Kalamiehiä?

  • 500 717
  • 2 985

Hartza

Jäsen
Suosikkijoukkue
K-Espoo
Huomenna aamusta 5.30 paikallista aikaa pitäisi lähteä "big game fishing" kalastusreissulle. Tänään olivat saaneet barracudan, mutta myös marliinit ovat mahdollisia saaliskaloja. Vähän kyllä toista kuin ahvenen narraaminen. Sääennuste näyttää suosiolliselta. Puolipilvistä ja lämpötila 25-30 hujakoilla.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Tuli käytyä lauantaina laskemassa kaksi verkkoa jään alle ja isäukko kävi eilen katsomassa niin siellähän olikin 5 kuhaa a'1,5 - 2,2kg. Lähti kalanpuute ensi hätään. Oli joutunut ottamaan toisen verkon pois kun ostin taas tapani mukaan uudet rätit ja vähän siinä laskuvaiheessa puhuin, että voisi tänä talvena käyttää niitä hieman hellemmin. Kävi tänään viemässä sen verkon takaisin ja katsoi samalla sen toisen niin ihan mukava matikan köllikkä oli siihen uinut vielä yön aikaan.
Ei tässä mikään muu ole niin mukavaa, mutta naapurin mies kävi viisastalemassa laskuvaiheessa minkälainen lahnapaikka minun uusi verkkopaikka on. Saihan se itse tosin itsekin hauen tumpin ja rukkaslahnan omista pyydyksistään. (on oikeasti mukava mies ja ihan ykkösluokan naapuri)
Eli, ainakin tämän talven ravinnonhankinta alkoi ihan mukavasti, perjantaina syöksyn tuonne Siperiapakkaseen madeansoitusta tekemään. Kävin illalla naapurin vanhuksille kalan ja tuli siinä samalla juteltua vanhan kansan matikkapaikat. Saa nähdä löydänkö, mutta yritys ei lopu.

Olen tässä alkanut harkita jos hankkisi GoPron ja alkaisi taltioimaan omia kalareissuja. Saisi filmille kaikkea draamasta, tragikomediaan...
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Noni, perjantaina kävin aika hyytävässä kelissä laittamassa 4 pystyrysää ja tänään sen hankkimani ankeriasrysän. Nyt vaan odotellaan meneekö tonne mitään. Paikat on kuitenkin aikalailla hakuammuntaa kun ei ne reitit ole varmaksi tiedossa.
Verkot katsoin tänään ja saalis oli 2 haukea ja 6 kuhaa. Eli onhan tuossa taas kalaa syödä. Puolet jää isukille kun kommuunissa kalastetaan ja minä syön vaikka joka päivä kalaa, on se niin hyvää.
 

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Verkot katsoin tänään ja saalis oli 2 haukea ja 6 kuhaa. Eli onhan tuossa taas kalaa syödä. Puolet jää isukille kun kommuunissa kalastetaan ja minä syön vaikka joka päivä kalaa, on se niin hyvää.
Millaisessa paikassa pidät verkkoja? Lähinnä vedensyvyydet kiinnostaa? Pari kertaa kävin joulun aikaan kuhaa pilkkimässä, mutta ei sellaista edes luotaimen näytöllä näkynyt.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Millaisessa paikassa pidät verkkoja? Lähinnä vedensyvyydet kiinnostaa? Pari kertaa kävin joulun aikaan kuhaa pilkkimässä, mutta ei sellaista edes luotaimen näytöllä näkynyt.

Minulla on verkot 2x60m tuollaisessa aika pienessä järvessä. ~ 4 x 2km ja verkkopaikassa on syvyyttä toisessa päässä ~6m ja toisessa päässä ~ 14m ja kaloja oli oikeastaan koko matkalla, tällä kertaa vähän enemmän syvässä päässä. Edellisellä kerralla niitä oli enemmän tuolla matalammalla puolella.

Millä muuten pilkit kuhaa? En ole tullut itse koskaan koittaneeksi. Tasureilla, täkyä käyttämällä, vai jollain muulla?
 
Viimeksi muokattu:

änähaim

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Millä muuten pilkit kuhaa? En ole tullut itse koskaan koittaneeksi. Tasureilla, täkyä käyttämällä, vai jollain muulla?

Tasureilla joissa värikoukku ja vertikaalijigeillä. Saalis on jäänyt minulla vähäiseksi, mutta tuntuvathan nuo kuhaa niillä saavan. Pitäisi vain löytää ne kuhat. Oulunjärvellä kävin pari reissua ja aikamoista hakuammuntaa oli touhu. Ne paikat oli tyhjiä, joista kesällä kuhaa sain hyvin. Käsittääkseni täkykin on tehokas tapa saada kuhaa. En ole koskaan koittanut.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Kävin muuten sunnuntaina katsomassa ensimmäisen kerran sen ankeriasrysäni ja sain uudesta paikasta uudella pyydykselläni noin puolitoistakiloisen matikan. EI voi usko miten riemukas tunne on saada tuollainen kala. Minusta on aivan mahtavaa saada jollain uudella pyydyksellä kala ja tässä tapauksessa täysin uudesta paikasta. NIitä oli nyt yksi eli ei kovinkaan paljon, mutta kala kuitenkin ja siitä saa maukkaan sopan. Ehkä sinne vielä menee muitakin kun hippein aika lähenee.
Verkot eivät ole vielä kertaakaan jättäneet ilman kuhaa, eli kalastaminen ok.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Mikäs on vienyt kalamiehiltä juttutuulen? Itse tajusin viikonloppuna että madepyydys on vähän väärässä kohtaa. Se paljastui kun jää painui ja ulommaksi luulevani kivi ei ollutkaan uloin. En tiedä onko se sen parempi mutta nimenomaan uloimman kiven edestä kylänmiehet kertovat sen reitin kulkevan. Ei auta kun lähteä illalla otsavalon kanssa siirtämään pyydyksiä.
En tiedä onko siinä mitään järkeä kun viikonloppunakin sain ihan mukavan kokoisen matikan rysästä ja kuhan verkosta, mutta perkele kun tämän on nyt ottanut asiakseen niin se ykköspaikka pitää löytyä.
Nykyisillä lisävarusteilla on kyllä ihan se ja sama liikkuuko valoisan aikaan vai pimeällä kun sen verran saa valoa järjestettyä mitä tarvitsee.

Pilkilläkin kävin tunnin verran eilen vaikka selkä on ihan sökönä. Pieniä ahvenia, mutta seassa 3 fileeksi kelpaavaa (minulle ne on +100g ja isoimman käytin puntarilla niin se painoi 297g) niin sainpahan kuhalle pannulle kaveriksi ahventa.
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Se on Murkula niin, että ei niistä huonoista reissuista paljon hiiskuta, sitten kun kaloja on kassit pullollaan, niin kyllä sitten kirjoitellaan.
Minä en talvella harrasta kuin pilkkimistä ja nyt ollut muutama heikompi reissu, mutta tänään taas jonkinverran paistiahvenia kertyi. Mutta outoa on ollut ahvenen käytös, tänäänkin menin jäälle yhdeksän aikaan ja kala söi heti hyvin, hyvät paistiahvenet ehdin saada kun puoli kymmenen jälkeen kalat laittoivat turvat tukkoon, vaikka olisi kotiin lähtenyt, sillä pari pientä sinttiä sain enää.
Minulla on yleensä neljä onkea mukana ja niissä erilaiset kuvat, ei tarvitse kuvia vaihdella, ongen vaihto käy nopeammin, mutta tänään ei sen puoli kymmenen jälkeen mikään kelvannut pimplaili niitä kuvia miten tahansa.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Viikonloppuna pitäisi pilkille mennä, jos vaan merellä jäätä on ja ehkä tuolla niemissä on mihin on menossa. Raumalla kun tullut vuosia asuttua, niin se rajoittaa aika huomattavasti tuota talvitoimintaa. Järviä ei juuri ole ja ne ei oikein hyviä pilkkivesiä ole. Talvet olleet taas niin leutoja, ettei merelle oikein ole ollut asiaa. Nyt noita pakkasia ollut niin ehkä sinne uskaltautuu. Kotiseudulla tulee kyllä käytyä pilkillä kun sinne menee, mutta ei siellä talvella liikaa tule käytyä.

Onkohan jollain käryä, hyvistä pilkkivesistä Lounais-Suomessa?
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Jos sinä Raumalla asut, niin Säkylän Pyhäjärvi ei niin hirveän kaukana ole, olen itsekkin Lappeenrannasta ajellut sinne kavereiden kanssa muutaman päivän pilkkireissulle. Oltiin silloin majoituksessa Matin majoilla, mutta eiköhän siellä länsirannan puolella kalapaikkoja löydy, majoitustahan ei Raumalta siellä käydessä tarvitse.
Lisäksi, epäilen suuresti merelle jäälle pääsyä, erittäin kovat tuulet ja vedenpinnan korkeuden vaihtelu on melko varmasti rikkonut jäät.
 

Waqu

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP ja Dallas Stars
Ei ole joo Pyhäjärvi kaukana, kiitoksia vinkistä. Täytyy tuo käydä vielä testaamassa tänä talvena pahimpaan himoon. Täällä päin tullut paljon kesäkalastukseen keskityttyä, koska hyviä jokia ja merialueita löytyy reippaasti. Koskiakin maanmuotoihin nähden hyvin, tokikin ne henkilökohtaisella tasolla parhaiten onnistuneet koskireissut keskittyy enemmän koillisesta suomesta ja Lapista.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Jos sinä Raumalla asut, niin Säkylän Pyhäjärvi ei niin hirveän kaukana ole, olen itsekkin Lappeenrannasta ajellut sinne kavereiden kanssa muutaman päivän pilkkireissulle.

Olin aikanani Säkylän Pyhäjärvellä SM-pilkissä 4. ja nuorten joukkue sijoittui neljänneksi. Jäin henkilökohtaisesta pronssista ~100g ja joukkuepronssista ~35g.
Kalojeni keskipaino oli siinä kisassa 131g eli olisi yhdellä ahvenella kaksi SM-mitalia enemmän. Kyllä mua sitten niin maan perkeleesti tympäisi vaikka ei ne sijoitukset kuitenkaan kovin huonot olleet.

Nousi niin tunteet pintaan....
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Onko kairassasi kiinteä terä? Jos ei, helpointa ottaa terä irti ja käydä vaihtamassa lähimmässä motonetissä tms. Tarkkaa puuhaa tuo kairan teroittaminen.
No perhana, tuohan on kätevä palvelu. Sattuu olemaan juurikin Heinolan punainen terä, joita tuo vaihtopalvelu siis koskee.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Ihan kohtalaisia pilkkisaaliita ollut toissapäivänä Hiidenvedellä, Vihdissä. Luulenpa että 16,5 kilon kassin punnitukseen tuonut ei arvannut, että häviäisi voiton 6,2 kilolla! Voittajan tulos siis 22 750 g.

Oliko joku paikalla, oliko ahven- vai sekakalakisa ja millaista kalaa sieltä oli tullut? Meiltä ei ole tuonne kuin n. 40 minuutin ajomatka, joten voi olla että tulee huomenna lähdettyä, tai viimeistään ensi viikonloppuna. Aiemmin ei ole tullut vierailtua.
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Tuntuisi tuo Hiidenveden kisa olleen kaiken kalan kisa. Mutta eihän sitä varmaksi voi sanoa, sillä olen kerran ollut Virolahdella työpaikan kisoissa joissa kohteena oli ahven ja voittajan tulos 23 kg, joitain grammoja yli vielä, eipä silloin oma kahden kilon saalis paljo lämmittänyt.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Niin, onhan tuo ollut varmasti kaiken kalan kisa. Ei tuossa sisäjärvessä voi olla noin paljon isoa ahventa. 20. sijallekin oli vaadittu yli 7 kg saalis.
 

HTEspi

Jäsen
Jäätilanne on merellä surkea, mutta pari reissua on tullut painettua sisempiin lahtiin. Kalaakin tullut mukavasti ja parempaa ahventa löytynyt metrin-kahden vedestä. Pari kuhaakin on seassa ollut. Tasurit ovat olleet parhaita, mutta kaverin lykättyä järveltä kahden yli kilon ahvenen kuvan, tuli mieleen, että pitäisikö sitä itsekin ottaa ainakin testiin näitä kevennettyjä tasureita. Onko palstan pilkkimiehillä kokemusta, että ovatko kevennetyt hyvä investointi, vai pelkkää mainospuhetta? PP-Luresilta ainakin myydään ihan kohtalaiseen hintaan kevennettyjä ja Ruotsissa Kristian Keskitalo sanoo käyttävänsä niitä, "melko" hyvällä menestyksellä.

Keskiviikkona pitäisi taas uudelle lahdelle mennä ja tarkoituksena ottaa ismete-välineet mukaan hauelle ja ahvenelle.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Eipä ole tullut viime aikoina taas tänne kirjoiteltua vaikka kalassa on käyty ja kaloja saatu. Se siitä. Huomenna tulee kummipoika veljensä ja isänsä kanssa aamulla ja vien koko porukan ja oman poikani kalaan ja tulille. Kaveri ei juuri kalasta, eikä siis myöskään poikansa joten kummin homma on nyt opettaa miten tätä hommaa (yritetään) tehdään.
Olen varannu huomiseksi 10 hauen täkyonkea ja pitkästä aikaa kaivelin värit ja liimatkin että sain nuo tapsipilkit ihan kisakuntoon.
Muuta ohjelmaa on madelitskurysän ja verkkojen katsominen.
Ennenkaikkea toivon että haukitäkyihin natsaisi muutama vaikka isokin hauki, koska tiedän että se olisi pikkupojille mieluisaa. Oma poika oli viime keväänä vajaa kolme ja oli mahtavaa katsoa mikä into pienessä miehessä oli kun annoin sen nykiä iskukoukkuhaukia jäälle.
Serkku riipaisi viikolla täkyongella 113cm hauen ja jotain sellaista haetaan huomennakin ;) loppuosaan lausetta kannattaa suhtautua huumorilla.
Pääasia että kalastamiseen tottumattomat pääsevät viettämään mukavan päivän jäälle. Tai mistä minä tiedän onko se muista kuin minusta ja omasta pojasta hauskaa, mutta on se niin parasta hommaa että ei voi muutkaan pojat olla tykkäämättä.
 

HTEspi

Jäsen
Onpa täällä hiljaista.

Pilkillä on tullut sisälahdissa käytyä vaihtelevalla menestyksellä. Haukia on tasuriin kolahdellut tasaisesti, myös ahventa ja kuhaakin on löytynyt. Kaveriporukalla pienessä tumussa paineltiin Laitilaan pilkkikisoihinkin, ihan hauska kokemus eläkeläisten kanssa, vaikken yleisesti kilpailemisesta kalastuksessa pidä, mutta kun koko porukka ottaa touhun sopivan rennosti, ei ole valittamista. Etenkään, kun osallistujamäärä oli 10-15 paikkeilla.

Ensi viikonloppuna oisi vielä tarkoitus painella pilkille, mutta sitä seuraavana parhaassa tapauksessa kaivetaan jerkit ja shadit esiin, tuutataan paatti rampilta mereen ja lähdetään haukikauden starttiin. Sormet syyhyävät jo. Muutama jerkkikin on tullut väsättyä talven aikana, mielenkiinnolla odottelen tuloksia.
 

lautamies

Jäsen
Suosikkijoukkue
Itäsuomalainen jääkiekko.
Savuahven, on se vain hyvää, maku suussa on vahva, olisiko jopa viipyilevä.
Niin kuin huomaatte kalaonni on suosinut, viime viikolla torstaina hyvä saalis, tänään vielä parempi. Oltiin Saimaalla minulle aivan uusilla paikoilla ja hyvin tuli ahventa, tänään 14 yli 200 grammasta ahventa, jotka savustin, 50 - 100 grammasia vielä useampia, putsattiin ja laitettiin pakkaseen, riittää köyhällä ruoka ainakin jonkin aikaa.
Jäällä aamulla ennen seitsemää, olisi voinut mennä jo aiemminkin, sillä täysi syönti oli menossa, alkoi hyytyä yhdeksän jälkeen ja kymmeneltä olisi voinut lähteä kotiin, mutta vielä yritettiin, vaikkakin lähes turhaan, vain pari pientä sattumakalaa enää tuli ja yhdentoista jälkeen lähdettiin kotiin.
Kausi lähenee loppuaan, jää on jo puikoilla ja railoja paljon, uistelukautta voi jo alkaa odotella.
 

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Olin aikanani Säkylän Pyhäjärvellä SM-pilkissä 4. ja nuorten joukkue sijoittui neljänneksi. Jäin henkilökohtaisesta pronssista ~100g ja joukkuepronssista ~35g.
Itse olin aikoinaan Kesälahdella SM-kesäongessa 5. ja joukkuetoveri 3. Kolmas joukkueemme jäsen ei saanut ainuttakaan kalaa, mutta nappasimme silti SM-pronssia. Pienehkö metsäjärvi jossa kalat säikähti ihan kunnolla kun SM-kisojen määrä kilpailijoita pamahtaa paikalle yhtä aikaa. Ainakin meille kala alkoi syömään vasta puolisen tuntia ennen kilpailun loppua.

Tuossa mainitussa SM-kisassa kumpikin joukkuetoveri oli parhaita lapsuudenkavereitani ja naapureita, joiden kanssa käytiin oikeastaan joka ikinen päivä kalassa melkein 10 vuoden ajan, vuodenajasta ja kelistä riippumatta. Siihen aikaan oli vielä seuran sisäinenkin kilpailu niin kovaa, että vain tuon ainoan kerran onnistuttiin karsimaan itsemme samaan SM-joukkueeseen.

Huoh.. satoja onki- ja pilkkikilpailuja tuli aikoinaan kierrettyä ja todella moni on vieläkin kirkkaana mielessä, jokaisesta saisi pienen kirjan kirjoitettua. Melkein 20 vuotta on tullut kilpailutaukoa, mutta ensi kuussa hommat jatkuu 39-vuotiaana! Kilpailut jäi kun parikymppisenä tuli muutto ensin töiden ja sitten opiskelujen perässä pääkaupunkiseudulle.

Viimeisin kilpailu taisi olla vuonna 1997 jolloin voitin 19-vuotiaana miesten piirinmestaruuden ollessani armeijasta lomilla. Huomasin kilpailun ilmoituksen paikallislehdestä edellisenä iltana saunoessa ja kaljoitellessa. Tuo kausi oli jäänyt kokonaan väliin armeijan takia. Oli aika uskomaton fiilis kun yleisen sarjan tuloksia alettiin lukea. "Yleisen sarjan voittaja. Tervetuloa takaisin, ISH!"
 
Viimeksi muokattu:

TosiFani

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Mites pilkkijöillä on ollut mitallisen kuhan laita? Tuttu himopilkkijä kertoi, että ainakin Satakunnan järvissä mitallinen kuha on vähissä. On mennyt useita päiviä kun on joutunut laskemaan kaikki takaisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös