Kalamiehiä?

  • 500 075
  • 2 985

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti 1900
Kyllähän tuohon järveen saa hukattua aika läjän vaappuja mutta ei vähä mitään; kaupastahan noita lisää saa.


Ilmoittaudun kalamiesten sakkiin.

1900, kai pakistasi löytyy Nokku? Sillä pudotat menetettyjen vaappujen määrän murto-osaan entisestä. Suosittelen lämpimästi jokaiseen uisteluveneeseen.

Oma kalastukseni kattaa sekä uistelun, perhostamisen, heittelyn että verkostelunkin, johon on pakko turvautua kesäpaikan hankalassa maastossa. Oma vene on hankintalistalla, mutta toteutunee vasta vuoden kuluttua. Joten kaverin paatista ollaan toistaiseksi riippuvaisia.
 

laituri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hockey Reipas, Charlestown Chiefs
Tässä juuri on ikkunasta seurattu Vesijärven jäiden lähtöä ja kaikki alkaa olla kohta valmista. Päijänteen vesi tilanne vaan hieman huolestuttaa, koska veden pinta on noin metrin liian alhaalla. On rannalta katsottuna melko karun näköistä.

Kohta pääsee uutta ProRockettia testaamaan.


Mikä on NOKKU?
 

Kullervo

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Viestin lähetti 1900
Löytyykös täältä muita kalamiehiä ja onko odotus ollut muillekin yhtä raskasta?
Löytyy ja todellisia. Kerran kävin talvella pilkillä ja nekin oli kisat. Voitin! 2 särkeä ja 1 ahven = 79 g. Ensi talvena puolustamaan mestaruutta.
 

masahiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HJK,HIFK,Juventus,
Liverpool
Mä luodoilla näillä oon tunnettu kalamies ...... jne.
Mikään ei ole sen parempaa hermolepoa,kuin hiljakseen eteenpäin lipuva vene,virveli telineessä pyytämässä,hiukan kahvia ja evästä repussa.Istua tuhdolla hiljakseen ja antaa ajatusten lentää,välillä vilkaisu vapaan,joko taipuu vai pärähtääkö jarru.Saaliin tulollakaan ei aina ole niin paljon väliä,parasta on vain olla ja ihmetellä luonnon kauneutta ja meren voimaa.Ajankulkua ei edes huomaa,kunnes illan hämärtyessä on aika suunnata kohden rantaa ja kotona odottelevaa arkea.Kalareissujen jälkeen jaksaa taas painia viikon eteenpäin,kunnes taas on edessä viikonloppu ja uusi akkujen latausreissu.
Homma toimii myös hyvän kaverin kanssa,joka nauttii samoista asioista.
Välineittenkään ei tarvitse olla viimeistä huutoa,vähemmälläkin pärjää,ei ne kalat kattele tai kysele mitähän toikin on maksanut.
Itse pärjään näillä:4,5 metrinen vene Terhi + 20 hv. Evinrude mosa,yksi vapa,muutama vaappu,lusikka ja lippa.Ainiin,haavi myös mukana kaiken varalta.
Tärkeintä on vain se luonnossa oleminen ja olostaan nauttiminen.
 

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Up!

Oli pakko nostaa tämäkin ketju ylös pölyttymästä. Makoilen tällä hetkellä flunssaisena kotona enkä pääse edes töihin saatikka kalaan. Kevään ensimmäinen reissu on edelleen tekemättä, yleensä olen sen tuossa pääsiäisen/vapun tienoilla tehnyt. Nyt näyttäisi kuitenkin siltä, että joko tänä viikonloppuna pääsee mökille tai sitten saan sen uuden veneen hommattua ensi viikolla, joten kohta se alkaa!

Mitenkäs muilla? Joko saalitilasto on saanut ensimmäisen merkinnän?
 

El Samuel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät
Ilimottautuu... Kevään ensimmäinen reissu Iijoelle on jo takana. Saaliina nolla kalaa, mutta sen hirveän tärinän ja vapinan ja rauhattomuuden tunteen sain pois. ( johtuu liian pitkästä ajasta ilman perhovavan heilutusta)

Kaikki joilla on aikaa ja kiinostusta, niin suosittelen lämpimästi tutustumaan perhokalastuksen saloihin. En kyllä yhtään halua vähätellä muita hienoja kalastuksen muotoja, mutta kun ensimmäisen kerran testasin perhovapaa noin 15 vuotta sitten, niin en ole sen jälkeen muulla välineellä pyytänyt. Parasta hommaa mitä voi kesällä tehdä!!!
 

Yläpesä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Viestin lähetti laituri

Mikä on NOKKU?

Sellainen härveli, jolla noukitaan pohjaan juuttunut vaappu takaisin paattiin. Metallinen noutajakoukku asetetaan siimaan kiinni (pujotetaan liukumaan sitä pitkin) ja lasketaan vaijerilla/vahvalla narulla pohjaan, jolloin kärkiosa tarttuu joko vieheeseen tai yleensä leikariin ja se voidaan vetää ylös.
Artikkeli Vetouistelu 2/2002, myynti kalastuskauppa lähellä sinua. Enkä saa provikkoja.
 

Voittaja

Jäsen
Monta vuotta olen miettinyt, että joko sitä nyt alkaisin opettelemaan perhokalastusta, sitä kuitenkaan tekemättä. Täytyy varmaan myöntää, että olen sen verran mukavuudenhaluinen ja laiska, että uistelu sopii minun vartalolleni paljon paremmin. Kuun vaihteessa on varmaankin eka reissun aika, ja tuo reissu kestää hyvällä tuurilla 3 viikkoa. Kaikenlainen etukäteisvalmistelu on tehty, kela teroitettu ja siimat hiottu.
 

Jouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Big River Prospects
Maybe you should be with a fish..

Pakko ilmoittautua kalamiesten kerhoon. Olisi mielenkiintoista jos kalamiehet heittäisivät tänne hyviä websaitteja kalastusta koskien.

Itse aion mennä kesän lopulla pariksi päiväksi koettamaan merikalastusta tällaiseen paikkaan:

www.threeamigoscharters.com
 

Oloneuvos

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, ÄTPPOMK,Ottawat Senaattorit
Dööri forever!

Onkos porukassa muita vannouteuneita Dööri-miehiä? Itse en vapaaehtoisesti kalasta muilla keloilla, sillä tämän Abun tuotteen ominaisuudet ovat vertaansa vailla. Kala tuntuu uistimeen iskiessään olevan kuin "kädessä." Siiman suora linja kelalta kalaan on omaa luokkaansa, kun verrataan haspeliin.

Ambassadörillä heitttely vaatii hetken harjoittelua, mutta kun sen on opinut, ei muilla keloilla halua enää heittääkään. Siimasopan saa huolimattomuudella helposti aikaiseksi. Samoin vetouistelussa isommat mallit ovat loistavia. Itse heittelen 5-tonnisella, sekä Rocketilla. Uisteluun ovat sitten omiaan 7000-sarjan kelat.

Jostain kumman syystä nurkkiin ovat eksyneet myös kullatut keräilykappaleet 5000 ja 10000 sarjoista. Jälkimmäinen on ilman ohjuria, joten se on todellinen ammattimiehen kela. Kotoisilla vesillä se on vain suuruudenhullun kokoinen, joten värkki on ollut lähinnä koristeena.

Meikäläisen on tähän asti löytänyt Rymättylän tai Nauvon kalaisilta vesiltä siimaa liottamasta. Niin taitaa löytää tälläkin kalastuskaudella.
 

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Itse olen alkanut viimevuosina käyttä Dööriä hauenkalastuksessa. Käytän vasenkätistä 4600 sarja IAR-mallia. Vetouistelussa olen käyttänyt Penn-merkkisiä vetokeloja. Itse olen myöskin mieltynyt tuntumaan, jonka Dööri tarjoaa kalastukseen. Varsinkin punotun siiman kanssa käytettynä ko. kela tarjoaa maksimaalisen kalastusnautinnon.

Olen kokeillut ko. kelaa myöskin jiggailussa kevyemmällä vavalla (6,5 jalkainen Ambidex). Mielestäni kela on kuitenkin tähän hommaan vähän turhan järeä. Käyttäisin hyrrää mielelläni enemmänkin jiggailussa, mutta haluaisin pienemmän kelan. Pienempiä hyrriä varsinkaan vasurina ei vaan Suomesta tahdo oikein löytyä kuin satunnaisesti. Sinänsä sääli.

Kalastelen muuten pääasiassa sisävesillä.
 

Shane

Jäsen
Ilmeisesti kovin suuria kehukaloja ei ole vielä noussut, kun ei näy uutta otsikkoa..

Itse korkkasin avovesikauden toissapäivänä. Iltapäivän kolmen tunnin heittely eräällä supisuomalaisella "perusjärvellä" tuotti kolme haukea, kaksi noin kiloista sekä yhden todellisen jättiläisen, itsensä kokoiseen 15cm shallow-Nilsuun napanneen "pedon". Kuteneita tietenkin jo kaikki. Samana iltana kävin vielä Päijänteellä ul-vehkeitä liottamassa, tuloksena kymmenkunta ahventa.

Seuraavan päivän tunnin heittely sateessa ja helvetillisessä viimassa antoi sekin yhden noin kilon painoisen hauen, joten eipä tämä kalastuskausi kovin huonosti alkanut.


Välineinä minulla haukihommissa palvelevat useimmiten Shimanon Solstace 4000 -kela, Ron Thompsonin 8" vapa, sekä Berkleyn Fireline 0.25mm -siima. Kevyemmässä kalastuksessa puolestaan Daiwan Minispin 6" -teleskooppivapa, Shimanon Sedona 500 -kela, ja 0.16-0.20 -milliset monofiilisiimat, tosin punottuakin on ollut tarkoitus jigihommissa kokeilla. Edellä mainittuihin vehkeisiin olen kaikkiin todella tyytyväinen, ja uskallan suositella niitä ihan kenelle tahansa. Sääli vain, että ainakaan Minispinejä ei enää mistään taida löytää.
 
Viimeksi muokattu:

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
No niin,

nyt on sitten ensmäset vetoreissut tehty. On ne kalan perkeleet vaan syvällä; vetämällä pelkkää tyhjää kun ei ole niitä takiloita. Mutta kyllä sitä kalan makuunkin pääsi: pari lahnaa saatiin verkoilla.

Palataanpa taas turinoimaan Dööreistä sun muusta kun tämä ryyppääminen loppuu. Nyt ei tämä vähäinenkään järki oikein luista.
 
Suokaa anteeksi asiaan vihkiytymättömälle keskusteluun sekautuminen, mutta raskaan päivän jälkeen lepuuttaisin hetken hermojani mukavien muistojen parissa - kalajuttujen äärellä.

Minähän en kalastuksesta ymmärrä mitään, enkä edes syö fisuja kuin pakon edessä. Kerran-pari kesässä on kuitenkin mukava käydä järvellä faijan kanssa ja tällaisesta päivästä kertoo tämä lyhyt nostalginen tarinani.

Herran vuonna 1990 meneillään olivat jalkapallon MM-kisat Italiassa. Pakkasimme reppuun - isäni ja minä - radion, tupakin ja oluen lisäksi ne pakolliset kalastustarvikkeet ja sotkimme vimmattua vauhtia (papan Jenkeistä 1900-luvun alkupuolella tuomilla fillareilla) kohti järven rantaa. Saattoivat ne pyörät olla uudempiakin.

Pohojanmaalla on isännillä isoot pelloot, mutta niiden poikki oli mentävä, kun veneelle kerran halusimme. Päivä oli helteinen, niin kuin aina jälkikäteen muistellessa. Soudimme venhon vesille ja suuntasimme kohti järven antoisinta apajaa. Me molemmat onneksi tiesimme, että jos sylkäisee matoon ja sanoo *pthyi* niin saa olla hemmetin onnekas, jos vene ei uppoa kalojen painosta.

Itse kalastuksesta en paljoa muista, mutta sitäkin paremmin sen, että jännitimme radiosta Argentiina-Jugoslavia -ottelua. Joimme parit oluet ja ihmettelimme, miten rankkarikisaan oli saatukin haalittua niin paskat vetäjät. Jopa se aktiivisin mato purkissa olisi ampunut pilkun paremmin kuin itse Jum... Maradona.

Elämässä on hienoja hetkiä.

Kiitos ja anteeksi, nyt yritän jo poistua.
 

