Olen huomannut sellaisen asian, että erilaisten sykäysten hinta ja samalla aika on nousussa, ts. veloitetaan helposti ylimääräistä.
Yksi esimerkki on jotkut parkkitalot. Se ei mene enää aina eurojen tarkkuudella. Nyt esim. olin äsken Kluuvin parkkitalossa, missä oli ennen niinkuin muuallakin joku minuuttimäärä per euro. Nyt se on 2,5e/30 minuuttia. Ihmettelin kun olin ollut reilu puoli tuntia ja näyttöön rävähti 5 euroa. Se on tietysti parkkihallille hyvä bisnes, koska moni maksaa tuossa aika monta minuuttia (itse nyt lähes puoli tuntia) tyhjästä ja se on jotenkin aika paljon tuo 2,5 euroa, mikä rävähtää aina kerrallaan lisää. Parkkitaloissahan on se etu verrattuna kadunvarsipysäköintiin, ettei tarvitse etukäteen arvioida pysäköintiaikaa ja tavallaan maksaa turhasta, mutta nyt jos se sykäys ei olekaan enää euron, vaan 2,5 euroa niin silloinhan sitä kyllä maksaa aikalailla turhasta.
Samalla tuo muuttaa myöskin selkeästi parkkitalojen keskinäistä tilannetta. Aiemmin hinnoissa oli hyvin vähän eroja. Samoin hinnoittelupolitiikassa. Nyt ero on aika iso. Jos mietitään, että pysäköi vaikka 32minuuttia niin Stockmannin parkissa maksetaan 2 euroa ja Kluuvissa 5 euroa. Perinteisestihän Stockmann on ollut se, johon kaikki vertaavat, koska se on kaikista keskeisin paikka. Toki nyt remppa on vähän muuttanut tilannetta.
Kaupunki on vähentänyt erittäin paljon pysäköintipaikkoja kadunvarrelta, joten nyt on tilaisuus parkkitaloilla hyödyntää tuo mahdollisuus. Menee varmasti aikansa ennenkuin ihmiset oppivat edes huomaamaan minkä hintaisia eri talot ovat. Sehän olisi hyvä, jos ihmiset vähän sitä katsoisivat, koska silloin ei tapahtuisi niin, että jokainen parkkitalo seuraa härskeimpiä käytäntöjä. Niillehän asialla ei ole mitään merkitystä, jotka harvoin parkeissa asioivat. Sen sijaan ne, jotka pysäköivät lähes päivittäin, joutuvat tilanteeseen, jossa noilla 2,5e sykäyksillä on jo aika iso kumulatiivinen vaikutus ja silloin kannattaa ehkä välttää esimerkiksi Kluuvia. Älyttömintä asiassa on se, että jos se johtaa taas yhä enemmän siihen parkkipaikan etsimis ralliin kaduilla, mikä lisää ruuhkia. Tuo sykäysero 2,5e vrt 0,20e nimittäin saattaa siihen johtaa. Aikoinaanhan Helsingissä ei juuri parkkitaloja ollut, mutta nyt niitä on tosiaan rakennettu paljon lisää ja ihmiset ovat voineet ajaa sellaiseen sisään kätevästi, jättää auton parkkiin ja hoitaa asiansa niin kaikki on ollut sujuvampaa.
Mielenkiintoista seurata miten tämä asia etenee.