, joita osaa autolle huolto/korjaustarkoituksessa tehdä, mutta pienet tai isot asiat joita en osaa, jätän ne ihan suosiolla sellaiselle joka homman osaa tehdä. Halvemmaksi se tulee verrattuna siihen, että itse koitan korjata jotain ja jälkeenpäin maksan itseni kipeäksi, kun homma ei toiminutkaan ihan toivomallani tavalla. Kuten eräs tuttu autonasentaja kertoi, on hänen työpaikalleen pari kertaa tuotu auto jota ammattikoulun pojat ovat ominpäin koittaneet hieman tuunailla ja viritellä. Suorituksen jälkeen autossa on ollut vähemmän hevosvoimia kuin virittelyä aloittaessa :D

Onneksi sukulaisten joukosta löytyy pari autonasentajaa, jotka tekevät homman melkeinpä kossupullon hinnalla, kunhan vaan osat hommaa heille valmiiksi. Eikä ole katsastuksessa kertaakaan ollut valittamista, vaikka isompaakin hommaa on Civiciin pitänyt tehdä.
 

hätrikki ||

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Anaheim Ducks
Mihin autoon?

VW Bora -03. Olisihan sen itsekin varmasti saanut vaihdettua nuo jarrut ja levyt, mutta en luota itseeni, liian vähän kokemusta autojen korjaamisesta. Ja tässä tapauksessa kun oli kyse suht elintärkeästä osasta.

Yleensä käytän autoa työpaikan vierellä olevassa nyrkkipajassa, jossa hinta on täysin kohdallaan.

Edellä mainittu Alfamerin kirja on neljättä kuukautta lainassa, siitä katselin mistä kannattaa repiä keskikonsoli auki, kun takakonttiin vedin subbarijohdot. =D
 

Leba95

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lännen Kiekko, West Hockey
Ei vaan, onhan tietenkin tiettyjä yksinkertaisia asioita, joita osaa autolle huolto/korjaustarkoituksessa tehdä, mutta pienet tai isot asiat joita en osaa, jätän ne ihan suosiolla sellaiselle joka homman osaa tehdä. Halvemmaksi se tulee verrattuna siihen, että itse koitan korjata jotain ja jälkeenpäin maksan itseni kipeäksi, kun homma ei toiminutkaan ihan toivomallani tavalla.

Juuri tämä on minunkin periaatteeni. Maksoin ihan mielelläni korjaamolle jarruremontista. Harkitsin kyllä pitkään tekeväni itse, mutta mukavuudenhalukin alkoi kallistaa vaakaa korjaamon puoleen. Remontti kun olisi pitänyt tehdä syyskelissä pihalla. Jarruremonttihan on suht yksinkertainen homma, kunnes ruosteinen jarruputki päättää katketa tai muu vastaava ongelma ilmenee.


Kuten eräs tuttu autonasentaja kertoi, on hänen työpaikalleen pari kertaa tuotu auto jota ammattikoulun pojat ovat ominpäin koittaneet hieman tuunailla ja viritellä. Suorituksen jälkeen autossa on ollut vähemmän hevosvoimia kuin virittelyä aloittaessa :D

Eikös onnistuneen virityksen määritelmä ole sellainen että homma on mennyt hyvin jos alle 15% tehoista häviää? :)
 

Mr.Fox

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS respektit: HIFK ja Ässät
Lähikebaberian mainos oli tupsahtanut postilaatikkoon.

Kebabannos tai pizza + 0,5l juoma 10,00e

Kuulostaahan tuo jo muutenkin kalliilta, mutta paras kohta tulee kääntöpuolelta. Kallein kebabannos listalla on 6,00e, kallein pizza 8,00e ja 0,5l juoma maksaa 1,80e. Joku tässä yhteenlaskussa ei nyt oikein täsmää! Kebabiin saa vielä tuplalihankin +1,50e...
 

mize

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
autoista vielä

Itse omistan Polo Variant 1,9 tdi vm 00 auton ja siinä tuli ajankohtaiseksi jakopäänremmin vaihto. Kyselin merkkiliikkestä, että mitäs se sitten maksaa. No pelkkä hihnan vaihto oli luokkaa 650 euroa ja siihen kun olis viel vaihdettu öljyt ja tehty kyseiseen kilometrilukemaan kuuluvat lisätyöt, niinyli tuhuraisen olis mennyt.

Soittelin sitten velipojalle, joka on aikanaan ollut volkkarilla töissä ja nyt myymässä työkseen varaosia. Hän hommasi osat ja ne vaihtoi hänen entinen työkaverinsa, joka on työkseen noita huoltanut, niin hintaa tuli osineen kaikkineen 570 euroa ja siihen vaihdettiin vielä taakse jarrukengätkin.

Toinen oli kun levyt piti vaihtaa eteen, niin merkkiliikkeen yhden levyn hinnalla sai kaikki kilkkeet harakirikaupasta.
 

scholl

Jäsen
Diesel.

Kävelin su aamuna dokausretkeltä himaan niin huomasin dieselin maksavat 1,289e. Se on ihan sikana. Tuossahan oli pitkä aika, että ihan sama mihin suuntaan bensan hinta meni niin diesel maksoi aina n. euron. Se hinta ei muuttunut mihinkään vuosiin. Nyt ilmeisesti tämä dieselautojen lisääntyminen on johtanut siihen, että dieselillä rahastetaan. Hinta on nimittäin about sama kuin Saksassa ja siellä ei ole dieselveroa erikseen. Kauppiaat ovat siis läpsäisseet täällä joku 25c hintaa lisää hyvin nopeasti.

Itse tankkaan erittäin harvoin dieseliä, mutta muistan, kun joskus 2004 tankkasin Paraisilla hintaan 0,719e. Siihen on siis eroa 57c. Aika paljon taaksepäin saa mennä, että tuosta samana aamuna katsotusta bensanhinnasta 1,449e voisi miinustaa saman verran prosentuaalisesti. Edes alle euron bensanhinnan näin tankatessani muistaakseni viimeksi joskus 2002 alkuvuodesta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös