Osaisiko joku kokeneempi kalamies heittää käytännön vinkkejä uistelun ns. veturisysteemeistä? Jos olet joskus käyttänyt, niin millainen viritelmä tarkalleen ottaen?
--
EDIT: Palstaveljille muuten vielä sellainen tipsi, että viekää ihmeessä pikkuskidejänne kalaan, vaikka se ei itsestä tuntuisikaan miltään ykkösjutulta, tai mitään erikoisempia skillsejä ei itseltä löytyisi! .
En tiedä olenko ihan oikea mies vastaamaan, vaikkakin itseäni aika kokeneenä kalamiehenä pidän. En kuitenkaan ole mikään "veturimies". Käytän itse silloin tällöin tuplauistinta ja teen sen itse ihan kolmihaaraleikarilla ja siitä kahteen suuntaan milloin mikäkin mittaiset tapsit. Alasiimassa käytän vaappuna jotain syvävaappua ja takana pienempää tai muutoin pinnemmassa uivaa vaappua.
Vuoksiviiksi voisi olla Tmi Laiko ainakin helppokäyttöinen tuplavieheapuväline ja samoin painouistimelle+ vaapulle toimiva.
Tuon tipsin jaan kyllä. Itse olen ollut veneessä mukana siitä asti kun jalat on kantaneet ja vähän ennenkin. Oma vanhempi poika on reilun kuukauden päästä 2 vuotta ja otan sen kyllä mukaan aina kun menen verkko tai katiskahommiin ja laiturilla on jo istuttu ongella. Jätkä tykkää lutrata sankossa olevien kalojen kanssa ja laitella niitä takaisin uimaan. C&R kalastusta pienestä pitäen, heh heh. Yksi juttu on kuitenkin tässäkin tärkeää, VÄKISIN EI KANNATA LASTA OTTAA MUKAAN.