Kävin eilen kävelemässä jäillä ihan lähi rannassa ja totesin, että lumikuoren alla oli vettä ja välillä jää rasahteli "jossakin". Naapuri totesi, että tilanne on hankala niin kauan, kunnes tuo jään päällä lumipeitteen alla oleva vesikin jäätyy. Voinee olla näinkin ja varovainen toki täytyy vielä olla, ettei pääse tilastoihin. Eilen oli pakkasta liki parikymmentä astetta, mutta nyt aamulla enää muutama aste, joten eipä taida ihan heti mainittu vesikerros jäätyä - katsellaan vielä rauhassa......
Nyt on tiukasti katse jäälle jo. En ole käynyt kuin rannassa koska tuo järvi näytti jäätyneen hyvin epätasaisesti. Tosin laiturin päässä oli jo toissapäivänä +10cm niin saatan vielä tänään tempaista haalarin päälle ja lähteä mittailemaan verkkopaikkaa. ...
Matikoita tekisi minunkin mieleni, mutta pikkuisen lannistaa intoa, kun ei ole mitään käryä siitä, mistä niitä voisi edes yrittää. Paikallisilta alkuasukkailtakaan ei oikein kunnon neuvoja saa, kun eivät joko tiedä itsekään tai eivät halua kertoa tai sitten niitä vain ei yksinkertaisesti ole näissä vesissä pyydettäväksi asti. Madepilkillä olisi kuitenkin mukava käydä, jos vielä saisikin jotakin.
Viimeksi olen ollut mateenpyynnissä, kun appiukon maderysiä koettiin muutama vuosi sitten tuolla Kainuun puolessa. Neljän rysän jälkeen saalis oli niin mitätön, että kaikki pikkuruiset mateenrääpäleetkin oli otettava talteen saaviin. Viides rysä oli jäätynyt jotenkin kiinni, kun appiukko huuteli apua sen ylös saamiseksi. Yhdessä kiskoimme rysää ylös ja selvisihän se, miksi se oli niin tuskan takana, se oli niin täynnä mateita, ettei siihen enempää olisi mahtunutkaan ja suurin oli näppi kolmen kilon rumilus. Saavista lensivät avantoon kaikki alle puolikiloiset ja varmaan muutama pikkuisen isompikin, että loput mahtuivat kyytiin. Keitto tuoreesta mateesta maistui aivan huikeita sen rämpimisen ja saaliin perkaamisen jälkeen...Se on tuo madelitsku vähän samanlainen elukka kuin muikku. Joko niitä ei saa tai sitten niitä saa ihan liikaa. Saattaa olla kertoja, että katiskaan ei ui yhtään eväkästä ja seuraavalla kerralla niitä on 27kpl.
...
Keitto tuoreesta mateesta maistui aivan huikeita sen rämpimisen ja saaliin perkaamisen jälkeen...
Ajattelin minäkin edes kokeilla noita appiukon rysiä, mutta ovat jo niin lahoja, että eivät kestä oikein mitään - kaipa noita osaisi tehdäkin mallin pohjalta, kun vain saisi aikaiseksi.
Juu - eipä kyllä minullakaan ole niiiin hirveää paloa ruveta rysänpunontaan. Isäukko se minullekin näytti tuota verkonpunontaa, mutta olen itse korkeintaan paikkaillut pyydyksiä, ja niitäkin joskus vuosia vuosia sitten....
Sain tänään pakettini postista ja vetäsin kotona lattialle suoraksi sen tilaamani rysän ja sanoin samalla käymässä olleelle isälleni, että enpä viitisisi tähän rahaan alkaa itse tekemään. Minulla ei taitoa niinkään ole mutta isä on aloittanut elantonsa hankkimisen valmistamalla luokkirysiä ja kalastamalla niillä säynettä ja lahnaa.
...
Kävin muuan tunti sitten kairalla kokeilemassa pikkuisen laajemmin, mikä on rantavesien jäänpaksuus? Tiukka pohjoistuuli on tehnyt tehtävänsä ja tulos oli about 15 senttiä läpikotaisin jäätä eli kestää vaikka mitä. Seuraavaksi pitää tutkia pohjanmuotoja ja yrittää keksiä mateiden kulkureitti kutupaikoille(???), jotka nekin ovat ihan arvailun varassa.Kävin eilen kävelemässä jäillä ihan lähi rannassa ja totesin, että lumikuoren alla oli vettä ja välillä jää rasahteli "jossakin". Naapuri totesi, että tilanne on hankala niin kauan, kunnes tuo jään päällä lumipeitteen alla oleva vesikin jäätyy. Voinee olla näinkin ja varovainen toki täytyy vielä olla, ettei pääse tilastoihin. Eilen oli pakkasta liki parikymmentä astetta, mutta nyt aamulla enää muutama aste, joten eipä taida ihan heti mainittu vesikerros jäätyä - katsellaan vielä rauhassa...
...
Sopiiko kysyä, että missäpäin kävit pilkillä? Sunisella, piiluvassa, jossain muualla? Miullakin olisi hyvin vapaita tässä joulun tienoilla, ja varmasti tulee käytyä useat kerrat pilkillä. Saimaalle en vain ole vielä viitsinyt mennä, kun en jäätilannettakaan ole siellä käynyt toteamassa. Pienillä lammilla/järvillä olen käynyt jokusen kerran jo isänpäivästä lähtien. Saalista ei tosin ole tullut muuta, kuin jokuset sintit kissalle.Pien-Saimaan jäälle, jota oli noin 15- 20 cm
Sunisen selällä olin, siellä on kalapaikkoja joka puolella, nyt olin Nuottasaaren kärjestä Piiluvan selän suuntaan 150 - 200 metriä, mutta Piiluvallakin näkyi olleen jokunen pilkkimies. Piiluvalla on vain varottava sen Kivisalmen pumppaamon virtausta, nyt on vielä ollut niin vähän pakkasia, että jäälle kannattaa varmaan mennä Kaislarannasta tai siitä hiukan Piiluvan suuntaan olevasta uimarannasta, tänäänkin aamupäivällä näkyi siellä Ruohosaaren lähistöllä olleen muutama ihminen, verkoilla vai pilkillä, en tiedä.
Jos menet, niin kireitä siimoja. Minä menen mahdollisesti keskiviikkona uudelleen, sininen haalari ja musta lippis on tuntomerkit, jos osutaan samoille seuduille.
Millaisessa paikassa pidät verkkoja? Lähinnä vedensyvyydet kiinnostaa? Pari kertaa kävin joulun aikaan kuhaa pilkkimässä, mutta ei sellaista edes luotaimen näytöllä näkynyt.Verkot katsoin tänään ja saalis oli 2 haukea ja 6 kuhaa. Eli onhan tuossa taas kalaa syödä. Puolet jää isukille kun kommuunissa kalastetaan ja minä syön vaikka joka päivä kalaa, on se niin hyvää.
Millaisessa paikassa pidät verkkoja? Lähinnä vedensyvyydet kiinnostaa? Pari kertaa kävin joulun aikaan kuhaa pilkkimässä, mutta ei sellaista edes luotaimen näytöllä näkynyt.
Millä muuten pilkit kuhaa? En ole tullut itse koskaan koittaneeksi. Tasureilla, täkyä käyttämällä, vai jollain muulla?