Ck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Toronto Maple Leafs, NHL suomalaiset
Viestin lähetti masahiko
Mä luodoilla näillä oon tunnettu kalamies ...... jne.
Mikään ei ole sen parempaa hermolepoa,kuin hiljakseen eteenpäin lipuva vene,virveli telineessä pyytämässä,hiukan kahvia ja evästä repussa.Istua tuhdolla hiljakseen ja antaa ajatusten lentää,välillä vilkaisu vapaan,joko taipuu vai pärähtääkö jarru.Saaliin tulollakaan ei aina ole niin paljon väliä,parasta on vain olla ja ihmetellä luonnon kauneutta ja meren voimaa.Ajankulkua ei edes huomaa,kunnes illan hämärtyessä on aika suunnata kohden rantaa ja kotona odottelevaa arkea.Kalareissujen jälkeen jaksaa taas painia viikon eteenpäin,kunnes taas on edessä viikonloppu ja uusi akkujen latausreissu.
Homma toimii myös hyvän kaverin kanssa,joka nauttii samoista asioista.
Välineittenkään ei tarvitse olla viimeistä huutoa,vähemmälläkin pärjää,ei ne kalat kattele tai kysele mitähän toikin on maksanut.
Itse pärjään näillä:4,5 metrinen vene Terhi + 20 hv. Evinrude mosa,yksi vapa,muutama vaappu,lusikka ja lippa.Ainiin,haavi myös mukana kaiken varalta.
Tärkeintä on vain se luonnossa oleminen ja olostaan nauttiminen.

Tässä onkin kiteytetty lähes kaikki mikä uistelussa on niin hienoa. Itselläni alkaa aina saman tien fiilikset nousemaan kalastuksen suhteen kun jääkiekko kausi loppuu täällä Suomessa. Koska kalastaminen on minulle joka kesäinen "must" juttu, niin ikäväkseen sitä kesän jälkeen huomaa käyneensä liian vähän kalassa. Kyllä se on yksi hienoimmista tunteista kun ajaa veneellä tasaista vauhtia eteenpäin tyynessä kesä yössä ja siemailee välillä kuumaa kahvia termos pullosta.
 

Shane

Jäsen
Jokos on palstaveljillä uusi avovesikausi avattu? Kelit ovat ainakin olleet niin komeat ja lämpimät että luulisi jäitä olevan enää harvassa järvessä..

Itse kävin Vappua edeltävänä torstaina ensi kertaa vesillä (järvellä), ja mukavasti lähti kausi käyntiin. Tuloksena nimittäin uusi henkilökohtainen haukiennätys, 5.7 kg ja 95 cm. Tämän lisäksi tuon kahden tunnin heittelyn aikana tuli toinenkin, 1.65 kg:n, hauki. Kuteneita olivat jo molemmat, ja "aseena" toimi Abun Terminator (/Tormentor) molemmissa tapauksissa.
 

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Avattu on kausi. Yhteensä n. 15 tuntia uistelua, tuloksena n. puolen kilon hauki. Vieheenä Strom ThunderCrank, väri "Shad".

Myöhemmin lisää aiheesta...
 

ervatsalo

Jäsen
Suosikkijoukkue
ХПК ja Tuukka "T-73" Mäkelä
Re: Dööri forever!

Viestin lähetti Oloneuvos
Onkos porukassa muita vannouteuneita Dööri-miehiä? Itse en vapaaehtoisesti kalasta muilla keloilla, sillä tämän Abun tuotteen ominaisuudet ovat vertaansa vailla. Kala tuntuu uistimeen iskiessään olevan kuin "kädessä." Siiman suora linja kelalta kalaan on omaa luokkaansa, kun verrataan haspeliin.

Niin, itse olen myös tämän Dööriliiton miehiä. Tämä siitä syystä, että Dööri on kela ja muut ovat karkeaa pilaa.

Itselläni löytyy uisteluskeneen 2 kappaletta 6000-sarjaa ja 2 kappaletta 5000 sarjaa.

Tämä lähinnä siitä syystä, että uistelen lähes ainoastaan sisävesillä josta johtuen 5000-sarjakin riittää ihan kevyesti.

Ainoana miikkana nyt on räikän puute, vaikkakaan koskaan ei tärppi ole jäänyt huomaamatta, koska käytän kuitenkin maksimissaan kuutta vapaa.

Pienempia vaappuja tulee hinattua haspelilla, koska etenkin kovalla tuulella pikkuvaappujen ja hyrrän kanssa pelaaminen on mielenterveyttä järkyttävää hommaa.

Täältä tähän
 

Jet-Ace

Jäsen
Re: Re: Dööri forever!

Viestin lähetti ervatsalo
Niin, itse olen myös tämän Dööriliiton miehiä. Tämä siitä syystä, että Dööri on kela ja muut ovat karkeaa pilaa.


Saman liiton miehiä olen ollut minäkin, mutta tänä keväänä otin käyttööni pari Shimanoa, joita käytettyäni esim Ambassadeurin Rocket-versiot tuntuvat traktoreilta. Näytä ABU:n hyrriä minulla taitaa olla kymmenkunta.

Nimittäin Shimanon japanilaiset hyrräversiot Scorpion 1000 ja Calcutta TE 200 GT. Heitto-ominaisuudet ja laatu lyövät ABU:n kirkkaasti. ABU on tätä rataa kohta tiensä päässä, nimittäin Shimanon lisäksi Daiwa on rynninyt ohi. Alla linkki. Varoitan, että hardcore kalamiehelle linkin avaaminen on talouden kannalta vaarallinen teko.

http://www.japantackle.com/shimano.htm

Hyytäviä keloja!

Edit: Ai niin, oli minulla vielä yksi juttu. Ostin samasta paikasta ahvenen lippakalastukseen Biomaster 1000 haspelin. Hieno sekin, joten miettikääpä sitä!

Edit2: Tuli huhtikuun lopulla keloja Iniössä testatessani ongittua rannalta siikaa muutaman kaverin porukalla. 3 päivässä ~50 0,5-2 kg siikaa. Hienoa hommaa.
 

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Re: Re: Dööri forever!

Viestin lähetti ervatsalo
Niin, itse olen myös tämän Dööriliiton miehiä. Tämä siitä syystä, että Dööri on kela ja muut ovat karkeaa pilaa.

Itselläni löytyy uisteluskeneen 2 kappaletta 6000-sarjaa ja 2 kappaletta 5000 sarjaa.

Tämä lähinnä siitä syystä, että uistelen lähes ainoastaan sisävesillä josta johtuen 5000-sarjakin riittää ihan kevyesti.

Ainoana miikkana nyt on räikän puute, vaikkakaan koskaan ei tärppi ole jäänyt huomaamatta, koska käytän kuitenkin maksimissaan kuutta vapaa.

Pienempia vaappuja tulee hinattua haspelilla, koska etenkin kovalla tuulella pikkuvaappujen ja hyrrän kanssa pelaaminen on mielenterveyttä järkyttävää hommaa.

Täältä tähän

Minulla 3xxx-, 4xxx- ja 6xxx-sarjojen Döörejä (3601 on Eon, muut "tavallisia") lähinnä heittohommissa. Tuo 6000-sarjalainen on tällä hetkellä kuitenkin myös vetokelana, koska tilauksessa oleva neljäs Penn-vetokela ei ole saapunut.

Vetohommiin käytän siis "hai"-luokan Penn-vetokeloja johtuen niiden kelausvoimasta ja yleisestä järeydestä. Mukavia myös vähän järeämpien hinattavien (isojen vaappujen ja litkojen) kanssa. Muutenkin tykkään niiden "työkalumaisuudesta".

Tuo 3601 Eon on muuten todella mukava pikkukela tuollaiseen sisävesien hauestukseen ja kuhastukseen. Kelaustuntuma on loistava ja vieheet lentävät pitkälle.

Siimoissa olen siirtynyt veto- ja heittohommissa täysin punottuihin. PowerPro 0,32 on loistava vetosiima: kovin montaa viehettä ei ole sen käyttöönoton jälkeen jäänyt pohjaan...
 

Donald_22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, Jokerit
Viikonloppuna tuli haukia kiusattua merellä. Saaliina kahteen pekkaan 30kpl, isoimman jäädessä 4kg. Vaikka isot puuttuivatkin oli ihan hauskaa.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös