No tämähän minua on juurikin tähän asti jarrutellut perhovermeisiin tarttumasta.
Toisaalta, oli harrastus mikä hyvänsä, se on itsestä kiinni miten paljon tai vähän rahaa siihen on valmis satsaamaan. Esim. itselläni on vasta toinen perhovapa menossa, ja silläkin on ikää jo 15 vuotta. Ja tuolla, uutena noin 300mk maksanella vavalla olen pärjännyt loistavasti ja tulen varmasti vielä pärjäämään pitkälle tulevaisuuteen. Ellen sitten katko sitä, kuten ensimmäistäni.
Kela nyt on normaalissa taimenen ja harjuksen kalastuksessa pelkkä siimavarasto. Omalla vanhalla rimpulalla on tullut silläkin hyvin toimeen, vaikka nykyisin on ties mitä laajakehäisiä alumiiniviritelmiä markkinoilla.
Siimoja joutuu tietysti uusimaan, mutta kyllä useamman vuoden pärjää suht tiiviilläkin kalastustahdilla per siima. Ok-kahluuhousuja saa reilulla satasella+kengät päälle, mutta toki niihinkin saa uppoamaan oikeastaan kuinka paljon vaan jos välttämättä haluaa.
Perhonsidontavälineet tietysti kustantaa jonkun satasen, riippuen kuinka laajan paketin tai lajitelman ostaa, mutta tuossakin pääsee 100-150:llä jo hyvin alkuun.
Jos nyt listaan omat tämänhetkiset välineeni, niin kovinkaan kallista pakettia niistä ei lopulta saa.
-vapa, maksanut aikoinaan n. 50 euroa (ostettu siis markka-aikana, n. 300mk)
-kela, tuli ensimmäisen vavan mukana paketissa, kelan osuus ehkä 20 euroa
-siima, 40 €
-kahluuhousut+kengät, 160 €
-perholiivit 30 € (nämä pitäisi uusia piakkoin, mutta on ne kauan palvelleetkin)
-perhonsidontavälineet, arviolta 250 €:n arvosta
Sitten tietysti kaikki liiveissä säilytettävä pikkutavara, kuten sakset, perhorasiat, siimat (en käytä valmisperukkeita, sidon perukkeet normaalista monofiilista, usein samanpaksuisena koko matkalta), painot, puukko ym. =joitakin kymmeniä euroja.
Eli kaikenkaikkiaan n. 600€, ja nämä on sitten tosiaan hankittu pikkuhiljaa parinkymmenen vuoden aikana.
Itse olen tarkoituksella pyrkinyt pitämään perhokalastusharrastukseni käytännöllisenä ja hieman askeettisensakin, koska tiedän että periaatteessa siihen saa menemään rahaa tuhansia euroja. Kavereilla on huomattavasti uudemmat vavat, ja onhan ne jonkin verran kevyempiä kuin omani, mutta lopulta kyse on joistakin grammoista millä ei käytännön kalastuksen kannalta ole merkitystä.
Mikään rahamäärä ei nimittäin takaa sitä, kuinka lopulta sen perhon pystyy kalalle tarjoamaan, ja sehän on kaikkein tärkeintä.
Hieno harrastus, ja itselleni tärkein kalastuksen muoto. Toki avokela- ja hyrräkelavehkeet löytyy myös, kuten pilkkivälineetkin. Kaikki omalla tavallaan mukavia. Ehkä lopulta vuosien päästä perinteinen mato-onginta seuloutuukin nautinnollisimmaksi lajiksi..