Kalamiehiä?

  • 501 525
  • 2 985

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No ei ole ei. Ehkä sen jo huomasitkin.

Koko tämä keskustelu lähti käyntiin siitä kuinka kerroit "kalastus ei ole urheilua, kalastetaan se mitä syödään".

Ilmiselvästi et siis itsekään toimi näin.

Olennaista on kalastuksen ydin, tarkoituksena on hankkia ruokaa, eikä leikkiä eläimillä.
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olennaista on kalastuksen ydin, tarkoituksena on hankkia ruokaa, eikä leikkiä eläimillä.
Plääh.

Liityn @Virveliä kainaloon ajatusmaailmaan ja lähden halailemaan kaloja. Hyvää lukuvuoden päätöstä sinulle arvon TF. Nämä ovat erilaisia ajatuksia. Älä kuitenkaan väitä jatkossa, että kalastetaan se mitä syödään, kun et itsekään näin toimi. Ja jos näin väität, niin kerro sitten heti, että kyseessä on kalastuksen ydin.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Mutta muista kuitenkin syödä sellainen, jos kohdalle osuu.

En syö, jos a) saan sen Etelä- tai Keski-Suomesta (ja Keski-Suomi alkaa Rovaniemeltä) ja kala on elossa, b) ko. kala on muuten uhanalaista kantaa, c) vesistöstä saa tiettävästi isompaakin kalaa, eli kanta ei ole kääpiöitynyt, eli kyseessä ei ole tammukka, d) kala on alamittainen ja hengissä, ja se ei siis ole tammukka ja valvojan uhka on todellinen, e) saan sen Norjasta/Venäjältä/muualta lohenkalastuksen sivutuotteena (vituttaa tärpin jälkeen)

Sanoisin, etten tee valtaisaa rikosta, kun saan Pohjois-Lapin purosta 45 senttisen taimenen sen jälkeen, kun olen observoinut ko. purosta monta kymmentä alle 30-senttistä.

f) myös siinä tapauksessa paluu vesistöön on tosiasia, jossa olisin ainoa syöjä muiden läsnäolijoiden ollessa kala-allergikkoja.

g) Lisätään myös g-kohta. Jos saan jämäkän harjuksen tai siian, niin ne menevät pannulla yhtä hyvin. Tai pari ahventa, jos löytyy sääskien seassa perkuumotivaatio
 

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En syö, jos a) saan sen Etelä- tai Keski-Suomesta (ja Keski-Suomi alkaa Rovaniemeltä) ja kala on elossa, b) ko. kala on muuten uhanalaista kantaa, c) vesistöstä saa tiettävästi isompaakin kalaa, eli kanta ei ole kääpiöitynyt, eli kyseessä ei ole tammukka, d) kala on alamittainen ja hengissä, ja se ei siis ole tammukka ja valvojan uhka on todellinen, e) saan sen Norjasta/Venäjältä/muualta lohenkalastuksen sivutuotteena (vituttaa tärpin jälkeen)

Sanoisin, etten tee valtaisaa rikosta, kun saan Pohjois-Lapin purosta 45 senttisen taimenen sen jälkeen, kun olen observoinut ko. purosta monta kymmentä alle 30-senttistä.

Näin.

Tiedän ja uskon, että me olemme tässä ketjussa sielunveljiä pienestä ikäerostamme huolimatta.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Näin.

Tiedän ja uskon, että me olemme tässä ketjussa sielunveljiä pienestä ikäerostamme huolimatta.

Näin se on nähtävä. Tosin olen yrittänyt opetella pois tuosta haukien niittaamisesta.

Tai no, Ylä-Kitkajoella se muutaman vuoden takainen haukien tehokalastus on tuonut empiiristen havaintojen perusteella seuraavanlaisia tuloksia:

-harjuksia saa järvestä enemmän, niitä muutenkin tuntuisi olevan vähän enemmän, ehkä vähän isompiakin (yhä suurin osa pientä silppua)
-siikaa on ihan perkeleesti, toki sitä on ollut aina paljon ja pienehköä, mutta nyt keskivertosiika on entistä pienempi ja laihempi
-muikkua ei ole verkkoihin uinut entiseen malliin
-kiiskiä tulee pilkillä jo miltei yhtä paljon kuin ahventa
-haukien määrässä ja koossa ei ole tuntunut mitään muutosta, niitä vain tulee koskesta ja virtapaikoista enemmän
-taimenkontakteja on alkanut tulla selvästi aiempaa enemmän, parhaana vuonna jopa kaksi. Lisäksi ainakin kerran olen koukuttanut taimenenpoikasenkin, mikä nyt ei sinänsä ole hyvä asia, mutta sen olemassaolo on.
-ahvenia tulee koskesta ihan liikaa

Taimenen alamitta oli 60 senttiä jo monta vuotta ennen tuota lakimuutosta.

Eli voisiko tästä päätellä. Että tuo haukien niittaus (niitä tosiaan tuli parina vuotena aika heikosti) sai ainakin yhden vuoden taimenet selviytymään paremmin, mikä johtaa tulevaisuudessa hyviin asioihin sillä saralla. Muissa kaloissa nuo muutokset nyt eivät ehkä niin selkeitä ole. Tuolla tapahtui 2000-luvun vaihteessa jonkun sortin heilahdus: taimenet katosivat, siiat lähti koskesta järveen, isot harjukset hävisivät kokonaan, haukien keskikoko putosi sieltä kolmen kilon hujakoilta alle kiloon. Yksi koski entisöitiin ja toiseen tehtiin heittolaituri. Se kai siinä.
 
Viimeksi muokattu:

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Aina harvassa taitaa muuten tänä päivänä olla ne verkkokalastajat jotka pienet särjet ja ahvenetkin laittavat ruoaksi. Muuten kuin satunnaisesti kukkoon tai savupönttöön. Oma isoäiti nuo aina itse raahasi verkoilta muikkujen mukana ja milloin teki jotain auringossa kuivattua suolasärkeä yms. Itsestä ei tuohon ole mutta supikoirat noista saavat hyvän aterian kyllä. Ja monta kertaa se on ollut se viimeinen ateria niille myös.

Itse uittanut nyt muutaman kerran keväällä muikkuverkkoja 15-18mm ja harvoja 40-45mm. Muikkuja on ehkä neljän päivän ruoaksi yhteensä tullut mutta muuten ei juuri mitään. Paitsi juuri noita pieniä särkiä ja apoja on yhteensä n. 4 ämpäriä putsattua järvestä pois. Viime kesän n. 30kg muikkusaaliit tuntuu nyt märiltä unilta vaan. Tuolloin noita joutui vielä puolen yön aikaan kuskaamaan kylillä naapureillekin syötäväksi.

Nuotalle olisi toiveissa päästä joskus jussin jälkeen kun lomakausi koittaa. Siinä on ihan hyvä tapa puhdistella kutuapajia paremmaksi syksyä varten. Ja toivottavasti jotain kalaakin tarttuu syötäväksi asti.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
En tajua mikä tarve kenelläkään on neuvoa ketään. Itse kalastan vähän kaikenlaisilla pyydyksillä, mutta eniten luultavasti kuitenkin vapavälineillä. Minun veneestä veteen ei palaudu yhtään haukea elävänä, ei minkään kokoista. Haukia en myös syö, joten ne menevät aina a) kissalle) b)naapureille c) luonnon eläjille.
Käytän muuten tehokkaasti ravinnoksi saamani kalat. Jos siiman päässä on alamittaiselta vaikuttava lohikala, siis sellainen jonka en varmuudella tiedä olevan täydessä mitassa, niin en nosta sellaista vedestä, enkä ota haaviin. Sitä varten kuljetan veneessä pihtejä. Toissa kesältä tulee mieleen tapahtuma jossa joltain kalamieheltä oli ~2,5 kiloinen lohi katkonut raksisiimat ja se oli sitten jäänyt niistä suupielissä olevista koukuista minun muikkuverkkoon. Olin päivällä pamputtanut jo kaksi yli 60cm uistelulohta jääkaappiin niin otin sivuleikkurit ja leikkasin tuolta verkkokalalta koukut pois suupielistä ja annoin sen jatkaa uimista.
Olikohan se C&R kalastusta verkoilla...

Sellainen huomio muuten kalastuksen ja urheilun yhteyteen, että mm. pilkkiminen kilpailumielessä on ainakin todella lähellä urheilua. Harjoiteltava on jatkuvasti ja ellet ole kovassa fyysisessä kunnossa niin useinmiten ainakaan miesten ja vanhempien nuorten sarjoissa on hyvin hankala tai mahdoton menestyä.
Se ei ole mitään yleisurheiluun verrrattavaa hommaa mutta eräänlaisena urheiluna sitä kuitenkin itse pidän. On myös käytössä oleva termi urheilukalastus, joten en ihan allekirjoita sitä väitettä, ettei kalastus voisi olla urheilua.
Itse en pidä moottoriurheilua urheiluna, vaikka sitä se kuitenkin on.

Tämä asia on kuten muutkin, jokainen huolehtikoot omista orgasmeistaan. Silloin ei tarvitse väitellä. Jos kokee tekevänsä ja kalastavansa oikein niin silloin se luultavasti on oikein. Tässä rajapintana pitäisin kuitenkin lakien, säädösten ja rajoitusten noudattamista.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Saattaa minunkin lohien rauhoitus olla aika koetuksella jos kausi jatkuu kuten kaverillani eilen. Vetäisi sieltä omien vetopaikkojen vierestä 3,4 ja 4,7 kiloiset järvärit. Komeen näköisiä kaloja näyttivät olevan.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Saattaa minunkin lohien rauhoitus olla aika koetuksella jos kausi jatkuu kuten kaverillani eilen. Vetäisi sieltä omien vetopaikkojen vierestä 3,4 ja 4,7 kiloiset järvärit. Komeen näköisiä kaloja näyttivät olevan.

Onneksi toinen kaveri laittoi illalla vielä kuvan kun oli käynyt riipaisemassa 3 ja 3,8 kiloiset kuhat niin on toivoa, että senkin lajin parissa saa hyvin ajan kulumaan.
Minä onneton olen jalka leikattuna keppien varassa ja toiset vetää suht mukavia fisuja kauniissa kesäilloissa. No on sitä aikaa vielä lopummallakin kesää!
 

Mark Jooris

Jäsen
Suosikkijoukkue
Punaset
Kertookaahan millasilla välineillä aloittelijan on hyvä aloittaa jerkkaus? Kalasteluni on lähinnä mökkijärvellä rannalta/veneestä tapahtuvaa heittelyä välillä touko-syyskuu. Tähän asti lipoilla, lusikoilla ja vaapuilla pikkuhaukea, ahventa ja kuhaakin satunnaisesti. Välineenä joku puuhastelijalle sopiva muutaman kympin Shimanon paketti Honkkarista. Googlettelin, että nuo jerkit tuppaavat painamaan sen verran enemmän, että uutta kalustoa olisi katseltava. Osaatteko suositella jotakin harrastelijalle sopivaa pakettia? Onko luovuttava avokelasta kokonaan? Salmo sliderit, titaaniperukkeet ja kuitusiima pitänee lisätä ostoslistalle. Sufixin kuitua on käytössä nytkin ja hyväksi havaittu, mutta jerkeille pitäisi vissiin olla paksumpaa, riittääkö 0.2? Mitä suosittelette Salmolle kaveriksi? En siis ole metsästämässä suurhaukea, vaan ihan noita pulliksi sopivia pötkylöitä luokassa 2-4 kiloa.
 

regularflex

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Kertookaahan millasilla välineillä aloittelijan on hyvä aloittaa jerkkaus? Kalasteluni on lähinnä mökkijärvellä rannalta/veneestä tapahtuvaa heittelyä välillä touko-syyskuu. Tähän asti lipoilla, lusikoilla ja vaapuilla pikkuhaukea, ahventa ja kuhaakin satunnaisesti. Välineenä joku puuhastelijalle sopiva muutaman kympin Shimanon paketti Honkkarista. Googlettelin, että nuo jerkit tuppaavat painamaan sen verran enemmän, että uutta kalustoa olisi katseltava. Osaatteko suositella jotakin harrastelijalle sopivaa pakettia? Onko luovuttava avokelasta kokonaan? Salmo sliderit, titaaniperukkeet ja kuitusiima pitänee lisätä ostoslistalle. Sufixin kuitua on käytössä nytkin ja hyväksi havaittu, mutta jerkeille pitäisi vissiin olla paksumpaa, riittääkö 0.2? Mitä suosittelette Salmolle kaveriksi? En siis ole metsästämässä suurhaukea, vaan ihan noita pulliksi sopivia pötkylöitä luokassa 2-4 kiloa.

En ole mikään jerkkauksen ammattilainen, mutta satunnaisesti sitä on tullut harrastettua. Ensinnäkin, mikäli tähtäimessäsi on 2-4 kilon hauet, et varmaankaan ihan kaikkein järeimpiä jerkkejä ja sitä kautta myöskään kalustoa tarvitse. Eli jerkit painolukoassa about 50g lienevät siiman päässä. Tärkeintä on hankkia riittävän jämerä vapa, jotta heittäminen onnistuu ilman jatkuvaa varomista sekä luonnollisesti tarpeeksi vahvaa siimaa. Kelana olen itse käyttänyt isompaa avokelaa (olisko 4000 kokoinen) ja se nyt on riittänyt. Siimana on ollut 0.20 sufixin kuitua eikä vielä ainakaan ole jäänyt yksikään kala saamatta tai siima muutenkaan katkennut. Vapa on itsellä hieman liian löysä ja mikäli alkaisin jerkkailemaan tosissaan, niin hankkisin jämäkämmän vavan. Eli iso avokela riittää kyllä, mutta vavan joutunet ostamaan. Siimoissa ja perukkeissa muistat vain sen, että sen ylimääräisen jerkin hinnalla, joka muuten lähtisi pettävän siiman tai perukkeen mukana saat todella laadukkaat siimat.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Loma alkoi kymmenellä ahvenella ja yhdellä pienellä hauella.

Verkoilla?

Itse olin ekan kerran mökillä nyt viikonloppuna, sama vanha paikka Turun saaristossa Iniössä.

Verkkoja en kerennyt laskemaan, mutta suorastaan nau-ret-ta-van loistava uistin tuo "Lotto" ! Tällä kertaa heittelin karikolla noin kello 18.30-19.30. Puolipilvistä ja tuuli todella pientä kaakon suunnalta...minulla on sellainen tapa, että kahlaan karikon viereen pikku kivelle ja heittelen sieltä luotojen välistä syvempää kohtaa, jossa maksimissaan joku muutama metri vettä... Tuossa vajaassa tunnissa samalla Lotolla 3kpl parikiloisia haukia, kolme isoa ahventa ja kaksi aikamoista säyneen mötikkää. En itse asiassa tiedä, käytinkö enemmän aikaa kalojen irrotteluun, kuin itse kalastamiseen...

Kaikki olivat suorastaan ahmaisseet Loton, mutta tämähän on tuttua kauraa, siis siitä lähtien kun muistaakseni tämän palstan vinkkien perusteella ostin noita eri värisinä kalastuspakin täyteen. Ainakin oma kokemukseni on sellainen, että noista tuo oranssi on kaikkein paras, ei säällä väliä, niin kalaa tulee varmasti.

Verkkoja laitellaan nyt kesäkuussa, suosikkiverkkoni eli silakkaverkon merkeissä. Ja tietysti jatketaan (toivotonta) kampelanpyyntiä.

PS. Virvelöidyt kalat vapautin, muutaman kuvan otin. Yleensä otan kyllä ruokakalaa, mutta nyt oli jo syöty aiemmin. Toinen säynävistä ei jostain syystä enää lähtenyt, kaverinsa kyllä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Mahtavaa haukivesistöä muuten Iniö. Siellä pääsääntöisesti sitä perholla ollaan oltu syksyisin pyytämässä ja muutamat reissut keväisin. Vesi on välillä niin kirkasta että hauen mötikän saattaa etukäteen jo bongata, varsinkin kun lähtee lauttalaiturilta kiertämään oikealla olevaa saarta jossa kohtuu matalaa. Siitä kiviseltä aallonmurtajalta saa keväisin myös hyvin siikaa ja lähialueet kovia meritaimenspotteja. Ai että, hieno paikka!

Jep, meillä on kyllä kovat kalavedet.

Moni varmaan tietää sen tunteen, kun on vieraita mökillä ja toivoisi vieraskoreasti, että hekin saisivat jotain pyydettyä... meillä tätä ei viime vuosina ole ollut, pari ihan takuuvarmaa paikkaa tätä nykyä tiedossa. Kerran jopa broidin tyttöystävä sai pari kalaa, vaikkei heitä uistinta viittä metriä pidemmälle...

Tosin nyt pitää alkaa laittaa siinä mielessä sordiinoa jutuille, että eihän sitä halua ottipaikkoja paljastaa ;)
 
Ensimmäisen lohikalan metsästys 'kotivesiltä' jatkuu. Kolme tuntia tuli ennen auringonnousua kelluskeltua virrassa jakki siiman päässä, alle hehtaarin kokoista alaa haravoiden - ei tärppejä. Aamun sarasteessa ajattelin hakea lohtuhauen, lusikka kiinni ja uoman reunalle. ensimmäisellä heitolla karkuutus ja kolmannella puikko veneeseen, mutta pitihän senkin sitten olla niin iso että eihän sitä viitsinyt syödä.

Vahva suositus muuten Patriot-vapatelineelle, ei hajoa ensimmäisellä käyttökerralla vaan vasta toisella!
Patriot Quicklock vapateline - Kalastustarvikkeet - xxl.fi
 

SamSpade

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ikurin Vire
Kolmenkymmenen vuoden kokemuksella paras haukiviehe isoille limatuubeille on ehdottomasti Swim Whizz (ja kyllä pienemmätkin ottaa innokkaasti).
http://www.willyssportfiske.se/image/5373/product_17020_large.jpg
Numerot 44 ja 12 varsinkin ovat täällä Länsirannikolla olleet ottavia.
Hong Kong verkkokauppa noita on Suomessa myynyt mutta nyt vielä näyttää olevan "hyllyt tyhjinä"
Näitä on paria eri kokoa ja kelluvia sekä uppoavia. Itse suosin 15cm versiota ja yleensä uppoavaa, mutta pari kelluvaakin on varalla hankaliin paikkoihin.
Muistelisin että hallitsee ylivoimaisesti Ruotsin yli 10-kiloisten haukien listaa.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Kalastuskysely

Kyselläänpä vaihteeksi kalastavilta Jatkoaikalaisilta heidän harrastuksestaan:

a) Miten ja mitä lajia kalastat?

b) Ennätyskalasi/saaliisi?

c) Mitä mieltä verkkokalastuksesta?

d) Mitä mieltä catch&release -kalastuksesta?

e) Erikoisin saaliisi?

Minäpä otan nyt ja vastaan melko pitkä aika sitten esitettyyn kyselyyn. On jalka paketissa joten aikaa tässä vaan tapan.

a) Miten ja mitä lajia kalastat?
Talvisin pilkkionki, verkot ja silloin tälläin iskukoukut tai madekatiskat/-rysät. Kesällä pääasiassa kuhan ja taimenen/lohen vetouistelua, ahvenia kuppiongella, matolipalla ja jigillä. Satunnaisesti myös kuhaa jigillä, aion tänä kesänä yrittää opetella lisää kun on muutamia tuttuja jotka ovat hommassa melkoisia guruja. Kesäisin/syksyisin verkotan pääasiassa vain muikkuja, mutta toisinaan myös kuhaa. Perhokalastus on harmillisen vähäistä, mutta varustus on valmiudessa milloin vaan, eikä ole mikään tuntematon laji. Perholla en kalasta oikeastaan muualla kuin pohjoisessa. En muista kirjoitinko jonnekin, mutta näiden edellämainuttujen lisäksi olen kalastanut ainakin lahtirysällä, isorysällä,nuotalla,tuulastamalla,kolkkaamalla,syöttikoukulla,pitkällä siimalla ja haralla.

b) Ennätyskalasi/saaliisi?
Verkoilla hauki 10,1kg, kuha 9,67kg, ahven 2,24kg, (ahven kimppaverkossa), E: seuraavan vastaajan jutusta tuli mieleen, että sainhan poikasena verkosta serkun kanssa 3,7 kg siian. Aikaa on siitä yli 20 vuotta, niin en muistanut.
Uistimella hauki ~10kg (vain kuvattu C&R kala mereltä), järvilohi 4,3kg, järvitaimen 4,4kg (kaverin kanssa saatu järvitaimen 6,5kg. kaveri vavassa, mutta yhteisiksi luokittelemma kalat porukalla vetäessä. Vapa kun voi sattua telineestä kenen käteen vaan.)


c) Mitä mieltä verkkokalastuksesta?
Pidän hyvänä harrastuksena ja pidän osaltaan vesistöjä huoltavanakin kalastusmuotona. En näe mitään kateellisuuden aihetta, sillä osaan verrata saalismääriä aktiivikalastuksen saalismääriin. Alamittaisia kaloja voi kuolla, mutta samoin niitä valitettavasti toisinaan tappaa aktiivikalastuskin, tahtoi tai ei.

d) Mitä mieltä catch&release -kalastuksesta?
C&R kalastus on ihan sallittava ja mukava kalastusmuoto. Itse en sitä harrasta kuin merellä haukien kanssa ja joskus jos/kun saan vetäessä ensimmäisen lohen/taimenen/kuhan nopeasti niin palautan sen veteen, että voin sitten ottaa myöhemmin uuden kalan, ...jos saan.
Ihan tarkkaan C&R kalastusta se ei ole, eikä sekään, että monesti ahvenkalassa saataan pitää jotain ~200g rajana otettaville ahvenille.

e) Erikoisin saaliisi?
Jaa-a olen saanut pohjasta vähän kaikennäköistä tavaraa, mitkä eivät ole kaloja. Muuten en suuremmin erikoista saaduista saaliistani keksi, joku kesä sitten sain verkolla kirjolohen sellaisesta paikasta josta en todellakaan olettanut sitä saavani. Pimeässä en edes uskonut sen olevan kirjo vaan joku sekasikiö. Vasta mökin valossa totesin että kirjo se perskule on. Yli 30 vuotta olen samoilla alueilla kalastanut ja tuo yksi ainoa yksilö sinne on jostain uinut.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Kalastuskysely

Kyselläänpä vaihteeksi kalastavilta Jatkoaikalaisilta heidän harrastuksestaan:

a) Miten ja mitä lajia kalastat?

b) Ennätyskalasi/saaliisi?

c) Mitä mieltä verkkokalastuksesta?

d) Mitä mieltä catch&release -kalastuksesta?

e) Erikoisin saaliisi?


Tartunpa sitten minäkin tähän haasteeseen.

a) Vähän sitä sun tätä, Suomen oloissa voisi jopa sanoa "kaikkea". Kalastustavoissakaan ei sinänsä ole rajoitteita, käpälällä ja rysällä en ole ikinä kalaa pyytänyt. Ykkösenä lohen perhokalastus.

b) Lohi 10,7 kg, joo, minä hirvitys menin sen niittaamaan. Onneksi sentään kaikki tuli syötyä eikä Norjassa ole lohesta pulaa.
Muista voisi mainita ainakin mertsarin 3,9 kg, harjuksen 53 senttiä/1,25 kg, siian tasan 2 kg ja hauen 4,7 kg(häpeällisen pieni)

Noista neljä ensinmainittua perholla ja hauki soutu-uistellen.

c) Ei mitään valittamista, jos käytettäisiin vähän järkeä. Sen käyttöä vaan ei ihan tarpeeksi usein näe, ja siitä syystä lähtökohtaisesti säikähdän verkkoeinareita.

d) Lähtökohtaisesti hyvä asia. On kuitenkin syytä miettiä miten kalaa käsittelee ja mitkä kannat voisivat olla verottamisen arvoisia. Esim. puronieriöitä passaa monessa paikkaa niitata surutta, samoin särkiä vähän eri ilmansuunnalla.

e) En tähän hätään keksi mitään ikimuistoisen erikoista, vaikka monenmoista on koukkuun tarttunut.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Kalastuskysely

Kyselläänpä vaihteeksi kalastavilta Jatkoaikalaisilta heidän harrastuksestaan:

a) Miten ja mitä lajia kalastat?

b) Ennätyskalasi/saaliisi?

c) Mitä mieltä verkkokalastuksesta?

d) Mitä mieltä catch&release -kalastuksesta?

e) Erikoisin saaliisi?
...
... ja tässä minun vastaukseni:

a) Pääasiassa kalastelen kesät talvet järvillä sitä, mitä nyt suomalaisita järvistä tuppaa saaliiksi saamaan. Kuha on usein tavoite ja hauki tai ahven lähes yhtä usein tulos niin uistelemalla, virvelillä kuin pilkkimälläkin. Nuorenpana jaksoin koluta lähinnä Koillismaan jokia ja puroja harrin ja tammukan perässä, mutta nykyään, kun kotikin on järvenrannalla, ei jaksa vaivautua...

b) Enpä juuri pääse isoilla kaloilla kehuskelemaan, koska usein käytän ultra light -tason välineitä ihan vain tuntuman vuoksi.

c) Isäukko tapasi kalastaa lähes pelkästään verkoilla ja minä halusin aina soutumieheksi, mutta itse kalastustapa ei ole tarttunut. Kyllähän nuo verkot tahtovat uisteluhommissa välillä ärsyttää...

d) Olen aina yrittänyt ottaa vain sen verran, minkä kulloinenkin porukkamme jaksaa syödä eli olen noudattanut c&r-periaatetta oikeastaan aina kalastaessani.

e) Ei mitään ihmeellistä; mato-ongella lähes kiloinen made, tasuri-pilkillä kaksi pannukarkeaa ahventa yht'aikaa... niin se viime talvinen parikiloinen hauki, joka kävi ensin nappaamassa vaimon pilkin huuleensa ennen kuin tuli minua tervehtimään.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
niin se viime talvinen parikiloinen hauki, joka kävi ensin nappaamassa vaimon pilkin huuleensa ennen kuin tuli minua tervehtimään.

Itselleni muuten kävi kerran paikallisessa piiri-cup kilpailuissa sellainen juttu, että löysin reiän joka alkoi pukata sellaista 150g ahventa. Olisiko ollut neljäs kala jonka turpaan hölmäyksissäni katkoin haarukkavavalla vetämällä ohuet kilpasiimat poikki. Noin puolen tunnin päästä käytyäni jo muualla palasin samalle avannolle ja kappas, ensimmäisellä ahvenella oli oma morri leuassa.

Kerran olen myös onnistunut kairalla katkomaan iskukoukun siiman ja saamaan kesäverkolla sitten saman hauen iskukoukusta verkkoo kiinni takertuneena.
 
Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Tuli mulle yksi erikoinen mieleen. Nakkelin harjuksille pientä pintaperhoa. No, joku perus 30-senttinen harri sen siinä nappasi, mutta ylös tuli n. 1,5-kiloinen hauki #10 pinturi nätisti suupielessä. Toki hauki on monasti vienyt meikäläisen saaliin, ja pari kertaa on tullut hauki mukana roikkuen pienemmässä kalassa, mutta tuo onnistui jotenkin jäämään perhosta kiinni aivan kuin olisi puraissut siihen.

Mikään muu kala ei ole muuten katkonut siimoja kuin hauki, jos ei yhtä kiven alle sukeltanutta tammukkaa lasketa (ei varmaankaan, koska vedin siiman itse poikki sen juututtua). Ei kun hankasihan yksi pätevämpi taimen siiman poikki. Kävi pintomassa korkean pintakiven takana, johon uitin ja nappasi. N. parikiloinen, vähän alle. Hyppi siellä kiven takana enkä saanut siimaa millään käännettyä pois kivestä. Ja onhan se lohikin pari kertaa tärpissä katkaissut. Tai ainakin kerran. Viime kesänä tuli kaksi jyhkeää potkua ja siimat naamalle. Mitäköhän taas alkujaan höpöttelin, onhan noita tullut?

Itse asiassa joku lahnakin tainnut siimat katkoa. Onpa jopa mennyt pari ootto-onkea paskaksi. Ja ootto-onki tarkoittaa tässä kohtaa pyytämään jätettyä mato-onkea, joka löytyy siimattomana ja puolestavälistä murtuneena.
 

Unkka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Liverpool FC
a) Kalastelen virvelillä ja lipalla, pääasiassa harjuksia. Vehkeet ovat 1-luokan, eli aika keveät, punottua siimaa käytän. Jonkin verran samoilla vehkeillä harrastan vetouistelua soutamalla, yksi vapa kumisaappaan varressa, ja uitan vaappuja. Jonkin verran myös pilkin loppukeväästä ja kesällä ongin mato-ongella ahvenia.

b) Ennätyskalojani ovat hauki 7,2 kg, taimen 3,5 kg, harjus 45 cm, ahven noin 700 g ja 1,9 kg säynävä.

c) Verkkokalastus on ihan ok, vaikka itse en harrasta sitä. Jos pyytää muikkua, vaikea sitä on muutoin saada syödäkseen, kuin verkolla. Verkkokalastus kotitarvekalstuksessa on vähentynyt rajusti 1990-luvulta. Ns. vähempiarvoisen kalan pyynti on vähentynyt verkkokalastuksen vähenemisen myötä, joka on mielestäni huono asia. Siikaa pitäisi myös joissan paikoin pyytää enemmän verkoilla, jotta se ei kääpiöityisi. Vapavälinein ei järvialueita pidetä kunnossa.

d) Tästäkään kalastusmuodosta ei pitäisi kenekään pillastua. Itse en sitä varsinaisesti harrasta, vaikka joka reissulla alamittaiset harjukset lasken takaisin jokeen (tai en minä niitä edes vedestä nosta, vaan vapautan veden alla). Äärimmäisen uhanalaista meritaimenta ei pitäisi tälläkään kalastustavalla kalastaa, vaan jättää tyystin rauhaan.

e) Erikoisin kalastuskokemus on ollut se, kun noilla 1-luokan vehkeillä hinasin rannalle noin 30 kg painavan pöllinpätkän. Koukut eivät oienneet eikä siima katkennut. Ihmettelin, että ruumisko sieltä on tulossa, mutta ei onneksi. Toki tuo jättikökoinen säynävä harria kalastaessani oli mieleenpainuva kokemus. Tarttui kokoluokan 3 sinihopeiseen Vibraxin lippaan (tuota väriä ei ole myyty pitkään aikaan kaupoissa).
 

HTEspi

Jäsen
Vastataan nyt itsekin tähän.

a) Kalastan aktiivivälinein, pääasiassa aika kuluu hauen heittokalastuksen parissa. Keväällä jokunen siianongintareissu tulee tehtyä. Kesällä myös ahventa jigeillä ja syksyllä kuhaa etenkin vertikaalijigausvälineillä. Talvella käyn satunnaisesti pilkillä jäätilanteen ja aikataulun salliessa, myös hauen ismete-kalastus on tullut tutuksi. Kalastukseni tapahtuu 95% merialueilla ja 80 prosenttisesti hauen parissa.

b) Ennätyksistä ehkä mainittavimpina reilu kympin hauki, parin kilon siika ja 2,6 kg säynävä. Ahvenella kilon raja ei ole aivan ylittynyt.

c) Verkkokalastuskysymys on hieman kaksijakoinen. Verkkokalastus kalastusmuotona on ihan ok, jos se tehdään järkevästi. Verkko pyydyksenä on omaan ajatusmaailmaani surkea: se ei valikoi lajia, eikä kokoa. Kalan vapauttaminen hyväkuntoisena melko harvoin mahdollista, etenkin jos kokemiskerrat ovat harvassa ja/tai vesi lämmintä. Haamuverkot ja laittomat verkkojadat pistävät vituttamaan. Kuten sanoin, viisaasti käytettyvä hyvä pyydys, mutta vastuuttoman kalastajan käsissä katastrofi. Tästä esimerkkinä hauen ja kuhan kutupaikkaverkotus ja siian pohjaverkotus karikoilta, jolloin usein sivusaalina uhanalaista meritaimenta.

d) C&R, tai sanotaan mielummin vastuullinen kalastus on omissa silmissäni tätä päivää. Suomessa kenenkään ei tarvitse kalastaa nälkäänsä, jotta joka ikinen ylös saatu kala tulisi papittaa hengiltä. Kuitenkin itse kalastettu kala on tuoretta ja hyvää ruokaa. Itse otan välillä yhden tai kaksi haukea, kuhaa tai ahventa ruuaksi, mutta käytän omia välimittoja: ruokakalat 1,5-3 kg kaloista. Kuhalla pidän omana alamittana 42 senttiä. 95% saamistani kaloista vapautan. Vapauttaminen ei toki ole järkevää, jos kala on pahoin vahingoittunut, mutta vahinkoja pystyy omalla toiminnallaan vähentämään todella paljon: pitkät pihdit, pystyroikotuksen välttäminen ja oikeat otteet auttavat jo paljon. Kerran on metrihauen kanssa pitänyt käyttää katkaisupihtejä koukkujen irroittamiseksi, mutta muuten shadeja ja jerkkejä tulee kaivettua todella syvältä hauen suusta ilman vahinkoja. Väkäsettömät koukutkin ovat käteviä, ei tarvitse ns. väkisin repiä.

e) Erikoisin saaliini on ehkä se, kun osuttiin kapeassa salmessa haukea heittäessämme kirjolohiparven keskelle. Kilometrin päässä oli hinauksessa ollut kirjolohien kasvatusallas revennyt ja puolet kaloista karannut. Kun ensimmäinen kirjolohi kolahti Strike Pron Big Bandit -jerkkiin, olivat ilmeemme varmasti näkemisen arvoiset. Kalat söivät aivan mitä tahansa, pienestä lipasta aina suuriin jerkkeihin. Aikamme jaksoimme kassilohia nostella, mutta koska kaloja ei juurikaan voinut vapauttaa, otimme muutaman kymmentä lohta ylös ja lähdimme perkuuhommiin.
Toisena erikoisena saaliina voisi mainita ennätyssäyneeni, joka otti Savage Gearin 19-senttiseen 4-playhyn kesken hauenkalastuksen. Tai eipä itse saalis niin erikoinen ole, mutta kokoa säynävällä oli yllättävän paljon.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Onkos kellään heittää vinkkiä muutamasta hyvästä heittohyrrästä? Sellaisesta oikeista hyvästä minkä voisin vaihtaa lippavapaan tai jigivapaankin?
Kyse on siis tollasesta kevyt hyrrästä, eikä mihinkään isoon vapaan tarkoitetusta. En tosin tiedä olisko mitään järkeä vaihtaa kun vavoissa nyt on hyvät avokelat. SIlloin, kun harvoin haukea heitän niin heitän aina hyrräkelalla, niin siksi voisi päivittää kevyetkin välineet samanlaisiksi.
Nuo hyvät hyrräkelat vaan tuppaa olemaan sen hintaisia, että samaan rahaan saa hyviä avokeloja 3 kappaletta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös