Kalamiehiä?

  • 508 243
  • 3 012

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
Päijänteestä ei juuri kalaa tunnu irtoavan. Pohjois-Päijänteellä olen pyörinyt Jyväskylä-Ristiselkä välillä. Kuhasaalis puhdas nolla,


Mitä sä kiskot venees perässä?

Viikko näsijärvellä antoi 1.5-2.6 kiloisia kuhia mukavasti nilsun 15 cm invincibleillä ja isoilla Sepen Tuureilla. Isoja haukia tosin tuli sivutuotteena halkovajallinen.. Pthyi!
 

RedRave

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Lions, Die Mannschaft
Hävettää ihan miten vähiin on jäänyt kalastaminen tänä kesänä taas. Heinäkuussa ei yhtään retkeä kun muu matkailu vei voiton. Vielähän tässä on kesää ja kunhan vedet viilenee niin kalakin liikkuu, mutta harmittaa kumminkin.

Hiukan samaa vikaa on tääläkin suunnassa. Toisaalta enään olisi kahdeksan työaamua ja sitten alkaa vapaa, joka pyhitetään suht tehokkaasti kalastukselle. Haukea ja kuhaa olisi tarkoitus saada, tuo kuhan jigi-kalastus kiinostaa ainakin, mitä ne Erä-lehdessä kirjoittivat.
Toivotaan vaan että kelit pysyy aurinkoisina, ja olisi tyyntä. Erään kotimaisen pumpun laulua (vapaasti)lainatakseni: "Vielä on kesää jäljellä, vielä tulee kau...isoja kaloja..".
 

Jusu7

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mitä sä kiskot venees perässä?

Viikko näsijärvellä antoi 1.5-2.6 kiloisia kuhia mukavasti nilsun 15 cm invincibleillä ja isoilla Sepen Tuureilla. Isoja haukia tosin tuli sivutuotteena halkovajallinen.. Pthyi!


Löytyy Sepen Tuureja(muistaakseni 17 cm) ja paljon muutakin mitä on kokeiltu. Saarijärvellä toimivat punakeltaiset pelittävät mutta luupäitä niillä Päijänteestä on ainakin toistaiseksi vain tullut. On puntin kanssa menty syvemmältä ja 4-10 vaapulla kerrallaan mutta kuhaa ei vain näy. Torstaina yritetään taas...
 

Kaiser Soze

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rontti's potatoes, whiners and wankers
On puntin kanssa menty syvemmältä ..

Kollaa pakkojen päältä 4-5 metristä. Sieltä mä olen enimmäkseen kaikki saanut. Ainoastaan yksi on tainnut tulla välivedestä 10 syvyisessä kohdassa.. Tosin nyt nuo kelit taas muuttui viimeviikon loistavasta kalakelistä liian kuumaksi. Saattaa mennä makkaran syöntyiin tää viikko..
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Perhokoukussa

Serkkutyttöni mies on intohimoinen ja asiansa osaava perhokalastaja. Olemme tämän Rexan (nimi muutettu) hyviä ystäviä ja Rexa päätti opettaa Uleåborgirin perhokalastajain kunnioitettuun tai vähemmän kunnioitettuun kastiin.

Jumalauta! Olin ehtinyt treenata kalastusta yksin 5 minuuttia keskellä kirkasta keskipäivää eräällä hämäläisellä reittikoskella, kun Rexan sitomaan streameriin tärähti kiven takaa 50 cm taimen. Se jopa saatiin ylös ruokakalaksi. Isäntä pieree hunajaa, kun saa graavattua taimenta.

Olen toki taimenia virkulla nostellut ylös useita, jopa yhden isomuksen Kitkajoen alajuoksulta, mutta tämä perhoon iskeminen oli jotain muuta. Täytyy sanoa, että koukkuun jäin minäkin. Huomenna olisikin sitten lähtö Pohjois-Ruotsiin Kalixälvenille tai Ängesånille taimenta tai lohta narraamaan perholla. Rexa lainaa välineitä ja virveliä ei saa ottaa mukaan.

Erälehdessä oli hyvä numero perhokalastuksesta. Se ei tosiaan ole mitään astrofysiologiaa, vaan eräs tapa kalastaa. Kun vain kunnon koskelle pääsee, on perholla kalastus todella hauskaa hommaa. Pelittävän perussetin saa parillasadalla eurolla, ja sillä pääsee harrastuksessa alkuun.
 

Pleksi(t)

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Do Dih, tulipa hommattua ohimennen vanha pulpettivene jolla on päässyt kokeilemaan. Pari hyvin pikaista uistelureissua ollut Granön kieppeillä, toistaiseksi ilman saalista. Ilmeisesti ajankohta ei ole ihan paras mahdollinen mutta näkyi siellä muitakin veneitä pyörivän. Ja hauskaahan tuo on, huomenna olisi tarkoitus taas lähteä, jospa jo jotain löytyisi.
Laituripaikan hommasin Vuosaaresta, oli ainoita järkevän hintaisia portillisia laitureita loppukaudeksi, eikä tuo nyt ihan hullulta paikalta vaikuta. Ensi kesänä voisi kokeilla myös Espoon puolta, rööperistä sama matka molempiin. Trailerin tapainenkin tuli mukana joten kalaisampiakin paikkoja pääsee tarvittaessa kokeilemaan.

Jännä juttu miten varmaan ensimmäistä kertaa elämässään toivoo että vedet viilentyisi pian. Onkos muita käynyt vielä Helsingin lähialueilla kalassa?
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, All Blacks
Jumalauta! Olin ehtinyt treenata kalastusta yksin 5 minuuttia keskellä kirkasta keskipäivää eräällä hämäläisellä reittikoskella, kun Rexan sitomaan streameriin tärähti kiven takaa 50 cm taimen. Se jopa saatiin ylös ruokakalaksi. Isäntä pieree hunajaa, kun saa graavattua taimenta.

Noniin, siitä se lähtee! Pienenä varoituksen sanana voisin sanoa, että kun perhokalastukseen jää kerran koukkuun, niin se koukku ei ole mikään väkäsetön, siitä ei pääse irti sitten millään :). Perhokalastuksessa ja perhonsidonnassa riittää kyllä perehtymistä ja opettelemista loppuelämäksi, itse en voisi enää edes kuvittella kesää ilman pohjoiseen tehtyä viikon-parin mittaista perhokalastusreissua, ja päiväreissuja tulee tehtyä useita kymmeniä vuosittain.

Pohjoisessa (Finnmark) oltiin tuossa heinä-elokuun vaihteessa. Taimenta, harjusta ja siikaa nousi mukavasti, muutaman ison taimenen karkuuttaminen jäi tosin harmittamaan.
 

~KarKaus~

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers ja Kiekko-Espoo
Kyllähän kalastusta tulee harrasteltua, mutta en kyllä mikään ammattikalastaja ole vanhoin tavoin ne kalatkin perataan puukolla, ei saksilla. Tämän kesän suurin 5-6kilonen Hätikkäjärveltä, josta tulivat myös kaikki muut 23 Haukea, siitä läheltä kulkee myös oja(lue; joki, joka on noin 2 metriä leveä (vain)) sieltä tuli mato-ongella hoideltua 27 pikku kalaa, lahna ja mitä ihmettä? HAUKI, aivan hauki mato-ongella, itekki siinä vähä alko ihmettleen, mutta syynä toimi kai tämmöinen kun suusta tippui jotakin: yritti ottaa toista kalaa kiinni, joka pääsi karkuun, kun nostin hauen veden pinnalle pienihän se oli, mutta aika ennätyksellinen.

Erittäin mukavaa hommaahaan kalastus on, mutta melko harvoin tulee niitä kaloja narrailtua, voisi useamminkin.
 

Uleåborgir

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Päätalo, Huovinen, Sympathy For The Devil
Noniin, siitä se lähtee! Pienenä varoituksen sanana voisin sanoa, että kun perhokalastukseen jää kerran koukkuun, niin se koukku ei ole mikään väkäsetön, siitä ei pääse irti sitten millään :) - - -

Pohjoisessa (Finnmark) oltiin tuossa heinä-elokuun vaihteessa. Taimenta, harjusta ja siikaa nousi mukavasti, muutaman ison taimenen karkuuttaminen jäi tosin harmittamaan.

Jep, vaikka pelkkä rullausheitto on vasta hallussa, niin kyllähän tuo perhokalastus on jo vienyt miehen mennessään. Lainassa serkunmiehen Vision - joku hyvä merkki vissiin - -merkkinen vapa ja pari rullaa siimaa, intermediatea ja kelluvaa. Perukkeet väsään 0.30 monofiilista. Jotakin osaan jo.

Serkunmies vaan vannotti niin perkeleesti, ettei vavalle tai rullille saa käydä mitenkään, tai henki lähtee. Se on vähän hillinnyt harrastusta. Mutta kyllä se kilon taimen, minkä sieltä eräältä reittikoskelta sain ja se väsytys herkällä vavalla verrattuna virvelillä rantaanlaahaamiseen, pani perhokalastushampaan kolottamaan! Tulipa treenattua samalla reissulla väsytystä myös puolikiloista säynettä vastaan. Mukavasti panee hanttiin virrassa tuo Suomeen perhokalastuksen tuoneen Juhani Ahon suosikkikala.

Tekisi mieli itsenikin mennä joskus Euroopan raukoille rajoille varmoille kalavesille kikkailemaan, mutta tähän asti korkeimmalla olen ollut Sattasjoella Sodankylässä ja Jockfallissa Ruotsin Lapissa. Viimeksi mainitulla hoodilla olen yleensä kyllä keskittynyt kalastuksen sijaan ryyppyhommiin, mikä on todella tyhmää.

...sieltä tuli mato-ongella hoideltua 27 pikku kalaa, lahna ja mitä ihmettä? HAUKI, aivan hauki mato-ongella, itekki siinä vähä alko ihmettleen, mutta syynä toimi kai tämmöinen kun suusta tippui jotakin: yritti ottaa toista kalaa kiinni, joka pääsi karkuun, kun nostin hauen veden pinnalle pienihän se oli, mutta aika ennätyksellinen.

Erittäin mukavaa hommaahaan kalastus on, mutta melko harvoin tulee niitä kaloja narrailtua, voisi useamminkin.

Onpa tuota itsellenkin sattunut, että hauki täräyttää mato-onkeen. Tietenkin hauki oli sellainen 15 cm sneikki, mutta kuitenkin. Tuon ikäiset iskevät kaikkeen.
 
Suosikkijoukkue
Pelicans, All Blacks
Jep, vaikka pelkkä rullausheitto on vasta hallussa, niin kyllähän tuo perhokalastus on jo vienyt miehen mennessään. Lainassa serkunmiehen Vision - joku hyvä merkki vissiin - -merkkinen vapa ja pari rullaa siimaa, intermediatea ja kelluvaa. Perukkeet väsään 0.30 monofiilista. Jotakin osaan jo.

Serkunmies vaan vannotti niin perkeleesti, ettei vavalle tai rullille saa käydä mitenkään, tai henki lähtee. Se on vähän hillinnyt harrastusta. Mutta kyllä se kilon taimen, minkä sieltä eräältä reittikoskelta sain ja se väsytys herkällä vavalla verrattuna virvelillä rantaanlaahaamiseen, pani perhokalastushampaan kolottamaan! Tulipa treenattua samalla reissulla väsytystä myös puolikiloista säynettä vastaan. Mukavasti panee hanttiin virrassa tuo Suomeen perhokalastuksen tuoneen Juhani Ahon suosikkikala.

Tekisi mieli itsenikin mennä joskus Euroopan raukoille rajoille varmoille kalavesille kikkailemaan, mutta tähän asti korkeimmalla olen ollut Sattasjoella Sodankylässä ja Jockfallissa Ruotsin Lapissa. Viimeksi mainitulla hoodilla olen yleensä kyllä keskittynyt kalastuksen sijaan ryyppyhommiin, mikä on todella tyhmää.

Perhokalastuksessa väsyttäminen on todellakin paljon mukavampaa puuhaa kuin "koneongella", tuntuma kalaan on jotenkin paljon suorempi. Vision on sellanen ihan ok laadukas perusmerkki, taitavat olla Loopin kanssa suomen myydyimpiä perhokalastusmerkkejä. Mutta kun välinehulluus iskee, niin tarvitsee saada parempaa ja kalliimpaa, kohta vapaputkissa lukee sage, scott, g-loomis jne. ja vapojen arvo on puolentuhatta euroa kappale. Tämän vuoden pohjoisen reissulla meinasi itku tulla, kun kaveri vahingossa astui mun sagen vavan poikki. Täytyy yrittää, jos takuuseen menisi vaikka onkin käytettynä ostettu.

Itse olin vuoden 2003 vaihto-oppilaana Uudessa-Seelannissa, ja se maa on kyllä perhokalastajan paratiisi. Tuli pakonomainen tarve päästä sinne uudestaan, jos vaikka ensi vuoden lopulla saisi kuukauden verran järjestettyä vapaata opiskeluista niin.. Kalastuslupiin menee kyllä jonkun verran rahaa, esim. keski-suomen reittikoskien lupahinnat ei kyllä mitään ilmaisia ole. Itse olen kyllä tykästynyt eniten juuri Pohjois-Lapin kalastukseen. Rauhaisaa seutua hienojen maisemien kera, ja vesistöt täynnä luontaista (lohi)kalaa.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Perhokalastuksessa väsyttäminen on todellakin paljon mukavampaa puuhaa kuin "koneongella", tuntuma kalaan on jotenkin paljon suorempi.
Niin, itse lukeudun näihin "koneonkijoihin" enkä ole perhokalastusta edes kokeillut, joten kysyisin, että kuinka se väsytys perhovermeillä on niin paljon mukavampaa ja tuntuma kalaan suorempi. Tiemmä koneongellakin siinä kalan ja kalastajan välissä ei kuitenkaan ole kuin vapa ja siima, eli miten se tuntuma nyt perhostelijalla on niin paljon suorempi.
Itse kun käyn koskikalassa ja käytän UL-vapaa/kelaa, niin kyllä siinä saa ihan mukavan taistelun aikaan pienen kirjolohenkin kanssa. Totta kai, jos valitsee haukiluokan vavan ja kelan, niin pienemmät eväkkäät voi veivata rantaan ilman sen kummempaa taistelua.
 

Thibauld

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gwinnett Gladiators, Lukko
Niin, itse lukeudun näihin "koneonkijoihin" enkä ole perhokalastusta edes kokeillut, joten kysyisin, että kuinka se väsytys perhovermeillä on niin paljon mukavampaa ja tuntuma kalaan suorempi. Tiemmä koneongellakin siinä kalan ja kalastajan välissä ei kuitenkaan ole kuin vapa ja siima, eli miten se tuntuma nyt perhostelijalla on niin paljon suorempi.
Itse kun käyn koskikalassa ja käytän UL-vapaa/kelaa, niin kyllä siinä saa ihan mukavan taistelun aikaan pienen kirjolohenkin kanssa. Totta kai, jos valitsee haukiluokan vavan ja kelan, niin pienemmät eväkkäät voi veivata rantaan ilman sen kummempaa taistelua.

Todella vaikeaa tuon asian selittäminen on mutta Henry Blavatsky puhuu kyllä ihan totta. Helpoimmalla tuon vastauksen saat kun kokeilet itse. Ensinnakin laadukas perhovapa valittaa tuntuman kalaan paljon paremmin verrattuna laadukkaaseen UL virvelivapaan. Virvelilla tuo väsytys tapahtuu vain kampea pyorittämällä ja kelan jarrua hyväksi käyttämällä. Perhossa tuntuma on melko eri kun itse pidät siimasta kiinni jonka päässä kala pyristelee. Usein pyrin hoitamaan koko väsytyksen pelkällä siimalla kelaamatta tyhjiä pois. Vaikka perholla kelaa kayttaisinkin niin jarrua en käytä vaan jarrutan kämmenellä kelan alta.

Itsekin olin vannoutunut virvelimies viisi-kuusi vuotta sitten. Kaveri antoi kokeilla perhosteluvehkeitaan ja sitten seuraavalla viikolla haettiinkin jo omat. Ensikosketukseni jälkeen en juurikaan ole virveliin koskenut. Se vain on niin upea tunne kun kala perhoon tarttuu, varsinkin jos perho on itse omassa penkissä sidottu. Perhokalastus on vapaa-ajan kalastusmuodoista ehdottomasti teknisin ja vaatii uskomattoman paljon keskittymistä yksityiskohtiin, mutta kun siihen kun pääsee sisälle on koukussa.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
Kyselläänpäs tästä foorumista.

Elikkä minulla ja serkulla on ollut suunnitteilla kalastusreissu jonnekin päin Pohjois-Amerikkaa. Mutta minkäänlaista tietoa itsellani ei ole ko. mantereen kalastuspaikakoista, lukuunottamatta töllöstä tulevia kalastusohjelmia. Tai no, on tietoa kalastuspaikoista vaan mitään niiden nimistä saati osoitteista.
Kalastuspaikka saisi mielellään olla koski. Sekä majoitus- ja kalastuspalvelut pitää kuulua tietenkin hintaan (en tarkoita, että muut kalastelisivat minulle, vaan notta oppaat ja pelivälineet löytysivät). Ja yksi kriteeri on se, että paikka ei ole kaukana kansainvälisiltä lentokentiltä tai kuljetus lentokentältä ko. paikkaa kuuluu hintaan.

Niin, elikä kysymys hän tietenkin on, että osaako joku tämmöisen paikan minulle neuvoa?
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Todella vaikeaa tuon asian selittäminen on mutta Henry Blavatsky puhuu kyllä ihan totta. Helpoimmalla tuon vastauksen saat kun kokeilet itse... <clips> ...Perhokalastus on vapaa-ajan kalastusmuodoista ehdottomasti teknisin ja vaatii uskomattoman paljon keskittymistä yksityiskohtiin, mutta kun siihen kun pääsee sisälle on koukussa.
Niin, miksei tuota joskus voisi kokeillakin. Naapurin äijä on innokas perhostelija, joten varmaan voisi lainata vermeitä.
Taidan kuitenkin pelätä juurikin tuota koukkuun jäämistä. Tulisi taas uusi varustelukierre, kun jo noihin "koneonkiin" vermeineen on tullut vuosien mittaan lyötyä melkoiset summat kiinni. Eikä perhosteluakaan varmaan kannata aloittaa jollain Lidlin tarjouskorin setillä...
 

ihmelaama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Eikä perhosteluakaan varmaan kannata aloittaa jollain Lidlin tarjouskorin setillä...
Itseasiassa minä (noin 20 vuotta perhokalastusta takana) olin todella yllättynyt tämän Lidlin setin tasosta, kun sen sain vahingossa kouraani ja "testattavaksi" muuan päivänä eräänä tuolla yhden Koilliskairan joen rannalla... oli kaveri sellaisen ostanut hetken mielijohteesta ja Sulovileenmäiseen tyyliin, kun kerran halvalla sai ja pyysi minun mielipidettäni setistä.

Häätyypä tähän hengenvetoon sanua, että kyllä sillä setillä perhoa nakkelee ihan mukavasti ja pääsee hommaan käsiksi. Setistä riittää varmasti iloa vuodeksi tai pariksi, jonka jälkeen perhokalastuksen lieveilmiöt ovatkin jo ottaneet sinut haltuusi ja kohta on perhokalastusvermeisiin uppoamaisillaan pienehkön kesämökin verran rahaa... (mutta näinhän käy harrastuksessa, kuin harrastuksessa).

Lidlin setin vapa/siima -tasapaino on esimerkillinen, sillä oppii heittämään tumpelompikin. Ainoa miinus on tietenkin kela, eli "siimavarasto", mutta perhokalastuksessahan kelalla ei niin suurta virkaa olekaan, kuin esim. norm. virpomisessa...
 

Thibauld

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gwinnett Gladiators, Lukko
Kyselläänpäs tästä foorumista.

Elikkä minulla ja serkulla on ollut suunnitteilla kalastusreissu jonnekin päin Pohjois-Amerikkaa. Mutta minkäänlaista tietoa itsellani ei ole ko. mantereen kalastuspaikakoista, lukuunottamatta töllöstä tulevia kalastusohjelmia. Tai no, on tietoa kalastuspaikoista vaan mitään niiden nimistä saati osoitteista.
Kalastuspaikka saisi mielellään olla koski. Sekä majoitus- ja kalastuspalvelut pitää kuulua tietenkin hintaan (en tarkoita, että muut kalastelisivat minulle, vaan notta oppaat ja pelivälineet löytysivät). Ja yksi kriteeri on se, että paikka ei ole kaukana kansainvälisiltä lentokentiltä tai kuljetus lentokentältä ko. paikkaa kuuluu hintaan.

Niin, elikä kysymys hän tietenkin on, että osaako joku tämmöisen paikan minulle neuvoa?

En nyt oikeen suoraa neuvoa osaa antaa mutta koitetaan jotain. On nimittäin aika laaja käsite tämä maanosa. Toisekseen en tiedä oikein mitä kalaa olet lähdössä pyydystelemään. Kolmanneksi minkähän laista budjettia olet reissulle ajatellut? Sen verran kuitenkin veikkaan että jos kerran joelle mieli tekee on varmaan lohikalat mielessä.

Ajattelemisen arvoinen asia kuitenkin on jos kuitenkin suolaisen veden kalastus kiinnostaa. Silloin kannattaa suunnistaa bahamalle tai floridaa, lisäksi myös kuuba saattaa olla edullinen ja hyvä vaihtoehto.

Kuten sanoin aikalailla noita vaihtoehtoja piisaa. Sen verran osaan sanoa että tämä Atlanta ei ole mikään hotspot vaikka kohtuu hyvin olen kalaa tuosta kapungin läpi virtaavasta chattahoocheesta saanutkin. Sen verran varoitan että jos meinaat tosiaan tuollaiselle räätälöidylle matkalle lähte niin kuvetta saa kyllä kaivaa useamman tonnin edestä. Fishing lodges on googlessa hyvä hakusana. Mahdollisuuksia on vaikka kuinka ihan sama minne menee. Jopa New Yorkiin kun menee, löytyy sieltä oppaita jotka vievät hotellilta upeille taimenvirroille, joita on ihan parin tunnin ajomatkan päässä kaupungista. Itse, jos raha ei olisi este, voisin suunnitella reissua Vancouver islandille, joka on eräänlainen perhokalastuksen mekka. Täältä lisää http://www.vancouverisland.com/

Tosin pistää mietityttämään kun nuo kalastuslomat täällä on sen hintaisia että samalla rahalla rupeaa sitten pääsemään Patagoniaan joka kai on se tämän hetken koko maailman hotspot.
 
Suosikkijoukkue
Vimpelin Veto, Roihuttaret, Kaljakylä Rangers, Fla
En nyt oikeen suoraa neuvoa osaa antaa mutta koitetaan jotain. On nimittäin aika laaja käsite tämä maanosa. Toisekseen en tiedä oikein mitä kalaa olet lähdössä pyydystelemään. Kolmanneksi minkähän laista budjettia olet reissulle ajatellut? Sen verran kuitenkin veikkaan että jos kerran joelle mieli tekee on varmaan lohikalat mielessä.





Tosin pistää mietityttämään kun nuo kalastuslomat täällä on sen hintaisia että samalla rahalla rupeaa sitten pääsemään Patagoniaan joka kai on se tämän hetken koko maailman hotspot.

Tarkennetaan hieman. Eli koskikalastusta kohtuu pohjoisessa. Kala saisi olla joku semmoinen, joka on syötävä ja tappelee kunnolla vastaan. Reittilennolla pääsen muistaakseni Seatleen (henkilökuntaliput). Mitä tarvitsen paikanpäältä on: Majoitus, kalavedet ja kalastustarvikkeet (itselläni kun ei ole kunnollisia), mahdollisuuden tehdä ruokaa sekä jonkunsortin kuljetus Seatlesta? kalapaikoille. Budjetti ilman lentoja Suomesta n. 500-1000€.

Missä Patagonia on?
 

ihmelaama

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
lohen ja muun kalan nousu oulujokeen parhaimmillaan juuri nyt menossa.
Taitaa nimenomaan olla päinvastoin. Eli lohen ja muun kalan nousu on parhaillaan just tukittu Oulujoessa.

Oulunpäivien kunniaksi kalaportaassa laitettu verkko kalojen nousun eteen, että edes muutama fisu jäisi "akvaarioon" ja lasin takana ihmisten töllisteltäväksi.
 

Trekolmestar

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Setistä riittää varmasti iloa vuodeksi tai pariksi, jonka jälkeen perhokalastuksen lieveilmiöt ovatkin jo ottaneet sinut haltuusi ja kohta on perhokalastusvermeisiin uppoamaisillaan pienehkön kesämökin verran rahaa... (mutta näinhän käy harrastuksessa, kuin harrastuksessa).
No tämähän minua on juurikin tähän asti jarrutellut perhovermeisiin tarttumasta. Nautin kalastuksesta virvelilläkin ja kunhan ei valitse ylimitoitettuja välineitä tavoiteltavaan saaliiseen nähden, niin virvelilläkin kalan kanssa saa taistella ihan kunnolla.
Ja sen verran näihin nykyisiin välineisiin on uponnut riihikuivaa, että ihan helposti ei samaan (eli siihen kalan kanssa tappeluun) tähtäävää uutta varustelukierrettä vaativaa harrastusta aloita. Nytkin vapoja löytyy 5-jalkaisesta kymppijalkaiseen ja keloja on niin, ettei sormet kohta riitä laskemaan. Ja ne vieheet... vaappuja, lippaa, lusikkaa löytyy ja aina kun kaupassa on, hyllystä löytyy helpostikin ostettavan näköisiä.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
No tämähän minua on juurikin tähän asti jarrutellut perhovermeisiin tarttumasta.
Toisaalta, oli harrastus mikä hyvänsä, se on itsestä kiinni miten paljon tai vähän rahaa siihen on valmis satsaamaan. Esim. itselläni on vasta toinen perhovapa menossa, ja silläkin on ikää jo 15 vuotta. Ja tuolla, uutena noin 300mk maksanella vavalla olen pärjännyt loistavasti ja tulen varmasti vielä pärjäämään pitkälle tulevaisuuteen. Ellen sitten katko sitä, kuten ensimmäistäni.

Kela nyt on normaalissa taimenen ja harjuksen kalastuksessa pelkkä siimavarasto. Omalla vanhalla rimpulalla on tullut silläkin hyvin toimeen, vaikka nykyisin on ties mitä laajakehäisiä alumiiniviritelmiä markkinoilla.

Siimoja joutuu tietysti uusimaan, mutta kyllä useamman vuoden pärjää suht tiiviilläkin kalastustahdilla per siima. Ok-kahluuhousuja saa reilulla satasella+kengät päälle, mutta toki niihinkin saa uppoamaan oikeastaan kuinka paljon vaan jos välttämättä haluaa.

Perhonsidontavälineet tietysti kustantaa jonkun satasen, riippuen kuinka laajan paketin tai lajitelman ostaa, mutta tuossakin pääsee 100-150:llä jo hyvin alkuun.

Jos nyt listaan omat tämänhetkiset välineeni, niin kovinkaan kallista pakettia niistä ei lopulta saa.

-vapa, maksanut aikoinaan n. 50 euroa (ostettu siis markka-aikana, n. 300mk)
-kela, tuli ensimmäisen vavan mukana paketissa, kelan osuus ehkä 20 euroa
-siima, 40 €
-kahluuhousut+kengät, 160 €
-perholiivit 30 € (nämä pitäisi uusia piakkoin, mutta on ne kauan palvelleetkin)
-perhonsidontavälineet, arviolta 250 €:n arvosta

Sitten tietysti kaikki liiveissä säilytettävä pikkutavara, kuten sakset, perhorasiat, siimat (en käytä valmisperukkeita, sidon perukkeet normaalista monofiilista, usein samanpaksuisena koko matkalta), painot, puukko ym. =joitakin kymmeniä euroja.
Eli kaikenkaikkiaan n. 600€, ja nämä on sitten tosiaan hankittu pikkuhiljaa parinkymmenen vuoden aikana.

Itse olen tarkoituksella pyrkinyt pitämään perhokalastusharrastukseni käytännöllisenä ja hieman askeettisensakin, koska tiedän että periaatteessa siihen saa menemään rahaa tuhansia euroja. Kavereilla on huomattavasti uudemmat vavat, ja onhan ne jonkin verran kevyempiä kuin omani, mutta lopulta kyse on joistakin grammoista millä ei käytännön kalastuksen kannalta ole merkitystä.
Mikään rahamäärä ei nimittäin takaa sitä, kuinka lopulta sen perhon pystyy kalalle tarjoamaan, ja sehän on kaikkein tärkeintä.

Hieno harrastus, ja itselleni tärkein kalastuksen muoto. Toki avokela- ja hyrräkelavehkeet löytyy myös, kuten pilkkivälineetkin. Kaikki omalla tavallaan mukavia. Ehkä lopulta vuosien päästä perinteinen mato-onginta seuloutuukin nautinnollisimmaksi lajiksi..
 

Thibauld

Jäsen
Suosikkijoukkue
Gwinnett Gladiators, Lukko
Tarkennetaan hieman. Eli koskikalastusta kohtuu pohjoisessa. Kala saisi olla joku semmoinen, joka on syötävä ja tappelee kunnolla vastaan. Reittilennolla pääsen muistaakseni Seatleen (henkilökuntaliput). Mitä tarvitsen paikanpäältä on: Majoitus, kalavedet ja kalastustarvikkeet (itselläni kun ei ole kunnollisia), mahdollisuuden tehdä ruokaa sekä jonkunsortin kuljetus Seatlesta? kalapaikoille. Budjetti ilman lentoja Suomesta n. 500-1000€.

Missä Patagonia on?

Tuossa vähän netissä surffailin ja tässä vähän lisäinfoa:

-Vancouver islandista http://www.perhokalastajat.net/?action=artikkelit&id=314

- kalastusmatkoja http://www.fishmaster.fi/Matkakohteet.htm

Patagonia on Etelä-Amerikan eteläisin kärki joka kuuluu Chilelle ja Argentiinalle. Ihmisiä siella ei paljon asu ja siksi joissa saavat kalat rauhassa kasvaa uskomattomiin mittoihin.

Lisäksi muutama hajahuomio:

Monet oppaat vuokraavat välineitä, mutta tilanne varmaan kannattaa tarkistaa etukäteen. Kaloja otetaan harvoin ruuaksi sillä yleensä oppaat noudattavat C&R periaatetta. Kala kuin kala pistää hyvin hanttiin pitää vaan olla oikeat välineet. Parhaiten hantittavat kuitenkin suolasen veden kalat kuten bonefish, tarponi, jackit ja redfish ym.

Hartiapankki kirjoitti:
Toisaalta, oli harrastus mikä hyvänsä, se on itsestä kiinni miten paljon tai vähän rahaa siihen on valmis satsaamaan. Esim. itselläni on vasta toinen perhovapa menossa, ja silläkin on ikää jo 15 vuotta. Ja tuolla, uutena noin 300mk maksanella vavalla olen pärjännyt loistavasti ja tulen varmasti vielä pärjäämään pitkälle tulevaisuuteen. Ellen sitten katko sitä, kuten ensimmäistäni.

Itsellä tuota rahaa on uponnut harrastukseen sievoinen summa. Vapojakin löytyy kymmenkunta erilaista, vähän eri kalalajeille mitoitettuna. Jos vaan haluaa niin yhdellä viitos tai kuutos luokan vavalla kyllä selviää vaikka loppuikänsä, joten meikkiksen touhu on rajusti ylimitoitettua. Perusvälineet saa varmaan juuri tuohon hintaan mitä tuossa mainostit. Itse en kuitenkaan pakettiratkaisua hankkisi vaan sijoittaisin hiukan enemmän painottaen vapaa ja kunnon siimaa. Esim.,. Visionin Attack vapa viitosluokkaisena on 125€, siimaksi Rion windcutter joka on siellä 60€ tietämissä ja siihen sitten joku halpis kela. Noh makuasioitahan nämä ovat. Varmasti vähemmällä tulee toimeen mutta itsellä olisi varmempi olo noitten kanssa. Lidlin setistä en tiedä mutta ne huoltiksilla myynnissä olevat Shakespearen setit ainakin ovat todella heilkkoja. Ei muuten mutta huonolla vavalla ja siimalla on todella vaikea oppia heittämään oikein, eikä se oikein nautinnollistakaan ole. Raha ei kumminkaan saisi olla harrastuksen este ja kuten sanoit perhokalastuksessakin alkuun pääsee ja toimeen tulee todella pienellä panostuksella jos vaan itse niin haluaa.
 

Hartiapankki

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sport ja kaikkinainen urheilu vaasalaisittain
Lidlin setistä en tiedä mutta ne huoltiksilla myynnissä olevat Shakespearen setit ainakin ovat todella heilkkoja. Ei muuten mutta huonolla vavalla ja siimalla on todella vaikea oppia heittämään oikein, eikä se oikein nautinnollistakaan ole.
Joo, kaikkein halvimmat setit kannattaa jättää tosiaan hyllylle. Vieläkin näkee silloin tällöin jopa lasikuituisia teleskooppiperhovapoja, jotka ei oikein kelpaa edes onkivavaksi.
Kesällä aioin päivittää vapavalikoimaa #8-9-jatkokahvallisella suurtaimenvavalla, mutta kun kuitenkin aika harvassa on nuo Kuusamon-ja muiden vauraampien taimenjokien reissut niin sitten sekin jäi. Vapani on #6-7 Shakespeare (ei kuitenkaan pakettivapa), 9 jalkaa ja aika passeli yleisvapa omaan kalastukseeni.

Jostain Lidlin setistä muistan lukeneeni jonkin Erän testin, jossa vapa arvosteltiin jopa yllättävän hyväksi hintaan nähden. Kai noistakin sitten joskus helmiä löytyy. Huomattavasti varmempana valintana joku Visionin Intro-sarja voisi olla aloittelijalle suhteellisen edullinen ja silti ok paketti, hintaa taisi olla karvan verran yli 100€ ja sisälsi vavan putkineen, kelan, siiman ja valmiin kartioperukkeen.
 

RedRave

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Detroit Lions, Die Mannschaft
a) Miten ja mitä lajia kalastat?
Normaalia virvelöintiä enimmäkseen ja jigittelyä. Nyt alkaa pillkikauden odottelu, ja ensi kevään alussa perhokalastuksen opettelu. Kaikkea kalastan mitä vedestä nousee.

b) Ennätyskalasi/saaliisi?
Kaikenlaista on noussut, mutta reilu kiloinen ahven on jäänyt nuoruusvuosilta mieleen.

c) Mitä mieltä verkkokalastuksesta?
Ei ole mun juttu, kukin tyylillään.

d) Mitä mieltä catch&release -kalastuksesta?
Harrastan henk koht. paljonkin, turhaa kantaa enempää kalaa kotiin kuin tarvitsee.

e) Erikoisin saaliisi?
Ankkuri+köysi.
 

Rinksu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Täytyy aloittaa sillä, että tämä kesä meni kalastuksen suhteen ohi. Kaikennäköiset projektit pitivät järveltä pois. Josko sitten ensi kesänä taas uudella innolla.

RedRaven kysymyksiin:
Miten ja mitä lajia kalastat?
Kuhaa,uistelemalla. Käytössä plaanarikelkat+1 takila. Joskus tulee kyllä heiteltyä myös lusikkaa ja jigiteltyä. Nuorempana tuli myös paljon pilkittyä, harrastus mikä pitäisi ensi talvena taas herättää henkiin.

Ennätyskalasi/saaliisi?
Suurin kala on himpun päälle kahdeksan kilon hauki(uistelemalla). Isoin kuha kolmikiloinen.

Mitä mieltä verkkokalastuksesta?
En verkkokalasta. Jossain määrin pidän sisävesissä jopa ryöstökalastuksena. Siis sitten kun verkkoja alkaa olla yhdellä henkilöllä kymmeniä.

Mitä mieltä catch&release -kalastuksesta?
Kalaa tulee otettua mukaan sen verran mitä syö ja sekin mielellään kuhaa. Eli kannatan ja harrastan itsekin.

Erikoisin saaliisi?
Ikivanha haavi.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös