Mainos

Kalamiehiä?

• 520 452
  • 3 035

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Kalastus ei ole urheilua, kalastetaan se mitä syödään.
Mitäs jos tulee yli tarpeiden? Jos mä vaan olen niin kova kalastaja. En halua myydä, en halua pakastoida, sukukulaiset ja tuttavat on perseestä ja niille en kalojani anna. Lokitkin vinkuu ikävästi.
Mitäpä jos olen allerginen kalalle, enkö siis saa kalastaa? Vai pitäisikö minun kalastaa ilman koukkua?

Mullakin oli aikanaan lävistys, ei ole enää. Eikä siitä ole jäänyt traumoja, en myöskään ole tuon lävistyksen vuoksi jäänyt kitumaan loppuelämäkseni.

Jos ajatus olisi kaikilla sama, että kalastetaan vain ruuaksi, niin kovin olisi hiljaista napapiirin alapuolella taimenkannan suhteen. Ja tähän sinä tartut, että miksi pitää kalastaa taimenta...
Vastaan, että taimen viihtyy virtavesissä ja minun harrastamani kalastusmuoto on parhaimmillaan virtaavan veden äärellä.

Siitä samaa mieltä, että kalastus ei ole urheilua. Se on harrastus. Joillekin ammatti. Myös niille C&R kalastuksen puolesta puhujille.

Ja tämä tästä. Aloittakaa inttäminen.

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Sunnuntaina lasken pari verkkoa ja katson mitä tulee. Lasken verkot uudestaan, kun edelliset kalat on syöty.
Minä kalastelen kanssa. Kirjolohet laitan pannulle ja taimenet jatkamaan sukua. Lohet sitten tilanteen/paikan mukaan. Tosin kaikkea ei sunnuntaina osu kohdalle.

Verkkokalastusta en ole harrastanut. Muistathan kuitenkin pitää alamitoista kiinni ja vapauttaa alamittaiset? Syöthän myös mahdolliset suutarit, lahnat, säyneet, yms. kalat? Vai minkä kokoisella verkolla kalastat ja missä?

Suosikkijoukkue
4.11., 7.4. ja pyhä henki
Sunnuntaina lasken pari verkkoa ja katson mitä tulee. Lasken verkot uudestaan, kun edelliset kalat on syöty.

Se on hemmetin hienoo.

Kenelle vittu kalastus on urheilua? Sit, kun siitä tulee urheilua, niin mä lopetan.

Suosikkijoukkue
Minä kalastelen kanssa. Kirjolohet laitan pannulle ja taimenet jatkamaan sukua. Lohet sitten tilanteen/paikan mukaan. Tosin kaikkea ei sunnuntaina osu kohdalle.

Verkkokalastusta en ole harrastanut. Muistathan kuitenkin pitää alamitoista kiinni ja vapauttaa alamittaiset? Syöthän myös mahdolliset suutarit, lahnat, säyneet, yms. kalat? Vai minkä kokoisella verkolla kalastat ja missä?

Itse olen ollut edesmenneen paikallisen kanssa Näätämöllä vetämässä verkkoa joen yli. Jes, kaksi lohta 24 tunnissa. On se melkoista.

Joo, roskakaloja tosiaan. Kyllähän nuita särkiä joskus tulee niitattua lokeille, mutta mieluummin nuo ahvenenkalastuksen sivutuotteet päästää takaisin hauen-, ahvenen-, mateen- tahi ravunruuaksi. Jälkimmäiset eivät paskanna laiturille.

Suosikkijoukkue
Roskakalat lisäävät vesistöjen fosforikuormitusta ja aiheuttavat näin rehevöitymistä. Me verkkokalastajat puhdistamme vesistöjä.

Te verkkokalastajat. Jos tosissaan haluaa puhdistaa vesistöä, niin panee rannan täyteen katiskoja ja <30-millisiä verkkoja. Ja paras keino on mato-onki ja jätesäkki. Jos haluaa kiskoa kalaa kuin roskaa. T: joskus n. 150 särkeä pääsiäisenä päivässä Nässystä pois pilkkinyt.

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Roskakalat lisäävät vesistöjen fosforikuormitusta ja aiheuttavat näin rehevöitymistä. Me verkkokalastajat puhdistamme vesistöjä.
Niinhän te teette.

Ihmettelin lähinnä kommenttiasi, että kalastetaan se mitä syödään ja sitten kuitenkaan et niin toimi.
Minäkin poimin kaikki hauet pois mitä koskista saan ja näin ollen parannan lohisukuisten mahdollisuuksia välttyä sukupuutolta.

Miten käy, jos sinun verkkoihisi osuu 45 cm taimen?

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Te verkkokalastajat. Jos tosissaan haluaa puhdistaa vesistöä, niin panee rannan täyteen katiskoja ja <30-millisiä verkkoja. Ja paras keino on mato-onki ja jätesäkki. Jos haluaa kiskoa kalaa kuin roskaa. T: joskus n. 150 särkeä pääsiäisenä päivässä Nässystä pois pilkkinyt.

Minulla on kaksi 30 metristä verkkoa 40 mm silmällä. Kalastaa hyvin, ahventa pääasiassa. Syksyllä saattaa joskus tulla joku siika ja keväällä haukea. Roskakalan pyytäminen ei ole päätarkoitukseni, mutta otan ne pois kun sivutuotteena tulevat.

Suosikkijoukkue
Miten käy, jos sinun verkkoihisi osuu 45 cm taimen?

Ite vedän ainakin fileiksi, kun se on kuitenkin kuollut. Ainakin niin kauan kuin Nässyllä kalastusvalvojan näen. Kaikki tämä on tosin haaveilua, koska yhtään taimenta en tuosta ole verkolla saanut. Enkä mistään muualtakaan.

Suosikkijoukkue
Tuli muuten mieleen, että pari viikkoa sitten laitoin lähelle omaa rantaa yhden 45-millisen verkon, kun siitä on usein tullut joku siika. No, ajattelin, ettei sinne varmaan mitään muutamassa tunnissa mene, niin eikö ollut kolmetoista pannukarkeeta appuraa.

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Minulla on kaksi 30 metristä verkkoa 40 mm silmällä. Kalastaa hyvin, ahventa pääasiassa. Syksyllä saattaa joskus tulla joku siika ja keväällä haukea. Roskakalan pyytäminen ei ole päätarkoitukseni, mutta otan ne pois kun sivutuotteena tulevat.
Mutta et kuitenkaan syö kaikkea mitä kalastat?

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ja tämä siis on sun juttusi? Ei, en syö lahnan lisuja enkä särkiä, ne menee lokeille. Oletko nyt tyytyväinen? Miten tämä liittyy C&R kalastukseen?
No ei ole ei. Ehkä sen jo huomasitkin.

Koko tämä keskustelu lähti käyntiin siitä kuinka kerroit "kalastus ei ole urheilua, kalastetaan se mitä syödään".

Ilmiselvästi et siis itsekään toimi näin.

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ite vedän ainakin fileiksi, kun se on kuitenkin kuollut. Ainakin niin kauan kuin Nässyllä kalastusvalvojan näen. Kaikki tämä on tosin haaveilua, koska yhtään taimenta en tuosta ole verkolla saanut. Enkä mistään muualtakaan.
Mutta muista kuitenkin syödä sellainen, jos kohdalle osuu.

Suosikkijoukkue
Paskamaisin tunne kalassa on se, kun koukuttamasi lohi näyttää virrassa raudulta. Peittoaa jopa rajusti vuotavat kahluuhousut. Päätän tämän osaltani tähän.

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
No ei ole ei. Ehkä sen jo huomasitkin.

Koko tämä keskustelu lähti käyntiin siitä kuinka kerroit "kalastus ei ole urheilua, kalastetaan se mitä syödään".

Ilmiselvästi et siis itsekään toimi näin.

Olennaista on kalastuksen ydin, tarkoituksena on hankkia ruokaa, eikä leikkiä eläimillä.

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Olennaista on kalastuksen ydin, tarkoituksena on hankkia ruokaa, eikä leikkiä eläimillä.
Plääh.

Liityn @Virveliä kainaloon ajatusmaailmaan ja lähden halailemaan kaloja. Hyvää lukuvuoden päätöstä sinulle arvon TF. Nämä ovat erilaisia ajatuksia. Älä kuitenkaan väitä jatkossa, että kalastetaan se mitä syödään, kun et itsekään näin toimi. Ja jos näin väität, niin kerro sitten heti, että kyseessä on kalastuksen ydin.

Suosikkijoukkue
Mutta muista kuitenkin syödä sellainen, jos kohdalle osuu.

En syö, jos a) saan sen Etelä- tai Keski-Suomesta (ja Keski-Suomi alkaa Rovaniemeltä) ja kala on elossa, b) ko. kala on muuten uhanalaista kantaa, c) vesistöstä saa tiettävästi isompaakin kalaa, eli kanta ei ole kääpiöitynyt, eli kyseessä ei ole tammukka, d) kala on alamittainen ja hengissä, ja se ei siis ole tammukka ja valvojan uhka on todellinen, e) saan sen Norjasta/Venäjältä/muualta lohenkalastuksen sivutuotteena (vituttaa tärpin jälkeen)

Sanoisin, etten tee valtaisaa rikosta, kun saan Pohjois-Lapin purosta 45 senttisen taimenen sen jälkeen, kun olen observoinut ko. purosta monta kymmentä alle 30-senttistä.

f) myös siinä tapauksessa paluu vesistöön on tosiasia, jossa olisin ainoa syöjä muiden läsnäolijoiden ollessa kala-allergikkoja.

g) Lisätään myös g-kohta. Jos saan jämäkän harjuksen tai siian, niin ne menevät pannulla yhtä hyvin. Tai pari ahventa, jos löytyy sääskien seassa perkuumotivaatio

Oijennus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
En syö, jos a) saan sen Etelä- tai Keski-Suomesta (ja Keski-Suomi alkaa Rovaniemeltä) ja kala on elossa, b) ko. kala on muuten uhanalaista kantaa, c) vesistöstä saa tiettävästi isompaakin kalaa, eli kanta ei ole kääpiöitynyt, eli kyseessä ei ole tammukka, d) kala on alamittainen ja hengissä, ja se ei siis ole tammukka ja valvojan uhka on todellinen, e) saan sen Norjasta/Venäjältä/muualta lohenkalastuksen sivutuotteena (vituttaa tärpin jälkeen)

Sanoisin, etten tee valtaisaa rikosta, kun saan Pohjois-Lapin purosta 45 senttisen taimenen sen jälkeen, kun olen observoinut ko. purosta monta kymmentä alle 30-senttistä.

Näin.

Tiedän ja uskon, että me olemme tässä ketjussa sielunveljiä pienestä ikäerostamme huolimatta.

Suosikkijoukkue
Näin.

Tiedän ja uskon, että me olemme tässä ketjussa sielunveljiä pienestä ikäerostamme huolimatta.

Näin se on nähtävä. Tosin olen yrittänyt opetella pois tuosta haukien niittaamisesta.

Tai no, Ylä-Kitkajoella se muutaman vuoden takainen haukien tehokalastus on tuonut empiiristen havaintojen perusteella seuraavanlaisia tuloksia:

-harjuksia saa järvestä enemmän, niitä muutenkin tuntuisi olevan vähän enemmän, ehkä vähän isompiakin (yhä suurin osa pientä silppua)
-siikaa on ihan perkeleesti, toki sitä on ollut aina paljon ja pienehköä, mutta nyt keskivertosiika on entistä pienempi ja laihempi
-muikkua ei ole verkkoihin uinut entiseen malliin
-kiiskiä tulee pilkillä jo miltei yhtä paljon kuin ahventa
-haukien määrässä ja koossa ei ole tuntunut mitään muutosta, niitä vain tulee koskesta ja virtapaikoista enemmän
-taimenkontakteja on alkanut tulla selvästi aiempaa enemmän, parhaana vuonna jopa kaksi. Lisäksi ainakin kerran olen koukuttanut taimenenpoikasenkin, mikä nyt ei sinänsä ole hyvä asia, mutta sen olemassaolo on.
-ahvenia tulee koskesta ihan liikaa

Taimenen alamitta oli 60 senttiä jo monta vuotta ennen tuota lakimuutosta.

Eli voisiko tästä päätellä. Että tuo haukien niittaus (niitä tosiaan tuli parina vuotena aika heikosti) sai ainakin yhden vuoden taimenet selviytymään paremmin, mikä johtaa tulevaisuudessa hyviin asioihin sillä saralla. Muissa kaloissa nuo muutokset nyt eivät ehkä niin selkeitä ole. Tuolla tapahtui 2000-luvun vaihteessa jonkun sortin heilahdus: taimenet katosivat, siiat lähti koskesta järveen, isot harjukset hävisivät kokonaan, haukien keskikoko putosi sieltä kolmen kilon hujakoilta alle kiloon. Yksi koski entisöitiin ja toiseen tehtiin heittolaituri. Se kai siinä.

Viimeksi muokattu:

Andi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit, Tappara
Aina harvassa taitaa muuten tänä päivänä olla ne verkkokalastajat jotka pienet särjet ja ahvenetkin laittavat ruoaksi. Muuten kuin satunnaisesti kukkoon tai savupönttöön. Oma isoäiti nuo aina itse raahasi verkoilta muikkujen mukana ja milloin teki jotain auringossa kuivattua suolasärkeä yms. Itsestä ei tuohon ole mutta supikoirat noista saavat hyvän aterian kyllä. Ja monta kertaa se on ollut se viimeinen ateria niille myös.

Itse uittanut nyt muutaman kerran keväällä muikkuverkkoja 15-18mm ja harvoja 40-45mm. Muikkuja on ehkä neljän päivän ruoaksi yhteensä tullut mutta muuten ei juuri mitään. Paitsi juuri noita pieniä särkiä ja apoja on yhteensä n. 4 ämpäriä putsattua järvestä pois. Viime kesän n. 30kg muikkusaaliit tuntuu nyt märiltä unilta vaan. Tuolloin noita joutui vielä puolen yön aikaan kuskaamaan kylillä naapureillekin syötäväksi.

Nuotalle olisi toiveissa päästä joskus jussin jälkeen kun lomakausi koittaa. Siinä on ihan hyvä tapa puhdistella kutuapajia paremmaksi syksyä varten. Ja toivottavasti jotain kalaakin tarttuu syötäväksi asti.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy