Vaughan kirjoitti:Schollin esiinnostama kilpailun puute lienee suurimpia yksittäisiä selittäjiä Suomen järkyttävälle hintatasolle. Ne tuotteet joissa on kunnollista kilpailua - kuten matkapuheluiden hinnat - ovat Suomessakin suhteellisen edullisia.
Minusta Suomen kaupalle tunnusomaisia piirteitä ovat, pieni myynti ja kovat katteet. Tämän johdosta tavara liikkuu heikosti ja varastot saattavat vanheta ns. käsiin.
Vaughan kirjoitti:Hesarissa muutama viikko sitten saksalainen asiantuntija ihmetteli, miten Lidl voi pyytä Suomessa olennaisesti korkeampia hintoja samoista tuotteista joita myydään Saksassa halvemmalla. Hänen mielestään syy oli juuri vähittäiskaupan puutteellisessa kilpailussa, eikä verotuksessa, työvoimakustannuksissa tai kaukaisessa sijainnissa.
Lueskelin tässä taannoin ruokakorivertailuja, joissa LIDL oli muistaakseni n. 10-15 % suomalaisia kilpailijoitaan halvempi. Mietin juuri samaa asiaa, että onko Saksalainen versio kuinka paljon halvempi. Ilmeisesti Suomessa LIDLin hintataso on määritelty maan vallitsevan hintatason perusteella, jolloin tuotteita voidaan myydä Saksaa kalliimmalla.
Vaughan kirjoitti:Kyse on osittain kulttuurillisesta tekijästä - eli suomalainen ei ole kovin hintatietoinen.
Suomalainen on kokemukseni mukaan hintatietoinen, mutta yleensä väärissä asioissa. Napistaan pikkuasioista ja samaan aikaan joku lypsää isot rahat ihan muualta. Moni jaksaa marmattaa kahvikupin hinnasta, mutta samalla kuinka moni on esim. kilpailuttanut sähkösopimuksensa? Niin, kyseisen projekti saattaa viedä jopa 5min arvokasta aikaa. Muistan eräässäkin yhteydessä, kun nimeltämainitsematon sähköyhtiö lähes kaksinkertaisti sähkönmyyntihintansa ja tuloksena oli jopa 1 yleisönosastokirjoitus. Moni varmaan puri hetken hammasta ja totesi "noukäntuu" ja jatkoi taivaltaan "hyväksi havaitun kumppanin" kanssa.
Toisaalta suurin hyöty sähkönkilpailuttamisesta on sulanut siihen, että sähköyhtiöt ovat nostaneet siirtohinnat kaakkoon, jolloin pelkällä sähkön myyntihinnalla on pienempi merkitys kokonaishinnan suhteen.
Vaughan kirjoitti:Silti kannattaa miettiä joka kerta kun puhutaan vapaan kilpailun rajoittamisesta esim. taksiliikenteessä, apteekeissa, sähkönjakelussa, että hinnan maksaa kuluttaja ja hyödyn korjaa rajoitetun monopolin omaava yrittäjä - kapitalismiako?
Moni vapaan kaupan nimiin vannova tarrautuu monopoleihin ja kartelleihin, kun oma lehmä on ojassa. Muissa tapauksissa ne tietysti tuomitaan jyrkästi. Onko tälle "kapitalismi silloin, kun siitä on minulle hyötyä" joku oma terminsä?