Reilut pari viikkoa kului edellisestä pilkki reissusta, lähinnä pakkasten takia. Tänä aamuna mittari näytti armolliset -10 astetta, joten nopsaan autoa piuhan päähän ja kohdetta miettimään. Taipalsaaren kopinsalmesta olen järjestään ruoka kalat saanut, joten tuonne tänään suuntasin. Sen verran pitää paikasta kertoa, että virtausten takia on todella petollinen paikka mennä pilkkikalaa yrittämään. Itsekin joskus käynyt dippaamassa itseäni tuolla. Viime aikaisten pakkasten takia kuitenkin uskaltauduin nyt tuonne. Mukavasti ottikokoista ahventa tulikin, ja tätä kirjoittaessa soppa kattilassa onkin jo valmista.
Tänään tapahtui melko erikoinen tapahtuma, josta pakko kertoa. Eräällä avannolla aloitin pilkkimisen isolla papukaija väritteisellä morrilla. Tämä lähtikin melko nopeasti ison matkaan siiman katketessa. Sitten tasuria siiman päähän, ja hetken kuluttua vajaa kiloinen hauki kävi jäällä näyttäytymässä. Toki tältä piti tarkistaa, jotta onko morri suupielessä. Ei ollut. Hetki tästä ja taas kala tasapainossa, lahna! Olen kyllä jään läpi ennenkin lahnoja saanut, mutta ensimmäinen kyllä tasurilla. Kummallisinta tässä oli, että lahna oli kiinni yhdessä kolmihaaran mutkassa ja yhdessä oli kalan silmä, jota en ollut itse siihen laittanut. Myöskään ylös tulleelta läpykältä ei puuttunut silmää. Nämä kaikki alta kymmeneen minuuttiin. Oli kyllä tapahtuma rikas hetkonen.
Muutenhan tässä on tullut viime aikoina lähinnä katseltu kalastus videoita youtubesta ja perhorasioita olen päivittänyt. Jonkin verran olen purkanut ihan sitomisen aloittamisen jälkeen tekemiäni perhoja, koska niin hirveitä sätöksiä ovat. Spigottikin on jonkin verran pyörinyt. Vuoksea varten on nyt kyllä todella kattava valikoima 5-10g jigipäihin sidottuja leechejä. Toki monet noista sidottu hopeiseen taikka kultaiseen wing n flashiin, joten leechiksi kutsuminen ei ehkä toimi noiden kohdalla. Ehkä noita voisi kuvailla ennemminkin raskaasti painotetuiksi tinseleiksi. Foami/ ja peuran karva pintureita on tullut kanssa pyöriteltyä. Pintaperho laatuista häkilää pitäisi raaskia ostaa, jotta voisi jatkaa pinturi projektia.
Taipalsaaren sarviniemeä ja Haminan Summanjokea olen kaavaillut seuraaviksi pilkkikohteiksi. Saapi nähdä kuinka nopeaan saa aikaiseksi lähteä.