Kalamiehiä?

  • 500 071
  • 2 985

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Preda, miks varten pitää tulla viisastelemaan otsikkoon joka ei Sinua nähtävästi kiinnosta paskan vertaa? En minäkään tule pienoismalli otsikkoosi ( minkä vitun takia aikuinen mies leikkii pikkuautoilla? ) viisastelemaan joutavuuksilla.

Kukin harrastakoon sitä, mikä hyvältä tuntuu ja suotakoon meille ymmärrystä myös toisten "idioottimaiselta" tuntuvia harrastuksia kohtaan.

Sori vaan tämä vittuuntunut vastaanotto. Ahistaa vaan niin saatanasti noi Boltonin maalit ja mestaruuden tunarointi Munalle, joten jotenkin sitä pitää purkautua. Mutta toisaalta, sitähän saa mitä tilaa, eikö?
 

suuris

Jäsen
Todellakin. Pari vuotta jäänyt väliin "syystä tai toisesta", mutta nyt on taas hinkua merelle/järvelle.

15-kesäisenä tuli käytyä monta viikkoa kesässä mökillä ja järvellä. Nykyään kuitenkin joutuu treenaamaan kesäisin niin kovaa, ettei aikaa enää siinä määrin ole.

Kalaonnea.
 

Shane

Jäsen
Kalamies löytyy täältäkin, ja kyllähän tässä ovat sormet syyhynneet jo pidemmän aikaa, kuten olen tänne jo erääseen toiseen ketjuun kirjoitellutkin. Itse tosin en uistelua juurikaan harrasta (liian "pitkäpiimäistä" touhua minulle..), mutta heittokalastusta senkin edestä.

Jäätilanne on tosiaan ollut aika erikoinen tänä vuonna, monena vuonna on huhtikuun 26. päivään mennessä nostettu veneeseen jo monet keväthauet. Mutta ei mahda mitään, onpahan ainakin päässyt pilkille myöhemmin kun pitkiin aikoihin.

Vastataan nyt Predalle kuitenkin sen verran, että kyllä ne kaikuluotaimet ovat ihan jo "vakiotavaraa" tämän päivän uisteluveneissä. Mutta eipä niillä käsittääkseni sananmukaisesti kaloja etsitä (tyyliin "haa, nyt näkyy ruudulla 6.7-kiloinen hauki 4.3 metrin syvyydessä, äkkiä vieheet veteen"), vaan lähinnä matalikkoja, syvänteiden reunamia tai vastaavia, ts. paikkoja joissa kalat mitä todennäköisemmin hengailevat.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti 1900
Preda, miks varten pitää tulla viisastelemaan otsikkoon joka ei Sinua nähtävästi kiinnosta paskan vertaa? En minäkään tule pienoismalli otsikkoosi ( minkä vitun takia aikuinen mies leikkii pikkuautoilla? ) viisastelemaan joutavuuksilla.


Suomi on vapaa maa ja täällä saa jauhaa rauhassa jopa kuvailemaasi paskaa.

Minun puolestani sinä saat ihan koska vaan tulla "minun pienoismalliotsikkooni viisastelemaan".

Terveisin pikkuautoilla leikkivä aikuinen mies.

Huh, onpas herkkätunteinen kalamies tuo nimim. 1900. Ei kuitenkaan viitsinyt vieläkään kertoa, että mistä järvestä mies puhuu? Täällä Helsingin seudulla kun on viimeksi kunnolla satanut VETTÄ öbaut KAKSI VUOTTA sitten, niin kiinostaisi tietää missä nimim. 1900 kalastelee... täällä Stadin tienoon "lammikoissa" talven aikana kalat ovat sankoin joukoin kuolleet hapen puutteeseen kun viime vuonna hellekesän jälkeen vetinen syksy jäi väliin ennenkuin pakkastalven jäät peittivät kaiken alleen.

Käsittääkö nimim. 1900 tämänkin viestini vittuiluksi, vai huomaako hän yhteisen huolen tämänhetkisestä tilanteesta järvikalojen elinolojen suhteen?
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Viestin lähetti 1900
Ja voihan helvetti sitä autuutta kun saa järven selällä hiljalleen pötpötellä, poltella tupakkia ja siemailla kahvia.

Predator jo tossa saikin kyytiä. Itse olen kalamies kyllä, mutta hieman eritavalla. Mä en tota useilla vavoilla "tehokalastusta" ole koskaan tajunnut. Enkä jäiden lähdön odottelua, pilkkiminen on hieno harrastus ja jäiden ali vedetään verkkoja.
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
Tiukkaa tekee odotus tänä vuonna. Malttamattomana olen käynyt kiviä jäälle paiskomassa, mutta lujaa tekoa tuntuu vielä olevan. Vuosi sitten näihin aikoihin ei järvellä ollut enää hippuakaan jäätä.

Itselläni ei ole plaanareita, mutta suht’ kätevästi pystyy silti viittä vapaa vetämään seuraavaa metodia käyttäen: Laitan molemmille sivuille yhdet ja yhden pystyyn keskelle. Sivuilla olevien eteen laitan myös yhdet, joissa omatekoiset ’syvääjäkuulat’. Kuulan yläosassa on hitsattu lenkki ja peruke, josta siima virveliin. Kuulan sivussa on toinen lenkki ja peruke, johon vaappu on kiinnitetty.

Oivan lisämausteen saa kun lisää lenkkeihin vielä koukut! Viiden kilon hauki tempoo tarttuessaan melko nassakasti, koska kuulasysteemi on vain n. 10-15 metrin päässä veneestä veden syvyydestä riippuen. Tällä koukullisella kuulalla olen saanut kymmeniä haukia, ja erikoisen kovat hitti se on elokuussa, jolloin hauille tuntuu kelpaavan ihan mikä vaan, mutta myös muulloin sillä on tullut kalaa. Miinuspuolena sanottakoon, että jyrkät käännökset aiheuttavat usein sen, että käännöksen puoleinen kuula raapii helposti pohjaa. Kuulan asemesta olen käyttänyt myös pyöröteräksen palaa (halkaisija n. 50mm ja paksuus n. 10mm). Vanhan laakerikuulan halkaisija on 25mm.

Aluksi käytin kuulaa vain viedäkseni vaapun syvälle. Sitten aloin ihmetellä kun käytiin vaan näykkimässä, mutta kalat eivät jääneet kiinni. Katsoin kuulaa ja huomasin sen olevan naarmuilla, joten koukut kehiin.
 
K

kangaroo

Jep, kova on polte vesille, mutta jäätä on vielä paljon ja keli taas kylmä. Jos parin viikon kuluttua viikonloppuna saisi paatin mereen. Pressun kävin jo poistamassa. Täytyy tässä odotellessa vaihtaa koukkuja käytetyimpiin uistimiin ja uudet siimat keloille.
 

Stonecold

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
En mene itseäni varsinaiseksi kalamieheksi kehumaan, mutta jokatapauksessa kalastus on taas kesän ohjelmistossa takuuvarmasti. Talvellakin tuli pari kertaa nyt kevään korvalla käytyä pilkillä. Itse pyrin ottamaan homman rennosti, lähinnä jokivarsia kiertelen ja välineet rajoittuvat vaappuihin ja lusikoihin. Kyllä niidenkin kanssa riittää pähkäilemistä.

Kamerakin on aina reissussa mukana, joten kuvaaminenkin tapahtuu siinä rinnalla. Hiukan huolestuttaa tulevan kesän vesitilanne. Pitäisi alkukesän sataa tasaisesti, että tilanne korjaantuisi vähääkään viimekesän jo huonosta tilanteesta. Kalareissut suuntautuvat Kuusamoon ja sitten perinteisesti tulee tehtyä yksi reissu Lappiin erämaavesistöille.

Lopuksi kalamiehen rukous:

"Armollinen vedenhaltija. Anna minulle kerrankin niin paljon ja niin suuria kaloja, ettei minun aina tarvitse valehdella."
 

Voittaja

Jäsen
On rasittavaa odotella, että pääsee korkkaamaan uudet kalastusvermeet. Jouluna ostin itselleni lahjaksi uuden vavan ja kelan, ja nyt pitäisi päästä testaamaan niitä. Viime kesänä menetin niin paljon uistimia, ettei se ole edes oikein mahdollista. Lähes täysi uistinpakki ammottaa nyt puolillaan, joten pitänee käydä muutama seteli "tuhlaamaan" uusiin uistimiin. Pilkkiminenkin on ihan mukavaa, mutta kyllä uistelu ja heittely peseee kyseisen kalastustavan mennen tullen.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Kovat on poltteet minullakin. Tulevalla viikolla on jälleen edessä vanhan uskollisen puusoutuveneen kunnostus. Uutta pulpettivenettäkin olen katsastellut, mutta pyynti on tähän aikaan vuodesta sitä luokkaa kova, että täytynee odotella syksymmälle. Tarjouksia otan toki vastaan jos jollain sattuu lojumaan nurkissa kohtuuhintainen kalastuskelpoinen purkki vailla käyttöä.

Pari kertaa on pitänyt käydä purkamassa pahimpia paineita heittelemällä ainoassa avoimessa virtapaikassa, mutta laihoin tuloksin. Ei ihmeemmin palkitse kun liki jokaista heittoa jarruttaa näin matalan veden aikaan pohjakasvillisuus ja polkupyöränraadot. Tietää takuutappioita pakkiin.

Muistaakseni JA:ssa onkin jo ketju jossa keskustellaan aiheesta, mutta miksei tähän voisi samalla listailla enkkakaloja ja muita huomionarvoisia saaliita.

Avaan pelin omalla enkallani: 7,75 kg hauki rannalta heittämällä UL-välineillä. Tämän lisäksi mainitsemisen arvoisia "epäsaaliita" ovat uittoajalta peräisin oleva helvetillinen ankkuri, myöskin UL-välineillä ja kaverin hetkeä aikaisemmin veneestä virtaan tiputtama virveli.
 

aHab

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Montreal Canadiens
Jep jep, kalastus on kovasti mieluinen harrastus. Ikävä kyllä autottomuus rajoittaa mukavaa harrastusta turhan paljon, muuten noita koskia tulisikin kierreltyä selvästi enemmän. Mutta aina kun vain mahdollisuus olisi, niin suuntaan mielelläni koskelle tai järvelle... tilanteesta riippuen.

Toiveissa olisi taas, että tänä kesänä pystyisi herättelemään kalastusharrastusta uuteen nousuun. Järvellä uistelu tai koskien koluaminen on vaan aina niin pirun rentouttavaa, tuli sitä kalaa sitten eli ei. Jo pelkkä uistimen perässä välähtävä kala riittää useimmiten tekemään minun kalareissustani onnistuneen.

Kalastan tällä hetkellä pelkästään virvelillä. Hieman olisi uutta opeteltavaakin tuossa edessä, hyrräkelalla heitteleminen on vielä aika epävarman tuntuista ja ajoittain varsin "sotkuista" hommaa... Tuli ostettua tuollainen pikkudööri lähinnä heittotarkoituksiin, laajensin normaalia kevyttä avokelakalustoani.

Perhokalastus on sellainen laji mitä olen miettinyt usein, mutta en ole saanut aikaiseksi käydä opettelemaan. Ehkä joskus tulevaisuudessa...
 

herttakurko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Re: Re: Kalastuskysely

a) Miten ja mitä lajia kalastat?

Pääasiassa Kymijoen läntisimmän haaran järvissä ja vuolteissa jigilla kuhaa ja ahventa.


b) Ennätyskalasi/saaliisi?

1,2kg ahven, 3,25kg kuha, 6,7kg hauki, ~15kg turska, 8kg seiti...

c) Mitä mieltä verkkokalastuksesta?

Itse en voi ymmärtää mitä mieltä kyseisessä puuhassa on ammattikalastusta lukuun ottamatta. Ja näiden ammattilasiten tulisi ottaa järki käteen valitessaan verkkojensa solmukokoja.

d) Mitä mieltä catch&release -kalastuksesta?

Jopa suositeltavaa oikein tehtynä.. itse harrastan myös.

e) Erikoisin saaliisi?

Noin kaksikiloinen seiti, joka tuli ylös henkihieväriin raadeltuna. Kävipä nimittäin eräällä pohjoisnorjan reissulla, että parikiloiseen siiman päässä olleeseen seitiin iski jotain vähän suurempaa. Kymmenisen minuuttia seitiä ja siimaa vietiin, kunnes veto hellitti. Kyllä vitutti kelailla ylös pelkkää seitiä, joka musitutti lähinä seitiviillokkia =).
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Yksi kunnon vonkale kesässä pitää miehen tiellä. Landella tulee kalastettua aika paljon ja nimenomaan yksin. Faija tunkee joskus veneeseen mukaan ja homma menee kilpailuksi. Kalastaminen on sekoitus rauhoittumista ja jännitystä ja sitten kun nappaa, niin fiilinki on kuin luolamiehellä. Parasta on kalastaa alueilla, joilta on vaikea saada fisuja. Jossain Snappertuunassa tuli päivässä about kymmenen haukea, mutta yritäppä samaa joesta. Muutaman kerran on sattunut niin, että on napannut heitellessä laiturilta ja eukko on saanut homman videolle. Ei tarvitse heittää kalavalheita vaan kuvan perusteella voi kavereitten kanssa väitellä kalan painosta. Odotan juhannusta ja sitä kun olen selvinnyt kanuunasta, otan virvelin käteen ja lähden jorpakkoon.
 

Nahkaparturi

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, sympatiseeraan TuToa
a) Miten ja mitä lajia kalastat?

Vetouistelemalla haukea (mitään jalompaa ei mökkijärvellä ole). Joskus lasken pari verkkoa rantaveteen. Merkkaan ne mustilla lipuilla.

b) Ennätyskalasi/saaliisi?

Hauki 10.3 kg.

c) Mitä mieltä verkkokalastuksesta?

Hyväksyn, jos pyydykset merkitään kunnolla. Kerran uistelin vaappuni verkkoon. Verkkoa oli yli 2km ja pelkät valkoiset kanisterit kellui molemmissa päissä vaahtopäiden seassa. Sitä soppaa...no, ei kalastajankaan verkot enää ihan entisensä olleet;-)

d) Mitä mieltä catch&release -kalastuksesta?

Harrastan sitä itsekin, jos saalista on omiin tarpeisiin, eikä kala ole vahingoittunut.


e) Erikoisin saaliisi?

- Vastaantulevan veneen vaappu.
- Kivi, jonka ympärillä narua. Ollut ilmeisesti jonkun ankkurina.
- Vetomoottorini potkuri antoi myös terävät fibat.
 

Pinturicchio

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Juventus, Jokipojat
a) Miten ja mitä lajia kalastat?

Vetouistelu ja heittely pääasiassa. Täällä itärajan tuntumassa on myös paljon metsälampia, joita on kiva kierrellä mato-ongen kanssa.

b) Ennätyskalasi/saaliisi?

Pikkupoikana sain noin 3 kilon hauen, jonka tosin isä nosti ylös, kun 7-vuotiaan pojan voimat ei oiken tahtoneet riittäää. Samaisen hauen mahasta löytyi muuten kaksi sorsanpoikasta. Norjassa tuli kokeiltua sitä juksalla kalastamista ja isoimmat saaliit olivat 1-2 kilon turskia ja seitä. Ja kyllä olen yrittänyt vähintään kerran talvessa käydä pilkillä.

c) Mitä mieltä verkkokalastuksesta?

Ammattilaisten kohdalla ymmärrän, mutta harrastelu mielessä ei juurikaan kiinnosta moinen homma.

d) Mitä mieltä catch&release -kalastuksesta?

En oikein ymmärrä moista touhua....

e) Erikoisin saaliisi?

- Oman setäni kalahattu, joka tarttui puolihuolimattoman heiton aikana usitimeen.
- Täysi muovikassillinen tyhjiä olutpulloja.
- Norjan reissulla jäi juksan koukkuun pieni meduusa kiinni. Sai muuten käyttää monenlaisia kikkoja, että sai sen örkin irti, ettei polttanut itseään
 

Särki

Jäsen
Kalastus

a) Miten ja mitä lajia kalastat?
- Heittokalastusta ja vetouistelua suurimmaksi osaksi, madonkin saan koukkuun ja talvella pilkintä on in. Lisäksi yhdet perho vehkeet löytyy, mutta niden käyttö vaatii vielä treenaamista. Saaliiksi jää useimmin hauet ja ahvenet.

b) Ennätyskalasi/saaliisi?
- Näistä ei puhuta, suurin oli tällänen (levittää käsivarsia).

C) Mitä mieltä verkkokalastuksesta?
- Verkkokalastuksesta katoaa kalastamisen ilo. Liian helppoa.

d) Mitä mieltä catch&release -kalastuksesta?
- Catch a fish? Jupittelua.

e) Erikoisin saaliisi?
- Pilkillä sain tänä talvena ensimmäisen siikani ja joskus aikaisemmin sain pilkillä myös pienen mateen, joka väänteli ittensä sellaiseen solmuun että olihan työ saada se irti koukuista.
Lisäksi nämä hauet jäävät joskus kyljestään kiinni ja olenpa pari uistintakin saanut saaliiksi.
 

Donald_22

Jäsen
Suosikkijoukkue
Blackhawks, Jokerit
a) Mitä ja miten kalastat?

Lähes kaikkea mahdollista, lähes joka paikassa.

b) Ennätyskalasi/saaliisi?

17,2kg lohi, n. 5kg hauki, 50cm harjus, ahven n.1kg, kirret ja taimenet ovat olleet vajaa pari kiloisia suurimmillaan. Turska 3,5kg, seiti 2kg.

c) Mitä mieltä verkkokalastuksesta?

Verkkokalastusta tulisi laajasti rajoittaa ja kieltää tietyillä alueilla.
Jos verkkokalastusta meinataan jatkaa, on silmäkokoa kasvatettava huomattavasti, varsinkin jos halutaan saada taantuneet arvokalakannat toipumaan. Sitä tosin on tällä hallituspohjalla turha toivoa.

d) Mitä mieltä catch & release - kalastuksesta?

Soisi monin paikoin yleistyvän, varsinkin taimenen kalastuksessa (taimenet eivät ole vielä kuteneet 40cm mittaisina).

e) Erikoisin saaliisi?

Norjasta on tullut nostettua pari meritähteä.
 

sivurauta

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, sympatiat ylipäätään tamperelaiselle jääkie
Re: Kalastuskysely

Viestin lähetti Shane
Kyselläänpä vaihteeksi kalastavilta Jatkoaikalaisilta heidän harrastuksestaan:

a) Miten ja mitä lajia kalastat?

b) Ennätyskalasi/saaliisi?

c) Mitä mieltä verkkokalastuksesta?

d) Mitä mieltä catch&release -kalastuksesta?

e) Erikoisin saaliisi?



a) Kalastan vähäsen kaikella tavalla, paitsi perhokalastus on jäänyt toistaiseksi vähäiseksi. Tuulastusta pidän ehkä hienoimpana kalastusmuotona. Pilkkiminen aurinkoisena kevätpäivinä on erittäin hienoa. Samoin ultralight- vehkeillä jokipaikoista lähinnä meidän leveysasteella istutettujen kalojen pyytäminen. Metsäjärviltä samoilla vehkeillä ahvenia, uistelu, verkkokalastus ja iskukoukkujen pitäminen.

b) Uistimella hauki 9,5 kiloa, verkolla lahna 3,2 kiloa, ahven 850 grammaa, muikku joku reilu 200 grammaa. Pitkällä siimalla 63,5 kilon hetekka.

c) Oikein pyydettynä hieno laji. Itse olen nykyään keskittynyt lähinnä talviverkkojen pitämiseen (saa aina itse kokea). Kesällä jos pyydän niin siikaa ja muikkua vain yritetään. Väärät silmäkoot ja verkkomäärät ovat ehdottomasti boikotissa osaltani.

d) Joissain paikoissa joillekkin kaloille erinomainen kalastusmuoto.

e) Erikoisin saaliini... Niitä on monia, Brasiliassa saimme monenlaisia kaloja, 118 senttiä pitkä hauki, jolla oli iskukoukku mahasta tullut läpi (painoi 7 kiloa). Tiira joka otti heti irrottamisen jälkeen Rapalani uudestaan veneen pohjalta suuhunsa. Suusta kiinni ollut kivi madepilkillä!?
 

Skeletor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, urheilullisesti avoin sarja
Täytyy päivittää välillä tietoja ja heittää kehiin hieman kommenttia:

b. Ahvenennätys on nyt noin 800 grammaa. Viime kesänä tuli käytyä metsälammella, jossa joka toisella heitolla tuli 200-500 grammainen ahven ja muutama suurempikin. Lampi oli erittäin matala, syvin kohta oli noin 1,3 metriä. Kalastus ei tuntunut enää kalastukselta vaan aivan joltain muulta. Alueen omistajan mukaan kalaa ei tule kuin virvelillä tai katiskalla. Pilkillä ei ole mitään toivoa kalojen saamiseksi. Kaikenlaisia paikkoja sitä Suomen metsissä sijaitseekin, ja sehän on kalastuksen parasta antia.

c. Moni näyttää olevan melko negatiivinen verkkokalastajia kohtaan. Suomen roskakalakannat pysyvät kuitenkin jotenkin aisoissa pääasiassa verkotuksen ansiosta. Esimerkiksi tavallinen mökkikalastaja verkkoineen ottaa mukaansa paljon roskakalaa. Yleensä kalastusalueen ulkopuolelta tulevat uistelijat ovat katkerimpia verkottajia kohtaan. Ajattelisivat puheitansa kuitenkin ennen, kun tulevat toisten hoitamille vesille kalastamaan.

d. Hieman on alkanut huvittamaan koko touhu. Ukot päästelevät kymppikiloisia haukia takaisin vesiin ja vaativat kaikkien tekevän näin. Kuitenkin normaalille veikolle jo viisikiloinenkin hauki on monen valokuvan ja kalajutun tapaus
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
No niin Preda, tämä tulee vähän myöhässä mutta jatketaan nyt kuitenkin.

Elikkä aloitusviestiini kirjoittamasi vastine ei ollut mielestäsi piruilua? Jos ei ollut, niin sori vaan. Siinä vittuuntuneessa mielentilassa vain ärsytti tuo mahdollisesti naureskeleva asenteesi harrastustani kohtaan joten vedin herneen nenääni, myönnetään. Mutta niinkuin sanoit, Suomi on vapaa maa ja kirjoittaa saa mitä haluaa, ok. Pienoismalli threadiin en tule kirjoittaamaan yhtään mitään koska asia ei minua kiinnosta pätkääkään.

Mutta asiaan; tässä tulee vastauksia kysymiisi asioihin. Vaapuilla en tarkoittanut ex-pressaamme, niin kuin varmastikin tiesit, vaan vieheitä, joita valmistaa esim. Rapala. Tiedät varmasti mitä tarkoitan.
Dodgerit ovat taasen houkutuslevyjä; hiottuja rst-levyjä jotka ovat kooltaan noin 50x150mm. Houkutuslevyt ovat noin metriä ennen vaappua ja levyn tarkoitus on esittää kalaparvea, jota vaappu "jahtaa". Näitäkin on kymmeniä eri näköisiä ja kokoisia, mutta tuo on malli jota itse käytän.
Kaiun käyttöä tuossa ja Shane valaisikin. Eli tarkoitus on kartoittaa kaiun avulla pohjan muotoja ja etsiä sen avulla hyviä kalapaikkoja. Kaiussa on myös lämpötila-anturi ja se helpottaa esim. kuhaa uistellessa kun on helppo löytää lämpöisemmät alueet järvestä. Ja kaiku on todellakin vakiovaruste suurimmassa osassa uisteluveneitä.
Oma "kotijärveni" sijaitsee Lammin ja Luopiosten kuntien alueella. Eli harrastus painottuu pääasiassa Kuohijärven ja Kukkian vesistöille. Päijännettä tulee ilmeisesti myös seulottua ensi kesän aikana kun äitee otti ja rakensi mökin sinne suuntaan.

Joten tässä hieman selvennystä kysymiisi asioihin.

Terveisin:

Herkkätunteinen kalamies
 

Cimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Colorado Gold Kings
Kalamiehiä ollaan.
Viime vuosina tuo järvi-/jokikalastus jäänyt kiireiden vuoksi vähemmälle, joten omat fisuni käyn noukkimassa ihan Tsadin vesiltä. Ei paha tikki lähteä naisen kanssa lämpimänä kesäiltana ajelemaan hölkkävauhtia Vanhankaupunginlahden kautta Lauttasaarea kohti Rapala perässä. Termarista kaffia ja kylmäboksista leipää.

Siinä kun on parista tunnista lähemmäs kymmeneen pärräillyt yötä vasten niin saalis on yleensä n. 4-15 kuhaa. Muistaakseni 33 parhaimmillaan yhden yön aikana. Kahdella vavalla. Viime vuosina saalis on vähän pienentynyt. En ole niin paljon tilannetta seurannut, että osaisin sanoa johtuuko tämä kuhakannan pienentymisestä vai omasta huonoudesta.

Pieneksi ongelmaksi muodostuu kuhien kohtalo teurastuksen jälkeen. Yleensä uusi koti kuitenkin löytyy pakastimen lisäksi ilahtuneen mummon kattilasta.

Kuhastaminen on iloinen asia. Niin kuin kalastus yleensäkin.
Siinä kun on niin vähän hävittävää ja niin paljon voitettavaa.
 

Paitselo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK & Carl Brewer Forever & Karjakunnan nakit
Viestin lähetti 1900


Terveisin:

Herkkätunteinen kalamies

Kiitos vastauksista, nyt tiedän taas vähän enemmän. Meikäläisen varuste kun on ollut aina mato-onki...
 

Axel K.

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Perskeles!

Vaimorukka erehtyi kertomaan, että täällä on kalastusaiheinen ketju! Mistäköhän sekin sen tietää, taitaa lukea Jatkoaika salaa...

Pillkkikausi meni miten meni eli töitä tehdessä, sain tosin uuden kairan hommattua. Kalaa ei pahemmin kertynyt. Nyt kuitenkin on alkanut taas polttelemaan siihen malliin, että kyllä ne kalaluvat on meikäläisenkin pakko kohta hommata. Mennä vuosina tuli uisteltua paljonkin, mutta vene jäi rannalle opiskelujen ja töiden vuoksi. Kalastus on ollu nykyään lähinnä mökillä tapahtuvaa soutu-uistelua sekä rannalta heittelyä, onkimista yms. "kevyt"-kalastausta.

Tänä kesänä aion taas panostaa ainakin hieman enemmän kalastukseen, sain nimmittäin moottoriveneen vihdoin myytyä ja olen ostamassa soutuvenettä. Ajattelin lyödä kaksi kärpästä yhdellä iskulla: voin harrastaa rakastamaan harrastusta sekä saan pidettyä selkäni ja muun kroppani kunnossa. Tällä tavalla pitkään pölyttyneet uisteluvavatkin pääsevät käyttöön. Voiko parempaa olla kuin soutu-uistelu iltahämärissä tai valoisana kesäyönä kuhaa tavoitellen. Myös jigi-kalastukseen ajattelin panostaa taas hieman enemmän. Ostin läjän jigipäitä joihin ajattelin sitoa liitsejä. Tulee sitä paitsi käytettyä kaikki vanhat perhonsidontarojutkin pois.

1900, olen joskus uistellut Kuohijärvellä, tosin saalis jäi aika niukaksi. Mutta järvi on kaunis ja pohjaprofiili on aika mielenkiintoinen.

Paskakalastusta, kuten kuulemma ruotsalaiset(yök!) tapaavat sanoa! Alaetaanko pitämään Jatkoajan saalistilastoa?
 

1900

Jäsen
Suosikkijoukkue
Arsenal ja Lahden Reipas
Re: Perskeles!

Viestin lähetti Axel K.
1900, olen joskus uistellut Kuohijärvellä, tosin saalis jäi aika niukaksi. Mutta järvi on kaunis ja pohjaprofiili on aika mielenkiintoinen.

Jep, järvi on todella kaunis ja se pohjaprofiili; se on lievästi sanottuna mielenkiintoinen. Viiden kilometrin pätkällä pohja vaihtelee kahdesta metristä aina kolmeenkymmeneen unohtamatta monia kareja ja isoja kiviä. Kyllähän tuohon järveen saa hukattua aika läjän vaappuja mutta ei vähä mitään; kaupastahan noita lisää saa. Siitä Hietasalon virkistysalueen ympäristöstä tulee aikamoista kuhaa, kannattaa kokeilla jos sinnepäin eksyt.

Mutta nyt se aika koittaa, kun pääsee järvelle. Lauantaina pitäisi vene roudata mökille ja ensi viikko on talvilomaa. Mitäköhän sitä lomalla tekisi?

Viestin lähetti Axel K.
Alaetaanko pitämään Jatkoajan saalistilastoa?

Eiköhän sovita, että se joka saa ensimmäisen mainittavan saaliin on oikeutettu avaamaan saalisotsikon kesälle 2003? Meikäläinen tulee ensi viikon puolessa välissä poikkeemaan Lahdessa, joten viimeistään silloin otsikko aukaistaan ; ) .
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös